• bullenochgrisen

Vad tycker ni om kamphundar?

Undrar var allmänheten tycker om kamphundar, muskelhundar, pitbull,amstaff, Staffe, bullterrier etc. Svara gärna varför och vad som gör att du tycker som du gör.

• Svar på tråden Vad tycker ni om kamphundar?
  • realisten
    auster skrev 2014-05-06 18:26:12 följande:
    i tre ord: förbjud och avliva

Alla har världens snällaste hundar. Ändå biter de bebisar i ansiktet och anfaller oprovocerat allt oftare. Runt 7 000 gånger per år numera där läkarvård krävs. Hur kan det vara tillåtet? Dessutom är de äckliga och luktar illa. Den där lukten hemma hos folk som har hund är verkligen ofräsch.

Du ska veta att det faktiskt väldigt sällan rör sig om hundraser inom kamphunds begreppet när olyckorna sker! kvällstidningarna väljer dessutom att använda ordet kamphund även om det handlar om en schäfer, rottis eller annat.
  • realisten
    auster skrev 2014-05-06 18:27:24 följande:
    kan man inte skilja på människor och djur i det avseendet har man en uppenbar störning i sina värderingar

Då är det möjligt att jag har det och då står jag för det om du inte förstod budskapet med det jag skrev.

ligistungar stör folk, andra människor stör andra människor, motorcyklar stör vissa och hundar stör andra. Man kan inte förbjuda allt som är obehagligt eller stör för då får vi snart förbjuda oss själva också.

Det ända ett hundrasförbud skulle medföra är att förstöra livet för dom som trivs ihop med sina djur och är seriösa hundägare. Och kan inte du skilja på idot ägare med stökiga hundar och seriösa hund ägare som älskar och trivs ihop med sina djur så har du en störning i dina värderingar!
  • bullenochgrisen

Jag ska be att få tala om att det är den lilla Taxen och Chihuahuan som ligger högst upp på listan för hundraser som orsakar flest bitolyckor. Men de var säkert tränade kamphundar ellerhur? Även en liten kan tränas till att bli din mardröm, för hur som hest oavsett ras så är hunden en följsam trofast hund som följer sin ägare.

• hallontroll

Gillar dem. Söta hundar. Men alla jag känner har vettiga ägare .

• bullenochgrisen

Jag är själv ägare till en chihuahua och en tibetansk spaniel, men fd ägare till bullterrier, amstaff och fralla. Underbara raser allihop. Och jag vet mycket väl vad jag har i kopplet, det är ju jag som tränar dom :) så synd att ett gäng underbara familjehundar får så dålig stämpel och att folk är så pantade att de tror på medias skriverier. Lätt att skylla på några hundraser än att jobba med ägarna till dom.

• Nyfikeeen

Jag gillar dom därför att dom är underbara hundar om dom har rätt ägare.

Du vet att man för ganska länge sen började avla bort kamplusten från amstaff va?:) det är därför amstaff och pitbull är olika raser nu, förut var dom samma men man ville ha en hund som har ett mäktigt utseende men utan kamplust så man gjorde två raser istället och försökte avla bort kampen från amstaff, så enligt mig är inte amstaff en riktig "kamphund" som du kallar det.

Dessutom tycker jag det är fel att säga "kamphund", då det är helt beroende på vad ägaren gör hunden till:)

• AnnaKarinA
    auster skrev 2014-05-06 18:26:12 följande:

i tre ord: förbjud och avliva

Alla har världens snällaste hundar. Ändå biter de bebisar i ansiktet och anfaller oprovocerat allt oftare. Runt 7 000 gånger per år numera där läkarvård krävs. Hur kan det vara tillåtet? Dessutom är de äckliga och luktar illa. Den där lukten hemma hos folk som har hund är verkligen ofräsch.

Källa på detta?
  • bullenochgrisen

Hihi ja jag vill också gärna ha källa på deth är. Majoriteten av alla hund bett som sker är inte utav muskelns ras och det är heller inte ras betingat utav en hund att bita. Alla hundar biter om du sätter dom i en situation där de antingen blir rädda, osäkra eller i ge ger hunden den plats den behöver. Som hund ägare måste man kunna tyda sin hunds signaler. Barn är svåra att läsa av för en hund, snabba impulsiva handlingar, hårda tag och inte alltid så snäll handlingar. Därför måste en vuxen alltid vara med oavsett vad hunden är för ras. Att säga att en amstaff skulle vara farlig ligger i grunden hos oss människor. Vi skapar rädslor efter våra handlingar. Vem gör hunden farlig egentligen? För du kan väl inte tro att en hund föds farlig bara för att den är av en viss ras. Hunden följer troget sin ledare. Tyvärr så råkar hundar överlag ut i fel händer, inte tvärt om. Småhundar biter enligt statistiken oftare. Men skadan blir inte så stor, men är det verkligen fortfarande okej då? När en stor hund biter så blir det stor skada, men det handlar inte om vilken ras hunden är i, för sätter du hunden i fel situation så försvarar den genom att bita. Därför är det jag som ägare som måste se till att min hund mår bra och känner sig trygg och hjälper honom att slippa sätta sig i sådana situationer. För hunden vill inte bita, den tycker inte det är kul. Men det är hundens sätt att försvara sig när vi människor inte kan hjälpa hunden att undvika situationer den inte ska behöva vara i.

• trams29
    jag var på en föreläsning i höstas om "farliga hundar" utav Leif Carlsson som arbetat både med IPO och med test av hundar som fått in anmälningar på sig. Han har jobbat med detta sedan 70 talet i Göteborg. 
    Dom har haft in de flesta olika raser och 90% av fallen har det inte vart fel på hunden utan ägaren.

Ni minns säkert incidenten med Rottweilern i Brunnsparken i Göteborg? Leif  var med och testade denna hunden. Det var inte fel på honom utan han var inte uppfostrad och hur hemskt det än må ha sett ut i brunnsparken så var det lek för hunden som personen inte kunnat avstyra. Personen i fråga som var ute med hunden den dagen hade ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget, Inte ägaren heller tyvärr! Vid testet så visade det sig att det var en kanonhund och om Leif hade fått bestämma så hade ägaren inte fått ha kvar hunden men så blev det ju inte tyvärr.. och vad hände sedan? hunden dog eftersom ägaren lämnat hunden ensam hemma i tre veckor   
    De hundar som har begått flest attacker har varit blandraser av olika slag och tidningarna förstorar upp det så det låter värre än vad det är! Han berättade om en incident som utspelade sig på Avenyn i Centrala Göteborg.
    I tidningen löd texten "Kamphund attackerade liten hund" Men vad som egentligen hänt var att en kille satt och fikade på en uteservering och hans hund låg jämte och sov, det var en äldre tik av rasen Staffordshire Bullterrier.
    Förbi gick en kvinna med sin Jackrussel terrier som studsade fram och skällde på tiken, vad händer? Tiken blir väckt, vänder sig om och lufthugger mot jackrusseln. Var det en attack?
    Eftersom det kommit in en anmälan på tiken så fick hon testas, Dagen då testet var parkerar ägaren sin bil, kliver ut och släpper ut hunden som sätter sig fint och väntar på tecken av ägaren. Testet gick fint och det var inga som helst fel på hunden! 

Under föreläsningen framkom det att hundar med flest anmälningar på sig var Kaustisk Oftjerka eller blandning av denna. Detta är en herdehund som skall vakta lösa djur och är absolut ingen sällskapshund.
    Har den bestämt sig för att vakta en plats så släpper den inte förbi någon, Det berättades att en ägare till två sådana hundar inte fick gå upp på sin veranda och denne blev inte heller insläppt!
    Det finns inga som helst faktiska grunder till att Staffordshire Bullterriern, Amstaffen, Amerikansk Bulldogg mfl skulle vara aggressiva hundar, snarare tvärt om! Snälla gå in och läs på de olika rassidorna så att ni vet vad ni talar om.. ( jag syftar då på dom som tycker att det farliga osv)

Som uppfödare till Staffordshire Bullterrier så vill jag säga att seriösa uppfödare Mentaltestar sina hundar och bara använder mentalt stabila hundar i sin avel. Samma gäller uppfödarna av de andra raserna.. Valparna säljs till seriösa köpare och pengen är inte någon tusenlapp som vem som helst kan slänga upp på bordet då dom sett en annons och gör ett impulsköp.

Jag drog ihop en promenad i våras i GBG mot rasdiskriminering.. Läs gärna länken här nedan.

Vänligen Emmie/ Cuddling staffords

jag är som jag är...
  • hännrick

Jag var tidigare smått fientligt inställd till "pitbulls" och tyckte de var obehagliga, det ändrade sig dock snabbt när jag lärde känna min första "kamphund".

En game-avlad hund har för övrigt ingen medfödd aggressivitet mot människor. Om den finns så har den kommit dit efter födseln genom misskötsel eller träning. Sen finns det såklart en hel massa hundar (både blandraser och renrasiga) som avlas vid sidan om, eller vad man ska kalla det, och det är där problemen uppstår.

