• Izzie91

Trampar i bajset

Är nybliven Kattägare och hon trampar i sitt bajs och går på golven så det blir avtryck. Skrubbar bort de jag ser men det som oroar mig är om jag missar och min ettåring kryper och sätter händerna i det och ja, som alla andra ettåringar gör, stoppar händerna i munnen. Bajset fastnar även i pälsen och hon sätter sig på filtar och soffan. Satt med en våtservett förut och försökte få bort det. Någon som har tips på OM man kan göra något åt det? Eller kanske bara är så med katt? :)

• Svar på tråden Trampar i bajset
  • cirkusmusen
    Izzie91 skrev 2013-09-28 11:03:36 följande:
    Okej :) ja värt ett försök iaf :) men kan kattungar ha klumpbildande sand?
    Jaha, du hade en kattunge, det missade jag! Dumt av mig ;) Har också hört att man ej ska ha klumpbildande till kattungar. 
  • Mokidoki
    Izzie91 skrev 2013-09-28 10:57:16 följande:
    Samma här. Lådan är stor och tar bort bajset efter varje gång hon bajsat så ren låda har hon. Har såndär pellets till henne. Igår låg hon i mitt knä och sov och då la hon blötpruttar, så var bajs i rumpan på henne. Så imorse vid halv 9 fck jag skura golven och gnugga fönsterbrädan, bordet mm... Ska in och köpa bra torrfoder i djuraffären idag men om detta håller i sig vet jag inte vad vi ska göra, är ohållbart att städa lägenheten 5 ggr och dagen och inte
    Våga ha vår son på golvet för rädsla att han ska få i sig bajs :(
    Tips på bra foder? :)

Vår hankatt var ingen kattunge när han kom till oss så kan tyvärr inte tipsa om ett passande foder, men om du åker till en välsorterad zoobutik så lär personalen kunna hjälpa dig att hitta ett passande foder åt din kattunge.

Och precis som sötare sa så tror jag också att problemet beror på att det nya hemmet är en stor omställning för din kattunge och att problemet kommer försvinna av sig själv efter ett tag när katten känner sig trygg och hemmastadd. 
  • Birmafröken
    Izzie91 skrev 2013-09-28 11:03:36 följande:
    Okej :) ja värt ett försök iaf :) men kan kattungar ha klumpbildande sand?
    När kattungar är så pass stora att de lämnat uppfödaren och sin mamma (dvs över 12 veckor) kan de ha klumpbildande sand. Det är bara i början när de lär sig gå på lådan som man som uppfödare ska undvika det eftersom så små kattbebisar kan få för sig att äta sanden.

Bra finkornig kattsand är t.ex. oparfymerade varianter av Extreme Classic eller Everclean från djuraffärer eller Pussi Kompakt som finns i vanliga mataffärer.

Hur gammal är kattungen och hur länge har ni haft henne?

Vad får hon för mat och är det samma sorts mat som hon fick hos sin uppfödare?
  • Izzie91

Birmafröken: okej, får ta och testa det då :) var och köpte foder som stabiliserar magen förut så får hoppas det hjälper :) hon är 13 veckor ungefär :)

• Jemp

Byt inte foder, håll dig till det hon fick hos uppfödaren tills hon gjort sig hemmastadd.

Nej, det är inte så det är att ha katt utan din katt är dålig i magen. När den blir frisk lär du inte ha bajs mer än i lådan.

• nemo1

Absolut inte hålla på och byta foder. Kattungen ska första veckorna ha det foder den är van vid hos uppfödaren. Och som andra skriver, byt till bra sand, tex Extreme classic eller Ever clean.

• Izzie91

Torrfodret fungerade :D fasta korvar blev det idag :)
    Men nu har hon inte kissat på hela dagen istället! Har blötlagt torrfodret, så får hoppas hon kissar inatt annars blir det veterinären imorgon. Vill bara hon ska må bra! :(

• nemo1
    Izzie91 skrev 2013-09-29 20:28:59 följande:
    Torrfodret fungerade :D fasta korvar blev det idag :)
    Men nu har hon inte kissat på hela dagen istället! Har blötlagt torrfodret, så får hoppas hon kissar inatt annars blir det veterinären imorgon. Vill bara hon ska må bra! :(
    Ställ glas och skålar med vatten lite överallt i hemmet s¨å lockar det till mer drickande Vattenfontän är utmärkt, och såklart blötmat.
  • Izzie91

Nemo1: nu har hon kissat :D och har erbjudit henne vatten när hon legat i soffan. Vattenskålar går inte, har en ettåring som kladdar i allt ;p men ska fortsätta erbjuda henne vatten :) och hon i djuraffären sa att jag bara skulle ge henne torrfodret nu när
    Hon varit lös i magen. Första gången jag har katt, har allergi i familjen så aldrig vuxit upp med katt, så är färsk i ämnet katter ;) hästar kan jag mer då vi iaf haft häst i 10 år under uppväxten ;D därför jag undrar så mycket och är tacksam för att folk svarar så snabbt :) tack!

• nemo1
    Izzie91 skrev 2013-09-29 21:32:57 följande:
    Nemo1: nu har hon kissat :D och har erbjudit henne vatten när hon legat i soffan. Vattenskålar går inte, har en ettåring som kladdar i allt ;p men ska fortsätta erbjuda henne vatten :) och hon i djuraffären sa att jag bara skulle ge henne torrfodret nu när
    Hon varit lös i magen. Första gången jag har katt, har allergi i familjen så aldrig vuxit upp med katt, så är färsk i ämnet katter ;) hästar kan jag mer då vi iaf haft häst i 10 år under uppväxten ;D därför jag undrar så mycket och är tacksam för att folk svarar så snabbt :) tack!
    Läs kattstaus .se
  • Maria 434

Har du inte vattnet stående framme så katten kan dricka när den själv vill? Eller har jag missuppfattat något?
    Självklart ska katten ha fri tillgång på vatten så att den kan dricka när den vill 
  • nemo1
    Ja självklart måste du ha vattenskålen framme hela tiden. Man får helt enkelt lära barnet att det är ajabaja.
  • Izzie91

Men herregud! Jag är inte dum i huvudet. Har en vattenskål i köket, i ett hörn och ställt barnvagnen för så min son inte kommer förbi och en i badrummet. Byter även vattnet varannan timme och hon har fri tillgång till mat.

• Maria 434
    Izzie91 skrev 2013-09-30 21:15:42 följande:
    Men herregud! Jag är inte dum i huvudet. Har en vattenskål i köket, i ett hörn och ställt barnvagnen för så min son inte kommer förbi och en i badrummet. Byter även vattnet varannan timme och hon har fri tillgång till mat.

Det var nog för att du skrev att du "erbjöd" kissen vatten och att ettåringen kladdade i det annars som gjorde att vi trodde att du inte hade det framme.
Svar på tråden Trampar i bajset