• malzac

who-kurvor vs bvc

Är det någon här som vet varför BVC inte använder WHOs version av vikt-/längd-/huvudomfångskurvorna? Eller om de planerar att införa det?

Som boende i England så verkar det så konstigt att i ett land där majoriteten faktiskt ammar åtminstone till fyra månaders ålder så används kurvor baserade mest på flaskmatade barn. Det orsakar ju så mycket oro för mammor och "vikthets" på BVC i och med att ammade barn naturligt hoppar ner en kurva efter någon månad. WHO-kurvorna däremot är baserade på ammade barn och matchar därför bättre hur bebisar utvecklas normalt sett.

Här finns en jämförelse mellan BVCs och WHOs kurvor för flickor (med WHOs kurvor i rött):
    www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/fig23a.pdf 

(Med det inte sagt att man ska lägga för stor vikt (haha) vid viktkurvan ändå; så länge bebisen är nöjd och glad, pigg när den är vaken och producerar de kissblöjor den ska så har man oftast inte något att oroa sig för.)

• Svar på tråden who-kurvor vs bvc
  • malzac
    Helene70 skrev 2013-09-13 23:41:04 följande:

Jag är lite av en motståndare till dessa viktkurvor eftersom den är på tok alltför många kvinnor som blir stressade och nedstämda när deras barn inte "följer kurvan". Jag förstår att BVC måste ha ett redskap i deras jobb men det skall bara vara en liten del i en helhetsbedömning. Det viktigaste är ju att barnet överlag är välmående. Sedan är det ju självklart allvarligt om många helammande kvinnor skall stressas upp i onödan och på helt felaktiga grunder. 

Som sagt, hur svårt ska det vara att även införskaffa WHO-kurvan på varje BVC? Det kan ju inte kräva så mycket (?)     
    Jag håller helt med dig!
  • malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-14 09:00:23 följande:
    Jag ska fråga nästa gång vi går till BVC. Nu bekymrar jag mig inte det minsta eftersom det är mitt tredje barn, men jag vet att jag blev lite orolig när sköterskan pratade om vikande viktkurva med första barnet. Jag hade inte så bra koll på amning och tillväxt den gången. Jag hade fullt upp med att bara amma och vara mamma för första gången. Jag hade ju inga erfarenheter att falla tillbaka på.
    Helene70 skrev 2013-09-14 09:58:57 följande:
    Hursomhelst, nästa gång vi ska på kontroll så ska jag fråga varför inte BVC har WHO-kurvan på plats. Jag är mycket nyfiken på svaret.         

Ni får hemskt gärna dela med er av svaren! Jag är väl också börja gå hos BVC när jag flyttar hem till Sverige i november, så då ska jag också fråga.
  • stickkontakt

Jag har en fråga om de svenska kurvorna. Här på FL sägs det väldigt ofta att de baseras på flaskmatade/övervägande flaskmatade barn. Jag har dock läst artikeln som kurvan kommer från, och i den står ingenting alls om vilken mat barnen fick. Den baseras om jag minns rätt på ett stort antal barn födda i Göteborg på 1970-talet. 

Är det så att helamning var väldigt ovanlig i Sverige på den tiden? Jag hittar ingen kurva men enligt SCB så minskade amningen fram till början av 1970-talet då en markant ökning ägde rum.

• Marina80
    Helene70 skrev 2013-09-13 23:41:04 följande:
    Jag är lite av en motståndare till dessa viktkurvor eftersom den är på tok alltför många kvinnor som blir stressade och nedstämda när deras barn inte "följer kurvan". Jag förstår att BVC måste ha ett redskap i deras jobb men det skall bara vara en liten del i en helhetsbedömning. Det viktigaste är ju att barnet överlag är välmående. Sedan är det ju självklart allvarligt om många helammande kvinnor skall stressas upp i onödan och på helt felaktiga grunder. 

Som sagt, hur svårt ska det vara att även införskaffa WHO-kurvan på varje BVC? Det kan ju inte kräva så mycket (?)     

