• antoan

    Varför ska man skänka pengar till välgörenhet?

    Jag har aldrig skänkt pengar till nåt ändamål och har svårt att se mig någonsin göra de.
    Varför ska man göra de? Vilka organisationer kan man lita på och se att pengarna hamnar rätt?

    Donerar du något i dagsläget?

  • Svar på tråden Varför ska man skänka pengar till välgörenhet?
  • Omogen citron
    Flash Gordon skrev 2013-08-25 05:13:09 följande:
    Ett 90-konto är ingen som helst garanti för att pengarna hamnar rätt.Rädda Barnen har ett 90-konto och ändå hamnade pengarna i fel fickor i Jemen:www.gp.se/kulturnoje/1.224139-radda-barnens-pengar-gar-till-lyxRöda Korset har 90-konto men det hindrade inte pengarna från att försvinna obemärkt eller styrelsen från att förse sig själva med feta arvoden från insamlade pengar:www.svd.se/nyheter/inrikes/bengt-westerberg-lamnar-roda-korset_5542729.svdhttp://www.expressen.se/ekonomi/bengt-westerberg-extraknacker-for-en-miljon/Att skänka till organisationer är mer eller mindre ett lotteri. Om du själv har direkt kunskap om organisationen så kan du kanske känna dig säker men är det bara någonting du hört namnet på och som verkar göra snälla saker kan det gå precis hur som helst.              



    Nej, det är absolut inte ett lotteri. De som försingrar blir ju straffade, det är olagligt. Sådant händer överallt, inte bara i välgörenhetsirganisationer.
  • dessan59

    ja, det gör jag. Sos barnbyar, läkare utan gränser.Varför? för att dela med mig till de/dom som behöver hjälp. Läkare utan gränser gör ett fantastiskt arbete! 

  • antoan
    dessan59 skrev 2013-08-25 08:48:09 följande:
    ja, det gör jag. Sos barnbyar, läkare utan gränser.Varför? för att dela med mig till de/dom som behöver hjälp. Läkare utan gränser gör ett fantastiskt arbete! 
    hur har du kommit fram till just de två?:)
  • byorginalet
    Lallamen skrev 2013-08-20 00:14:12 följande:
    Varför - därför att i jämförelse med många andra har jag det oerhört bra. Jag kan avundas en sådan som Bill Gates som har så mycket pengar så han faktiskt kan vara med och utrota polio. Det hjälper miljoner människor som annars skulle påverkats.
    Själv har jag inga stora summor att ge men det jag ger påverkar i alla fall några och för dem gör det skillnad.
    Jag ger regelbundet till UNHCRs arbete bland flyktingar i Syrien, till Rädda Barnen och till våra två fadderbarn. Det ena är ett föräldralöst barn i Indien som vi hjälper med skolgång och det andra är en åttaårig flicka i Nepal som räddats från trafficking och där vi bekostar uppehälle, mat, skolgång och kläder. Dessutom ger jag pengar via vår kyrka och sedan ofta via Läkarmissionen - nu senast till sjukvård till våldtäktsoffer i Kongo-Kinshasa. Vid olika katastrofer försöker jag alltid att ge vad vi kan avvara.
    Som sagt, det är inte mycket och kanske någon tycker att det finns andra sätt att använda pengarna som skulle ge större nytta. I slutänden är det enligt mig inte möjligt att jämföra lidanden med varandra och börjar jag med det är risken att jag blir handlingsförlamad och inte gör något. Förhoppningsvis finns det andra som gör andra val och hjälper dem som inte mina få kronor räcker till. Ingen (inte ens herr Gates) kan hjälpa alla men jag kan i alla fall hjälpa några.
    bill gates har aktier i monsanto (gmo företag) det han sysslar med är moderna avlatsbrev, i mina ögon är han en djävulens man, är man med i iluminati samt åker på bilderbergmöten samt sysslar med vaccin projekt då är det främst värgören het till djävulens företag bla monsanto som man skänker pengar till och inte till fattiga barn,
    vad dom behöver är rent vatten och lära sig odla på ett hållbart sätt,
    inte som våran biståndminister sa (efter hon givetvis varit på bilderbergmötet) att vi ska bidra uläderna med kemiska bekämpningmedel så dom blir beroende av kemiföretagen bla monsanto,

    har tyvärr själv skänkt pengar till uncef men slutade för 5 år sedan
  • Zuzanne

    Ska och ska, det väljer man ju själv. Jag har haft fadderbarn, skänkt pengar till Djurens Rätt, WWF, Rädda Barnen, typ som Rädda Barnen fast lokalt, Never Neverland och nu senast till Tora Vårdags Fårreservat. Vi har stående till Rädda Barnen. Varför? För att jag bryr mig om djur, natur och barn. För att jag vill bidra till en bättre värld.

  • Flash Gordon
    Omogen citron skrev 2013-08-25 05:31:50 följande:


    Nej, det är absolut inte ett lotteri. De som försingrar blir ju straffade, det är olagligt. Sådant händer överallt, inte bara i välgörenhetsirganisationer.

    Om du inte VET hur organisationen fungerar så har du ingen aning om pengarna hamnar hos behövande eller hos fruarna till parlamentsledamöter i Jemen.

    Inte ens med ett 90-konto som "kvalitetsmärkning". 

    Alla som via Rädda Barnen i åratal gödde lokalanställda och makthavare i Jemen trodde, precis som du antyder, att Stiftelsen för Insamlingskontroll hade kontroll.

    Så lurade de blev. 
  • Dina08

    Skänker lite pengar någon gång per år till RK, även småpengar i bössor. Köper och skänker ibland prylar till Stadsmissionen. Har försökt skänka saker på fb, men ingen vill ha dem. Ger inget till tiggare, tycker att det borde förbjudas.

  • Severus

    WWF
    Tora Vårgård på Gotland
    WSPA
    Naturskyddsföreningen
    Katthem
    Hundstall
    Forskning

    Det är vissa årsvis, några månadsvis.
    Har skitlåg inkomst men det blir 25kr och 50kr som max
    Lever hellre kärvt och skänker till djuren

  • Starkast

    Jag ger till barndiabetesfonden.

    två barn VARJE dag insjuknar i bara Sverige och de kan ALDRIG bli friska!
    De får sticka sönder sina fingrar för det tiotalet blodprover varje dygn. Vakna och äta på nätterna.  plus insulinsprutor varje gång de stoppar något i munnen. inte kunna åka på läger som andra barn på ingen vuxen kan med deras sjukdom eller är beredda på att hjälpa barnet kanske flera gånger under nätterna.
    Idag blir de aldrig friska. Utan många har istället senkomplikationer att vänta med pajade njurar, nervskador och blindhet.
    Jag tycker det är den värsta sjukdom ett barn kan drabbas av. Att aldrig få vara som alla andra, stirrande människor när de tar sina stick och få höra otroligt många gånger att de fått det för att de ätit för mkt socker.... vilket gör barnen ledsna då de inte alls kan rå för sitt insjuknande.

         

  • David Strand

    Två organistationer som tillhör de allra bästa på att effektivt se till att ditt bidrag når målet och inte går åt till administration etc är Rädda Barnen och Läkare Utan Gränser. Det finns statistik på vilka som är effektiva bl a här och här.

    En organisation jag själv gillar är svenska Afrikagrupperna för att de alltid ger stöd i samarbete med lokala organisationer utan att trycka ner sina åsikter i halsen på mottagarna.

    En fördel med att ge via Rädda Barnens sajt i UK (eller USA) är att där kan du öronmärka exakt vad pengarna ska gå till.

