Anonym (trötter) skrev 2013-12-18 08:10:19 följande:
Här håller jag nog med! Det absolut viktigaste är att man löser problemen tillsammans med sin partner och det fungerar alldeles utmärkt hemma hos oss. Det man kanske oftast dock inte säger till sin partner är just detta, att hans barn retar gallfeber på en eller hur lite man uppskattar vissa av deras personlighetsdrag. Det är ju hans barn, en del av honom själv. Jag vill ogärna såra honom med sådana kommentarer, men skulle gärna ha en annan bonusmamma som kompis så att man där kunde häva ur sig allt som inte passar sig hemma. Det är väl också därför många söker sig hit...
Nej det är klart att man inte kan ösa över sin partner allt negativt man känner för hans barn. Det är ju oerhört känsligt och sårande, och kan få negativa konsekvenser för hela förhållandet. Då har man ju inte löst nåt problem utan istället skapat ett nytt. Det är en svår balansgång, så det gäller som sagt att verkligen ha fingertoppskänsla.
Går jag till mig själv så skulle jag inte kunna leva tillsammans med någon som inte tyckte om mina barn. De är så oerhört viktiga för mig, så det skulle inte räcka med att min partner enbart accepterade att de finns. Det känner barnen, så det är ingen bra grund för en god stämning i familjen, så det är ingenting jag skulle utsätta dem för.
Jag förstår att en del har behov av att ösa ur sig till någon annan det man känner att man inte kan säga till sin partner om hans barn. Helst då till någon som själv är i samma sits. Risken med det som jag ser det är att man trissar upp problemen än värre, genom att någon annan fyller på med sina negativa erfarenheter om bonusbarn. Det tror jag inte alls man är hjälpt av om man vill få till någon förändring.
Känner man att man vill prata med någon så kanske det är bättre att välja någon som har goda erfarenheter av bonusbarn, som är mer positivt tänkande, och som kan ge råd och tips, och kanske få en att se saker från en annan vinkel. Istället för att anförtro sig till någon som har samma negativa tänk. Det är ju inte vad man behöver Det leder ju ingenstans mer än att man bara får lätta på trycket. Men man vill väl mer än så?