• malzac

who-kurvor vs bvc

Är det någon här som vet varför BVC inte använder WHOs version av vikt-/längd-/huvudomfångskurvorna? Eller om de planerar att införa det?

Som boende i England så verkar det så konstigt att i ett land där majoriteten faktiskt ammar åtminstone till fyra månaders ålder så används kurvor baserade mest på flaskmatade barn. Det orsakar ju så mycket oro för mammor och "vikthets" på BVC i och med att ammade barn naturligt hoppar ner en kurva efter någon månad. WHO-kurvorna däremot är baserade på ammade barn och matchar därför bättre hur bebisar utvecklas normalt sett.

Här finns en jämförelse mellan BVCs och WHOs kurvor för flickor (med WHOs kurvor i rött):
    www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/fig23a.pdf 

(Med det inte sagt att man ska lägga för stor vikt (haha) vid viktkurvan ändå; så länge bebisen är nöjd och glad, pigg när den är vaken och producerar de kissblöjor den ska så har man oftast inte något att oroa sig för.)

• Svar på tråden who-kurvor vs bvc
  • k girl
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-20 23:53:36 följande:

Har du helammade länge? Annars är det ovanligt att helammade och barn som äter ersättning har samma viktkurva första halvåret. Det är ju därför just WHO:s kurvor som bygger på statistik över helammade barn skiljer sig från BVC:s.
    Min son följde också BVC:s kurva och hade aldrig någon uttalad amningspuckel. Dock introducerade vi mat vid ca fem månader på deras inrådan.

Dottern följer WHO:s kurva till punkt och pricka. Och det är intressant, för det är ju rätt stressande när man ser minus på vikten när hon ändå är rätt lång (på BVC är de ändå nöjda och säger att hon följer sin kurva, de var mycket nojigare med sonen...).
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-20 23:53:36 följande:

Har du helammade länge? Annars är det ovanligt att helammade och barn som äter ersättning har samma viktkurva första halvåret. Det är ju därför just WHO:s kurvor som bygger på statistik över helammade barn skiljer sig från BVC:s.
    Jag har helammat tills dom var ca 8-9 månader. Började med smakportioner vid 4 månader men det rör sig om några enstaka teskedar per dag. Har svårt att tro att det skulle spela någon större roll.

Dock strulade det dom första 2-3 veckorna med den första sonen tills jag lärde mig hur man verkligen ammar. Med dom andra två så har det inte varit några problem alls.

Mina barn gick upp ca 250-350 g i veckan. De vägde 4200, 4200 och 4920 (52 cm alla tre) när de föddes. Inga små barn med andra ord. Min BVC-tant brukade skoja och frågade om jag hade grädde i brösten
  • Papricorn

Här är en till som följt bvc kurva utan dipp. Han ligger på 3+ konstant och är 8 mån snart.

• Papricorn

Kan tillägga att jag har jättemånga i min omgivning som inte heller haft nån amningspuckel eller dipp utsn följt kurvorna perfekt.

• k girl
    Marina80 skrev 2013-09-21 12:06:25 följande:
    Jag har helammat tills dom var ca 8-9 månader. Började med smakportioner vid 4 månader men det rör sig om några enstaka teskedar per dag. Har svårt att tro att det skulle spela någon större roll.

Dock strulade det dom första 2-3 veckorna med den första sonen tills jag lärde mig hur man verkligen ammar. Med dom andra två så har det inte varit några problem alls.

Mina barn gick upp ca 250-350 g i veckan. De vägde 4200, 4200 och 4920 (52 cm alla tre) när de föddes. Inga små barn med andra ord. Min BVC-tant brukade skoja och frågade om jag hade grädde i brösten

Fast det räknas ju inte som helamning, även om det bara rör sig om några enstaka teskedar per dag.
  • Flickan och kråkan
    Papricorn skrev 2013-09-21 12:12:37 följande:
    Här är en till som följt bvc kurva utan dipp. Han ligger på 3+ konstant och är 8 mån snart.

Papricorn skrev 2013-09-21 12:16:39 följande:
    Kan tillägga att jag har jättemånga i min omgivning som inte heller haft nån amningspuckel eller dipp utsn följt kurvorna perfekt.

Men det är ju fortfarande på individnivå. Det är ingen kontroversiell fråga att helammade barn och barn som får ersättning vanligtvis har olika utseende på viktkurvan. Det är väl belagt. Därför är det väl knappast helt orimligt att använda WHO:s kurvor för just helammade barn eftersom de just bygger på helammade barn vilket BVC:s kurvor inte gör. Med tanke på antalet trådar om oroliga mammor som sinar, vikten inte ökar som tidigare etc. så verkar det som om det behövs. Mina har gått upp 300-500 g i veckan först veckorna. Bebisar som får ersättning har oftare en långsammare start exempelvis.
  • Marina80
    k girl skrev 2013-09-21 14:25:45 följande:
    Fast det räknas ju inte som helamning, även om det bara rör sig om några enstaka teskedar per dag.

