• Flerabarnsmamma

Ni som tagit katter tidigare än 12 veckors ålder, är det fel på katten idag?

Folk tjattrar om att det är vanligt att det blir fel på katterna om dom tas från mamman/syskonen innan dom är 12 veckor gamla. Jag tog mina katter när dom var 8  veckor (buhu) och alla jag känner har tagit deras katter vid 8 veckors ålder och alla katter är super tillgivna och snälla, mina två har aldrig rivit eller bitit någon. 

Så hur vanligt är det att det blir "fel" på katten om den flyttar tidigare än 12 veckor?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som tagit katter tidigare än 12 veckors ålder, är det fel på katten idag?
  • IceJossan
    poirot skrev 2013-09-26 06:33:42 följande:
    Det syftade inte jag på, det var rätt snabba slutsatser av dig. Eftersom det var "har du möjligheten" du gick igång på från starten så är det enbart alternativ som är till 100% genomförbara för alla som gäller för att de ska vara argument för din invändning.
    Men hur menar du då med "har du möjligheten"? Menar du om det passar sig bättre med semestern så är det bättre att hämta tidigare? Eller om uppfödaren ska resa bort så att ungarna bör flytta nån vecka tidigare för att de ska få ihop det?
  • Blind Urmakare

Jag fick min katt jag hade förut (tyvärr död nu) när han var 3 veckor. Mamman var en bondgårdskatt som dog och bonden kunde inte ta hand om kattungen så jag fick kattungen eftersom jag och min mamma hade en kattuppfödning och var vana med att ta hand om kattungar.

Kan säga att det var det absolut gosigaste katten jag någonsin haft att göra med men jag skulle inte rekommendera  någon att en kattunge så tidigt om det inte förelåg särskilda skäl.

Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • IceJossan

Jag fick hem en kattunge på ca 8 veckor från en koloni som skulle skjutas men vi (en förening) lyckades avvärja det och placera ut alla katter i jourhem. Den krabaten var mycket härlig och söt, gosig och trevlig, men han kunde inte hantera frustration alls. Om han bet och man sa till eller nåt så blev han svart i ögonen och riktigt förbannad. Han hade inte lärt sig detta alls. Han kunde inte umgås bra med andra katter, bara hängde om halsen på dem och skulle brotta ner dem, fattade inte om de sa ifrån.

• Birmafröken
    poirot skrev 2013-09-26 06:33:42 följande:
    Det syftade inte jag på, det var rätt snabba slutsatser av dig. Eftersom det var "har du möjligheten" du gick igång på från starten så är det enbart alternativ som är till 100% genomförbara för alla som gäller för att de ska vara argument för din invändning.

Då återstår frågan, varför skulle man, anser du, inte ha möjlighet att vänta tills kattungen är 12 veckor innan man skiljer den från mamma och syskon?
  • poirot
    Birmafröken skrev 2013-09-26 10:40:30 följande:
    Då återstår frågan, varför skulle man, anser du, inte ha möjlighet att vänta tills kattungen är 12 veckor innan man skiljer den från mamma och syskon?

En möjlighet skulle ju kunna vara att kattungen inte hade några syskonbfrån början och att den döda mamman börjar lukta illa.
  • Birmafröken
    poirot skrev 2013-09-26 15:53:32 följande:

En möjlighet skulle ju kunna vara att kattungen inte hade några syskonbfrån början och att den döda mamman börjar lukta illa.

Då ska den vara kvar hos uppfödaren tills den är 12 veckor.
  • Omogen citron
    poirot skrev 2013-09-26 15:53:32 följande:

Väldigt många kattmammor som dör då ungarna är små gör det för att ägaren har varit dum nog att släppa ut katten.
  • Insatt

Mina två perser, som dog av ålderdom för ett par år sedan, räddade vi från en uppfödare som var så dålig så de inte fick föda upp längre. Då var de så små så vi fick mata dem med ersättning i spruta. De enda "felen" var att hanen vägrade äta nått annat än kokt kycklingbröst resten av sitt 15åriga liv och att honan inte gillade att gå på lådan när hon skulle bajsa, vilket också kan bero på att hon hade mått bättre av att vara ensamkatt och inte dela låda med andra. Annars var de goa och gulliga båda två, aldrig aggressiva som bets och revs. Jag kommer att sakna dem resten av mitt liv.

• lövet2
    Birmafröken skrev 2013-09-26 17:09:38 följande:

Då ska den vara kvar hos uppfödaren tills den är 12 veckor.
    Vad får dig att tro, att alla kattungar kommer från uppfödare?
  • Malimari

Har en hona som blev 13 i somras, vi hämtade henne när hon var 8 veckor och hon är nog den friskaste katt jag vet.. Snällaste också för den delen, men lite sådär som honor är - man kelar inte med henne utan hon kelar med oss på sina villkor

• Malimari

Sen tog vi en kattunge när han var 6 veckor gammal.. Men vi hade en diande hona hemma då så hon tog hand om honom istället (katten jag nämner ovan).

Han dog iof av en hjärtinfarkt (som vi tror) knappt 2 år gammal..

• Malimari

Hans mamma var sjuk och dog några dagar senare, om ni undrar varför vi tog honom så tidigt.

• Oscarsmamma84

Min ena katt kom till mig när han var 7-8 v vet inte exakt o jag visste inte det med 12 v reglen o jisses vad jag har haft problem med katten , han e så hårdhänt o aggressiv o har inte riktigt lärt sig vad som e ok o inte. Han e 7 år nu.

• Insatt

Kanske är bäst att tillägga att vi hade en gammelkatt i hemmet när de små kom till oss. Han tog på sig uppfostransansvar över dem. Glad 

• TiNaJ01

Våran katt var 10 veckor. Det enda "problemet" hon har är att hon är aningen hårdhänt. Annars är det absolut inga fel på henne. Hon är två år.

Svar på tråden Ni som tagit katter tidigare än 12 veckors ålder, är det fel på katten idag?