• Chicic

Dataspel, vad tillåter ni?

Hej! Jag har tre söner som gillar dataspel, tv-spel. Just nu är det mycket Xbox som spelas. Killarna är 10, 8 och 5 år gamla. 5-åringen spelar mest Skylanders, det gillar han. Tioåringen har ett spel som heter Just Cause 2, ganska mycket skjutande men inget blod. Sen finns det andra spel, nåt heter Black Ops 2. Här kan man tydligen själv ställa in styrkan på hur mycket blod som ska visas... Det är ju inga trevliga tv-spel det här... Sonen menar att ALLA kompisar spelar dessa och jag vet att det är många som gör det. På spelen står det att det är 18-årsgräns, det är symboler för våld, dåligt språkbruk och annat. Hur ska man ställa sig till sånt här? Jag är rådvill, det känns inte bra i magen, då ska man väl kunna säga nej? Vad får dina barn spela? Tack!!

• Svar på tråden Dataspel, vad tillåter ni?
  • Puffan

Vi har en grabb på 9 som spelar mw2 och Black ops. I går tog vi bort de spelen för ett tag framöver.
    Orsaken är inte att han inte kan hantera våldet eller blir aggresiv utan tvånget att spela. Allt kretsar kring detta och all annan lek går bort. Han bor här varannan vecka och det är det sista han gör innan han ska åka till sin mamma. Spelar och kan inte sluta. Alltid arg när han inte får sitta ett tag till och det har gått över styr allra helst nu under lovet då det blivit många timmar spel.
    Det slutar alltid med att han är skitarg när han ska åka och vi lämnar oftast varandra i ett bråk.
    När han kommer på söndagen till oss så rusar han in utan att ens ta av sej bara för att sätta på Ps3.
    Kan inte komma i tid att äta, knappt gå på toan.
    Så nu när han kom förklarade vi att det fick vara bra med just de spelen nu. Han bröt ihop och har använt all teknik han kan uppbringa för att få spela. Först snälla pojken som lovar att alltid lyssna. Sen dumma pojken som hotar med att inte stanna utan åka till mamma. Sen kör han med att det här spelet är ju för dej o mej pappa, för att vi ska spela tillsammans... de är inte dumma alls de små liven!
    Det är absolut vårt fel som låtit det gå för långt och jag har förklarat för min man att det kommer att ta veckor innan han förstår att det inte kommer att bli något mer spel nu. Grabben tror att det är kanske för en vecka men vi har pratat och bråkat i månader om detta. försökt med speltid osv så nu får det bli så här. Han kommer att spela när han är hos kompisar för det kan vi inte bestämma men här hemma är det avgiftning som gäller.
    Det här är så klart olika från barn till barn men vår grabb kan inte hantera de här spelen.
    Jag ska också tillägga att jag samtidigt varit grymt imponerad av vad de lär sej av spel online. Sitter och pratar med andra som kan befinna sej i hela världen. Hans engelska är väldigt bra tack vare det här. Tyvärr följer också ett sämre språk med på köpet och fuck you tillhör grundorden just nu.
    Det här är som sagt jättesvårt för man vill inte vara någon omodern förälder som inget fattar och jag tycker det är helt okej med tv spel men man måste nog vara lyhörd för vad ens barn kan hantera!

• 16årig spelfantast

Ja, just Call of Duty är kanske lite tveksamt för barn i den åldern. I Call of Duty-spelen förekommer det en hel del våld. Ibland är det vanligt krig med soldater som springer och skjuter på varandra och i ett uppdrag i MW2 förekommer en scen där spelaren som undercover-agent i en terrororganisation får möjligheten att skjuta ner oskyldiga civila på en flygplats. Misstar jag mig inte finns det även interaktiva tortyrscener i Black Ops-spelen. Multiplayern är lite mindre hemsk eftersom det mest är soldater som springer runt och skjuter på varandra, faller ner och sedan kommer tillbaka till liv några sekunder senare. Dock förekommer ett mycket grovare språk och en otrevligare jargong där.

Åldersrekommendationer på spel är ju som sagt bara rekommendationer och det finns en del spel med åldersgränsen 7+ som riktar sig till äldre spelare och en del med 18+ som riktar sig till killar i de lägre tonåren. Personligen tycker jag att det viktigaste är att prata och diskutera om spelen och deras innehåll med barnen och kanske sitta med så man får en bild av hur det faktiskt är. Man lär ju sig faktiskt mycket från spelens värld. Engelska, strategi och taktik, reflexer... men det gäller ju att det sker via innehåll som passar för spelaren. Man bör själv sätta gränser efter vad man vet att ens barn klarar av.

Om man vill spela krigsspel så finns det ju några mindre hemska alternativ, som till exempel Team Fortress 2 som har en väldigt tecknad stil. Visst, det förekommer en del blod, men man ser klart och tydligt att det bara är på skoj och till för att vara roligt.

• Drefk2000

Jag är inte riktigt där än. Mina söner är 2 och 4 år. Det måste vara jättesvårt och jag undrar hur jag kommer ställa mig i frågan när det blir aktuellt. Jag och äldsta sonen spelar Plants vs. Zombies tillsammans och har jätte roligt.

• Tant Prysselius

Argumentet "alla andra" fungerar inte här hemma. Kommer du fortsätta gå med på saker bara för att "alla andra" ungar gör det? T ex om 3 år då tioåringen är 13 och ber om ett par öl, för alla andra får... 

