• illerthriller

Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!

Nu ska jag skriva lite om något som många redan vet men majoriteten ändå är helt omedveten om. 
    Det är ju så att de flesta idag ger torrfoder till sina hundar, katter och andra djur.  Veterinärer rekommenderar torrfodret, uppfödare rekommenderar torrfoder, djurbutiker rekommenderar torrfoder, så självklart tror djurägare att detta är bra mat för våra älskade djur. Men inget kunde vara mer fel! 

Faktum är att djuren snarare mår dåligt av att äta torrfoder -  torrfoder är inget som på något sätt är naturligt för dem. Fodertillverkare blandar ut billiga råvaror i fodret som spannmål istället för det rovdjur ska äta, nämligen kött - det är ju dyrare än spannmäl.
    Detta gör att hundar och katter utvecklar sjukdomar och andra åkommor, för de är inte gjorda föratt äta den sortens kost. Djuren utvecklar allergier, klåda, diabetes, fetma, minskad fertilitet, mag-tarm och hudproblem, artros, nedsatt immunförsvar, får tandsten och tandlossning, tappar päls med mera mer mera. 
    Detta gäller även fina dyra märken och veterinärfoder.

Fodertillverkarna mixar med innehållsförteckningen så att det ska se bra ut - hög proteinhalt säger egentligen ingenting då proteinet lika gärna kan komma från päls eller fjädrar. Maler man ner en känga och kollar näringsinnehållet så ser det också ut som ett bra foder för hundar.. 

"Men uppfödaren sa ju att det var bra och hon är kunnig" 
    Det är väldigt lätt att tro att tex royal canin är ett bra foder - det är ju dyrt, säckarna är väldigt fina och rent teoretiskt låter det väldigt bra. Börjar man dock luska lite i näringsinnehåll så inser man snart att detta "foder" mest består utav majs och spannmål - och resten av innehållsförteckningen är rätt svår att tyda. 
    Dessa fodertillverkade marknadsför sig hårt och skickar ut gratisprodukter, de har kundklubbar, tävlingar, och framförallt uppfödarkampanjer och de sponsrar lokalklubbar och veterinärer. 

Jämför man dock hur djuren mår så är det den som äter naturlig föda som i 9 fall av 10 mycket bättre. 

"Men min hund har ätit detta torrfoder i 10 år och jag har inte märkt något!" 
    Det behöver inte nödvändigtvis märkas på djuret att fodret är dåligt. Börjar man dock kolla på djurets blodvärden mm brukar det märkas där. Vi kan också äta skräpmat utan att det nödvändigtvis märks på oss.

"Men min hund/katt äter bara det här fodret! Hur kommer det sig om det är dåligt?" 
    Att djuren tycker det är gott beror på att tillverkarna sprayar "maten" med buljong som smakar väldigt gott. Barn äter också hellre godis än riktig mat - det betyder inte att godiset är nyttigare. Inte skulle du väl låta barnen äta godis istället för mat bara föratt de själva vill det? 

"Men min veterinär har rekommenderat det här fodret" 
    Veterinärer har ingen egentlig utbildning inom foder. Dessutom är de sponsrade utav foderbolagen(i regel hills eller royal canin) och det är ofta fodertillverkarna själva som håller i veterinärens foderutbildning. Det är även veterinären själv som säljer fodret - så inte är det väl så konstigt att veterinären rekommenderar det istället för en naturlig diet?
    Veterinärer är utbildade till att bota sjukdomar, de är inte näringsfysiologer eller dietister. 

Vidare finns inte heller några regler för vad fodertillverkare får skriva om sitt foder. Att det är nyttigt, naturligt, att fodret har en bra sammansättning och är en komplett kost för våra djur är helt lagligt att skriva - även om fodret helt saknar flera livsviktiga näringsämnen för djuret. S.k veterinärfoder innehåller även de till största del majs och spannmål "prescription diets" osv är bara påhitt från fodertillverkarna. Läs mer om vet. foder här: 
    www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html

Så vad ska man ge sin hund eller katt?
    Jag ger barf men rekommenderar antingen färskfoder(helfoder där man inte behöver tillsätta något mer) eller BARF, BiologiskAnpassadRåFöda där man ger rått kött och själv blandar mat(mycket ben och kött). 
    Se länkar nedan för mer info. 

