Komjölksproteinallergi VS laktosintolerans
Vet du skillnaden på komjölksproteinallergi och laktosintolerans?Det är nämligen två HELT olika saker. Det händer idag att barn eller vuxna får en svår anafylaktisk chock, (allergichock) som orsakats av en hundradels droppe komjölk.
Vad är då skillnaden mellan mjölkallergi och laktosintolerans?
Det är inte ovanligt att mjölkallergi och laktosintolerans blandas ihop trots att det är en stor skillnad mellan dem. Vid mjölkallergi reagerar man på proteiner i mjölk. Om man däremot är laktosintolerans tål man inte laktos, dvs mjölksockret, eftersom man saknar en enzym. Idag finns det många produkter i den vanliga handeln som är laktosfria, men det är viktigt att komma ihåg att en mjölkallergiker inte kan äta dessa, laktosfritt är utan laktos men proteinerna man som allergiker reagerar på finns fortfarande kvar.
Det finns en stor okunskap om skillnaden, som förmodligen beror på att man vid båda tillfällena måste ”undvika mjölk”, och därför är det viktigt med tydlighet att man inte klarar laktosfria produkter om man är allergisk mot mjölk. Omkring två procent av spädbarnen är allergiska mot komjölksprotein. Hos över hälften av dem försvinner allergin när de är två till fyra år gamla. I åldrarna tre till sex år är färre än en procent komjölksallergiska. Bland skolbarn är allergin sannolikt lika vanlig som hos barn i förskoleåldern. När man har blivit 7 år och fortfarande har allergin kommer man med största sannolikhet vara allergisk hela sitt liv.
För att belysa allvarligheten i denna fråga vill jag beskriva en fiktiv historia men som bygger på verkligheten. Alva är sju och är allergiskt mot komjölksprotein. I veckan förväxlades hennes allergi mot komjölksprotein med laktosintolerans i skolköket i tisdags, trots att de har som säkerhetsrutin att alltid vara två vid matlagningen, men just i tisdags hände en rutinmiss och den som lagade maten tog laktosmjölk i Alvas mat.
Därefter fick Alva en adrenalinspruta i låret av sin kontaktperson efter att denna hade förstått misstaget, för att sedan få kortisontabletter, astmamedicin och allergimediciner i väntan på ambulans skulle komma. I ambulansen blossade Alvas allergin upp igen och det blev väldigt kritiskt. Alva fick ytterligare några adrenalininjektioner, kortison och luftrörsvidgande samt syrgas och dropp. Alva var totalt igensvullen och orkade inte prata, och det är ett friskhetstecken att protestera och gråta mot tex sprutor. Alvas föräldrar fick en fruktansvärt ångestfylld upplevelse att inte veta hur det skulle sluta.
Även denna gången gick allting bra, men vem vet hur det går nästa gång någon förväxlar allergi för komjölksprotein med laktosintolerans?
Jag vill med detta inlägga öka kunskapen om skillnaden mellan komjölksproteinallergi och laktosintolerans. Då Alva i denna "berättelse" blev erbjuden laktosfri mjölk på sjukhuset 3 gånger i tisdags, så kunskapen kring detta ämne är tyvärr riktigt dålig, och jag hoppas att denna berättelse gett några flera kunskapen i detta område som kan leda till förödande konsekvenser vid misstag.
Så jag är nyfiken på om NI hade kunskapen om skillnaderna mellan komjölksproteinallergi och laktosintolerans innan?