• Anonym (Undrande)

Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?

Säg att du träffar någon ny, spännande person som du vill lära känna mer och efter ett tag väcks starkare känslor och ni börjar dejta.
    Efter en period, ni har inte haft sex, berättar personen att han/hon är transsexuell och har gjort ett könsbyte.

Hur skulle du hantera det, eller iallafall hur tror du?

Personligen hade jag brutit. Skulle inte klara av ens tanken på att ha sex med en person som inte är man "på riktigt". Sedan vet jag inte heller egentligen hur det fungerar för en sådan person.
    Vad jag förstått är det lättare att göra om en man till kvinna än tvärtom...

Jag tror jag skulle känt mig som att jag varit på väg att bli ihop med en kvinna och det är ett av det sista jag skulle kunna tänka mig. Då är jag hellre själv.

Nästa tanke, en omopererad man eller kvinna... se du på personen som det "nya" könet eller som en person omstöpt i fel form?

• Svar på tråden Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?
  • Anonym (eh)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-24 20:21:45 följande:
    Nej, jag orkar inte. När någon spelar dum så får det vara.
    Godnatt och sov gott.
    Men det är ju DU som spelar dum
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (eh) skrev 2014-08-24 20:23:35 följande:
    Men det är ju DU som spelar dum
    Hej på dig, förklara hur du menar med ditt påstående.
  • lykantrophona

För att vara någon som säger "tänker inte skriva mer" så är TS väldigt aktiv i tråden...

Ja, har du läst om teriantropi på svenska, så är det med största sannolikhet min blogg. Jag är den enda som för tillfället skriver om det på svenska.

Du kallar personer som ser sig själva som män, som beter sig som män, för kvinnor  trots att jag och andra påpekat hur oartigt det är. Du uttrycker genom tråden förakt för transsexuella. Och så säger du att det är jag som sjunker lågt. Larvigt.

• Kpax

Tänkte först att du menade att en person man dejtar plötsligt släpper bomben att hen ska byta kön, och då är svaret att jag nog inte skulle fixa det.

Men sedan läste jag ts ordentligt.

Om jag träffar en man och får reda på att han föddes som kvinna kommer jag fortfarande att se honom som man. Min enda oro skulle nog vara att han kanske är "trasig" av att ha levt i fel kropp länge, eller att könsbytet egentligen berodde på andra saker, typ grova/långvariga sexuella övergrepp som liten, som lett till att han/hon inte kan acceptera sig själv och sin kropp.

Jag har ingen aning om det förekommer, men det skulle iaf oroa mig. Jag är inte en sån som vill "rädda" trasiga människor, jag vill att vi båda ska vara någorlunda trygga och välmående i grunden.

• Anonym (Nerd)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-24 19:52:06 följande:
    Inget konstigt?
    Det är totalt utflippat!

Män blir inte gravida. Punkt slut.
    Nu läste jag inte så noga men handlade det inte om en kvinna som ville bli man?
    Så länge kroppsfunktionerna är intakta är det ju kvinnan som blir gravid oavsett hur mycket hon opererat sig.
  • lykantrophona
    Kpax skrev 2014-08-24 20:45:50 följande:

Tänkte först att du menade att en person man dejtar plötsligt släpper bomben att hen ska byta kön, och då är svaret att jag nog inte skulle fixa det.

Om jag träffar en man och får reda på att han föddes som kvinna kommer jag fortfarande att se honom som man. Min enda oro skulle nog vara att han kanske är "trasig" av att ha levt i fel kropp länge, eller att könsbytet egentligen berodde på andra saker, typ grova/långvariga sexuella övergrepp som liten, som lett till att han/hon inte kan acceptera sig själv och sin kropp.

Jag har ingen aning om det förekommer, men det skulle iaf oroa mig. Jag är inte en sån som vill "rädda" trasiga människor, jag vill att vi båda ska vara någorlunda trygga och välmående i grunden.

Jag hade nog också haft svår för ifall min pojkvän nu kom på att han egentligen vill vara en tjej... jag har ju fallit för honom som han ser ut och beter sig nu, och vill inte att han ändras på något sätt alls. :P Gäller inte bara kön, utan allt möjligt alltså...

Sen undrar jag varifrån du fått tanken på att det finns en risk av att bli trans av övergrepp? Aldrig hört om detta förut.