Jo det gör det. Smakportionen räknas inte. Det sa i alla fall min BVC-tant när jag påpekade att jag ger barnet 2-3 teskedar mat per dag. Det är så lite att det inte påverkar amningen.
  • Curlie
    Marina80 skrev 2013-09-20 22:23:05 följande:
    Fast det är inte helt sant det heller. Alla mina tre barn har följt BVCs kurvor (även om de har legat över). Jag har helammat alla mina tre barn.

Jag helammade i 6 mån och min dotter följde den tjocka mittlinjen på bvc:s kurva till punkt och pricka. Hon fick varken ersättning eller smakisar före 6 mån.
  • Flickan och kråkan
    Marina80 skrev 2013-09-24 22:13:41 följande:
    Jo det gör det. Smakportionen räknas inte. Det sa i alla fall min BVC-tant när jag påpekade att jag ger barnet 2-3 teskedar mat per dag. Det är så lite att det inte påverkar amningen.

Nej, det räknas inte som helamning. Din BVC-sköterska har fel i det fallet. Det påverkar inte amningen, men tarmfloran. Enbart bröstmjölken, D-droppar och ev. medicinering.
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 21:58:42 följande:
    Papricorn skrev 2013-09-21 12:16:39 följande:
    Men det är ju fortfarande på individnivå. Det är ingen kontroversiell fråga att helammade barn och barn som får ersättning vanligtvis har olika utseende på viktkurvan. Det är väl belagt. Därför är det väl knappast helt orimligt att använda WHO:s kurvor för just helammade barn eftersom de just bygger på helammade barn vilket BVC:s kurvor inte gör. Med tanke på antalet trådar om oroliga mammor som sinar, vikten inte ökar som tidigare etc. så verkar det som om det behövs. Mina har gått upp 300-500 g i veckan först veckorna. Bebisar som får ersättning har oftare en långsammare start exempelvis.

Jag har fått lära mig tvärtom. Dvs att ammande barn har en flackare kurva redan från början (i förhållande till barn som får ersättning)
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-24 22:25:36 följande:
    Nej, det räknas inte som helamning. Din BVC-sköterska har fel i det fallet. Det påverkar inte amningen, men tarmfloran. Enbart bröstmjölken, D-droppar och ev. medicinering.

Men tarmfloran påverkar väl ändå inte vikten? Det är ju den som är det intressanta. Skall man titta på tarmfloran så blir den påverkad så fort barnen börjar stoppa saker i munnen.
  • Marina80
    Marina80 skrev 2013-09-24 23:03:23 följande:
    Men tarmfloran påverkar väl ändå inte vikten? Det är ju den som är det intressanta. Skall man titta på tarmfloran så blir den påverkad så fort barnen börjar stoppa saker i munnen.

Dessutom får ju inte alla barn i hela världen D-vitaminer och dom påverkar mikroorganismerna i magen också. Så egentligen helammas inga barn i Sverige i så fall.
  • Dr Mupp

Den förklaring jag hittat om varför Sverige inte använder WHO-kurvorna är att de inte är baserade på svenska barn (dock finns norska barn med i statistiken) och kan därför inte användas på svenska barn. För tydligen skiljer sig svenska barn från barn i resten av världen. 

Själv har jag en flaskad unge som följer kurvan ok och tre ammade som fick snygga amningspucklar och blev därmed beordrad ersättning som jag självklart inte gav eftersom min BVC-sköterska var okunnig om hur kurvorna ska se ut.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • k girl
    Marina80 skrev 2013-09-24 22:13:41 följande:

Inte enligt WHO. BVC räknar ofta enligt current state, mina barn har räknats som helammade trots att de fick ersättning som tillägg första dagarna, men för helamning brukar definitionen vara att barnet endast får medicin utöverbröstmjölken.

Och nä, tror inte heller att 1-2 tsk mat påverkar vikten, men särskiljandet är trots det viktigt.
  • k girl
    Marina80 skrev 2013-09-24 23:01:17 följande:

Jag har fått lära mig tvärtom. Dvs att ammande barn har en flackare kurva redan från början (i förhållande till barn som får ersättning)
    Stämmer inte. Ett helammat barn ökar som regel fortare i vikt första 1-2 månaderna, för att sedan plana. Det kallas amningspuckel, syns bra på kurvan i TS och det finns mkt matnyttigt om du googlar.
  • malzac
    Helene70 skrev 2013-09-13 22:46:59 följande:
    Artikel 1 - Slutsats: "Formula-fed infants consume a higher volume and more energy dense milk in early life leading to faster growth which could potentially program a greater risk of long-term obesity."  
    = Ren spekulation 

Artikel 2: Det står ingenting om hur bröstmjölksersättning kommer att ge dom problem senare i livet(för det var ju det jag kommenterade)

Artikel 3: Senare forskning (från 2013) med ett större urval visar annorlunda jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1...  

