• villis

Halt hund efter vila, tips?

Vår corgi tik på 6 år började halta lite förra onsdagen när hon legat och sovit ett tag, torsdagen var hon inte halt alls så jag utgick ifrån att det bara varit nåt tillfälligt.

Men nu till det jobbiga, vi åkte till stugan över helgen och från fredag eftermiddag till söndag kväll haltade hon rejält och vägrade låta mig ta i hennes ben.
    jag bokade tid hos veterinären i måndags och när vi dyker upp där är hon såklart hältfri, han böjde och kände men hon reagerade inget alls.

Vi fick åka hem utan något gjort då han inte kunde se något problem, på kvällen haltar hon igen när hon vilat på soffan.

Igår var hon haltfri, men idag har hon vilat en längre tid i soffan och haltar nu rejält igen.

Jag ska självklart ringa vet imorgon igen men nu vill jag ha förslag på vad det kan vara och om någon varit med om liknande. Veterinären trodde knappt på mig då jag sa att hälftan kom och gick såhär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-13 22:17
    oops, menar såklart att hon varit haltfri idag inte igår (fram tills ikväll vill säga)

• Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?
  • Pinglans
    villis skrev 2013-08-18 13:49:12 följande:

jag har känt och böjt henne hemma, brukar böja våra hästar själv så jag tycker jag borde få en reaktion, men hon är inte svullen eller öm nånstans där jag kommer åt iaf :/

ja jag ville röntga men han ville vänta, så jag avvaktar väl ett tag och testar medicinen så ser vi :)

Lycka till! Meddela gärna hur det går senare ????
  • villis

nu har hon gått på medicinerna sedan i söndags och jag har inte sett henne halta de senaste dagarna, men jag vågar inte riktigt tro på det ännu, då det är smärtstillande också kan det ju vara så att hon bara inte känner av de riktigt, men jag hålelr tummarna, hon ska gå på det tills nästa tisdag, och efter det ser vi väl om det kommer tillbaks när hon slutar på tabletterna eller inte :)

• villis

Vi slutade med medicinen i tisdags och nu haltar hon igen sedan igår :(
    så nu blir det att boka en ny tid igen imorgon och förbereda oss på att det är något mer allvarligt.

Hon var hältfri och kry under behandlingen men eftersom det var smärtstillande i medicinen får vi se vad dom tycker vi ska göra.

känns ju inte kul alls!

• Akua

Fy så besvärligt att det inte har ordnat upp sig och att veterinären hade rätt.

Hoppas svaret hittas nu då!!  

• Sesamben

När vår hund var valp började hon plötsligt halta efter vila. Första veterinären httade inget fel, men den andra vi gick till hittade ett brutet sesamben i tassen. Läkte snabbt och fick inga men av det. Hoppas det blir bra med vovven!

• villis

ja jag vet inte vad jag ska tro just nu, jag hoppas bara att de äntligen hittar vad som är problemet.
    börjar bli dyrt med alla resor till veterinären och tycker så synd om henne som måste vila när allt hon vill är att busa runt.

Imorgon kl 11 åker vi dit igen och testar, 3:e gången gillt!

• Harvester
    villis skrev 2013-08-14 22:49:47 följande:
    tack för tipset om borrelia! Har läst på en del och det låter ju onekligen ganska likt, hon är ju slöare än vanligt och inte alls lika pigg. om det nu beror på sjukdom eller smärta i benet återstår att se. ska ta upp det med veterinären :)

Det är i ovanligt med borrelia som orsak till hälta. De gånger det trots allt rör sig om detta är det mer som stelhet som vandrar runt på olika ben.
    Man kan ta ett blodprov för att titta efter antikroppar mot Borrelia men även om testet är positivt betyder inte det att hunden är sjuk av Borrelia utan att den stött på infektionen och att immunförsvaret reagerat och sannolikt klarat sv infektionen själv.
    Fattar inte varför alla är så fixerade vid fästingburna sjukdomar. Är nog bland de mest överdiagnosticerade sjukdomarna i hela landet och orsakar långa anitibiotikakurer med bredspektrumantibiotika helt i onödan, det är INTE bra mtp problemen vi har med resistens...
  • Harvester
    villis skrev 2013-09-05 21:55:48 följande:
    ja jag vet inte vad jag ska tro just nu, jag hoppas bara att de äntligen hittar vad som är problemet. börjar bli dyrt med alla resor till veterinären och tycker så synd om henne som måste vila när allt hon vill är att busa runt. Imorgon kl 11 åker vi dit igen och testar, 3:e gången gillt!

Be att få remiss till en ortoped istället för att åka tillbaka till den som inte hittade något? Alla veterinärer kan inte vara bra på allt. Skulle du gå till en gynekolog med en skadad axel?
  • villis

jag har inte så mkt att välja på här uppe, finns 2 bra veterinärer med utrustningen som krävs för ex röntgen och större prover, annars måste vi köra en rejäl bit och just nu avvaktar jag med det då det kommer bli dyrt ifall det krävs.

Men hittas inget nu på röntgen så får jag åka dit. Det har varit 2 olika veterinärer som tittat på henne så det är inte bara en som inte hittat något tyvärr.

• villis

på tal om hältan o borrelia, hältan är på ett och samma ben, aldrig på något av de andra, och endast då hon legat ner och vilat en stund, så jag vet inte vad jag ska tro om det, men de får gärna testa henne iaf och utesluta det :)

• Harvester
    villis skrev 2013-09-05 22:08:10 följande:
    på tal om hältan o borrelia, hältan är på ett och samma ben, aldrig på något av de andra, och endast då hon legat ner och vilat en stund, så jag vet inte vad jag ska tro om det, men de får gärna testa henne iaf och utesluta det :)

Är ju en klassiker att artros kommer när de legat och vilat, tycker man långt ifrån alltid ser lindrig artros på röntgen som någon sagt här innan. 6 år är ju ingen ungdom så det utesluter inte artros heller.
    Ang Borrelia kan man ju utesluta det men samtidigt är det som sagt svårt att konfirmera det också. Tyvärr går inte provet på försäkringen då så många onödiga prover har tagits.
    Synd att ni har så långt att åka för remiss :/
  • villis

nä veterinären sa att det kunde vara svårt att se, men jag håller tummarna för morgondagen iaf!
    ja det finns ju ett superbra ställe men det är så långt bort så det blir i worst case scenario så att säga, ifall de inte hittar något imorgon på röntgen får jag börja leta vidare utanför vår kommun :)

• villis

nu är vi tillbaks på denna bana igen, hon har vilat sedan augusti och gått på diverse medicin men inget blir bättre :( så nu blir det ett special möte med en ortoped i strömsholm, blir ca 80 mil enkel väg men det får vi väl ta antar jag :)

• Fanny b
    villis skrev 2013-10-29 19:13:05 följande:
    nu är vi tillbaks på denna bana igen, hon har vilat sedan augusti och gått på diverse medicin men inget blir bättre :( så nu blir det ett special möte med en ortoped i strömsholm, blir ca 80 mil enkel väg men det får vi väl ta antar jag :)

Tråkigt det inte blev bättre, men på strömsholm finns ju specialkompetens för detta, så förhoppningsvis så du får du veta där varför din fortsätter att halta. Lycka till
  • Boel

Nu var det länge sen, men hur gick det för er med vovven?

Svar på tråden Halt hund efter vila, tips?