De som bytt kön och ångrar det handlar oftast om att de är missnöjda med hur själva kirurgin gick till, eller så kände de sig pressade till det, fastän de egentligen bara var transvestiter eller kanske homosexuella. I Iran så är det ju "finare" att vara transsexuell än bög, vilket lett till att många homosexuella män pressas till att bli kvinnor om de vill leva med en man. Fruktansvärt. www.trust.org/item/20140625223238-i4g9r
  • Anonym

Jag ville bara säga att det är inte så vanligt att det är pga övergrepp som någon vill byta kön, utan att det brukar ligga andra saker bakom det och de allra flesta faktiskt är födda i fel kön och har känt det redan som väldigt unga.
    De flesta som gör könsoperationerna som unga tex ångrar sig inte, de som gör det efter det att de har fyllt 40 och kanske har hamnat i en livskris och då känner att det är det som fattas dem så är det en liten, liten procent som ångrar sig, jag kommer inte ihåg siffran men som sagt det är enormt få.
    Innan du får göra en operation så måste du gå hos en psykolog i ett bra tag och är du trasig så måste du lösa de sakerna innan du får en operation, så väldigt ofta mår de bättre än nånsin i livet efter de har fått göra sin operation.

Jag såg att ni pratade om det här med att efter en könsoperation så kan man inte få barn, det är något jag faktiskt tidigare har försökt ta tag i och få till en förändring men har insett att det är inte något speciellt behov av det pga att de som vill ha barn vill ha dem som det könet de opereras till, Jag har själv en "dotter" som är född i fel kön och när vi pratar barn så säger hon bara "men mamma pappor har inte sina barn i magen och det vill inte jag heller", när jag läste på om det på nätet så upptäckte jag att de flesta transsexuella faktiskt även de tänkte som hon.

Jag pratade även med dotterns professor som har jobbat med de här frågorna i många många år och hanns svar var att de flesta som gör operation fryser ner antingen sin sperma eller sina ägg innan de gör sin operation, vilket betyder att de faktiskt kan få biologiska barn sen när de är redo för det.

När det gäller att bli kär m.m och om jag skulle vara kvar om det visade sig att den jag träffade var en opererad man tror jag att ni förstår att jag skulle stanna kvar, är han opererad och lever som man och jag uppenbarligen har redan gått i gång på honom så varför skulle jag bryta med honom?

Skulle det där emot vara så att jag träffar en man och han sen berättar att han vill bli kvinna, då skulle jag inte fixa det då jag älskar manliga män :p

När det gäller operationerna, så var det tills alldeles nyss nästan omöjligt att få till en normalt fungerande penis som såg ut som en penis om man opererade om kvinnor, men de senaste månaderna har stora framsteg gjorts och det verkar som att de nu faktiskt har kommit så långt att de faktiskt är fullt fungerande och i normalstorlek.

• Bob04

Det finns säkert dem som är trasiga, men jag tror vi flesta är mycket kunniga och styrkta av livet som vi kämpar i. Vi har haft djupa funderingar mer än många, och vi flesta är oerhört tacksamma över "nya" livet vi fått och kan leva vidare.  

Så vad jag vill säga så är vi har blivit mer starka som individer och blivit styrkta av våra upplevelser och gör allt för att se positiva i allt i livet. Men alla människor på jorden har sina svackor, så även jag för jag kommer inte undan för livets svårigheter som sker och blir drabbade av i livet, som sorg och tråkigheter.

• HäckHäxan
    Anonym (Undrande) skrev 2014-08-24 20:21:45 följande:
    Nej, jag orkar inte. När någon spelar dum så får det vara.
    Godnatt och sov gott.
    Tja alltså jag umgås hellre med någon som kan spela dum än någon som ger ett intryck av att vara dum på riktigt, men det är ju jag det. Sov gott.
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • Bob04
    Anonym skrev 2014-08-24 22:34:03 följande:

Jag ville bara säga att det är inte så vanligt att det är pga övergrepp som någon vill byta kön, utan att det brukar ligga andra saker bakom det och de allra flesta faktiskt är födda i fel kön och har känt det redan som väldigt unga.
    De flesta som gör könsoperationerna som unga tex ångrar sig inte, de som gör det efter det att de har fyllt 40 och kanske har hamnat i en livskris och då känner att det är det som fattas dem så är det en liten, liten procent som ångrar sig, jag kommer inte ihåg siffran men som sagt det är enormt få.
    Innan du får göra en operation så måste du gå hos en psykolog i ett bra tag och är du trasig så måste du lösa de sakerna innan du får en operation, så väldigt ofta mår de bättre än nånsin i livet efter de har fått göra sin operation.

