• xkim

Straff för tonåring

Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska uppfostra tonåringen 16år. Idag fick vi höra att han rökte på stan. Min man tycker vi ska dra av från månadspengen medans jag tycker att det räcker att vi pratar med honom. Jag tror inte på massa straff. Min man tycker att vi redan har pratat med honom och att det ska "kännas". Så jobbigt att vi inte kan enas om detta tycker jag :( Några förslag någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-27 19:40
    är inte säker på om han köpt ciggen själv...

• Svar på tråden Straff för tonåring
  • LillGris
    fluu skrev 2013-10-29 07:07:05 följande:
    Jag antar att alla föräldrar har vissa saker som under inga som helst omständigheter accepteras, hos oss är en av de grejerna rökning och mitt barn vet redan nu att jag menar vad jag säger. Dock skulle hon bara bli varnad och få indraget liv vid första resan. Och att låta bli att röka är inte direkt svårt, speciellt inte med utbildning i ämnet. Av mina tio närmaste vänner är det EN som provat att röka, resten vet att det inte är coolt att röka idag..

Försöker skapa en generation som inte är lika fucked up som min och ditt barns...

Grejen är att det funkar inte. Mamma gjorde allt det där och mer därtill, men jag skulle fortfarande till skolan, och ju mer mamma höll på desto mer SKULLE jag röka. På pin kiv. Och du kan aldrig punktmarkera en tonåring såpass att den aldrig har en chans att ta en cigg. Det går helt enkelt inte.
  • fluu
    LillGris skrev 2013-10-29 07:24:03 följande:

Grejen är att det funkar inte. Mamma gjorde allt det där och mer därtill, men jag skulle fortfarande till skolan, och ju mer mamma höll på desto mer SKULLE jag röka. På pin kiv. Och du kan aldrig punktmarkera en tonåring såpass att den aldrig har en chans att ta en cigg. Det går helt enkelt inte.
    Tro mig, jag har vägar.  Sen tror jag mycket på att få med sig saker redan från början. Jag fick med mig att rökning, droger och alkohol var gift och det förekom inte, jag har aldrig rört något av det. Sen tror jag på lite mer konkret propaganda. Min mamma köpte hem en hink tjära, gav mig en sked och sa "smaka, det är vad du skulle dra i dig genom cigg". Funkar fint.
    Jag upplyser gärna dottern om vad cyanväte som finns i cigg också har används till i historien... Brukar funka på dumma tonåringar.
    Jag antar också att dottern föredrar ett bekvämt liv hemma och då röker man inte punkt. Är det så förbannat viktigt att provröka får hon vänta till hon är 18 år/flyttat. Svägerskan som röker får inte sova över här eller röka när hon är på besök, samma gäller givetvis oss i familjen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • TaSe

Fluu; Menar du att du bestämmer över andra vuxna människor som hälsar på dej? Allvarligt?

• fluu
    TaSe skrev 2013-10-29 08:36:09 följande:
    Fluu; Menar du att du bestämmer över andra vuxna människor som hälsar på dej? Allvarligt?
    Ja, som du kanske bestämmer att andra människor inte slafsar in med lortiga skor i ditt hem bestämmer vi att man inte röker inne hos oss, på balkongen eller utanför dörren. Utanför vår domän har vi ingen makt så är det så förbannat viktigt att röka får man ta en liten promenad.
  • TaSe

Att ingen röker inne kan jag förstå. Men de flesta hade nog undrat hur det stog till om jag förvägrade mina gäster att röka på tomten. Det går, i min värld, inte riktigt att jämföra med att man inte klampar in hos någon med smutsiga skor.

• fluu
    TaSe skrev 2013-10-29 09:42:48 följande:
    Att ingen röker inne kan jag förstå. Men de flesta hade nog undrat hur det stog till om jag förvägrade mina gäster att röka på tomten. Det går, i min värld, inte riktigt att jämföra med att man inte klampar in hos någon med smutsiga skor.
    Nu röker iofs väldigt få i vår omgivning, men ingen har någonsin sett det som konstigt utan snarare självklart att man flyttar sig en bra bit bort från andra och så speciellt barn när man inte röker.
  • sextiotalist
    fluu skrev 2013-10-29 07:07:05 följande:
    Jag antar att alla föräldrar har vissa saker som under inga som helst omständigheter accepteras, hos oss är en av de grejerna rökning och mitt barn vet redan nu att jag menar vad jag säger. Dock skulle hon bara bli varnad och få indraget liv vid första resan. Och att låta bli att röka är inte direkt svårt, speciellt inte med utbildning i ämnet. Av mina tio närmaste vänner är det EN som provat att röka, resten vet att det inte är coolt att röka idag..

