• Martin03

Föräldrar till barn 0-4: Hur lagar ni mat?

Hej,

Jag heter Martin och läser en designutbildning där vi för tillfället gör ett projekt om framtidens kök och jag är intresserad av att göra något för att underlätta matlagning när man har väldigt små barn.
    Jag skulle behöva er hjälp eftersom jag själv inte kan någonting alls om barn och inte har några småbarnsföräldrar i min vänkrets.

Det jag främst undrar är hur ni går tillväga när ni lagar mat? Har ni barnen i en bärsele på magen? håller ni dem i famnen med ena armen och rör i kastrullen med den andra? Försöker ni få dem att somna innan ni sätter igång, eller åter ni dem delta i någon utsträckning? Vad tycker ni är svårast/jobbigast med att laga mat som småbarnsförälder?

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Med vänliga hälsningar
    Martin

• Svar på tråden Föräldrar till barn 0-4: Hur lagar ni mat?
  • Martin03
    Chanel no 5 skrev 2013-11-21 20:31:17 följande:
    Det är nog väldigt olika. Många jag känner låter barnen titta på tv när de lagar mat.
    Många låter inte ens barnen bre sina smörgåsar för att det inte ska bli kladdigt. Så det är nog väldigt olika i olika familjer. Sen beror det ju på hur bråttom man har. Kan man inte hämta barnen för sex ex  så hinner man nog inte inkludera barnen i matlagningen för då skulle middagen bli väldigt sen.
    Tack alla för att ni tagit er tid och delat med er! Det är väldigt värdefullt för mig.
    Jag tar gärna emot mer tips, åsikter och kommentarer. Ju fler berättelser desto bättre bättre kan jag utföra mitt projekt.
  • cosinus

Riktigt små i sjal, när de blir större på höften (då kan man sätta ner på golvet om man behöver båda händerna tvärt) eller i sele på ryggen. När de blir större är de mest runt fötterna och tigger smakprov av det jag hackar :)

Från ungefär 4 år har de kunnat få hjälpa till att hacka lite saker, men då vi har 4 barn så blir det oftast slagsmål om att hjälpa till så antingen väljer jag ut en åt gången men oftast är att de leker och jag lagar mat.

• MissEofc

När dottern var spädis var hon med i köket i babysitter.
    När hon kunde sitta fick hon flytta över till matstolen, och där sitter hon än idag 11 månader gammal.
    En visp i handen och hon är med och lagar mat, även musik på samtidigt. Både hon och jag gillar att laga mat! :)

• Wickedblue

Såhär ser det ut hittills hos oss:

O år låg i babylift i köket
    1 år lekte på golvet
    2  år satt på köksbänken och tittade på   
    3 år hjälper till att laga mat 

• frökenelisabeth

Sonen är 1,5 och vill gärna vara med när det ska lagas mat, vilket framförallt är ett problem när man ska hacka och skära. Hade varit otroligt hjälpsamt och fiffigt med någon anordning så att man kunde skala eller hacka med en hand. Kanske något att sätta fast skärbräda + det man ska skära upp i, så att man bara kan ha kniven i ena handen och inte behöver hålla fast med den andra? Om du förstår vad jag menar? Även bunkar och liknande som går att "sätta fast" på köksbänken hade varit praktiskt när man ska vispa och så (ofta måste man ju hålla skålen med ena handen och vispa med den andra).

• sannaaa

Tvillingar på nu 14mån. 

När de var spädisar så var vi hemma båda, så en lagade mat och en underhöll dem. Oftast lagade min man maten medan jag satt och ammade...

När från kankse 3mån tills  6-7mån så lagade vi middag efter att de somnat på kvällen, annars som tidigare. En underhöll dem och en fixade med maten. Var jag själv så blev det något riktigt snabbt, typ tonfisk på burk med couscous... 

Nu får de vara på golvet och försöka underhålla sig själva medan man lagar mat. Ibland går det jättebra, ibland hänger de bara i ens ben och skriker/gråter,

När de blir större tänker jag försöka ha dem att hjälpa till med det som de kan, om de vill.  

• Mrs Firren
    frökenelisabeth skrev 2013-11-23 20:32:59 följande:
    Sonen är 1,5 och vill gärna vara med när det ska lagas mat, vilket framförallt är ett problem när man ska hacka och skära. Hade varit otroligt hjälpsamt och fiffigt med någon anordning så att man kunde skala eller hacka med en hand. Kanske något att sätta fast skärbräda + det man ska skära upp i, så att man bara kan ha kniven i ena handen och inte behöver hålla fast med den andra? Om du förstår vad jag menar? Även bunkar och liknande som går att "sätta fast" på köksbänken hade varit praktiskt när man ska vispa och så (ofta måste man ju hålla skålen med ena handen och vispa med den andra).