Artikel 4: Inte heller denna artikel bevisar att ersättningsmatade barn får problem senare i livet.
    "Follow-up will disclose whether the endocrine abnormalities in SGA-FOF infants can serve as early markers of an unfavorable metabolic course...."
    Det författarna egentligen skriver är att framtiden får avgöra om dom har rätt eller inte.

Artikel 5: Inte heller denna artikel bevisar att ersättningsmatade barn får problem senare i livet. Hursomhelts, artikeln du hänvisar till är baserad på 109 individer medans artikeln jag länkar till ovan är baserad på forskningsresultat av drygt 17000 individer.     

....   
    OT, men jag har funderat lite på det här med ersättning och länken till övervikt, Helene70. Du verkar mer insatt än jag i ämnet så jag känner att jag har en del att lära. Skulle du vilja ta en titt på följande (något militanta men ändå) blogginlägg och berätta vad din uppfattning är och vilka delar du bestrider/håller med om?
    www.thealphaparent.com/2013/02/formula-feeding-and-obesity.html 
  • Helene70
    malzac skrev 2013-09-27 09:27:42 följande:
    OT, men jag har funderat lite på det här med ersättning och länken till övervikt, Helene70. Du verkar mer insatt än jag i ämnet så jag känner att jag har en del att lära. Skulle du vilja ta en titt på följande (något militanta men ändå) blogginlägg och berätta vad din uppfattning är och vilka delar du bestrider/håller med om?
    www.thealphaparent.com/2013/02/formula-feedin... 

Oj, Allison Dixley's blogg? Jag vet inte var jag ska börja någonstans:
    1) Jag tycker att hon mobbar mulliga spädbarn. Barn skall varken gödas eller bantas! Bort med alla supermodellsideal!

2) Ja hon är militant men det har hon rätt tillGlad

3) Hon försöker framställa flaskmatning som något av det värsta man kan göra mot sina barn. Varför är hon så arg? 

4) Varför skriver hon inget om sin man = barnets pappa??? Pappa-barn-bandet har betydligt mer inverkan i barnets välmående senare i livet än dropparna bröstmjölk de första månaderna. Allt verkar handla om henne och inte om familjen.

5) Varför tror hon att forskare är överens. Om hon nu är så intresserad av forskning så borde hon vara mer påläst och veta att forskare aldrig är överens. 

Jag håller till viss mån med Dr. Amy Tuteur.  Hon är lite väl barsk i mitt tycke men vissa delar skriver hon mycket bra.http://www.skepticalob.com/2013/07/allison-dixleys-feeling-threatened-maybe-she-isnt-an-alpha-parent-after-all.html

• malzac
    Helene70 skrev 2013-09-29 11:09:28 följande:
    Oj, Allison Dixley's blogg? Jag vet inte var jag ska börja någonstans:

1) Jag tycker att hon mobbar mulliga spädbarn. Barn skall varken gödas eller bantas! Bort med alla supermodellsideal!

2) Ja hon är militant men det har hon rätt till

3) Hon försöker framställa flaskmatning som något av det värsta man kan göra mot sina barn. Varför är hon så arg? 

4) Varför skriver hon inget om sin man = barnets pappa??? Pappa-barn-bandet har betydligt mer inverkan i barnets välmående senare i livet än dropparna bröstmjölk de första månaderna. Allt verkar handla om henne och inte om familjen.

5) Varför tror hon att forskare är överens. Om hon nu är så intresserad av forskning så borde hon vara mer påläst och veta att forskare aldrig är överens. 

Jag håller till viss mån med Dr. Amy Tuteur.  Hon är lite väl barsk i mitt tycke men vissa delar skriver hon mycket bra.www.skepticalob.com/2013/07/allison-dixleys-feeling-threatened-maybe-she-isnt-an-alpha-parent-after-all.html

Ja, bloggen och Allison kan man ju tycka vad man vill om. Jag har inte läst tillräckligt i den för att avgöra om hon mobbar mulliga spädbarn. Varför hon är så arg vet jag inte, och själv håller jag med om att man lätt får känslan av att hon vinklar "the science" lite väl mycket till sin fördel. Angående pappan så betyder ju det faktum att han inte nämns inte att han inte är mycket involverad; hon väljer kanske bara att fokusera på sin egen relation till barnet (barnen?).

Naturligtvis är forskare aldrig överens; det man egentligen alltid ska göra är att läsa på om båda sidorna och sedan bilda sig en uppfattning. Någonting måste man ju tro på! Det var just därför jag frågade om din uppfattning om inlägget (inte bloggen) och vad motargumenten är. Jag tycker nämligen att texten är rätt övertygande men är rädd att den är kraftigt vinklad.

Så har du lite mer specifika vetenskapsresultat som motsäger det hon skriver angående ersättning och övervikt?
Svar på tråden who-kurvor vs bvc