Mina barn spelar en hel del spel. Men vi är restriktiva. Inget onödigt våld, blod eller allmänt elakt (som mobbningsspel). Barnen är 6 och 10 år. Det som spelas mest just nu är Minecraft. Fantastiskt spel (även om grafiken får mig att vilja kräkas) som låter barnen skapa allt som de kan komma på.  Det finns så enormt mycket spel så barnen har inget som helst behov av att spela våldsspel när det finns mer snälla varianter av samma typ av spel.

Vi tänker också på den minsta. För även om den äldsta är tillräckligt gammal för att spela vissa spel så är inte den yngsta tillräckligt gammal. Och småsyskon står ju bredvid och kollar på. Därför får äldsta bara spela (och se på lite äldre filmer) när yngsta antingen inte är hemma eller ligger och sover.

• puss

aldrig i livet att jag skulle tillåta det. andras idioti är inte min ribba.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss

om alla andra lät sina barn hoppa utför ett stup?

cuz i´m a wild wild bitch.
  • YokohamaNr2

Här är det också Minecraft som gäller för 7 åringen och 5 åringen. De får absolut inte spela våldsspel och har frågat om Call of Duty, alltså frågat vad det är, jag antar att de har sett reklam eller kompisar har pratat om det. Men nej

Andra spel de spelar är bilracing, legospel, mario, fotbollspel, skatebordsspel

• Dataspel

Vi har en snart sexåring o vi håller på åldersgränserna till största del. Dock har han fått spela legospel på sistone,,de är från 7, men känns helt ok tycker jag. Realistiskt våld lör gå bort så länge han bor hemma, däremot får han spela typ Skylanders som ju faktiskt oxå är lite våldsamt men så tydligt i en fantasivärld. Eg är jag inte superglad i sånt heller, men just Skylanders var nog det han önskat sig mest i sitt liv så jag veknande ...

• Adoniram

Egentligen är frågan inte ny. När jag var barn var det mycket snack om att våld i filmer gjorde att barn blev våldssamma och psykopater som vuxna. Då var det mycket tjafs om vilka filmer barn skulle se i vilken ålder.

Så hade vi all snack om musik. Några ansår att om barn hörde viss slags musik med vissa slags texter, så ville detta styra ungarnas bettende.

När kampsport kom till Sverige, talade man mycket om att det ville föra till att barn blev våldsamma, de ville tro att våld var ok osv. 

Nu är det datapslens tur. Samma argument som vid alla de andra sakerna. Samma frågor. Samma rädsla. Men frågan är om man inte även där kommer fram til att barn inte är robotar som styrs av spel, men människor som styrs mer av hur de uppfostras än vilka spel, vilka filmer, vilken musik osv. de använder sig av.

Sett med dagens svenska ögon, uppfostrades jag väldigt strängt och gammaldags. Men n¨r det kom till musik och film, hade jag en väldigt stor frihet. Det berodde på¨att mina föräldrar tidigt i mitt liv lärde mig skillnad på verklighet och fantasi. 

Jag lärde tidigt att det man såg på film, inte var det samma som verklighet, men mer som en hoistoria/bok med många bilder. Jag visste ju redan att de historier som var i mina barnböcker inte var verklighet. 

Jag lärde tiigt att det som händer i böcker, film, musik, och senare spel, var ett område som inte handlade om verklighet, men om underhållning. Det var ju roligt att se Rambo skjuta ner skurkar och Van Damme vinna över alla onda muskelberg.

Jag har en dotter på 6 år nu. Och det var flera år sedan vi började lära henne att det är skillnad mellan det som står i böcker och det som visas i film, och verkligheten. 

Ansvaret ligger inte i spelen, men hos föräldrarna.

• Moonis

Sonen som fyller 9 nu i augusti spelar allt från Black obs, Minecraft, Cube worl (kan rekommendera om man gillar Minecraft och legostilen), Team Fortress, Call of duty mm. och han är medveten om att det bara är ett spel. Detta har jag varit väldigt noga med att lära tidigt.
    Nu låter hans pappa honom tyvärr spela lite värre spel trots att jag försökt prata med honom men märker iof. inte direkt skillnad i beteende på sonen ändå. Men jag begränsar mer och är jag osäker på ett spel kan jag bara fråga min kille som har bättre koll.

Men filmer är jag ännu mer noga över för det kan lätt kännas mer verkligt för barnen. Märker det på sonen.
    Alla barn är ju olika så man får utgå från sina egna och hur dom verkar hantera det.

• IDFK
    suziz skrev 2013-11-26 09:31:46 följande:

Om man läser forskning som har gjorts på detta område så pekar det mot att våldsspel kan ge ökad aggressivitet och minskad empati. Det ökar på kort sikt stressnivån i kroppen samt påverkar sömnen och på lång sikt, om man spelar mycket våldsspel, så ger det en avtrubbande effekt. Barn påverkas ju väldigt mycket av det de ser på film och spel, det ser jag på mina barn som till exempel leker Minecraft när de inte får spela.

Det är ju svårt att påverka hur andra föräldrar gör, menatt "alla andra" spelar är inte sant, och även om många kompisar spelar är det ingen anledning att själv ge med sig och tillåta det man själv känner är fel.

Kan ni inte tillsammans hitta alternativa spel som är mer barnvänliga?  Äventyrsspel som fokuserar på problemlösande istället för på dödandet?

Kan du snälla ge länk till de forsknings undersökningar du refererar till. Jag spelar själv sådanna spel och allting går perfekt för mig i livet. Både med skola och sociala förhållanden.
Svar på tråden Dataspel, vad tillåter ni?