Känner igen det där med bunkar som far omkring. Vet att en del finns att få med en silikonlist undertill som gör att de står lite mer stilla. Men jag tänker på en djup barnmatstalllrik som vi har, den har en rejäl mjuk gummihållare undertill. Trycker man till tallriken och gummihållaren neråt så blir det vakuum mot bordet, då står den väldigt stadigt. Syftet är att barnet inte ska kunna fösa tallriken i golvet eller liknande men principen borde funka för vanliga skålar också kan jag tycka. Det borde ju finnas på marknaden eller nåt liknande?
  • frökenelisabeth
    Mrs Firren skrev 2013-11-23 21:21:36 följande:

Känner igen det där med bunkar som far omkring. Vet att en del finns att få med en silikonlist undertill som gör att de står lite mer stilla. Men jag tänker på en djup barnmatstalllrik som vi har, den har en rejäl mjuk gummihållare undertill. Trycker man till tallriken och gummihållaren neråt så blir det vakuum mot bordet, då står den väldigt stadigt. Syftet är att barnet inte ska kunna fösa tallriken i golvet eller liknande men principen borde funka för vanliga skålar också kan jag tycka. Det borde ju finnas på marknaden eller nåt liknande?
    Jag tänkte också på det, med sugproppar nertill. Har aldrig sett det, men heller inte letat så noga. Men visst hade det varit praktiskt!
  • Martin03
    frökenelisabeth skrev 2013-11-23 20:32:59 följande:
    Jättebra, tack för tipsen! Har själv inte sett bunkrar och liknande som varit fastmonteringsbara, men tror många skulle uppskatta den funktionen. Känner du till husmorsknepet att fukta disktrasan (eller en annan trasa) och lägga under skärbrädan? fukten från trasan hindrar skärbrädan från att glida omkring då.

Jag är nyfiken på de olika sjalar och bärselar jag sett när jag letat på nätet. Jag trodde de skulle användas i större utsträckning när det kom till matlagning nämligen? Och att fördelen med dem var möjligheten att lättare hålla uppsikt över barnen och t ex låta dem klämma och känna på potatisen du nyss skalat innan du slänger ner den i kastrullen. Kan någon skänka lite ljus över detta? Är jag helt ute och cyklar med mina funderingar? Vilka är för, respektive nackdelarna?
  • MrsMikas

Vi har både sjal o selar hemma, har använt till båda barnen. Mina ungar är 1 o 4 nu. Men har inte velat använda vid matlagning, blir ju så lätt att bränna dem om det stänker från stekpannan. Eller att en nyfiken hand får tag i en kniv eller annat olämpligt. Vi har använt barnstol, babysitter eller bara golvet. Nu hjälper 4 åringen till om hon vill, och ettåringen kryper omkring på golvet och tömmer hela burkskåpet eller liknande.

• frökenelisabeth
    Martin03 skrev 2013-11-24 14:31:06 följande:
    Jättebra, tack för tipsen! Har själv inte sett bunkrar och liknande som varit fastmonteringsbara, men tror många skulle uppskatta den funktionen. Känner du till husmorsknepet att fukta disktrasan (eller en annan trasa) och lägga under skärbrädan? fukten från trasan hindrar skärbrädan från att glida omkring då.

Jag är nyfiken på de olika sjalar och bärselar jag sett när jag letat på nätet. Jag trodde de skulle användas i större utsträckning när det kom till matlagning nämligen? Och att fördelen med dem var möjligheten att lättare hålla uppsikt över barnen och t ex låta dem klämma och känna på potatisen du nyss skalat innan du slänger ner den i kastrullen. Kan någon skänka lite ljus över detta? Är jag helt ute och cyklar med mina funderingar? Vilka är för, respektive nackdelarna?
    Nej, det har jag faktiskt inte hört om, men det ska provas! Funkar det på alla slags material på skärbrädor?

Angående sjal/sele så har jag i princip inte använt det annat än till ren transport efter ca 10 månaders ålder. Runt denna ålder började det bli svårt att få honom att sitta "fastbunden" på magen, då ville han kunna röra sig mer fritt.
    Även när han var mindre var det lite besvärligt med att ha sele på vid matlagning eller köksarbete, dels som MrsMikas säger så är man rädd för varma stänk och annat, sen blir det en rätt jobbig arbetsställning då man måste stå längre bort från köksbänken och liksom böja sig fram - i kombination med att man har en extra tyngd på magen kan det bli ganska jobbigt för ryggen, även om man har en ergonomisk sele.  Ibland har jag satt honom i en barnstol så att han kommer lite högre upp och kan vara med, numera så får han stå på en pall bredvid (men han är fortfarande rätt svår att ha med till matlagning, han är inte så försiktig av sig utan vill helst kasta runt med sakerna). 
  • Papricorn

Jag har nästan slutat laga till vardags. Gör storkok och matlådor. Tråkigt - ja! Men ett måste.