"Men är det inte farligt att äta rått kött för djur? Kan de inte få salmonella?" 
    Absolut inte. Det är ingen fara att ge råa ben till hundar och katter - det är vad de är gjorda föratt äta. Det är skillnad med tillagade ben - de splittras lättare. 
    Hundar och katter har också såpass sur magsyra att bakterierna inte klarar sig, dessutom är deras tarmsystem såpass kort att om det finns bakterier kvar så har de inte tillräckligt med tid föratt sprida sig i kroppen. 

Om man absolut inte orkar med färskfoder så skulle jag iaf rekommendera att byta till ett torrfoder med hög kötthalt och att ge mer burkmat. Det är iaf bättre än skit"fodret" som säljs idag i butik. Jag menar, inte ser man väl vargar och lejon springa runt på savannen och äta majs och tillagade köttrester? Inte heller äter de exakt samma sak år ut och år in, utan de varierar sin kost.
    Denna tillagade upphettade sörja är inget katter eller hundar bör äta, det är bara påhitt.

Det ryktas även om att fodertillverkare blandar i döda husdjur(från vet. stationer), roadkills och såna djur som inte godkännts till människoföda i fodren. Inte heller har djurfodertillverkare samma regler när det gäller att blanda i cancerframkallande ämnen och andra giftiga ämnen i fodret. Det är ganska skrämmande, eller hur? 
    www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Tänk också på att: 
    Hills ägs utav Colgate-Palmolive
    Pedigree, frolic och royal canin ägs av Mars 
    Iams/Eukanuba ägs av Procter&Gamble
    Purina Pro Plan ägs av Nestle

Jag tycker det är ett självklart val iaf - ge djuren en nyttig kost, som är naturlig för den och som de mår bra av! 

Läs mer här:  
    www.cutiepiepolly.se/2012/09/laga-egen-hundmat.html
    barf.ifokus.se/
    helahunden.wordpress.com/
    www.barfmycat.com/index.html
    katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1
    www.healthy-k9.com/secure/vreport2.php
    www.sundhundmat.se/naturlig-kost/vetenskapen-bakom/
    kattensnaringslara.wordpress.com/

• Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!
  • Scarlett01

Du vet ju inte vad du pratar om! Alla åkommor du räknar upp får djuren utifrån felaktig avel, inte av att de äter torrfoder!!!

• Jeanette73
    Scarlett01 skrev 2013-11-22 21:23:32 följande:
    Du vet ju inte vad du pratar om! Alla åkommor du räknar upp får djuren utifrån felaktig avel, inte av att de äter torrfoder!!!
    Eller för att deras immunsystem inte fungerar korrekt på grund av fel mat.....
  • Scarlett01
    Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:35:12 följande:
    Eller för att deras immunsystem inte fungerar korrekt på grund av fel mat.....

Bra att ha som argument så att uppfödare ska slippa ta ansvar för aveln!!!
  • Billy

Jag ger mina katter Royal Canin Sensible. Fri tillgång. Blötmat en gång om dagen. Detta mår de bäst av. Som nybliven kattägare läste jag på kattsidor och gjorde som många tyckte, jag testade det enda och det andra fodret för det skulle ju vara såååå bra och bäst för katterna. Det kostade mig många tusenlappar och dåliga kattmagar. Nu när jag hittat rätt i foderdjungeln så ber jag aldrig mer. Alla katter kan inte äta barf eller blötmat hela tiden. Det finns folk som varken kan eller vill förstå det. Jo, jag har tagit det väldigt varsamt när jag testat nytt foder. Det hjälpte inte. Nu ska jag snart iväg och köpa en 10kg säck RC, det är fina fisken för katterna, de blir lika glada varje gång jag fyller på skålarna