Det är den bild jag fått sedan jag umgåtts lite med hundar och hundägare.

• elyse

Helt Ok hund som har en förmåga att dra till sig folk som inte borde ha djur.

• Hallonbåt02
    trams29 skrev 2014-09-19 15:08:30 följande:
    jag var på en föreläsning i höstas om "farliga hundar" utav Leif Carlsson som arbetat både med IPO och med test av hundar som fått in anmälningar på sig. Han har jobbat med detta sedan 70 talet i Göteborg. 
    Dom har haft in de flesta olika raser och 90% av fallen har det inte vart fel på hunden utan ägaren.

Ni minns säkert incidenten med Rottweilern i Brunnsparken i Göteborg? Leif  var med och testade denna hunden. Det var inte fel på honom utan han var inte uppfostrad och hur hemskt det än må ha sett ut i brunnsparken så var det lek för hunden som personen inte kunnat avstyra. Personen i fråga som var ute med hunden den dagen hade ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget, Inte ägaren heller tyvärr! Vid testet så visade det sig att det var en kanonhund och om Leif hade fått bestämma så hade ägaren inte fått ha kvar hunden men så blev det ju inte tyvärr.. och vad hände sedan? hunden dog eftersom ägaren lämnat hunden ensam hemma i tre veckor   
    De hundar som har begått flest attacker har varit blandraser av olika slag och tidningarna förstorar upp det så det låter värre än vad det är! Han berättade om en incident som utspelade sig på Avenyn i Centrala Göteborg.
    I tidningen löd texten "Kamphund attackerade liten hund" Men vad som egentligen hänt var att en kille satt och fikade på en uteservering och hans hund låg jämte och sov, det var en äldre tik av rasen Staffordshire Bullterrier.
    Förbi gick en kvinna med sin Jackrussel terrier som studsade fram och skällde på tiken, vad händer? Tiken blir väckt, vänder sig om och lufthugger mot jackrusseln. Var det en attack?
    Eftersom det kommit in en anmälan på tiken så fick hon testas, Dagen då testet var parkerar ägaren sin bil, kliver ut och släpper ut hunden som sätter sig fint och väntar på tecken av ägaren. Testet gick fint och det var inga som helst fel på hunden! 

Under föreläsningen framkom det att hundar med flest anmälningar på sig var Kaustisk Oftjerka eller blandning av denna. Detta är en herdehund som skall vakta lösa djur och är absolut ingen sällskapshund.
    Har den bestämt sig för att vakta en plats så släpper den inte förbi någon, Det berättades att en ägare till två sådana hundar inte fick gå upp på sin veranda och denne blev inte heller insläppt!
    Det finns inga som helst faktiska grunder till att Staffordshire Bullterriern, Amstaffen, Amerikansk Bulldogg mfl skulle vara aggressiva hundar, snarare tvärt om! Snälla gå in och läs på de olika rassidorna så att ni vet vad ni talar om.. ( jag syftar då på dom som tycker att det farliga osv)

Som uppfödare till Staffordshire Bullterrier så vill jag säga att seriösa uppfödare Mentaltestar sina hundar och bara använder mentalt stabila hundar i sin avel. Samma gäller uppfödarna av de andra raserna.. Valparna säljs till seriösa köpare och pengen är inte någon tusenlapp som vem som helst kan slänga upp på bordet då dom sett en annons och gör ett impulsköp.

Jag drog ihop en promenad i våras i GBG mot rasdiskriminering.. Läs gärna länken här nedan.

• trams29

oavsett om hunden vore "game avlad" eller inte så är dessa hundar till 99% pålitliga till människor. 
    tanken från början var slagsmål mellan hundar... och alla hundar som visade aggressivitet mot människor selekterades bort ur aveln eller avlivades het enkelt..
    vad det har gett oss idag är en hund som älskar människor och framförallt barn! sedan måste man alltid ha koll på dessa hundar och andra hundar... MEN har den en bra uppfostran och bra erfarenhet av andra hundar --> nemas problemas!

jag är som jag är...
  • HäckHäxan
    bullenochgrisen skrev 2013-11-23 10:36:59 följande:
    Undrar var allmänheten tycker om kamphundar, muskelhundar, pitbull,amstaff, Staffe, bullterrier etc. Svara gärna varför och vad som gör att du tycker som du gör.
    Jag tycker om hundar. Det är en hund oavsett storlek eller ras så är det bara en hund och den fungerar i grunden precis likadant, alltså som en hund då
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • HäckHäxan
    trams29 skrev 2014-09-19 15:08:30 följande:

Bra inlägg. Jag minns Rottisen, fan jag grät och mådde illa när jag läste en artikeln om den stackaren. Det gör ont i min själ när man plågar djur sådär. Avskyr egentligen nyheter för jag mår bara dåligt när jag läser det, men jag tror en kompis delade artikeln på FB och vi hade diskuterat just den hunden innan efter händelsen i brunnsparken då och suttit och förklarat just det här med att saker kan vara lek för hunden för andra människor som gick på om mördarhundar och skit. Nä mitt hjärta blöder för den hunden grymma öde.