Sonen vill bara vara med och kladda och riva i just det jag håller på med och är inte nöjd med att sitta brevid och titta på eller fixa mee nåt eget.

Han är bara 9 månader så fungerar inte att "hjälpa till" heller.

• Mrs Firren

[quote=71765951][quote-nick]Martin03 skrev 2013-11-24 14:31:06 följande:[/quote-nick]

• Mrs Firren

Suck, citatet blev knas och mitt långa inlägg försvann. Det jag ville säga i korta ordalag var att din fråga ang bärsjalar och sjalar i inlägg #19 känns naiv. Ta inte illa upp. Du säger själv att du inte har barn och just i den här frågan syns det. Inget ont i det alls. Så jag svarar kort så här: I min värld är tiden för matlagningen, specifikt middagen, inte den mest harmoniska på hela dagen. Utgå från att alla är hungriga och trötta, ganska troligt griniga och jag irriterad och stressad eftersom jag måste få maten på bordet så fort som möjligt. Jag vill inte ha barnen i köket just då om jag ska vara ärlig. I vår familj lägger vi oftast ganska lång tid på matlagningen, oftast uppåt en timme, minst 45 min och vi lagar det mest från grunden. Det är ett val vi gjort, men det kräver att jag är mycket effektiv och får laga mat med så lite störning som möjligt. Men så är det inte, oftast får jag avbryta flera gånger för att mäkla fred mellan två småkids som är hungriga och less. Lilla barnet har börjat stå och disk medan jag lagar mat och stora får ibland sitta med I-paden för att det ska vara lugnt. Att barnen är med och lagar mat och allt är frid och fröjd känns lite som en önskebild, en utopi. Som sagt var, hos oss är verkligheten en annan - det ska gå så fort som möjligt, vi har begränsat med utrymme, samtidigt som vi lägger ganska lång tid på matlagningen. Jag var bara tvungen att kommentera din fråga med en dos cynism och vardagsrealism från Firren-familjen.

• Lilla Morran

jag har sett till att bebisen har varit mätt när jag har börjat laga mat. Sedan har den fått ligga i en babysitter eller i vagnen. om den skriker har jag den i en bärsele. barn från ca 6 månader upp till 1 år har jag haft på höften och lagat mat med andra handen. 1-4 år får sitta på köksbänken. - om jag står precis bredvid så att de inte kan ramla ner. större barn får stå på stol bredvid mig och alla barn får hjälpa till efter förmåga med att plocka fram porslin, hacka grönsaker, röra i grytorna, duka m.m.

• Norrtjejjen

har en bestämd dam på 2 år. ensamstående och matlagningen är inte så lätt alla gånger. helst vill hon va i famnen och titta på. stolen bredvid är ingen bra idè för hon vill ju gärna röra om också vilket resulterar att halva maten åker ut och blir fly förbannad när honinte får fortsätta. det blir bara bråk av det tyvärr. Bästa sättet är att hon får leka med vattnet i diskhon och all vatten som hamnar på golvet får jag torka upp sedan. 

• min hemlighet

Angående diskussionen om skålar som far omkring så känner jag spontant att det vore fiffigt med arbetsbänkar med hål så man kan sänka ner skålen i bänken. Antingen att blanda/vispa i eller smidigt att fösa av grejer från en skärbräda rakt ner i skål istället för att försöka tippa i, enklare för barnen att blanda då också eftersom bunken kommer i en bättre arbetshöjd för dom. Så en arbetsbänk med ett hål för skål/bunke antingen standardmått (finns det? ) eller att diverse tillbehör ska höra till när man köper köket. Beroende på hur det ser ut under hålet kan man kanske tänka sig att utveckla detta så att det blir fuktsäkert och man kan ha durkslag där så att grönsaker etc kan droppa av?

Vad gäller att laga mat med barn i bärsele/sjal är det inget som jag tycker ska uppmuntras, det är alltför lätt att barnet träffas av varm ånga, stänk eller liknande

Så för att svara på din fråga hur det ser ut i en (vår) barnfamilj när det lagas mat:
    När de var bäbisar låg de på golvet eller i babysitter
    När de var lite större gick de att hålla dem på golvet och distrahera dom med nån bunke och slev/ magnetbokstäver på kylskåpet etc
    Nu vid fyra och två års ålder vill dom vara med hela tiden vilket innebär att dom står och balanserar på varsin pall, slåss om platsen och kocken är ständigt stressad över att någon ska välta/bränna sig / skära sig Skrattande

