• Readhead

Vilken är den absolut bästa vinteroverallen?

Min son kommer vara 1,5 år nu i vinter och jag har redan börjat kika efter en vinteroverall, jag vill att han ska ha en riktigt varm eftersom vi bor uppe i kalla Norrland.

Så, vilken är den absolut bästa vinteroverallen? Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är den absolut bästa vinteroverallen?
  • Snöflinga

Många uppskattar Gneis. Ett norrländskt företag som tillverkar overaller och bara säljer över nätet. En fritidspedagog menade att de barn som hade Gneisoveraller var de torraste barnen.
    Har dock inte provat själv...

• BymBym
    Gurkan skrev 2013-08-18 18:46:24 följande:
    Är Lindbergs bra? Hestra tycker jag är för dyra, pop höll inte hela säsongen...

Ja, det tycker jag. Har hållit bra trots många tvättar då vissa vintrar varit milda
  • k girl
    webby skrev 2013-08-18 15:05:04 följande:
    Vi har tvådelat didriksson till minstingen och altitude till äldsta. De är ett och tre år. Dock har vi problem med vantar om någon har ett bra tips?
    Vi har haft Isbjörn och Didriksons vantar, är nöjd med båda. De hade dragkedja vid tummen så att det lätt går att ta på. Men i år blir det Hestra åt äldsta som fyller fyra nu.
  • oraklet från delphi
    Snöflinga skrev 2013-08-18 22:37:22 följande:
    Många uppskattar Gneis. Ett norrländskt företag som tillverkar overaller och bara säljer över nätet. En fritidspedagog menade att de barn som hade Gneisoveraller var de torraste barnen.
    Har dock inte provat själv...
    deras sida är under konstruktion nu men startar 21 augusti stod det 
    det ska jag kolla upp är de dyra? 
  • Indianica

Jag har iofs inte testat Isbjörn, men Reimas är suveräna tycker jag och har riktigt humant pris jämfört med Isbjörns 2500 per overall...

• fluu

Hade hestra-vantar sist. Varma och praktiska.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman
    Indianica skrev 2013-08-19 16:39:13 följande:
    Jag har iofs inte testat Isbjörn, men Reimas är suveräna tycker jag och har riktigt humant pris jämfört med Isbjörns 2500 per overall...

Vi köper den för 2000kr
    I år blev det 1800kr med rabatt.
    Den håller garranterat två år = 900 kr om året.
  • KatyAnne

Jag köpte sonen senaste Isbjörns-overall för 999:-! Håller alltid ögonen öppna efter ett bra erbjudande och köpte den på Isbjörns hemsida i våras.

• Redbit

Reima eller Gneis. I den åldern sliter de inte så mycket på overallerna, så kan du tänka dig det tycker jag du ska kolla runt på loppisar efter begagnade i bra skick. Då får du en jättebra overall till bra pris!

PS: Kuoma-skor är det enda som verkligen håller varmt hela vintern. Också perfekta loppis-fynd... och hittar du handskar från Tornedalens textil på webben/någon marknad kan du också få tag på bra grejor. De har varmt och skönt foder hela vägen upp på armen, är nästan helt vattenresistenta och slitstarka! 

• 2012mamma

Hade en ny overall från  me too och  ärvd från kaxas förra året när sonen var runt 1 år.  Gillade inte mee too overallen alls, den var alldelles för bred fast han var en riktig knubbis och rätt så tunn och kall och det kom in snö i overallen dom få gånger han satt i snön och lekte med den på. Kaxs overallen var mycket mycket bättre fast den var välanvänd och lite sliten redan när vi fick den. Stod alltid emot fukt och snö. 

I år testar vi Diriksson.  har en Didriksonjacka till mig själv som jag är väldigt nöjd med, återstår att se hur den funkar för någon som leker och sitter i snön. Har köpt en sådan där som kan växa en storlek om man tar bort en söm så förhoppningsvis räcker den hela säsongen. 