Jag såg att ni pratade om det här med att efter en könsoperation så kan man inte få barn, det är något jag faktiskt tidigare har försökt ta tag i och få till en förändring men har insett att det är inte något speciellt behov av det pga att de som vill ha barn vill ha dem som det könet de opereras till, Jag har själv en "dotter" som är född i fel kön och när vi pratar barn så säger hon bara "men mamma pappor har inte sina barn i magen och det vill inte jag heller", när jag läste på om det på nätet så upptäckte jag att de flesta transsexuella faktiskt även de tänkte som hon.

Jag pratade även med dotterns professor som har jobbat med de här frågorna i många många år och hanns svar var att de flesta som gör operation fryser ner antingen sin sperma eller sina ägg innan de gör sin operation, vilket betyder att de faktiskt kan få biologiska barn sen när de är redo för det.

När det gäller att bli kär m.m och om jag skulle vara kvar om det visade sig att den jag träffade var en opererad man tror jag att ni förstår att jag skulle stanna kvar, är han opererad och lever som man och jag uppenbarligen har redan gått i gång på honom så varför skulle jag bryta med honom?

Skulle det där emot vara så att jag träffar en man och han sen berättar att han vill bli kvinna, då skulle jag inte fixa det då jag älskar manliga män :p

När det gäller operationerna, så var det tills alldeles nyss nästan omöjligt att få till en normalt fungerande penis som såg ut som en penis om man opererade om kvinnor, men de senaste månaderna har stora framsteg gjorts och det verkar som att de nu faktiskt har kommit så långt att de faktiskt är fullt fungerande och i normalstorlek.

Vart har du fått reda på om framstegen i de senaste månaderna? Har du någon hemsida .... ?? 
    Jag själv är F2M och skulle bli mycket glad om du berättade.. 
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2014-08-24 22:34:03 följande:

Häftigt, för när jag satt och lusläste det där för inte alltför länge sedan så hittade jag inget om det. Alltså att man lyckats få till fullt fungerade penisar i normalstorlek. Däremot så hoppas jag innerligt att det är sant, det hade gjort mig väldigt lycklig, faktiskt sjukt jävla lycklig. Underbart juh!
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • vampyria2
    HäckHäxan skrev 2014-08-24 22:53:16 följande:
    Häftigt, för när jag satt och lusläste det där för inte alltför länge sedan så hittade jag inget om det. Alltså att man lyckats få till fullt fungerade penisar i normalstorlek. Däremot så hoppas jag innerligt att det är sant, det hade gjort mig väldigt lycklig, faktiskt sjukt jävla lycklig. Underbart juh!
    Bob04 skrev 2014-08-24 22:53:11 följande:
    Vart har du fått reda på om framstegen i de senaste månaderna? Har du någon hemsida .... ?? 
    Jag själv är F2M och skulle bli mycket glad om du berättade.. 
    Min 12 åring som är transsexuell har kontakt med en kille som är född tjej, han är 23 år och ska nu genomgå ett könsbyte, enligt honom så ligger de till på det sättet och det är därför han väljer att genom gå en nu, jag har inte heller läst det någonstans men ska träffa min 12-årings professor om några veckor och tänkte hör mer om det då men samtidigt har jag ingen känsla av att jag inte kan lita på det han som min 12-åring har kontakt med skulle ljuga om det hela faktiskt

• HäckHäxan
    vampyria2 skrev 2014-08-24 23:32:11 följande:
    Min 12 åring som är transsexuell har kontakt med en kille som är född tjej, han är 23 år och ska nu genomgå ett könsbyte, enligt honom så ligger de till på det sättet och det är därför han väljer att genom gå en nu, jag har inte heller läst det någonstans men ska träffa min 12-årings professor om några veckor och tänkte hör mer om det då men samtidigt har jag ingen känsla av att jag inte kan lita på det han som min 12-åring har kontakt med skulle ljuga om det hela faktiskt smile1.gif

Du får gärna dela med dig av kunskapen till mig senare, hade uppskattat det enormt. Letade mycket om det där för ja det är inte ett år sen men kanske nästan. Just för att läsa på så jag kunde stötta en vän och då hittade jag ingen sådan information och jag och vännen bollade just det där mycket. Hade tyckt det var jävligt härligt om det var sant så min vän kunde få sitt riktiga kön och fungerbart när allt utredande och sådant är över om allt blir godkänt och sånt då. Hoppas innerlig att det är sant jag Hoppas det går bra för grabben med operationen, måste vara skönt att äntligen få vara på väg att rent fysiskt bli den man känner att man innerst inne är. Hjärta
  • Anonym
    HäckHäxan skrev 2014-08-24 23:57:28 följande:
    Du får gärna dela med dig av kunskapen till mig senare, hade uppskattat det enormt. Letade mycket om det där för ja det är inte ett år sen men kanske nästan. Just för att läsa på så jag kunde stötta en vän och då hittade jag ingen sådan information och jag och vännen bollade just det där mycket. Hade tyckt det var jävligt härligt om det var sant så min vän kunde få sitt riktiga kön och fungerbart när allt utredande och sådant är över om allt blir godkänt och sånt då. Hoppas innerlig att det är sant jag Hoppas det går bra för grabben med operationen, måste vara skönt att äntligen få vara på väg att rent fysiskt bli den man känner att man innerst inne är. Hjärta
    Jag håller med dig, jag blev tok glad när han sa det och hoppas hårt på att det är på det viset, vet att de pratade om för ett år sedan när vi var på karolinska att det var på gång en bättre lösning än det som fanns tillgängligt och han vi pratade med där trodde att det skulle vara löst om max ett par år, så som sagt håll tummar och tår, jag meddelar  dig vad jag får för info när vi har varit där
  • vampyria2
    Anonym skrev 2014-08-25 00:14:15 följande:
    Jag håller med dig, jag blev tok glad när han sa det och hoppas hårt på att det är på det viset, vet att de pratade om för ett år sedan när vi var på karolinska att det var på gång en bättre lösning än det som fanns tillgängligt och han vi pratade med där trodde att det skulle vara löst om max ett par år, så som sagt håll tummar och tår, jag meddelar  dig vad jag får för info när vi har varit där
    Haha what jag blev viss anonym i det här inlägget, var ju inte riktigt min mening haha.
  • HäckHäxan
    Anonym skrev 2014-08-25 00:14:15 följande:
    Jag håller med dig, jag blev tok glad när han sa det och hoppas hårt på att det är på det viset, vet att de pratade om för ett år sedan när vi var på karolinska att det var på gång en bättre lösning än det som fanns tillgängligt och han vi pratade med där trodde att det skulle vara löst om max ett par år, så som sagt håll tummar och tår, jag meddelar  dig vad jag får för info när vi har varit där smile1.gif
    Ja gör det. Spännande. Jag hade velat läsa mer om hur man gör osv. Tycker allt sånt där är så intressant. Ett tag nördade jag in helt på dna teknik, dna medicin och gen teknik. Hundra år sen. Men just då älskade jag det.
    vampyria2 skrev 2014-08-25 01:10:52 följande:
    Haha what jag blev viss anonym i det här inlägget, var ju inte riktigt min mening haha.

Verkar hända hipp som happ på fö sen några dagar tillbaka, folk blir vips anonyma.
  • Anonym
    lykantrophona skrev 2014-08-24 21:04:48 följande:

Jag hade nog också haft svår för ifall min pojkvän nu kom på att han egentligen vill vara en tjej... jag har ju fallit för honom som han ser ut och beter sig nu, och vill inte att han ändras på något sätt alls. :P Gäller inte bara kön, utan allt möjligt alltså...

Sen undrar jag varifrån du fått tanken på att det finns en risk av att bli trans av övergrepp? Aldrig hört om detta förut.

De som bytt kön och ångrar det handlar oftast om att de är missnöjda med hur själva kirurgin gick till, eller så kände de sig pressade till det, fastän de egentligen bara var transvestiter eller kanske homosexuella. I Iran så är det ju "finare" att vara transsexuell än bög, vilket lett till att många homosexuella män pressas till att bli kvinnor om de vill leva med en man. Fruktansvärt. www.trust.org/item/20140625223238-i4g9r

Nej, alltså jag spånade bara, påstår absolut inte att det har hänt (som sagt)! Och jag tror verkligen inte att man blir trans av övergrepp, men funderade över om det finns bakomliggande orsaker UTÖVER att faktiskt vara född i fel kropp.

Men i Sverige har vi väl ganska ordentliga processer som ska sålla bort de som byter kön av "fel" anledning, för att minimera risken att någon ska ångra sig.

Jag är väldigt dåligt insatt, men tycker att det är ett intressant ämne, och det känns bra om det blir mer öppet och "okej". Jag kan ju själv få ett transsexuell barn, och då vill jag förstås att även det barnet möter respekt och acceptans i samhället. :)
Svar på tråden Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?