Har själv en rottis, dumsnäll bimbo hund helt ärligt.
  • trams29

Häck häxan:

visst är det så tragiskt! synd att han inte blev omhändertagen från början :/
    min första egna hund var en rottweiler och han var var fantastisk! (men pga olika orsaker fick han flytta till vänner) jag älskar den rasen och hade jag i dagsläget inte vart så lat (som jag är nu ) o att gubben hade orkat fler så hade jag nog haft en rottis med;)

jag är som jag är...
  • MalinTherese

Jag har en amstaff/engstaff, han tror han är lika liten som en chihuahua, och tror att han kan sitta i knäet när/hur/var som helst. Han älskar barn, är extra försiktig å lite pappig med små barn.

Alltid glad, älskar människor. Ganska lat trots sin ras som är känd som energiknippe!

Rädd för katter å tycker dom är små sluga saker! Å smidig som ett kylskåp ;) Å nej han är inte fet å vanvårdad han är bara inte medveten om sin storlek riktigt ;p

Tillgiven, glad å gosig ras! Ståtlig! Älskar rasen!

Kamphund, nej! Det borde heta kampägare, för mastiff, amstaff, pitbull är sjukt glada knyten som kan uppföra sig jävligt bra med rätt ägare å mycket kärlek å stimulans!

• HäckHäxan
    trams29 skrev 2014-09-20 23:26:20 följande:
    Häck häxan:

visst är det så tragiskt! synd att han inte blev omhändertagen från början :/
    min första egna hund var en rottweiler och han var var fantastisk! (men pga olika orsaker fick han flytta till vänner) jag älskar den rasen och hade jag i dagsläget inte vart så lat (som jag är nu ) o att gubben hade orkat fler så hade jag nog haft en rottis med;)
    Ja de är verkligen synd att det inte blev så.

Jag är den lataste bland lata, det är min rottis också typ.

Nä men alltså hundar blir van man gör dem till. Om man skall envisas med att gå en mil om dagen, då blir det en vana och något som hunden sen "kräver" / behöver. Man kan ju såklart dra ner på aktiviteten också osv.

Men många gånger så inbillar vi oss att de minsann måste aktiveras ( läs promeneras som fan ) och lär dem att det är så. Finns ingen vargflock i världen som promenerar runt en mil om dagen för skoj skull liksom.

Min hund är likadan mentalt oavsett om vi är ute snabbisar i trädgården i en vecka eller om vi är ute och går ett gäng timmar, hunden är precis likadan, lugn som en filbunke och sävlig och älskar att sova på sin plats om hon nu inte får plats vid mina fötter där jag befinner mig, för det är tydligen en hyvens plats vid mina fötter.

Men jag har heller aldrig varit ute och gått och gått. Till och från cyklar vi, har dock inte blivit mycket med den varan under sommarens, för varmt för bägge och på kvällstid kan jag inte cykla eftersom mitt barn då sover här hemma. Hunden mår bra, fina muskulatur, bra vikt, bra kondition osv enligt veterinären, jag fick till och med beröm för de tyckte det var roligt att träffa en rottis som såg ut som en rottis och inte som en stoppad korv med noll midja. Det var riktigt skönt att höra eftersom jag till och från fått skit från några få som menat att min hund var för smal, för mager, får hon verkligen mat den stackaren osv. Riktigt gött att trycka veterinärens ord i nyllet på dessa nästa gång man såga. 

Fick även rådet av en dam för 3-4 år sen att avliva min hund innan hunden biter mitt barn. Jag förklarade att det är större risk att damens mindre pälsbollar biter mitt barn än att min hund gör det. träffar samma dam till och från ibland även nu, då hon bor granne med min mormor. Hon frågar ibland om jag har kvar hunden och hur vi alla mår. Jag svarar vi mår bra tack, hunden har hittills inte tuggat på mitt barn men däremot så sover hon ofta ihop med en kanin på sin plats och den har hon inte heller försökt äta upp. Hon fattar piken och flinar, helt dum är hon inte damen.
Svar på tråden Vad tycker ni om kamphundar?