• Anonym (Ledsen.)

fick ingen julklapp i år igen av sambon.

Vi bestämde i år igen att inget köpa till varandra. Utan köpa något gemensamt vi vill ha.
    Det gör vi varge år. Ändå har jag köpt något litet från barnen till sambon.
    Samma sak gjorde jag i år. Från vårat gemensama barn.

Men han visste att jag köpte något. Ändå fick jag imte ett skit. Är så ledsen.
    Varför gör han så här varje år??
    Jag var den ända som inget paket fick. :(

Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden fick ingen julklapp i år igen av sambon.
  • Toppen9

Men han gjorde ju precis som ni hade kommit överens om. Om du vill ha en julklapp får du ju säga det, hur ska han annars veta det?

• Skimra

Alltså jag har aldrig fattat poängen med att först bestämma att man inte ska ge nåt och sen blir man arg och sur för att nån håller sig till överenskommelsen...varför blir man det?

• The Fugly
    Anonym (Ledsen.) skrev 2013-12-25 07:52:37 följande:

Vi bestämde i år igen att inget köpa till varandra. Utan köpa något gemensamt vi vill ha.
    Det gör vi varge år. Ändå har jag köpt något litet från barnen till sambon.
    Samma sak gjorde jag i år. Från vårat gemensama barn.

Men han visste att jag köpte något. Ändå fick jag imte ett skit. Är så ledsen.
    Jag var den ända som inget paket fick. :(

Hur skulle ni reagera?

Varför går du varje år med på ett upplägg du egentligen inte vill ha? Gör den överenskommelse du egentligen vill ha, att ni köper något litet till varandra.
  • listo

Varför gör DU så? Man kan ju vända på frågan...ni kommer överens om att inte köpa något till varandra, du bryter överenskommelsen och blir besviken för att han inte också gör det.

Varför säger du inte istället till honom: "jag vill att vi köper julklappar till varandra i år" eftersom det uppenbarligen är det du vill?

• Familjen L

Men ni hade ju sagt att ni vuxna inte skulle ge varandra något. Din man höll det genom att inte handla något. Då får ni nog ändra på era julklappsregler till nästa år. Du har inget att sura över, att du köpte till mannen från barnet var din idé, så ja nu får du försöka skippa sura miner och fortsätta ha en trevlig jul med familjen.

• Capt Janeway
    Anonym (Ledsen.) skrev 2013-12-25 07:52:37 följande:
    Ja, vad konstigt! Verkligen! Han håller den överenskommelse ni båda kommit överens om. Hur vågar han?

*himlar med ögonen*
  • Tirem

Men Ts. Om ni kommit överens om en sak så är det ju så. Om du tycker att ni ändå ska köpa något litet till varandra varför säger du inte det?

Detta hände förra året också skriver du, har då gått och grämt dig på detta i ett helt år utan att säga något och så blir du förvånad att situationen uppkommer igen.

KOMMUNIKATION!

• viseversa

Men ni hade BESTÄMT att INTE köpa något. Att du väljer att köppa ändå och sen blir sur för att han inte gjorde detsamma är konstigt ts.

Instagram...LOVALOVISA
  • Monchichier

Den här trådstarten är ju bara så tagen från Triss reklam med flickvännen som får en trisslott i julklapp...

• minzann

HAHAHA!!

Min karl fattar inte all jag tänker, tycker - jag har fattat det även om jag tycker att vissa saker är självklara. Såsom att man blir ledsen av att inte få en enda julklapp när man har en att fira jul med. Jag har firat många jular helt utan julklappar och det har gjort mig ledsen i hjärtat i många år.

I år sa vi/han att vi inte skulle köpa något speciellt till varandra då vi precis gjort ett större gemensamt inköp. Men ja la till väldigt fort att jag skulle bli väldigt besviken om jag faktiskt inte fick någon julklapp från honom. Han tittade riktigt förvånad på mig men visst fick jag julklappar av honom. Inga superdyra, utan såna där med riktig omtanke/eftertanke. Men jag vet att hade jag inget sagt hade det inte blivit någon, har ju inte med ovilja, brist på kärlek el något sånt. Han anser att det är onödiga pengar men han förstår att det betyder massor för mig. Jag kan hålla med om att det inte behövs en massa dyra julklappar, så vi hittade en medelväg.

Det kan kännas knäppt att be/säga till om, men man får välja själv vilket som känns viktigast helt enkelt.

• Rakad Apa
    Gizmo skrev 2013-12-25 09:37:47 följande:
    Men herregud, väx upp för f*n!