• oraklet från delphi
    2012mamma skrev 2013-08-21 10:36:20 följande:
    Hade en ny overall från  me too och  ärvd från kaxas förra året när sonen var runt 1 år.  Gillade inte mee too overallen alls, den var alldelles för bred fast han var en riktig knubbis och rätt så tunn och kall och det kom in snö i overallen dom få gånger han satt i snön och lekte med den på. Kaxs overallen var mycket mycket bättre fast den var välanvänd och lite sliten redan när vi fick den. Stod alltid emot fukt och snö. 

I år testar vi Diriksson.  har en Didriksonjacka till mig själv som jag är väldigt nöjd med, återstår att se hur den funkar för någon som leker och sitter i snön. Har köpt en sådan där som kan växa en storlek om man tar bort en söm så förhoppningsvis räcker den hela säsongen. 
    låter ju bra med en storlek till var har du köpt den vad heter den? :)
  • BeanBag
    Redbit skrev 2013-08-20 10:29:45 följande:
    Reima eller Gneis. I den åldern sliter de inte så mycket på overallerna, så kan du tänka dig det tycker jag du ska kolla runt på loppisar efter begagnade i bra skick. Då får du en jättebra overall till bra pris!

PS: Kuoma-skor är det enda som verkligen håller varmt hela vintern. Också perfekta loppis-fynd... och hittar du handskar från Tornedalens textil på webben/någon marknad kan du också få tag på bra grejor. De har varmt och skönt foder hela vägen upp på armen, är nästan helt vattenresistenta och slitstarka! 
    Håller med om allt!
  • Indianica
    gbgumman skrev 2013-08-19 17:08:36 följande:

Vi köper den för 2000kr
    I år blev det 1800kr med rabatt.
    Den håller garranterat två år = 900 kr om året.
    Låter bra!
  • Kraftverk

När det gäller värme är det ju minst lika viktigt vad du har på barnet under overallen, men det vet du ju säkert. Jag har tre barn och har använt Pop, Reima, Molo och Isbjörn. Favoriten är alla gånger Isbjörn, men minsta barnet hade Molo den vinter han var drygt ett år och höll sig varm utan större problem. Däremot upplevde jag den lite väl tight i resåren i benen, vilket gjorde att den kunde vara svår att få över kängorna och omöjlig att få över slalompjäxorna (yes, han gjorde tidig debut i backen).

Under brukar vi ha ett ullunderställ och sedan ett mellanlager i ullfrotté om det är lite kallare ute, och det funkar fint. En fleeceväst kan vara enkelt och smidigt att komplettera med de kallare dagarna också, värmer bålen bra.

Riktigt kalla skiddagar har vi ibland haft både ett fleeceset (fullkomligt älskar Houdinis, så det har vi alltid en uppsättning) och sedan en ullfrottéoverall över innan overallen har åkt på. Vantar skulle jag helt klart rekommendera Hestra, även om jag älskar nästan alla kläder Isbjörn gör, så tycker jag inte att de lyckas lika bra med sina vantar. En tunn ullvante under om det behövs, och tänk på att även om zip-varianten är smidig så blir den alltid lite kallare.

På fötterna har vi kört med Kamik till kidsen de senaste åren. Håller värmen bra, men vi har ibland fått lite måndagsex och även om butiken givetvis hävdar att de aldrig fått reklamationer förr så är jag lite tveksam till kvalitén. Men som sagt, fötterna har varit varma och goa och fodret/innerskon går att ta ur för att torka. I övrigt har vi använt Viking, Superfit, Ecco och Kavat och allmänna reflektioner är väl att Viking har en tendens att lukta illa lättare än andra (gäller säkert inte riktigt små barn, men när de blir några år äldre) och att barnen har frusit i Kavat. Återstår att se vad vi testar i år. :)    

Svar på tråden Vilken är den absolut bästa vinteroverallen?