Anonym (Onödigt) skrev 2013-09-30 12:50:30 följande:
Okej, där har du fel, eller så hänvisar du till väldigt väldigt gamla flygplat.
Den lilla "masten" som du kallar det för, heter pitot rör och det är via dessa som piloten förr iallafall, fick olika indikationer om yttre läge, så som CAS, HG och annat. Dessa är uppvärmda precis som du säger, men inte för att man ska kunna skicka ut vattnet när man tvättat händerna.


Nej, det har du fått helt om bakfoten.
Jag går runt planet 1 till 6 ggr om dagen och inspekterar bl.a dessa detaljer dagligen.
På den övre bilden så ser du överst en Alphagivare och den mörkare under sitter är pitotröret.
Detta pitotrör finns även på alla helt nya och moderna plan. Där får vi den indikerade farten IAS (Indikated Air Speed) som via en beräkning ger CAS (Calibrated Air Speed) som sedan justeras för luftens kompressibilitet på så snabba plan att man får EAS (Equivalent Air Speed) vilken sedan justeras för det lägre trycket på högre höjd vilket ger TAS (True Air Speed) vilket är den korrekta farten i luften.
TAS justeras för med eller motvind vilket då ger den fart över mark som man flyger med som kallas GS (Ground Speed).
GS är lägre i motvind än i medvind därav att tiden varierar på ut och hemresa. För att komplicera det hela så justeras TAS för temperatur vilket då ger din aktuella MACH.
MACH 1.0 är samma som ljudets hastighet på aktuell höjd eftersom ljudet går snabbare vid markytan än på hög höjd.
Moderna plan har ofta en marschfart på 0.7 till 0.92 MACH. Vilket då är 70 % till 92 % av ljudhastigheten. Min Boeing737 kan flyga upp till MACH 0.8.
Bilden underst visar en drainmast där den som du ser på texten är ''HOT'' för att vattnet skall rinna ut utan att frysa.
PS, jag jobbar som flygkapten.DS
Fler frågor?