• Anonym (Viktig skillnad)

Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans

Vet du skillnaden på komjölksproteinallergi och laktosintolerans? 

Det är nämligen två HELT olika saker. Det händer idag att barn eller vuxna får en svår anafylaktisk chock, (allergichock) som orsakats av en hundradels droppe komjölk. 

Vad är då skillnaden mellan mjölkallergi och laktosintolerans?

Det är inte ovanligt att mjölkallergi och laktosintolerans blandas ihop trots att det är en stor skillnad mellan dem. Vid mjölkallergi reagerar man på proteiner i mjölk. Om man däremot är laktosintolerans tål man inte laktos, dvs mjölksockret, eftersom man saknar en enzym.  Idag finns det många produkter i den vanliga handeln som är laktosfria, men det är viktigt att komma ihåg att en mjölkallergiker inte kan äta dessa, laktosfritt är utan laktos men proteinerna man som allergiker reagerar på finns fortfarande kvar. 

Det finns en stor okunskap om skillnaden, som förmodligen beror på att man vid båda tillfällena måste ”undvika mjölk”, och därför är det viktigt med tydlighet att man inte klarar laktosfria produkter om man är allergisk mot mjölk. Omkring två procent av spädbarnen är allergiska mot komjölksprotein. Hos över hälften av dem försvinner allergin när de är två till fyra år gamla. I åldrarna tre till sex år är färre än en procent komjölksallergiska. Bland skolbarn är allergin sannolikt lika vanlig som hos barn i förskoleåldern. När man har blivit 7 år och fortfarande har allergin kommer man med största sannolikhet vara allergisk hela sitt liv.

För att belysa allvarligheten i denna fråga vill jag beskriva en fiktiv historia men som bygger på verkligheten. Alva är sju och är allergiskt mot komjölksprotein. I veckan förväxlades hennes allergi mot komjölksprotein med laktosintolerans i skolköket i tisdags, trots att de har som säkerhetsrutin att alltid vara två vid matlagningen, men just i tisdags hände en rutinmiss och den som lagade maten tog laktosmjölk i Alvas mat.

Därefter fick Alva en adrenalinspruta i låret av sin kontaktperson efter att denna hade förstått misstaget, för att sedan få kortisontabletter, astmamedicin och allergimediciner i väntan på ambulans skulle komma. I ambulansen blossade Alvas allergin upp igen och det blev väldigt kritiskt. Alva fick ytterligare några adrenalininjektioner, kortison och luftrörsvidgande samt syrgas och dropp. Alva var totalt igensvullen och orkade inte prata, och det är ett friskhetstecken att protestera och gråta mot tex sprutor. Alvas föräldrar fick en fruktansvärt ångestfylld upplevelse att inte veta hur det skulle sluta. 

Även denna gången gick allting bra, men vem vet hur det går nästa gång någon förväxlar allergi för komjölksprotein med laktosintolerans?

Jag vill med detta inlägga öka kunskapen om skillnaden mellan komjölksproteinallergi och laktosintolerans. Då Alva i denna "berättelse"  blev erbjuden laktosfri mjölk på sjukhuset 3 gånger i tisdags, så kunskapen kring detta ämne är tyvärr riktigt dålig, och jag hoppas att denna berättelse gett några flera kunskapen i detta område som kan leda till förödande konsekvenser vid misstag. 

Så jag är nyfiken på om NI hade kunskapen om skillnaderna mellan komjölksproteinallergi och laktosintolerans innan?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans
  • Dr Mupp

Självklart vet jag skillnaden.

Vid laktosintolerans så saknar man eller har nersatt mängd laktas i tarmen och kan därmed inte bryta ner mjölksocker till enklare sockermolekyler. Man kan dricka mjölk där man tillsatt laktas redan från början. 
    Vid mjölkproteinallergi så tål man inte mjölkprotein. De betyder att man måste ersätta alla mjölkprodukter med ersättningsprodukter av tex havre, ris eller soja.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 10:42:53 följande:
    Tur för dig att du gör det. Många mjölkproteinallergiker gör det inte.

Men jag är inte mjölkproteinallergiker. Jag är mjölkprotein-intolerant. Man kan vara det, tydligen enl min läkare.
  • Anonym (allergifia)
    sextiotalist skrev 2013-11-16 10:48:55 följande:
    Jag har lärt mig att det minsta spår av gluten är förödande för en glutenintolerant (bryter ner tarmluddet direkt), men däremot så kan allergiker klara av lite, lite gluten. Men jag kan ha fel.

Laktos är ju den kolhydrat som finns i mjölk, men jag misstänker att det är svårt att hitta någon produkt som innehåller laktos, men inte möjlkprotein (men jag tvivlar inte på att de finns) 

Vad märkligt. Jag har lärt mig tvärtom av mina läkare. Allergi är allvarligare än intolerans. Är du allergisk mot något, så får du svåra reaktioner av minsta lillla av det ämnet. Är du intolerant så krävs det större mängder innan du reagerar. Tex lakosintolerans. De kan äta laktos, om det tar tabletter med enzym som bryter ner laktoset. Har en släkting som är glutenintolerant, men hen tål små mängder gluten.

Men min läkare kanske är ute och cyklar?? Blir glad för mer info, för jag är ingen läkare. 
  • Anonym (tur för dig)
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 12:49:55 följande:

Men jag är inte mjölkproteinallergiker. Jag är mjölkprotein-intolerant. Man kan vara det, tydligen enl min läkare.
    Konstig läkare. Även laktosfria produkter innehåller mjölkprotein...
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 12:59:50 följande:
    Konstig läkare. Även laktosfria produkter innehåller mjölkprotein...

