Martin03 skrev 2013-11-24 14:31:06 följande:
Jättebra, tack för tipsen! Har själv inte sett bunkrar och liknande som varit fastmonteringsbara, men tror många skulle uppskatta den funktionen. Känner du till husmorsknepet att fukta disktrasan (eller en annan trasa) och lägga under skärbrädan? fukten från trasan hindrar skärbrädan från att glida omkring då.
Jag är nyfiken på de olika sjalar och bärselar jag sett när jag letat på nätet. Jag trodde de skulle användas i större utsträckning när det kom till matlagning nämligen? Och att fördelen med dem var möjligheten att lättare hålla uppsikt över barnen och t ex låta dem klämma och känna på potatisen du nyss skalat innan du slänger ner den i kastrullen. Kan någon skänka lite ljus över detta? Är jag helt ute och cyklar med mina funderingar? Vilka är för, respektive nackdelarna?
Nej, det har jag faktiskt inte hört om, men det ska provas! Funkar det på alla slags material på skärbrädor?
Angående sjal/sele så har jag i princip inte använt det annat än till ren transport efter ca 10 månaders ålder. Runt denna ålder började det bli svårt att få honom att sitta "fastbunden" på magen, då ville han kunna röra sig mer fritt.
Även när han var mindre var det lite besvärligt med att ha sele på vid matlagning eller köksarbete, dels som MrsMikas säger så är man rädd för varma stänk och annat, sen blir det en rätt jobbig arbetsställning då man måste stå längre bort från köksbänken och liksom böja sig fram - i kombination med att man har en extra tyngd på magen kan det bli ganska jobbigt för ryggen, även om man har en ergonomisk sele. Ibland har jag satt honom i en barnstol så att han kommer lite högre upp och kan vara med, numera så får han stå på en pall bredvid (men han är fortfarande rätt svår att ha med till matlagning, han är inte så försiktig av sig utan vill helst kasta runt med sakerna).