• Scarlett01
    Billy skrev 2013-11-23 08:21:54 följande:
    Jag ger mina katter Royal Canin Sensible. Fri tillgång. Blötmat en gång om dagen. Detta mår de bäst av. Som nybliven kattägare läste jag på kattsidor och gjorde som många tyckte, jag testade det enda och det andra fodret för det skulle ju vara såååå bra och bäst för katterna. Det kostade mig många tusenlappar och dåliga kattmagar. Nu när jag hittat rätt i foderdjungeln så ber jag aldrig mer. Alla katter kan inte äta barf eller blötmat hela tiden. Det finns folk som varken kan eller vill förstå det. Jo, jag har tagit det väldigt varsamt när jag testat nytt foder. Det hjälpte inte. Nu ska jag snart iväg och köpa en 10kg säck RC, det är fina fisken för katterna, de blir lika glada varje gång jag fyller på skålarna

• Scarlett01
    Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:12:54 följande:
    Du kan gå in på helthypets.mercola.com, dogsnaturallymagazine.com tex.

Veterinärer blir utbildade av foderbolagen och näringslära har de ungefär en dag under hela utbildningen.

Vill du ha information som inte är sponsrad av något foder alls så ska du söka upp en holistisk veterinär eller en dietist för djur.

Bara kolla på dina katters tänder så ser du att de inte kan mala ner växtdelar. Katter är utpräglade köttätare.

Hundar är inte omnivorer, de är carnivorer, köttätare men kan i dåliga tider överleva på rester, växter mm men de mår inte bra i längden av att inte få i sig kött.

Du kan söka upp Veterinär Bozenna Sahlqvist hon har jobbat som veterinär i 40 år och hon har ångest över att hon under sin karriär gjort djuren sjukare genom att rekommendera foder som inte är anpassat för köttätare.

Kontakta veterinärförbundet och fråga om hur mycket näringslära utbildningen omfattar. 

Alla gör sina val :) 

Vargen är omnivor vilket betyder att den äter det den hittar för att överleva. Om den fäller ett byte i form av ett annat djur så äter den även päls, inälvor, ben och senor... Inte bara kött! Sen så går det inte att jämföra tamhundens matsmältning rakt av med vargens!
  • Fanny b
    Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:04:24 följande:
    Illerthriller vill bara säga att jag är helt inne på din linje.

Det stämmer inte att våra tamhundar mår bättre av en kolhydratrik kost, hundar har inte amalys i rätt mängder i saliven, matsmältningssystemet är för kort för att kunna smälta spannmål och växter. Bukspottkörteln får jobba stenhårt för att försöka producera den amalys som behövs för att försöka smälta växter. 
    Hundarna och katterna bildar inte tillräckligt med enzymer när de äter torrfoder därav magproblem vid plötsligt byte från torrfoder till färskfoder.
    Det kan hända att några få individer har muterats till att klara kolhydrater på ett nästan ok sätt men långt ifrån alla. Den genetiska uppsättningen ändras inte på ett par hundra år. Torrfoder har funnits i ca 100 år och har kanske blivit bättre än de första torrfodren var men inte tillräckligt. 
    Jag vågar påstå att ALLA hundar och katter mår bättre av en artanpassad föda, det är vad de har ätit i årtusenden och anpassats till det. det och det är inte dyrt (om man jämför med ett bra torrfoder) Det finns otroligt mycket bra info på nätet.  

Har man djur som vägrar äta rå föda så kan man vänja in dem långsamt genom att först ge burkmat, så de vänjer sig med att äta våt mat, sen introducerar man gradvis rått eller lätt brynt kött. På det sättet får magen långsamt vänja sig. Hundar som gått på torrfoder länge kan få underliga och lite oroväckande problem i början eftersom kroppen avgiftas, den kan klia sig, få mer öronvax, extrem pälsfällning lös eller hård avföring men ge det ett par veckor så försvinner detta och du får ett djur som kommer att bli mer alert, blank i pälsen fina tänder och andedräkt.