• min hemlighet
    min hemlighet skrev 2013-11-24 22:18:54 följande:
    Angående diskussionen om skålar som far omkring så känner jag spontant att det vore fiffigt med arbetsbänkar med hål så man kan sänka ner skålen i bänken. Antingen att blanda/vispa i eller smidigt att fösa av grejer från en skärbräda rakt ner i skål istället för att försöka tippa i, enklare för barnen att blanda då också eftersom bunken kommer i en bättre arbetshöjd för dom. Så en arbetsbänk med ett hål för skål/bunke antingen standardmått (finns det? ) eller att diverse tillbehör ska höra till när man köper köket. Beroende på hur det ser ut under hålet kan man kanske tänka sig att utveckla detta så att det blir fuktsäkert och man kan ha durkslag där så att grönsaker etc kan droppa av?

Vad gäller att laga mat med barn i bärsele/sjal är det inget som jag tycker ska uppmuntras, det är alltför lätt att barnet träffas av varm ånga, stänk eller liknande

Så för att svara på din fråga hur det ser ut i en (vår) barnfamilj när det lagas mat:
    När de var bäbisar låg de på golvet eller i babysitter
    När de var lite större gick de att hålla dem på golvet och distrahera dom med nån bunke och slev/ magnetbokstäver på kylskåpet etc
    Nu vid fyra och två års ålder vill dom vara med hela tiden vilket innebär att dom står och balanserar på varsin pall, slåss om platsen och kocken är ständigt stressad över att någon ska välta/bränna sig / skära sig Skrattande
    Gärna då också att det föreslagna hålet har ett lock som kan läggas på när man vill ha en hel och fin arbetsbänk Drömmer
  • Martin03
    Mrs Firren skrev 2013-11-24 21:31:53 följande:
    Suck, citatet blev knas och mitt långa inlägg försvann. Det jag ville säga i korta ordalag var att din fråga ang bärsjalar och sjalar i inlägg #19 känns naiv. Ta inte illa upp. Du säger själv att du inte har barn och just i den här frågan syns det. Inget ont i det alls. Så jag svarar kort så här: I min värld är tiden för matlagningen, specifikt middagen, inte den mest harmoniska på hela dagen. Utgå från att alla är hungriga och trötta, ganska troligt griniga och jag irriterad och stressad eftersom jag måste få maten på bordet så fort som möjligt. Jag vill inte ha barnen i köket just då om jag ska vara ärlig. I vår familj lägger vi oftast ganska lång tid på matlagningen, oftast uppåt en timme, minst 45 min och vi lagar det mest från grunden. Det är ett val vi gjort, men det kräver att jag är mycket effektiv och får laga mat med så lite störning som möjligt. Men så är det inte, oftast får jag avbryta flera gånger för att mäkla fred mellan två småkids som är hungriga och less. Lilla barnet har börjat stå och disk medan jag lagar mat och stora får ibland sitta med I-paden för att det ska vara lugnt. Att barnen är med och lagar mat och allt är frid och fröjd känns lite som en önskebild, en utopi. Som sagt var, hos oss är verkligheten en annan - det ska gå så fort som möjligt, vi har begränsat med utrymme, samtidigt som vi lägger ganska lång tid på matlagningen. Jag var bara tvungen att kommentera din fråga med en dos cynism och vardagsrealism från Firren-familjen.
    Jag tar inte illa upp alls. Jag behöver uppriktiga kommentarer för att göra ett lyckat arbete. Om man inte har belägg för sina lösningar, utan enbart utgår från personliga generaliseringar är risken stor att man löser något som inte behöver lösas eller löser problemet på helt fel sätt. 

Ni är alla till stor hjälp! Är väldigt tacksam för era svar och ni får hemskt gärna fortsätta fylla på tråden med vad än ni vill dela med er av  
  • Flickan och kråkan

Beror lite på barnets ålder. Jag har ofta haft barnen i sjal eller i bärsele, men då på ryggen. På mage har jag haft dem om jag ägnat mig åt sådant där de inte kan få något hett på sig eller liknande - jag har en 5-månaders nu som ofta bärs på mage medan jag skalar potatis, panerar fisk eller något annat totalt riskfritt. När man bär dem på ryggen upplever inte jag samma problem.

Något som vi har upplevt som ett problem med de två äldsta när de började vilja vara med var att de inte hade någon vidare koll på det här med att stå på en stol.....framför allt inte samtidigt som de gjorde annat. Jag hade gärna haft någon smidig pall med något slags enkel reling på . Själva plattan man står på skulle även kunna vara höj- och sänkbar av typen "tripp-trapp". Skönt att slippa oroa sig för att 1,5-åring plötsligt ska drulla ner i golvet.

Svar på tråden Föräldrar till barn 0-4: Hur lagar ni mat?