• Anonym (Mystiskt)

    Bajset när man flyger

    Jag undrar verkligen en sak. Vad i hela friden händer med bajset när man bajsar i flygplan? Jag har hört att det "spottas" ut i luften bara. Kan detta vara sant? Ja menar...tänk om någon är ute på en promenad och bara får bajs på sig? Jag har inte varit med om det, har ni det? Eller känner ni någon som drabbats? Det låter lite konstigt, men det är bara en sak jag alltid undrat utan att få svar på helt enkelt.

    Det borde inte vara tillåtet, eller ?

    OBS jag kom inte på någon annan stans att placera tråden under,

  • Svar på tråden Bajset när man flyger
  • ulfsas

    Vill bara säga att när man spolar på ett plan så sugs skiten ner i en avfallstank tillsammans med en dos blå saneringsvätska. Detta töms av en bil efter var eller varannan tur lite beroende på hur långt man flugit.

    Vatten (potable water) till kranar i kök OCH toa är rent dricksvatten med en liten dos klor i för alla eventualiteter. Används exempelvis till kaffet ombord.
    När man spolar i handfatet så rinner vattnet ut i luften och det når nog ytterst sällan marken snabbt utan upplöses till smådroppar. Den lilla masten som vattnet rinner ut genom är uppvärmd så att det inte skall bildas isklumpar. 

    När det vid sällsynta tillfällen kommer en isklump från ett plan så är det den uppvärmningen som slutat att fungera. Det skall inte kunna hända med toainnehållet utan då är det ett rent(Kräks?) läckage.
    den isen är då blå som spolvätskan. 


    Man, 49 år, Sundbyberg.
  • Anonym (Onödigt)
    ulfsas skrev 2013-09-29 13:02:49 följande:
    Vill bara säga att när man spolar på ett plan så sugs skiten ner i en avfallstank tillsammans med en dos blå saneringsvätska. Detta töms av en bil efter var eller varannan tur lite beroende på hur långt man flugit.

    Vatten (potable water) till kranar i kök OCH toa är rent dricksvatten med en liten dos klor i för alla eventualiteter. Används exempelvis till kaffet ombord.
    När man spolar i handfatet så rinner vattnet ut i luften och det når nog ytterst sällan marken snabbt utan upplöses till smådroppar. Den lilla masten som vattnet rinner ut genom är uppvärmd så att det inte skall bildas isklumpar. 

    När det vid sällsynta tillfällen kommer en isklump från ett plan så är det den uppvärmningen som slutat att fungera. Det skall inte kunna hända med toainnehållet utan då är det ett rent(Kräks?) läckage.
    den isen är då blå som spolvätskan. 
    Okej, där har du fel, eller så hänvisar du till väldigt väldigt gamla flygplat.

    Den lilla "masten" som du kallar det för, heter pitot rör och det är via dessa som piloten förr iallafall, fick olika indikationer om yttre läge, så som CAS, HG och annat. Dessa är uppvärmda precis som du säger, men inte för att man ska kunna skicka ut vattnet när man tvättat händerna.
  • ulfsas
    Anonym (Onödigt) skrev 2013-09-30 12:50:30 följande:
    Okej, där har du fel, eller så hänvisar du till väldigt väldigt gamla flygplat.

    Den lilla "masten" som du kallar det för, heter pitot rör och det är via dessa som piloten förr iallafall, fick olika indikationer om yttre läge, så som CAS, HG och annat. Dessa är uppvärmda precis som du säger, men inte för att man ska kunna skicka ut vattnet när man tvättat händerna.



    Nej, det har du fått helt om bakfoten.
    Jag går runt planet 1 till 6 ggr om dagen och inspekterar bl.a dessa detaljer dagligen.
    På den övre bilden så ser du överst en Alphagivare och den mörkare under sitter är pitotröret.

    Detta pitotrör finns även på alla helt nya och moderna plan. Där får vi den indikerade farten IAS (Indikated Air Speed) som via en beräkning ger CAS (Calibrated Air Speed) som sedan justeras för luftens kompressibilitet på så snabba plan att man får EAS (Equivalent Air Speed) vilken sedan justeras för det lägre trycket på högre höjd vilket ger TAS (True Air Speed) vilket är den korrekta farten i luften.

    TAS justeras för med eller motvind vilket då ger den fart över mark som man flyger med som kallas GS (Ground Speed).
    GS är lägre i motvind än i medvind därav att tiden varierar på ut och hemresa. För att komplicera det hela så justeras TAS för temperatur vilket då ger din aktuella MACH.

    MACH 1.0 är samma som ljudets hastighet på aktuell höjd eftersom ljudet går snabbare vid markytan än på hög höjd.
    Moderna plan har ofta en marschfart på 0.7 till 0.92 MACH. Vilket då är 70 % till 92 % av ljudhastigheten. Min Boeing737 kan flyga upp till MACH 0.8.

    Bilden underst visar en drainmast där den som du ser på texten är ''HOT'' för att vattnet skall rinna ut utan att frysa.

    PS, jag jobbar som flygkapten.DS

    Fler frågor?

    Man, 49 år, Sundbyberg.
  • Anonym (Frågvis)
    ulfsas skrev 2013-10-01 08:07:24 följande:
    Nej, det har du fått helt om bakfoten.

