fluu skrev 2013-10-29 08:05:34 följande:
Tro mig, jag har vägar. Sen tror jag mycket på att få med sig saker redan från början. Jag fick med mig att rökning, droger och alkohol var gift och det förekom inte, jag har aldrig rört något av det. Sen tror jag på lite mer konkret propaganda. Min mamma köpte hem en hink tjära, gav mig en sked och sa "smaka, det är vad du skulle dra i dig genom cigg". Funkar fint.
Jag upplyser gärna dottern om vad cyanväte som finns i cigg också har används till i historien... Brukar funka på dumma tonåringar.
Jag antar också att dottern föredrar ett bekvämt liv hemma och då röker man inte punkt. Är det så förbannat viktigt att provröka får hon vänta till hon är 18 år/flyttat. Svägerskan som röker får inte sova över här eller röka när hon är på besök, samma gäller givetvis oss i familjen.
Jag kan säga en sak, hade du varit min svägerska så hade jag inte ens bemödad mig att besöka dig, för jag röker, jag respekterar att man inte röker inne (det gör ajg inte hemma), men om jag skulle bli belagd med rökförbud, då hade jag avstått från besöket, min sambo hade solidariskt stannat hemme, inte för att han röker, men sådana förbud är mot hans principer
Min tonåring är smart nog att inte ta emot sådana argument. han röker inte, dricker inte, för att han inte är intresserad och vill inte, inte för att vi har förbjudit honom