Hur hanterar ni "mina kompisar och dina kompisar" och det yngre syskonets besvikelse över att inte ha kommit lika långt på ett flertal plan?
Kanske inte världens bästa rubrik. Jag ska försöka förklara mig då jag känner att jag behöver vägledning, råd och erfarenheter.
Vi har två barn tätt. Det är 18 månader mellan dem. Vi har inte upplevt någon syskonsvartsjuka, kanske på grund av att vi hade turen att vara hemma tillsammans i nästan ett år efter lillebrors födelse. Det var nog det jag främst oroade mig över, att äldsta skulle tvingas bli stor alldeles för tidigt. Inte vad vi "har" idag som jag upplever om ett problem, det fanns inte ens i mina tankar.
De har utvecklat en underbar relation och är idag 41/2 och 6 år. De är varandras bästa vänner i vått och torrt men världen utanför existerar ju också..
Under en period gick de på samma avdelning på förskolan vilket var svårt för äldsta då hon aldrig vill svika sin bror, samtidigt ville hon vara med sina egna kompisar. Skulle det ha varit upp till henne hade lillebror fått vara med på ett hörn i deras lek men andra barn var inte lika sugna. Lillebror sökte henne hela tiden oavsett vilken rolig aktivitet som var på gång, han ville dela den med henne. Han blev ledsen om hon avisade honom, hon fick dåligt samvete. Tillsammans med personalen bestämde vi att det bästa troligtvis var att dela på barnen och att någon av oss föräldrar stannade lite extra om brorsan var i behov av det i början. Det gick dock hur bra som helst och båda barnen verkade lättade av att ha sitt "eget" space utan varandra. På gården träffades de ibland men inomhus var de i olika lokaler med lyhörda och kända pedagoger som verkligen ville göra det bästa av situationen. Allt var toppen fram tills strax förre denna sommar..
Syrran blev bjuden på en massa kalas och brorsan tyckte det var orättvist, varför fick inte han äta godsaker och dansa disco?
Vi bor i ett område fullt av barn i olika åldrar, många av barnen går på samma förskola/förskoleklass. De leker med andra barn var dag efter förskola/fritids och på lediga dagar. Några av barnen är dock främst intresserade av att leka med vår dotter och undrar varför lillebror alltid ska med. Det är återigen samma sak som på förskolan tidigare, han blir ledsen över att bli avisad och hon får dåligt samvete. Numera är han också väldigt verbal och blir väldigt arg när hon väljer dem framför honom i hans huvud vilket i sin tur gör henne ledsen.
För att ge ett exempel från idag, båda barnen var ute och lekte med gemensamma kompisar som senare skulle hem. Våra barn kom hem. En kompis till vår dotter ringde på lite senare och frågade om hon ville se "pinsamheter" tillsammans med henne. Vår dotter ville gärna och vi fann det helt okej så länge hon var tillbaka till middagen. Brorsan börjar ta på sig skorna samtidigt som henne och vår dotter tittar på oss med ögon som säger det är min vän. Vi erbjuder brorsan en massa kul han kan göra med oss istället för att hänga på men han blir ledsen som alltid. Känner sig sviken av syrran. Arg. Vill bara leka med kompisar. Hans utbrott kan vara ganska hjärtskärande. Samtidigt märks det att dottern har dåligt samvete varje gång och det är minst om inte mer hjärtskärande.
Jag skulle kunna skriva tusen rader till men börjar här. Har ni upplevt något liknade och hur hanterar ni det? Alla tankar är välkomna oavsett om ni är främmande inför situationen.