• Anonym (Gardasil)

Om bara en förälder vill vaccinera

Undrar vad som händer om den ena vårdnadshavaren vill låta vaccinera barnet, medan den andra inte vill. Vems uppfattning smäller då högre..? Någon som vet vad som gäller rent juridiskt menar jag nu, inte hur det "borde" vara. Undrar även om skolsyster (eller BVC-systern när det gäller vaccinationerna mot barnsjukdomar etc.) har någon skyldighet att ta reda på vad den andra föräldern tycker, eller om hon bara kan köra på med vaccinationen om hon fått in en lapp med ena förälderns underskrift..? Kan man ställa henne till svars någonstans i så fall?

• Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera
  • Anonym (oops)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 13:13:21 följande:
    Låt oss säga att vaccinet verkligen är effektivt och kan förhindra många fall av livmoderhalscancer.
    Hur tycker du att allmänheten skall informeras om detta?
    Hur ska man veta det när till och med SBU talar om att de verkliga effekterna av vaccinet kommer vi att se först om några decennier?

• Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 13:27:41 följande:
    Hur ska man veta det när till och med SBU talar om att de verkliga effekterna av vaccinet kommer vi att se först om några decennier?

Du menar alltså att det är bättre att ingen vaccinerar sig, utan alla sätter sig ner och väntar på att få en rapport om vaccinets effektivitet om några decennier?
    Tänk om man skulle gjort så med alla vaccin. Kanske varit bäst om ingen börjat vaccinera sig mot stelkramp, kikhosta, eller polio heller. Tänk att folk vågade det innan man sett de verkliga effekterna i samhället.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 13:33:43 följande:
    Du menar alltså att det är bättre att ingen vaccinerar sig, utan alla sätter sig ner och väntar på att få en rapport om vaccinets effektivitet om några decennier?

Tänk om man skulle gjort så med alla vaccin. Kanske varit bäst om ingen börjat vaccinera sig mot stelkramp, kikhosta, eller polio heller. Tänk att folk vågade det innan man sett de verkliga effekterna i samhället.

Nu är jag iofs för vaccinet och tycker alltså INTE att det är bättre att folk låter bli att vaccinera sig...

MEN, jag tycker ändå att ditt resonemang haltar lite. Hpv behöver inte vara farligt, och leder endast till allvarliga skador och dödlighet i undantagsfall. Det finns dessutom andra sätt att skydda sig mot de allvarligare konsekvenserna. Detta gör ju att just det här vaccinet skiljer sig en del från många andra vaccin.
  • Anonym (oops)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 13:33:43 följande:

Jag menar att alla har rätten att bestämma själva om de vill vaccinera sig/sina barn och själva bedöma om de tycker att fördelarna överväger nackdelarna eller tvärtom.

Anser du att det ska vara tvångsvaccinering och så får vi se om 20-30-40 år om hur det gick?
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2013-10-01 14:38:19 följande:
    Nu är jag iofs för vaccinet och tycker alltså INTE att det är bättre att folk låter bli att vaccinera sig...
    MEN, jag tycker ändå att ditt resonemang haltar lite. Hpv behöver inte vara farligt, och leder endast till allvarliga skador och dödlighet i undantagsfall. Det finns dessutom andra sätt att skydda sig mot de allvarligare konsekvenserna. Detta gör ju att just det här vaccinet skiljer sig en del från många andra vaccin.
    Enda sättet att skydda sig förutom med vaccin är att alltid använda kondom, vilket de flesta inte är beredda att göra. Dessa "undantagsfall" är cirka 420 kvinnor i Sverige som varje år får diagnosen livmoderhalscancer, medan betydligt fler, cirka 20 000 kvinnor, får besked om att de har avvikande cellprover och vidare utredning visar att cirka 8 000 av dem har behandlingskrävande cellförändringar.
    Visst haltar mitt resonemang lite, men det blev så när jag svarade på ett annat haltande resonemang :)
  • Anonym (oops)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 14:48:48 följande:
    Enda sättet att skydda sig förutom med vaccin är att alltid använda kondom, vilket de flesta inte är beredda att göra. Dessa "undantagsfall" är cirka 420 kvinnor i Sverige som varje år får diagnosen livmoderhalscancer, medan betydligt fler, cirka 20 000 kvinnor, får besked om att de har avvikande cellprover och vidare utredning visar att cirka 8 000 av dem har behandlingskrävande cellförändringar.
    Visst haltar mitt resonemang lite, men det blev så när jag svarade på ett annat haltande resonemang :)
    Cellprovstagning är ett bra sätt att skydda sig från att hinna bli allvarligt sjuk. Man kan få livmoderhalscancer trots vaccination och man måste ändå gå på provtagning.
  • Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 14:53:26 följande:
    Cellprovstagning är ett bra sätt att skydda sig från att hinna bli allvarligt sjuk. Man kan få livmoderhalscancer trots vaccination och man måste ändå gå på provtagning.
    Cellprovstagning skyddar inte mot cellförändringar, det gör bara att de förhoppningsvis upptäcks i tid. Sedan måste man ändå genomgå behandling, med diverse konsekvenser.
  • Anonym (oops)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 15:09:35 följande:
    Cellprovstagning skyddar inte mot cellförändringar, det gör bara att de förhoppningsvis upptäcks i tid. Sedan måste man ändå genomgå behandling, med diverse konsekvenser.
    Det gör inte gardasil heller till 100 % så man behöver ändå gå på cellprovstagning och trots allt, så är det "bara" ca 450 kvinnor per år som drabbas av livmoderhalscancer. Hur många av de som kanske klarar sig ifrån cancer pga Gardasil, kan vi inte veta förrän om väldigt många år.

• Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 15:21:53 följande:
    Det gör inte gardasil heller till 100 % så man behöver ändå gå på cellprovstagning och trots allt, så är det "bara" ca 450 kvinnor per år som drabbas av livmoderhalscancer. Hur många av de som kanske klarar sig ifrån cancer pga Gardasil, kan vi inte veta förrän om väldigt många år.
    Jag tror inte att du skulle resonera på samma sätt om du var en av de "få" kvinnorna som drabbats av denna cancer.
    Om det skulle komma ett vaccin som skyddar mot ca 70% av all bröstcancer, skulle du avstå från detta också, eftersom man kan få cancer ändå?
  • Anonym (-o-o-o-)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 15:56:13 följande:
    Jag tror inte att du skulle resonera på samma sätt om du var en av de "få" kvinnorna som drabbats av denna cancer.
    Om det skulle komma ett vaccin som skyddar mot ca 70% av all bröstcancer, skulle du avstå från detta också, eftersom man kan få cancer ändå?
    Jämförelsen med bröstcancer är intressant. Jag är övertygad om att många som högljutt protesterar mot vaccin mot HPV inte skulle ha något emot ett vaccin mot bröstcancer. Läskigt nog har det med tankar om moral att göra. Eftersom HPV är sexuellt överförbart blir vaccinet också tabubelagt. Många har svårt att se att deras döttrar faktiskt kommer att ha sex och då riskera att smittas. Det är ett argument mot vaccinet som är vanligt. Precis som att man tror att man genom att ge vaccinet skulle ge signaler till sina döttrar att det är ok med ett promiskuöst beteende.
  • Anonym (Nja)

Regel mässigt är det så att godkänner inte en förälder så tillåts inte barnet att vaccineras , MEN räcker med en underskrift eller en förälder som är med så blir barnet vaccinerat ..... För sjukvården"antar" att alla vill ha vaccination .......

