• Jessicca

Hinna med mat?

Någon där ute som vet vad man kan göra för att få i sig mat när man har spädbarn? Hinner knappt äta när jag är själv på dagarna. Har mest varit kakor och de funkar ju inte i längden

• Svar på tråden Hinna med mat?
  • Hannah76

Men du måste ju bli sjukskriven. Då kan ju barnets pappa vara föräldraledig.
    Han kanske annars kan ta ut lite halva dagar tillsammans med dig nu?

• Jessicca
    Pandamamma79 skrev 2013-12-09 14:43:00 följande:
    Du borde ta dig till en kiropraktor inte läkare!

Var bor du?

Jag var först hos en kiropraktor men han våga inte röra mig innan jag fick en magnetröntgen.
  • Jessicca
    Hannah76 skrev 2013-12-09 14:44:10 följande:
    Men du måste ju bli sjukskriven. Då kan ju barnets pappa vara föräldraledig.

Han kanske annars kan ta ut lite halva dagar tillsammans med dig nu?

Han kan inte ta ledigt för han är ensam kvar på firman han jobbar på för resten har slutat eftersom chefen är en idiot men som tur är ska han byta firma efter nyår
  • Hannah76
    Jessicca skrev 2013-12-09 15:49:34 följande:

Han kan inte ta ledigt för han är ensam kvar på firman han jobbar på för resten har slutat eftersom chefen är en idiot men som tur är ska han byta firma efter nyår
    Ok. Då spelar det ju ingen roll att du inte är sjukskriven?
    Fast det skulle iof gör att du sparade fl.
  • Alexi

Nej hon skulle inte spara fl på att sjukskriva sig för pappan tar ju ut istället. Men ts: klart att din man kan vara hemma istället om du inte kan ta hand om ert barn! Barnet och du är väl viktigare än jobbet!

• mammalovis

Jag känner igen det där med att inte hinna äta med första barnet. Om vi hade varit ute hann inte mikron plinga innan hon var vaken igen. Så jag levde helt enkelt på mat som gick att äta med en hand. Mestadels åt jag fiskgratäng då den var smidig att skeda i sig samtidigt som jag ammade.

Med andra barnet har det gått smidigare, antingen är det för att hon har en annan personlighet eller att man lär sig stå ut med lite skrik och gnäll en stund för att hinna gå på toa eller vad man nu behöver. Med första var skriken som avgrundsvrål och svetten rann. Som tur är lär man känna sitt barn och efter det kan fixera blicken börjar det bli mer socialt och kan roa sig några sekunder. Jag tycker det underlättar avsevärt när bebisen kan sitta med uppallad i en matstol vid ca 4 månader. Så ha tålamod med bebisen och ta tillvara de andra tipsen du fått om smidig mat och plock. Visst socker i all ära ger en tillfällig kick, men gör att du orkar mindre i längden.

Sedan måste du få hjälp med din rygg, kämpa tills det löser sig!

• nozpa

Angående maten. Laga mer när ni båda är hemma. Så har du rester dagen efter. Fixa en massa köttbullar så det alltid finns klart. Går ju att äta med grönsaker eller på en macka.
    Pannkakor kan man äta kalla. Frukt, macka, yoggi, fil osv funkar ju istället för kakor/kex. Ni äter kanske någon middag senare när bägge är hemma? Påpekar igen angående rester till dagen efter.
    Sitt på golvet med bebisen bredvid. Eller i soffan/sängen hukandes över bordet. Vad som än funkar.

Sedan läste jag att din man inte kan vara hemma förens efter nyår. Men ni har 30 dagar som är dubbeldagar, se till att använda dom så du får lite rätsida på den där ryggen.
    Sjukgymnast borde vara steg 1.

• En blå giraff

När vi fick första barnet hade han svår kolik och gick inte att lägga ifrån sig. Jag hade också svårt att hinna äta Rynkar på näsan Jag gjorde alltid i ordning en portion mat färdigt på en tallrik som gick att ställa in i micron. Försökte t.o.m. skära upp maten i förväg så man kunde äta med en hand.... Om man fixar detta vid tillfällen då pappan är hemma så funkar det oftast att få i sig något.

• ninjabebbe

Alltså vad fan, din man får banne mig vara hemma från jobbet. Inte tusan ska du behöva sabba ryggen för all framtid bara för att någon chef inte tycker han ska vara ledig. Stå på dig! 

• Loppsan

Som många skrivit; matlådor och storkok är grejen! Jag förstår och vet själv att det är svårt att hinna laga maten, men att endast äta den hinner man. Tjorvar bebis får den vänta en stund så du får äta klart, annars går det bra att äta med en hand. Jag hade bebis i babysitter som jag gungade med foten medan jag åt. Ibland funkar inget men mamma måste ju äta för att orka ha hand om den lilla, även om det ibland innebär att bebisen får gnälla en stund.

Svar på tråden Hinna med mat?