Jag är som sagt mjölkproteinintolerant, men tycks tåla laktos.
  • Anonym (tur för dig)
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 12:53:17 följande:

Vad märkligt. Jag har lärt mig tvärtom av mina läkare. Allergi är allvarligare än intolerans. Är du allergisk mot något, så får du svåra reaktioner av minsta lillla av det ämnet. Är du intolerant så krävs det större mängder innan du reagerar. Tex lakosintolerans. De kan äta laktos, om det tar tabletter med enzym som bryter ner laktoset. Har en släkting som är glutenintolerant, men hen tål små mängder gluten.

Men min läkare kanske är ute och cyklar?? Blir glad för mer info, för jag är ingen läkare. 
    Din läkare måste vara konstig. Glutenintolerans är inte alls så att man klarar större mängder. Gluten skadar tarmluddet, och tarmen, även en liten mängd gluten. Visst, man får inte allergichocker av gluten, men man skadar tarmen och det är verkligen inte bra.

Man kan vara allergisk utan att reagera på mindre mängder, alla har olika kraftig allergi. Vissa mjölkproteinallergiker får anafylaktisk chock av en droppe mjölk på huden, andra får "bara" ont i magen.
  • sextiotalist
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 12:53:17 följande:

Det finns grader av allergier, vi har mycket allergier kring oss, och vissa allergier är dödliga, andra blir det bara irritation och jag känner de som har glutenintolerans, där har de separerade skärbrädor, eftersom den minst lilla gluten förstör slemhinnan direkt, men det har de inte hemma hos min väninna, vars yngsta är glutenallergiker, han får en liten reaktion om han får lite, lite gluten i sig, men får han större mängder så får han en allergireaktion
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 13:03:01 följande:
    Din läkare måste vara konstig. Glutenintolerans är inte alls så att man klarar större mängder. Gluten skadar tarmluddet, och tarmen, även en liten mängd gluten. Visst, man får inte allergichocker av gluten, men man skadar tarmen och det är verkligen inte bra.

Man kan vara allergisk utan att reagera på mindre mängder, alla har olika kraftig allergi. Vissa mjölkproteinallergiker får anafylaktisk chock av en droppe mjölk på huden, andra får "bara" ont i magen.
    Men det är ju det läkaren sa. De som är allergiska kan få svåra allergichocker. I mitt fall gäller det undvika gluten så gott det går, och står det på paketet "kan eventuellt innehålla spår av gluten" så brukar det gå bra. Men bäst är att undvika ändå.

Jag har kanske tur då som tål "ev spår av gluten" för jag har aldrig reagerat. Dock undviker jag så långt det går att köpa produkter där det står så på innehållsdeklarationen.

Enligt min läkare är allergi ett allvarligare sjukdomstillstånd än intolerans. Gradskillnad tydligen. Men jag har aldrig skrivit att en intolerant tål stora mängder gluten! Bäst är att undvika helt, vilket jag gör.
  • Anonym (tur för dig)
    sextiotalist skrev 2013-11-16 13:07:49 följande:
    Det finns grader av allergier, vi har mycket allergier kring oss, och vissa allergier är dödliga, andra blir det bara irritation och jag känner de som har glutenintolerans, där har de separerade skärbrädor, eftersom den minst lilla gluten förstör slemhinnan direkt, men det har de inte hemma hos min väninna, vars yngsta är glutenallergiker, han får en liten reaktion om han får lite, lite gluten i sig, men får han större mängder så får han en allergireaktion
    Så din väninna skadar medvetet sin sons tarmar? Det låter kanske inte så himla bra.
  • Anonym (allergifia)
    Anonym (tur för dig) skrev 2013-11-16 13:11:14 följande:
    Så din väninna skadar medvetet sin sons tarmar? Det låter kanske inte så himla bra.
  • sextiotalist
    Anonym (allergifia) skrev 2013-11-16 13:10:15 följande:
    Men det är ju det läkaren sa. De som är allergiska kan få svåra allergichocker. I mitt fall gäller det undvika gluten så gott det går, och står det på paketet "kan eventuellt innehålla spår av gluten" så brukar det gå bra. Men bäst är att undvika ändå.

Jag har kanske tur då som tål "ev spår av gluten" för jag har aldrig reagerat. Dock undviker jag så långt det går att köpa produkter där det står så på innehållsdeklarationen.

Enligt min läkare är allergi ett allvarligare sjukdomstillstånd än intolerans. Gradskillnad tydligen. Men jag har aldrig skrivit att en intolerant tål stora mängder gluten! Bäst är att undvika helt, vilket jag gör.
    Absolut kan en allergi vara direkt dödshotande, men alla allergier ger inte allergichock, min tonåring har lindrig allergi, sambons ena barn har svår allergi. Laktosintolerans är bara obehagligt för den som har det, men glutenintolerans kan ge svåra problem under lång tid ifall de utsätts för gluten.

Man kan ta detta med jordnötter, sambons ena barn är allergisk mot jordnötter, har även åkt in akut pga allergichock, men han fixar utan problem att vara i närheten av jordnötter, det finns de som inte ens kan vistas i samma rum som jordnötter.  
Svar på tråden Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans