• Anonym (Missbrukare)

Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!

Jag skulle behöva råd, stöd, tips och pepp. Jag har ätit treo comp, som är otroligt beroende framkallande, i lite mer än ett år. Det började med huvudvärk vilket jag fortfarande har men jag känner själv att jag blivit en missbrukare då jag tar tabletterna på rutin och är "sugen". Jag tar 3-5 om dagen, börjar alltid morgonen med att ta en för att komma igång och bli av med lite huvudvärk (som jag alltid har när jag vaknar). För några veckor sedan hade min läkare semester och mina tabletter var slut, jag bestämde mig då för att sluta. De första dagarna var fruktansvärda, fick klassiska abstinensbesvär och dag 3-5 var jag både psykiskt och fysiskt sjuk. Dag 6-7 mådde jag mycket bättre men jag fick dag 7 en sån fruktansvärd huvudvärk, jag kunde inte jobba (var på jobbet men kunde inte tänka). Jag ringde då min läkare och förnyade receptet. Jag upplevde att abstinensen försvann efter 4-5 dagar och jag pratade men en beroendemottagning som sa att eftersom jag tagit relativt lite treo comp under en relativt kort period (ca 1 år) så skulle abstinensen försvinna ganska snabbt. Nu är mina tabletter snart slut och jag ser återigen min chans att sluta. Jag är bara så rädd för huvudvärken som jag vet kommer komma. Det andra symptomen kan jag ta för de går ju uppenbarligen över men jag är rädd när jag tänker på att det är jul och jag kommer sitta och må dåligt, framförallt ha ont i huvudet. Jag har fått en tid hos sjukgymnast-huvudvärksinriktad, om 2 veckor men den kommer ju inte trollas bort direkt även om det är ett steg att gå till botten med min grundproblem. Jag är i övrigt en "vanlig" tjej på 30 år med sambo och en dotter , jobbar och lever ett vanligt svenssonliv. Har inga missbrukare av något slag i min familj eller umgängeskrets. Jag skäms givetvis över detta, jag är ju liksom inte en "sån". Jag vet inte vad jag vill exakt med detta inlägg men kanske fler som varit i min sits, tycker det är skönt att höra att det finns fler "vanliga" och "ordentliga" människor som sitter i min sits. Kommentera gärna!

• Svar på tråden Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!
  • Anonym (GODA_RÅD)
    frappa skrev 2014-02-02 13:14:42 följande:

Absolut inte, för vissa kanske.

Hur kan du kalla dig goda råd, och kommer med ett så kasst råd.

Och vad var så kasst med att försöka hitta roten till det onda i första taget?
  • frappa
    Anonym (GODA_RÅD) skrev 2014-02-02 16:09:16 följande:
    Och vad var så kasst med att försöka hitta roten till det onda i första taget?

Roten till det onda?
    Får känslan av att det är stigmatisering här.

Är du ens medveten om att de flesta som är beroende av dessa mediciner, har en smärtproblematik.

Att vilja vara smärtfri, hur är det av ondo?

Sen att vid lång konsumtion, så minskar effekten av medicinen och man får ett beroende.

Av ondo, varför stigmatisera för, vad har du för agenda?

Ditt råd att om endast cold-turkey är det enda rätt, är ett så jävla dåligt råd att jag inte vet vilka ord till att beskriva detta.

Sen för en del så funkar cold-turkey bäst, förnekar jag inte.

Men säga ENDA, då finns det inte ens is på sjön du försöker gå på.

Skäms på dig.

• Anonym (treo comp)
    frappa skrev 2014-02-02 12:35:59 följande:

Och folk undrar varför vi är ett U-land inom beroende/missbrukarvård.
    Hoppas du inte äter 20st citodon per dag, de omgångar du äter dessa.

För det lär inte levern må bra av.
    Men frågan är hur du lyckas få dessa mängder, flera läkare?

I just treo compen, så får man inte glömma att koffeinet har en betydande roll i svårigheterna att sluta.

I början fick jag treo av läkare men inte nu. Har flera kompisar som får ut comp som jag köper av. Nej äter ej citodon i dessa mängder. Men ska försöka trappa ner. är trött på detta missbruk!!
  • Anonym (GODA_RÅD)
    frappa skrev 2014-02-02 16:23:23 följande:

Roten till det onda?
    Får känslan av att det är stigmatisering här.

Är du ens medveten om att de flesta som är beroende av dessa mediciner, har en smärtproblematik.

Att vilja vara smärtfri, hur är det av ondo?

Sen att vid lång konsumtion, så minskar effekten av medicinen och man får ett beroende.

Av ondo, varför stigmatisera för, vad har du för agenda?

Ditt råd att om endast cold-turkey är det enda rätt, är ett så jävla dåligt råd att jag inte vet vilka ord till att beskriva detta.

Sen för en del så funkar cold-turkey bäst, förnekar jag inte.

Men säga ENDA, då finns det inte ens is på sjön du försöker gå på.

Skäms på dig.

Haha, wow. Ok, du är en sån som väger ord väldigt noga. Men nåväl. 

Det är det enda rätta, baserat på vad TS säger. Hen kan inte trappa ned, eftersom tabletterna skulle inte räcka utan att då behöva mer på recept och då är det fullt ös igen. Därav min kommentar - baserat på vad som erbjudits som info om "fallet". 

Jag vet hur det är att lida av smärta, klart man vill vara smärtfri. Jag motsäger inte dig där. Jag tyckte mig ge råd om hur att ta sig ur helvetet - mer än bara beroendet. 
  • frappa
    Anonym (GODA_RÅD) skrev 2014-02-02 19:50:04 följande:
    Haha, wow. Ok, du är en sån som väger ord väldigt noga. Men nåväl. 

Det är det enda rätta, baserat på vad TS säger. Hen kan inte trappa ned, eftersom tabletterna skulle inte räcka utan att då behöva mer på recept och då är det fullt ös igen. Därav min kommentar - baserat på vad som erbjudits som info om "fallet". 

Jag vet hur det är att lida av smärta, klart man vill vara smärtfri. Jag motsäger inte dig där. Jag tyckte mig ge råd om hur att ta sig ur helvetet - mer än bara beroendet. 

Fortfarande är det ett värdelöst råd, cold-turkey är inte det enda.

Att vara beroende av opiater behöver inte vara ett helvete.

Men helt klart kan det vara rätt besvärligt för en, speciellt när dom slutar att verka och smärtan då inte går att bekämpa.

• Migränskan

Försök hitta ursprunget till huvudvärken. Jag hade migrän varje Dag i 2 år. Jag trodde att det berodde på hög arbetsbelastning. När jag sjukskevs ett halvår trodde jag att det skulle gå över. Men det gjorde det inte. Det som hjälpte var att sluta med vetemjöl och socker. Det är inflamnatoriskt. Höga sockerhalter av ris, potatis o annat ger också verk. Jag tipsade min Kompis o hon blev också av med värken i tex armar. Landstinget erbjuder också akupunktur o kiripraktik inom högkostnadsskyddet. Om jag vore du skulle jag först trappa ner till vanlig treo med koffein o utan kodein. Därefter aspirin med endast acetylsalisylsyra, bara den ger en uppiggande effekt pga att den är blodförtunnande.

• Anonym (Bryan)
    Anonym (treo comp) skrev 2014-02-02 03:15:45 följande:

Jag har ätit treo comp i över 20 år, även citodon..Äter mängder upp emot 20 om dan, provar ideligen att sluta men är tillbaka i skiten igen. Var inlagd för att sluta men gav upp för man måste sluta tvärt, ingen nedtrappning alls, helt åt helsikke så jag skrev ut mej, fick iofs catapresan men inget hjälpte. var utan som högst 1 vecka för ville sluta, visst det fysiska kan man ta men den psykiska abstinensen är värtst. ska prova trappa ner, det är nog den bästa utvägen om man ska bli kvitt eländet.

Lycka till ni som kämpar

hur mår din mage av all acetylsalisylsyra egentligen??
  • madman66

Treo Comp innehåller kodein som omvandlas till morfin i levern.
    Kodein är en opiat, precis som heroin, opium, morfin.
    Det är väldigt beroendeframkallande, och farligt. Så sluta så fort du kan!

• klyban
    madman66 skrev 2016-03-08 20:55:27 följande:
    Treo Comp innehåller kodein som omvandlas till morfin i levern.
    Kodein är en opiat, precis som heroin, opium, morfin.
    Det är väldigt beroendeframkallande, och farligt. Så sluta så fort du kan!

Nej, för helvete, vi ska under inga som helst omständigheter jämföra kodein med heroin och opium.
    Egentligen inte heller morfin.
    Även om ca30% metaboliseras till morfin i kroppen, beroende på ras givetvis.
    Där långt mer kan omvandlas även långt mindre, allt beroende på vilken rastillhörighet man har.

Kodein är den mildaste opiaten vi har, men man ska vara aktsam med den.
    Då det går lika bra att bli beroende av denna som andra mediciner i denna grupp.

• nemomammam

Tycket att tonen över lag är väldigt dålig

här inne. Trodde man kunde få tips o råd här utan att bli påhoppad. Dålig stil att klanka ner på o fördumma folks inlägg. Tack o ha en bra dag!

• klyban
    nemomammam skrev 2016-08-14 15:57:55 följande:
    Tycket att tonen över lag är väldigt dålig
    här inne. Trodde man kunde få tips o råd här utan att bli påhoppad. Dålig stil att klanka ner på o fördumma folks inlägg. Tack o ha en bra dag!

Det finns andra bättre trådar om att sluta med denna typen av mediciner, eller så väljer man starta upp en egen tråd och be om hjälp.
    Faran är dock att det kommer någon moralnisse och ska nedvärdera dig, det sker tyvärr alldeles för ofta.
    Jag personligen stöttat och hjälp ett par stycken genom åren som har då varit motiverade och sluta, och berätta fallgroparna som finns på vägen.
    Och dessa har lyckats sluta.

Men bruk se på det som om man inte nått in i ett psykiskt beroende för långt, så är prognoserna goda att sluta med denna typen av mediciner rätt goda.
    Brottas man även med ett djupare psykiskt beroende, då har man ett styvt jobb framför sig.
    Är annars rätt erfaren ta såna mediciner själv, då man har en smärtproblematik som kommer i skov.
    Äter aldrig dessa mediciner mellan skoven, men visst kan det vara jobbigt någon dag efter skovet är slut och det inte längre gör så ont att man behöver dessa mediciner.
    Men man vet vad det är och hur det beter sig, så sällan några allvarliga problem med att sluta.
    Men hade jag fått dessa skov i ung ålder, då är det inte säkert jag hade klarat av att sluta.
    Vem vet hur det varit då.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!