• Angels

Endometrios - varför svårt få barn?

Varför har kvinnor med endometrios ofta svårt att bli gravida? Har läst om dålig äggkvalitet, men är det den enda orsaken? Att jag undrar är för att i så fall skulle en äggdonation exempelvis kunna "bota" problemet, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?
  • Heidi82

Tii: Jag vet inte om immunspåret berör alla med endo men jag får ta prednisolon (kortison) inför varje IVF för att lugna immunförsvaret. Endo är ju en autoimmun sjukdom. Har man en brukar man ha flera. Jag har även hypotyreos, underfunktion på sköldkörteln. Det sägs att det hör ihop med endon.

• Tiii
    Heidi82 skrev 2014-05-20 22:55:06 följande:

Tii: Jag vet inte om immunspåret berör alla med endo men jag får ta prednisolon (kortison) inför varje IVF för att lugna immunförsvaret. Endo är ju en autoimmun sjukdom. Har man en brukar man ha flera. Jag har även hypotyreos, underfunktion på sköldkörteln. Det sägs att det hör ihop med endon.

Tack för ditt svar! Jag har medicinering med levaxin så detta var högst intressant.

Min son är född ned hjälp av Ivf.

Nu blev vi spontant gravida när mitt TSH visade sig genom underåroduktion och nu ligger under 2,0 samt att min sambos prover visar sig ökat och är helt normala. ( Ivf pga manlig infertilitet)

Står inför utredning och vill gräva i allt jag kan för att hitta orsaken till alla mf.

Hur tar du medicinen mot endon inför Ivf;en?

Är det innan insättning?
  • Eemai

Har alltid trott att jag inte skulle lyckas bli gravid på naturlig väg och efter op förra sommaren där en stor chokladcysta togs bort, en del härdar och halva ena äggstocken och ett halvårs med Enanton så var mitt hopp om en graviditet nästan lika med noll. Jag och mannen fick lite pepp av min läkare och den gick vi hem och skred till verket;) och ja... Det tog minsann på första försöket! Tänk så fel man kan ha! Alla mina endometrioskänningar är borta och jag har hitintills en enligt mig underbar graviditet:) så ge inte upp!!!

• Heidi82

Tii: Jag tar bara prednisol mot just immunförsvaret. Sen Omega 3 och pycnogenol för att försöka dämpa inflammationen i kroppen. Har just varit nedreglerad i 3 mån o har börjat med hormonstimuleringen inför IVF nr3.

• Tiii
    Eemai skrev 2014-06-01 19:08:55 följande:

Har alltid trott att jag inte skulle lyckas bli gravid på naturlig väg och efter op förra sommaren där en stor chokladcysta togs bort, en del härdar och halva ena äggstocken och ett halvårs med Enanton så var mitt hopp om en graviditet nästan lika med noll. Jag och mannen fick lite pepp av min läkare och den gick vi hem och skred till verket;) och ja... Det tog minsann på första försöket! Tänk så fel man kan ha! Alla mina endometrioskänningar är borta och jag har hitintills en enligt mig underbar graviditet:) så ge inte upp!!!

Grattis!!! Underbart att höra!
  • Tiii
    Heidi82 skrev 2014-06-01 19:59:56 följande:

Tii: Jag tar bara prednisol mot just immunförsvaret. Sen Omega 3 och pycnogenol för att försöka dämpa inflammationen i kroppen. Har just varit nedreglerad i 3 mån o har börjat med hormonstimuleringen inför IVF nr3.

Tack för ditt svar,

Då ska jag prata med läkarna om detta när vi går vår mf utredning.

Gravid blir jag spontant vilket ju är helt otroligt efter att även vi kämpat med Ivf när vi fick sonen.

Problemet är ju nu att jag inte får behålla mina graviditeter.

Så nu griper man efter halmstrån. Allt som kan hjälpa om vi lyckas och blir gravida igen på egen hand..

Lycka till med Ivf:en nu!
  • Eija
    Heidi82 skrev 2014-05-20 22:55:06 följande:
    Intressant! Jag har diagnosticerats med endo nyligen i samband med utredning för infertilitet och har också hypo. Dessutom fick jag mf för några månader sen. Kan allt hänga ihop tror ni?
  • Heidi82

Eija: Jag vet inte om endo o mf hänger ihop men definitivt att endo och hypo hör ihop. Sedan kan hypo leda till mf..

• Thotis90

Jag tror att jag är barnlös då det mesta av min endometrios sitter mellan urinblåsan och livmodertappen och det är ju genom livmodertappen och vidare genom livmoderhalsen som spermierna tar sig för att befrukta ett ägg. Förmodligen så har härdarna i det området satt stopp för det.

Jag gjorde en titthålsoperation 18/11-14 där man opererade bort härdarna och i maj ska jag på återbesök. Efter det tänker vi försöka igen (försökte i 3 år innan jag fick diagnosen).

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Amanda2016

Hej!

Har en fruktansvärt aggressiv endometrios, åker in till akuten och får morfin för mina vidriga smärtor. Men blev gravid på första försöket och är 32 år.

• Mella79

Ok oj va mycket bra information !jag har fjord två ivf och båda gångerna slutade äggen att dela sig efter 2 dagar! Under andra äggplocket upptäckte läkaren att jag har mildare grad av endo! Kam det påverka äggkvaliten ?

Jag ska nu spraya i två månader för att få bort endon! Därefter ska vi försöka igen ! Jag har kört både långt och kort protokoll med gonalf ! Vad ska jag fråga efter vid nästa hormonbehandling ??

Vad kan jag göra på egen hand för att förbättra äggkvaliten ?

Tacksam för hjälp !

• Mella79

Jag har tar också levaxin ligger för högt i tsh värdet 6,7 ! Hör detta ihop med endometriosen?

Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?