På min BVC så har dom hela tiden påpekat att det är barnets egen kurva dom följer. Genomsnittskurvan har dom bara för att fånga in dom som visar stora avvikelser från "normalkurvan". Men denna avvikelse, även om den är stor, behöver inte vara fel. Det är snarare en liten ringklocka som skall ringa för att det kanske kan vara något fel.
  • Marina80
    stickkontakt skrev 2013-09-14 13:07:39 följande:
    Jag har en fråga om de svenska kurvorna. Här på FL sägs det väldigt ofta att de baseras på flaskmatade/övervägande flaskmatade barn. Jag har dock läst artikeln som kurvan kommer från, och i den står ingenting alls om vilken mat barnen fick. Den baseras om jag minns rätt på ett stort antal barn födda i Göteborg på 1970-talet. 

Är det så att helamning var väldigt ovanlig i Sverige på den tiden? Jag hittar ingen kurva men enligt SCB så minskade amningen fram till början av 1970-talet då en markant ökning ägde rum.

Bortsett från lite strul i början med första barnet så har mina barn legat högt över BVCs kurva och då har jag helammat alla barnen.
  • Flickan och kråkan
    Marina80 skrev 2013-09-14 13:16:48 följande:
    På min BVC så har dom hela tiden påpekat att det är barnets egen kurva dom följer. Genomsnittskurvan har dom bara för att fånga in dom som visar stora avvikelser från "normalkurvan". Men denna avvikelse, även om den är stor, behöver inte vara fel. Det är snarare en liten ringklocka som skall ringa för att det kanske kan vara något fel.

Men det är inte samma sak. Givetvis är det barnets egen kurva som ska följas ovasett om det är bvc:s eller who:s kurva som används men den ska så att säga följa samma tillväxthastighet som normalkurva. Ett helammade barn följer enligt BVC:s kurvor aldrig sin kurva. De ökar och dippat enligt kurvorna onormalt fast det just är högst normalt.
  • malzac
    stickkontakt skrev 2013-09-14 13:07:39 följande:

Ja, det var relativt ovanligt. Kurvorna baseras på runt 3000 barn födda i Göteborg ca 1974. 1974 helammades ungefär en fjärdedel av alla barn i Sverige till fyra månaders ålder. Den allra lägsta amningsnivån var runt 1971 så det hade börjat öka vid det här laget men inte hunnit nå jättelångt än.
  • The Doctor
    Helene70 skrev 2013-09-13 22:49:05 följande:

Men det bästa vore väl ändå att barnet blir kontrollerat mot den viktkurva som svarar till barnets "naturliga" utveckling? Delammade eller icke-alls-ammade barn blir kontrollerade mot BVC-kurvan och helammade barn mot WHO-kurvan. Hur svårt ska det vara ?  
    Precis!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-14 13:23:39 följande:

Men det är inte samma sak. Givetvis är det barnets egen kurva som ska följas ovasett om det är bvc:s eller who:s kurva som används men den ska så att säga följa samma tillväxthastighet som normalkurva. Ett helammade barn följer enligt BVC:s kurvor aldrig sin kurva. De ökar och dippat enligt kurvorna onormalt fast det just är högst normalt.
    Fast det är inte helt sant det heller. Alla mina tre barn har följt BVCs kurvor (även om de har legat över). Jag har helammat alla mina tre barn.
  • Flickan och kråkan
    Marina80 skrev 2013-09-20 22:23:05 följande:
    Fast det är inte helt sant det heller. Alla mina tre barn har följt BVCs kurvor (även om de har legat över). Jag har helammat alla mina tre barn.

Har du helammade länge? Annars är det ovanligt att helammade och barn som äter ersättning har samma viktkurva första halvåret. Det är ju därför just WHO:s kurvor som bygger på statistik över helammade barn skiljer sig från BVC:s.
Svar på tråden who-kurvor vs bvc