• Anonym (oops)
    Anonym (Nja) skrev 2013-10-01 16:24:34 följande:
    Regel mässigt är det så att godkänner inte en förälder så tillåts inte barnet att vaccineras , MEN räcker med en underskrift eller en förälder som är med så blir barnet vaccinerat ..... För sjukvården"antar" att alla vill ha vaccination .......
    Stämmer inte alls. Socialstyrelsen skriver:

Föräldrarnas samtycke vid vaccination av barn

Innan ett barn vaccineras måste vårdnadshavarna informeras och deras gemensamma samtycke inhämtas. Blanketten för godkännande av ett barns vaccination måste vara utformad så att båda vårdnadshavarna tydligt ges möjligheten att med sina underskrifter bestyrka det gemensamma ställningstagandet. Är inte vårdnadshavarna överens om vaccineringen får inte heller barnet vaccineras. För det fall endast en vårdnadshavare undertecknat blanketten, men han eller hon har uppgett att även den andra vårdnadshavaren samtycker till vaccinering får hälso- och sjukvårdspersonalen ta ställning till om uppgiften, att vårdnadshavarna är överens, kan accepteras eller om frågan behöver utredas. I takt med barnets stigande ålder och utveckling ska emellertid allt större hänsyn tas till barnets vilja, vilket framgår av 6 kap. 11 § föräldrabalken (1949:381).

• Anonym (Nja)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-03 09:31:59 följande:
    Stämmer inte alls. Socialstyrelsen skriver: Föräldrarnas samtycke vid vaccination av barn Innan ett barn vaccineras måste vårdnadshavarna informeras och deras gemensamma samtycke inhämtas. Blanketten för godkännande av ett barns vaccination måste vara utformad så att båda vårdnadshavarna tydligt ges möjligheten att med sina underskrifter bestyrka det gemensamma ställningstagandet. Är inte vårdnadshavarna överens om vaccineringen får inte heller barnet vaccineras. För det fall endast en vårdnadshavare undertecknat blanketten, men han eller hon har uppgett att även den andra vårdnadshavaren samtycker till vaccinering får hälso- och sjukvårdspersonalen ta ställning till om uppgiften, att vårdnadshavarna är överens, kan accepteras eller om frågan behöver utredas. I takt med barnets stigande ålder och utveckling ska emellertid allt större hänsyn tas till barnets vilja, vilket framgår av 6 kap. 11 § föräldrabalken (1949:381).

Mitt barn har vaccinerats mot min vilja på BVC för att de inte "visste" att jag inte ville , då pappan kom med han . Och inga papper är på skrivna .... Hur ofta behövs ett papper skrivas på där ? Du blir rutin mässigt kallad till vaccinationerna ....
  • Anonym (oops)
    Anonym (Nja) skrev 2013-10-03 09:42:14 följande:

Mitt barn har vaccinerats mot min vilja på BVC för att de inte "visste" att jag inte ville , då pappan kom med han . Och inga papper är på skrivna .... Hur ofta behövs ett papper skrivas på där ? Du blir rutin mässigt kallad till vaccinationerna ....
    Då ska du göra en anmälan. BVC har gjort fel och deras handläggning ska åtgärdas.
  • Anonym (?)
    Anonym (Nja) skrev 2013-10-03 09:42:14 följande:

Detta är nog mer regel än undantag. De vanliga vaccinationerna som ingår i programmet har jag aldrig behövt visa något papper med maken/pappans underskrift när dottern fått dem på BVC. Jag antar att de utgår från att alla vet om att vaccineringen sker, och att man aktivt behöver höra av sig om man inte vill ingå i standard-programmet.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (?) skrev 2013-10-03 09:48:32 följande:
    Detta är nog mer regel än undantag. De vanliga vaccinationerna som ingår i programmet har jag aldrig behövt visa något papper med maken/pappans underskrift när dottern fått dem på BVC. Jag antar att de utgår från att alla vet om att vaccineringen sker, och att man aktivt behöver höra av sig om man inte vill ingå i standard-programmet.

Ja det tror jag med.
  • The Doctor
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 14:45:22 följande:
    Jag menar att alla har rätten att bestämma själva om de vill vaccinera sig/sina barn och själva bedöma om de tycker att fördelarna överväger nackdelarna eller tvärtom.

Anser du att det ska vara tvångsvaccinering och så får vi se om 20-30-40 år om hur det gick?
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2013-10-01 14:48:48 följande:

Jag borde inte använt ordet undantagsfall om något som är så traumatiskt för de drabbade, det var okänsligt uttryckt. Statistiskt är de fallen få men absolut tragiska såklart.

I övrigt håller jag med dig :)
Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera