• Omogen citron

Bra kattsand?

Jag har alltid använt pappers pellets, men nu har jag fått en jourkatt som ogillar det. Hon kissar bredvid lådan. Är det någon som kan tipsa om en bra sand? Jag köpte miss Cat nu, är det en okej sand?

(Kristaller fungerar inte, det hade förra ägaren och jag har använt det som hon hade med sig.)

• Svar på tråden Bra kattsand?
  • sär skriven

Everclean. Det går helt enkelt inte att jämföra annan kattsand. Den är riktigt dryg, klumpar sig bra, räcker länge och är totalt luktfri.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-08-27 16:33:46 följande:
    Miss cat är varken klumpbildande eller håller borta lukten, dessutom hård att gå på för små kattassar. Det luktar fruktansvärt om lådan och mycket odryg. Köp Extreme Classic som har samma nivå som Ever Clean.

Det finns klumpbildande miss cat, det är den jag har. Än luktar det inte, men jag lådan är än så länge bara två dagar gammal.
  • Omogen citron

Tack för alla tips! Nu har jag mycket att testa.

• Zakuro

Min bortskämda russian blue-korsning vägrar minsann
    att använda annat än COOP X-tras kattsand.
    Tur för mig att hon valde ett av de allra billigaste märken
    på marknaden.
    Om jag köper något annat kissar hon på golvet,
    så det är bäst att jag lyder tsaritsan! 
    Men eftersom en stor påse kattsand från det märket
    är så pass billigt, har jag ingen anledning till att köpa något annat!     

• babyfreeze

Om du bara har en katt och tycker att det är värt pengarna så är Everclean den bästa sanden.
    Jag har dock fyra katter och lägger hellre hundralapparna på dyrare mat till dem, så jag använder Eldorados klumpbildande och tillsätter Dogman doftsalt ibland. Folk som kommer på besök blir ofta förvånade över att fyra katter inte luktar... Ett annat tips för mindre lukt är att ha lådan i ett torrt rum, t.ex hallen. Ofta har man lådan i badrummet, men fukten gör att sanden luktar mycket mer. 

• babyfreeze

Förresten:
    Pussi och Icas egna klumpbildande är också jättebra, ungefär lika som eldorado. Pussi är dock lite dyrare och jag har så svårt för kartongen som Icas sand kommer i. Eftersom jag måste köpa ca tre kartonger i veckan blir det jobbigt mycket sopor att ta hand om.

• Omogen citron
    babyfreeze skrev 2013-08-28 10:48:07 följande:
    Om du bara har en katt och tycker att det är värt pengarna så är Everclean den bästa sanden. Jag har dock fyra katter och lägger hellre hundralapparna på dyrare mat till dem, så jag använder Eldorados klumpbildande och tillsätter Dogman doftsalt ibland. Folk som kommer på besök blir ofta förvånade över att fyra katter inte luktar... Ett annat tips för mindre lukt är att ha lådan i ett torrt rum, t.ex hallen. Ofta har man lådan i badrummet, men fukten gör att sanden luktar mycket mer. 

Kattantalet varierar mellan 1-3 här hemma. Jag har en egen katt, och resten är jourkatter. Igår hade jag två katter, idag har jag tre. Tack för tipsen!
  • Birmafröken

Det man ska komma ihåg är att "dyrare" sand som t.ex. Extreme Classic och Everclean är drygare och därför ofta minst lika ekonomisk som billigare sand som går åt fortare. Jag har oparfymerad Extreme Classic black label till mina fyra långhåriga katter och tycker att den är suverän. Black label har något större korn än Gold Label, men är fortfarande finkornig.

Tidigare hade jag Pussi Kompakt som också var finkornig, klumpbildande och dryg. Den dammade dock mer än vad Extreme Classic gör.

• Birmafröken

Extreme classic har dessutom plastpås-förpackning vilket gör den väldigt lätt att hälla ur.

• Lucky

Everclean är det absolut bästa jag provat, har en liten hona som kissade både här och där innan jag hittade denna sand, det har hon slutat med nu! Och det bästa är att en kartong räcker i en månad för två katter

• Semlan83

Everclean! När jag hade två katter hade jag två lådor, köpte då hem fem kartonger sand åt gången. Sedan hällde jag en hel förpackning sand i varje låda. De andra förpackningarna använde jag för att fylla upp det jag tömde. Tömde klumpar och bajs morgon och kväll. På det viset hade jag samma sand i sex månader, den var fortfarande lika fin och doftfri efter den tiden. Så även om inköpspriset blev högt så blev månadskostnaden låg (ca 170 kr/månad för helt doftfria lådor). Så värt det!!

• Loppaan

Vår katt har en speciell låda med en annan låda in under som samlar upp spån som bildas av pelletsen när katten skissar och krafsar i lådan. Från början hade vi en dyr kattpellets, sedan insåg vi att vi lika bra kunde ta pelletsen som mina föräldrar värmer huset med. Samma sak.och.funkar minst lika bra. Luktar sällan heller och man behöver endast samla upp spånet från den undre lådan för att ta bort ev. lukt. Och såklart plocka upp bajset. :)

• Michael 310

Everclean white, helt suverän. Nästan inget som kommer med ut ur lådan sen vi böt till den.

• Pernilla75

Kattsand från Oliver's Petfood är kanonbra; dammar inte, klumpar bra och är dryg.

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
Svar på tråden Bra kattsand?