    Det finns inga organiserade tiggare, jag antar att du syftar på romer. Både polisen och svenska myndigheter har gått ut och sagt mycket tydligt att det inte finns någon anledning att tro att det är så. De samarbetar genom att samåka o d men det är inte kriminellt. Vad som däremot borde vara kriminellt är hur SD-media (exponerat, avpixlat etc) medvetet undviker att citera dessa källor och istället väljer att fortsätta citera de 2 "källor" de anser säger motsatsen, vilka redan sågats av de som är seriösa.

  • Noran

    För mig är det självklart att skänka pengar. Jag är (som de flesta i Sverige) otroligt lyckligt lottad !! och även om jag inte gör mycket så vill jag självklart försöka bidra lite.

    Jag vet inte om jag ger förhållandevis mycket eller lite men just nu är det ca 600:- i månaden. Kanske jag i framtiden kan ge ett större belopp och kanske även ge av min tid. T.ex. ta ett fosterbarn, engagera mig i någon organisation, donera ägg eller liknande. Men det får bli när barnen är större.

    Jag är inte säker på om pengarna når fram, men jag har i alla fall gjort det jag kan.

    Jag köper även ekologisk mat när jag kan, och det ser jag också som ett sätt att skänka pengar. Samma där, inte vet jag om pengarna går till rätt saker, men jag har i alla fall gjort det jag kan och jag stödjer ett system som jag brinner för.

  • Fröken Apelsin

    Organisationer som har 90- konto kollas av stiftelsen för insamlingskontroll, då måste en hög procent av pengarna gå till ändamålet (det vill säga omkostnaderna får inte vara för stora) I annat fall måste du nästan känna till organisationen och veta mer m hur de jobbar, se deras ekonomiska redovisning och bedöma själv utifrån det.

    Jag ger pengar till Djurambulansen, WWF och katthem. Jag volantärjobbar också några timmar i veckan och är blodgivare. Jag tycker det är viktigt att göra vad jag kan för att göra världen till en bättre plats. Varför gör du inget alls?

  • lussan78
    För mig är det självklart att man ska hjälpa till om man kan! Jag har ett tips: Använd alltid CharityRefund när du ska handla något på nätet. Massor av butiker att välja på. Varje gång du handlar så skänker du pengar till välgörenhet utan att det kostar dig något extra för dig. Hur smart som helst. Här är alla butiker det finns att välja på: http://www.charityrefund.se/butiker. Och här är alla organisationer de samarbetar med, tex Barncancerfonden, BRIS, Hand in Hand, och Läkare utan gränser. http://www.charityrefund.se/valgorenhetsorganisationer

    Lucy
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2015-10-23 18:03:48 följande:

    Jag är månadsgivare hos UNHCR och Läkare utan gränser


    Postade för tidigt.

    Utöver det så är jag aktiv i en direct giving sida på fb, där jag lägger en slant på de fall som inte fått någon uppmärksamhet på 48 h.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • lussan78

    Ja, jag är också månadsgivare hos Läkare utan Gränser. Dessutom skänker vi alltid lite extra runt jul, barnen får då vara med och välja till vilken organisation. Bra sätt att göra dem uppmärksamma på att alla inte har samma förutsättningar.

    Tänkte bara att http://www.charityrefund.se verkar vara ett ytterligare sätt att hjälpa till, om man ändå ska näthandla.

    /Lussan


    Lucy
  • Noran

    Jag är lyckligt lottad som är född i ett bra land och har ett tryggt liv så för mig är det ju självklart att ge. Har dessutom ett ganska bra jobb, så det blir ett antal organisationer. 

    Men om du själv har det svårt och inte får pengarna att räcka till så förstår jag om du inte vill dela med dig. 

    Jag ger främst till wwf, för djur och natur känns viktig för mig. Än mer oskyldiga än människor. 
    Har även fadderbarn för att jag på ett konkret sätt ska kunna visa mina barn hur man hjälper.
    Och så ger jag till romer i Rumäninen för att med gott samvete kunna säga till tiggarna som kommer fram att jag redan ger pengar, men till hjälp på plats i Rumänien. 

Svar på tråden Varför ska man skänka pengar till välgörenhet?