Instämmer! Jävla barnrumpa.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Lovizas Mamma

Förra julen sa jag också att vi köper bara till barnen, men jag köpte ju till han och alla andra vuxna ändå men "från barnen" och jag fick ingenting....det var lite trist, tänkte säkert att han fixar nått till mig från barnen, men nej....skyll mig själv då för det var min ide och jag kan ju inte bli sur och besviken för att han gjorde som jag sa...så iår sa jag att vi köper åt alla och jag vill också ha paket :) och det fick jag,

• minzann
    Lovizas Mamma skrev 2013-12-25 15:00:02 följande:
    Förra julen sa jag också att vi köper bara till barnen, men jag köpte ju till han och alla andra vuxna ändå men "från barnen" och jag fick ingenting....det var lite trist, tänkte säkert att han fixar nått till mig från barnen, men nej....skyll mig själv då för det var min ide och jag kan ju inte bli sur och besviken för att han gjorde som jag sa...så iår sa jag att vi köper åt alla och jag vill också ha paket :) och det fick jag,
    Jag förstår inte riktigt varför vuxna säger så, som till varandra i par och sen att det köps iaf fast från barnen. Har sett det flera ggr nu. Jag kan tycka att det blir mycket då vi sitter ihop med syskon, kusiner, syskonbarn, kusinbarn, min makes morbrors frus föräldrar och en massa annat och nej vi köper inte till dom vuxna. Men vi köper ibland, fast något lite roligt, el knäppt, el stickar själva, byter chokladpraliner som vi gjort. Något sånt.

Men jag har gift in mig i en släkt, med en make som säger så där och sen köper folk fast skriver från barnen och jag har suttit där och varit den som inte gett något alls då jag skulle följa reglerna.

Så min korkade fråga är då om detta är något man säger för att vara vänlig och inte ställa krav, men att det finns förhoppningar att få iaf? Jag skulle helt ärligt bli jätteledsen om jag inte fick en julklapp från min man.
  • Lovizas Mamma

Jag vet inte heller, men antar att det är av vänlighet och att man inte vill ställa krav, alt dålig ekonomi, men säger man att man inte ska köpa men gör det ändå så blir ju den som inte köpt och därmed följt "regeln" satt i en väldigt pinsam situation, vilket för min del skulle kännas väldigt jobbigt om jag fick paket men inte gav nått...
    Men jag lärde mig förra julen att dels vart jag lite besviken att jag ändå inte fick och dels så vart både min sambo och mamma brydda över att jag köpt till dom ändå för vem som helst fattar ju att julklappen inte var från Linnea 8 månader :P

• minzann
    Lovizas Mamma skrev 2013-12-25 16:44:10 följande:
    Jag vet inte heller, men antar att det är av vänlighet och att man inte vill ställa krav, alt dålig ekonomi, men säger man att man inte ska köpa men gör det ändå så blir ju den som inte köpt och därmed följt "regeln" satt i en väldigt pinsam situation, vilket för min del skulle kännas väldigt jobbigt om jag fick paket men inte gav nått...
    Men jag lärde mig förra julen att dels vart jag lite besviken att jag ändå inte fick och dels så vart både min sambo och mamma brydda över att jag köpt till dom ändå för vem som helst fattar ju att julklappen inte var från Linnea 8 månader :P
    Hihi, vad knäppt egentligen men då förstår jag varför jag inte förstår. Jag har väl lite autistiska drag för jag tar folk på deras ord och gör ibland helt fel i sociala situationer. Man säger en sak som ska vara en regel, men det förväntas något helt annat. Å andra sidan kan folk bli chockad åt andra hållet att jag säger en sak och sedan gör det med, vilket för mig känns mest rimligt! :) Jättetack för ditt svar, jag har länge tyckt att detta är lite klurigt.
  • Anonym (Em)

Jag förstår att du blev ledsen.. ibland säger "vi" en sak, men menar något annat..
    killar förstår inte alltid våra signaler. Min sambo sa samma sak i år (vilket han gör 
    varje år) men det första han gjorde var att köpa en julklapp till mig, och jag gjorde 
    givetvis samma sak. Kanske sa han bara så för att jag inte skulle köpa något till
    honom med tanke på att jag tjänar mindre? 
    Hur som helst, verkar din man verkligen mena vad han säger angående detta så
    om jag var du skulle jag berätta hur ledsen du blev över detta, inte bråka utan bara
    förklara för honom hur det får dig att känna.. jag skulle känna mig så obetydlig 
    iallafall om alla andra fick men inte jag.

• Anonym (.)

Nej jag är ledsen ts, men jag förstår dig inte. Om ni kommer överens att inte köpa julklappar är det givetvis det som gäller.

Svar på tråden fick ingen julklapp i år igen av sambon.