Försöker skapa en generation som inte är lika fucked up som min och ditt barns...
    Min gräns går om barnet är så destruktiv att det riskera att skada resten av familjen.
  • sextiotalist
    fluu skrev 2013-10-29 08:05:34 följande:
    Tro mig, jag har vägar.  Sen tror jag mycket på att få med sig saker redan från början. Jag fick med mig att rökning, droger och alkohol var gift och det förekom inte, jag har aldrig rört något av det. Sen tror jag på lite mer konkret propaganda. Min mamma köpte hem en hink tjära, gav mig en sked och sa "smaka, det är vad du skulle dra i dig genom cigg". Funkar fint.
    Jag upplyser gärna dottern om vad cyanväte som finns i cigg också har används till i historien... Brukar funka på dumma tonåringar.
    Jag antar också att dottern föredrar ett bekvämt liv hemma och då röker man inte punkt. Är det så förbannat viktigt att provröka får hon vänta till hon är 18 år/flyttat. Svägerskan som röker får inte sova över här eller röka när hon är på besök, samma gäller givetvis oss i familjen.
    Jag kan säga en sak, hade du varit min svägerska så hade jag inte ens bemödad mig att besöka dig, för jag röker, jag respekterar att man inte röker inne (det gör ajg inte hemma), men om jag skulle bli belagd med rökförbud, då hade jag avstått från besöket, min sambo hade solidariskt stannat hemme, inte för att han röker, men sådana förbud är mot hans principer

Min tonåring är smart nog att inte ta emot sådana argument. han röker inte, dricker inte, för att han inte är intresserad och vill inte, inte för att vi har förbjudit honom 
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-10-29 10:38:16 följande:
    Jag kan säga en sak, hade du varit min svägerska så hade jag inte ens bemödad mig att besöka dig, för jag röker, jag respekterar att man inte röker inne (det gör ajg inte hemma), men om jag skulle bli belagd med rökförbud, då hade jag avstått från besöket, min sambo hade solidariskt stannat hemme, inte för att han röker, men sådana förbud är mot hans principer

Min tonåring är smart nog att inte ta emot sådana argument. han röker inte, dricker inte, för att han inte är intresserad och vill inte, inte för att vi har förbjudit honom 
    Jag förbjuder ingen att röka(utom mitt barn då) utan det är bara att gå femton meter från dörren så är man utanför tomten, svårt va?
    Okej, ni har era principer, vi har våra.
  • sextiotalist
    fluu skrev 2013-10-29 10:40:37 följande:
    Jag förbjuder ingen att röka(utom mitt barn då) utan det är bara att gå femton meter från dörren så är man utanför tomten, svårt va?
    Okej, ni har era principer, vi har våra.
    Som rökare så trodde jag att det var normalt att man inte rökte inomhus, jag vet bara en som gör det, alla andra röker utomhus.

Så när det gäller rökning inomhus så är det ytterst sällan det förekommer. 
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-10-29 10:43:51 följande:
    Som rökare så trodde jag att det var normalt att man inte rökte inomhus, jag vet bara en som gör det, alla andra röker utomhus.

Så när det gäller rökning inomhus så är det ytterst sällan det förekommer. 
    Jag har ingen aning om hur vanligt/ovanligt det är. Umgås med en rökare, svägerskan. Dock är hon duktig och jobbar på att sluta.
  • next2u

Straff hörde väl 1900-talet till eller?

Som förälder är du ledare över ditt barn. En ledare är en som "går före". Straff och belöning är förlegat.

Du/Ni behöver kommunicera med honom. Varför röker han?`Varför har han behov av det?

Om inte ni gör det är chansen mycket mindre att han fastnar i sådant.

VIsa honom bilder och fakta omkring rökning och låt honom ta ställning sedan själv.

Min mor dog i cancer pågrund av rökning när hon var ca 45.

Jag röker inte.                  

• xkim
    next2u skrev 2013-10-29 11:17:51 följande:
    Straff hörde väl 1900-talet till eller?

Som förälder är du ledare över ditt barn. En ledare är en som "går före". Straff och belöning är förlegat.

Du/Ni behöver kommunicera med honom. Varför röker han?`Varför har han behov av det?

Om inte ni gör det är chansen mycket mindre att han fastnar i sådant.

VIsa honom bilder och fakta omkring rökning och låt honom ta ställning sedan själv.

Min mor dog i cancer pågrund av rökning när hon var ca 45.

Jag röker inte.                  
    Gillar ditt svar, vi försöker vara ledare här hemma (inte alltid lätt kan jag lova) Tonåringen vill gärna vara familjens överhuvud :/ 
  • Minniemousemommy

Mina barn ljuger inte. Röker dom eller dricker dom när dom blir äldre så kommer dom att säga det, för jag straffar dom inte för att dom vill prova olika saker. Att bryta mot lagen gör dom att dom får avdrag på månadspengen, vilket dom verkligen inte vill. Men dom vet att det är bättre att säga sanningen för att det blir hundra gånger värre om jag får reda på att dom ljugit. Röker dom en gång pratar vi med dom, röker dom många gånger och vi börjar se ett mönster, så blir det konsekvenser. Och det kan vara att dom inte får månadspengen alls, att dom inte får åka och bada som bestämt med en kompis eller inte sova över hos en kompis eller så. :)

Svar på tråden Straff för tonåring