    Jag går runt planet 1 till 6 ggr om dagen och inspekterar bl.a dessa detaljer dagligen.

    På den övre bilden så ser du överst en Alphagivare och den mörkare under sitter är pitotröret.

    Detta pitotrör finns även på alla helt nya och moderna plan. Där får vi den indikerade farten IAS (Indikated Air Speed) som via en beräkning ger CAS (Calibrated Air Speed) som sedan justeras för luftens kompressibilitet på så snabba plan att man får EAS (Equivalent Air Speed) vilken sedan justeras för det lägre trycket på högre höjd vilket ger TAS (True Air Speed) vilket är den korrekta farten i luften.

    TAS justeras för med eller motvind vilket då ger den fart över mark som man flyger med som kallas GS (Ground Speed).

    GS är lägre i motvind än i medvind därav att tiden varierar på ut och hemresa. För att komplicera det hela så justeras TAS för temperatur vilket då ger din aktuella MACH.

    MACH 1.0 är samma som ljudets hastighet på aktuell höjd eftersom ljudet går snabbare vid markytan än på hög höjd.

    Moderna plan har ofta en marschfart på 0.7 till 0.92 MACH. Vilket då är 70 % till 92 % av ljudhastigheten. Min Boeing737 kan flyga upp till MACH 0.8.

    Bilden underst visar en drainmast där den som du ser på texten är ''HOT'' för att vattnet skall rinna ut utan att frysa.

    PS, jag jobbar som flygkapten.DS

    Fler frågor?

    Jag har en fråga: vad är alfagivaren till för? (Eller måste man skriva "alpha", med engelsk stavning?)
  • ulfsas

    Alfa-alphagivaren ger vinkeln mellan planets flygriktning och den vinkel som planets nos pekar åt. I planflykt (och de flesta andra lägen) så kan man flyga rakt fram på en höjd med nosen pekandes uppåt mer och mer ju långsammare det går ända till att planet lappar lyftkraften(stallar).

    Den har en finess att även om alla fartmätare fallerar samtidigt så kan jag hålla farten och landa mer det lilla alfainstrumentet i cockpit. Bra reserv alltså.

  • oltrix
    Anonym (Flygtekniker) skrev 2013-09-29 00:46:26 följande:
    Ärligt, tror ni på det på fullaste allvar att släpps rakt ut? Shit alltså vart är mänskligheten på väg om man inte har mer kunskap än så?

    Det filtreras i stora tankar, när man tömmer tankarna så är det inte vatten och bajs i en blandning med kiss, utan det är så vätskeavskillt att du kan elda med det likt torv. Även vattnet som du använder när du tvättar händerna i flygplanet är vatten som cirkulerar, givetvis går det genom rening och den biten, men det är samma vatten, så var det för 10 år sedan iaf, kanske dem kommit på något nytt nu
    Flygtekniker??? Ursäkta att jag är skeptisk men vad är det för gammal rysk kärra du skruvat på?
    Tvätta händerna i cirkulerat vatten? Det är lite tråkigt om någon av våra passagerare ska läsa detta och inte våga tvätta händerna på toaletten, eller dricka kaffet för den delen.

    Att ha ett reningsverk ombord med kapacitet att rena avfallsvatten till tjänligt vatten skulle inte bara ta plats, dra onödigt mycket energi och väga mycket, det skulle också vara helt onödigt.

    Vi tankar ungefär 200 liter vatten, eller numera faktiskt bara 3/4 delar av detta och det räcker normalt till 4 1,5 hrs flygningar. Har ännu inte varit med om att vattnet tagit slut.

    Oltrix
    (Flygkapten A320)

     
    Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter... / A. Anka.
  • Anonym (?)

    Diskussionen har tagit en vändning som man sällan ser i Sex & Sånt.

  • oltrix

    Den började på ett sätt som man sällan ser på sex & sånt...

     Men jag håller med... varken flyg eller bajs är särskilt sexigt, speciellt inte i kombination...


    Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter... / A. Anka.
  • John D
    LoPax skrev 2013-09-28 06:26:53 följande:
    Var det inte någon artikel i aftonbladet för ett tag sen om någon isbajsklump som hade gått rätt genom taket på en villa i antingen ryssland lr USA ? 
    Jo det stämmer, men då var det faktiskt ett mekaniskt fel på flygplanet som gjorde att behållaren med avfallsvatten läckte. Avfallet från toaletten blandas ut med en blå vätska, därför blir det blåa isklumpar om behållaren läcker, och i extremt sällsynta fall så har faktiskt sådana isklumpar ramlat ner.
    Tror faktiskt dom testade detta i ett avsnitt av Mythbusters på Discovery. Finns säkert på Youtube eller liknande om man söker lite.
  • nisse50

    hej bajset på flyget sug ner i entank när du spolar seda kommer en bill och tömmer den när du har lada och fyller på vatten med en annan bil jobba på en flyg plats toa bil o vatten bil heter det

  • Anonym (Flyger)

    Ramlar ner på marken sedan

  • Neol

    Jag tycker det är konstigt att flygplan över huvud taget lyfter. Att det finns en tank kopplat till toan däremot, det hajar jag. Är ju samma med båtar och husbilar. Är det någon här som åkt båt eller husbil??


    Captain
Svar på tråden Bajset när man flyger