Ben är viktigt att ge i en rå kost och de får under inga omständigheter vara tillagade utan ska vara råa och helst inga bärande ben. Ge tex nackkotor, revben, svansar, kycklingvingar, kalkonhalsar mm Glupska hundar kan man lära tugga benen genom att hålla benet när de tuggar. Om de sväljer en för stor bit så kräks de upp dem igen det är inte farligt.

Jag har gett min blandras och Malteser enbart rå föda( mest MUSH) i ungefär tre månader, ibland lite Ziwi Peak om jag inte har tid att tina mat.  Malteser tjejen var skeptisk och ville inte äta alls i början men nu står hon och hoppar i iver när maten serveras. Blandrasen som har känslig mage har inte varit lös i magen alls på mer än två månader. Innan åt de Brit Care och Acana som jag tycker är bra torrfoder men det slår ändå inte rått kött.

Nej allt är inte svart eller vitt och de flesta gör det bästa för sina djur men att få mer kunskap har ingen dött av :) Och jag tror illerthriller bara menar väl, man blir lätt euforisk när man lär sig saker som gynnar de man älskar. 

Min unghund fick fodax som valp, hos uppfödaren. Jag gav då mina hundar fodax så min tanke var att låta även min yngsta hund äta det. Problemet var att hon oftast vägrade äta detta, det gick inte heller att locka henne att äta det. Det slutade med att jag testade RC schäferfoder, som hon gillade.  Min andra hund gillade fodax men i samband med att hennes ledbesvär blev värre rekommenderade vetrinären mig ett medicinskt foder. När hon började äta det blev hennes leder bättre och hon hade lättare för att bajsa.

Med detta menar jag inte att torrfoder är bättre än färskfoder och BARF, utan att hundar är individer. Det finns alltså hundar som mår bättre av färskfoder/BARF än torrfoder och vice versa.
  • Acilia

Så här enkelt är det....
    De Djur och Människor som har korta tarmar ska äta kött
    De Djur och Människor som har långa tarmar ska äta vegetariskt.
    Alltså..... i Djurens värld är det 50/50 och i Människornas värld är det 100% långa tarmar.
    Om man äter kött och har långa tarmar ruttnar köttet innan det kommer ut, så enkelt är det:)
    Självklart ska hundar äta kött!

• Acilia
    Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:20:13 följande:
    Då kan du ju berätta hur lång utbildningen är i näringslära?
    Varför rekommenderar veterinärer att vaccinera årligen när det inte behövs och varför ger man köttätare majs?
    Väldigt nyfiken faktiskt. 
    Bra skrivet!
    Se helhet och näringslära är ett stort minus i både läkarutbildning och veterinärutbildning!

• Whitetrash86
    Jeanette73 skrev 2013-11-22 21:14:47 följande:
    Man kan inte ge det hipp som happ, vänj henne långsamt det kan ta veckor för enzymer att återfå balansen.
    Och du tror inte att jag vet det?

Har letat färskfoder över 1 år till henne. Räcker med att ge henne 1 matsked med färsk så spraylackerar hon väggarna hemma.. 
  • Deandrasliv

Jag har noterat vilken sandlådenivå det är på era diskussioner här... Ingen nämnd - ingen glömd

När det kommer till foder vågar (jag utan att varken vara påläst eller ha kunskap om olika näringsbehov) påstå att djur mår bäst av att äta vad deras magar är gjorda för att äta. En balanserad kost, utan tillsatt socker, eller andra tillsatser är vad djuren bör ha. Om jag släpper lös min hund för att jaga en hare och slita sönder den för att sedan avnjuta dess underbara kött och inälvor så tror jag att detta är bättre för hunden än en matskål av pressat, uttorkade animaliska (bi)produkter, spannmål och andra tillsatser som t.ex. socker. Jag tror också att om ni låter hunden välja mellan torrfoder, torrfoder i vatten, färskfoder och levade föda, så väljer de troligen det dom får jaga själva, jag vet att min hund skulle göra det.

Men, som många här påpekat (vilket jag tycker är irrelevant ämnet) så kan man jämföra torrfoder vs. färskfoder som Hitler jämförde judar, handikappade och andra med den rena rasen. (Hitler var ledare för Tyskland i andra världskriget och förespråkade Nazism om någon missat vem han var) Ja, om vi ska gå till ytterligheter så borde djur som bryter benen, djur med ledbesvär, djur med fel som inte är normalt avlivas precis som människor om man skall gå enligt "naturligt urval" Som tur är! har människan tagit fram medicin som gör att även dessa individer kan leva (människa och djur). Med det sagt: håll er till ämnet foder och lämna andra jämförselser utanför.

Vi människor bär ansvaret för att djuren får den mat som de mår bäst av. Har den problem med något välj ett foder som hjälper den, jag tror också att många av er som påstår att hunden inte "kan" äta annat än torrfoder helt enkelt gjort fel i övergången. Övergång från torrfoder till färskfoder kan ta upp till 1 år. För min tog det 6 månader att gå från matrester till VoH (omplacerad hund utan matvanor)

Jag ger mina djur färskfoder (hund) resp. blötfoder (katt) för i min värld är allt blötfoder bättre än torrfoder. Torrfoder sväller när det blötläggs, vad händer i djurens mage när torrt foder trillar ner? (det sväller troligtvis). Naturlig föda innehåller vatten, så bör även den mat vi ger dom göra. Visst dricker de vatten efteråt (i alla fall hundar) men frågan är om det är tillräckligt. Jag ger min hund torrfoder av högsta kvalité när vi reser (blötlagt och svällt) av bekvämlighet, men jag skulle inte ge det som dagligt intag. Jag tror inte att torrfoder är det bästa för våra djur, vi är inlärda med att det ska vara så... men jag tror inte att det är det bästa.

Upp till var och en, gör det som ni finner bäst men ta gärna en titt på innehållet, skulle ni ge motsvarande till era barn? vet.foder, tala med veterinären om det finns andra alternativ? klåda eller besvär, testa ett annat foder? Och för de som anser att bra foder är för dyrt: omplacera dina djur eller omprioritera dina utgifter. Det är ditt yttersta ansvar att djuren inte far illa in eller utvändigt!

Sköt om er och var sakliga i era inlägg så är det både trevligare och mer intressant att läsa dom =)

Vi har alltid ansvar för våra djur! Älska dom!
  • Starkast

Det intressantaste av allt är ju att veterinärerna inte skulle se att värdena blir så mkt sämre och att sjukdomarna ökar av detta foder....

Det måste ju ts betyda att labpersonalen är ännu mer sponsrade och mixtrar med provresultaten?

Hmm....
    Känns som att jag fortsätter med samma foder till mina djur.

De enda av våra djur jag sett inte mått så bra, är när kaninerna ätit för mycket av katternas torrfoder de ibland knycker.. Men de har ju rätt olika magar så ser det inte som konstigt.   

• Fanny b
    Deandrasliv skrev 2014-05-22 11:11:55 följande:
    Jag har noterat vilken sandlådenivå det är på era diskussioner här... Ingen nämnd - ingen glömd

När det kommer till foder vågar (jag utan att varken vara påläst eller ha kunskap om olika näringsbehov) påstå att djur mår bäst av att äta vad deras magar är gjorda för att äta. En balanserad kost, utan tillsatt socker, eller andra tillsatser är vad djuren bör ha. Om jag släpper lös min hund för att jaga en hare och slita sönder den för att sedan avnjuta dess underbara kött och inälvor så tror jag att detta är bättre för hunden än en matskål av pressat, uttorkade animaliska (bi)produkter, spannmål och andra tillsatser som t.ex. socker. Jag tror också att om ni låter hunden välja mellan torrfoder, torrfoder i vatten, färskfoder och levade föda, så väljer de troligen det dom får jaga själva, jag vet att min hund skulle göra det.

Men, som många här påpekat (vilket jag tycker är irrelevant ämnet) så kan man jämföra torrfoder vs. färskfoder som Hitler jämförde judar, handikappade och andra med den rena rasen. (Hitler var ledare för Tyskland i andra världskriget och förespråkade Nazism om någon missat vem han var) Ja, om vi ska gå till ytterligheter så borde djur som bryter benen, djur med ledbesvär, djur med fel som inte är normalt avlivas precis som människor om man skall gå enligt "naturligt urval" Som tur är! har människan tagit fram medicin som gör att även dessa individer kan leva (människa och djur). Med det sagt: håll er till ämnet foder och lämna andra jämförselser utanför.

Vi människor bär ansvaret för att djuren får den mat som de mår bäst av. Har den problem med något välj ett foder som hjälper den, jag tror också att många av er som påstår att hunden inte "kan" äta annat än torrfoder helt enkelt gjort fel i övergången. Övergång från torrfoder till färskfoder kan ta upp till 1 år. För min tog det 6 månader att gå från matrester till VoH (omplacerad hund utan matvanor)

Jag ger mina djur färskfoder (hund) resp. blötfoder (katt) för i min värld är allt blötfoder bättre än torrfoder. Torrfoder sväller när det blötläggs, vad händer i djurens mage när torrt foder trillar ner? (det sväller troligtvis). Naturlig föda innehåller vatten, så bör även den mat vi ger dom göra. Visst dricker de vatten efteråt (i alla fall hundar) men frågan är om det är tillräckligt. Jag ger min hund torrfoder av högsta kvalité när vi reser (blötlagt och svällt) av bekvämlighet, men jag skulle inte ge det som dagligt intag. Jag tror inte att torrfoder är det bästa för våra djur, vi är inlärda med att det ska vara så... men jag tror inte att det är det bästa.

Upp till var och en, gör det som ni finner bäst men ta gärna en titt på innehållet, skulle ni ge motsvarande till era barn? vet.foder, tala med veterinären om det finns andra alternativ? klåda eller besvär, testa ett annat foder? Och för de som anser att bra foder är för dyrt: omplacera dina djur eller omprioritera dina utgifter. Det är ditt yttersta ansvar att djuren inte far illa in eller utvändigt!

Sköt om er och var sakliga i era inlägg så är det både trevligare och mer intressant att läsa dom =)
    Jag tycker man bör fokusera på att hundar är individer. Min ena hund tex, hon är uppfödd på fodax, så när fick henne fortsatte jag med det, hade det hemma då mina andra hundar åt det. Men hon gillade aldrig det. Hon matvägrade ofta som valp. Till sist testade jag  RC schäferfoder och det gick bra. Hon är fortfarande kräsen med mat, brukar oftast tex inte äta tidigt på morgonen. Jag har svårt att se att det skulle gå att vänja henne vid färskfoder igen. Min andra hund kan äta vad som helst men i samband med att hennes leder blev sämre fick hon ett veterinärfoder mot leder som är dietfoder. Frånsett att lederna är bättre så har hon lättare för att bajsa med detta foder, med fodax hade hon ofta lite svårt att göra det. Samtidigt har jag haft hundar som mått bättre av fodax än torrfoder.

Så av den anledningen tror jag på att ge det typ av foder ens egen hund trivs bäst med och mår bra av.
  • Kennethgus

Jag håller med dig i varje stavelse. Torrfoder är säkert en lönsam affär men inte någon bra hundmat.

Hälsningar Kenneth
Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!