• Mille0990

Tagit hål i öronen utan att fråga mig

Min dotters pappa är efterbliven
    Igår gick han med vår 5-åring till nån frisersalong och tog hål i öronen på henne. Jag tänkte inte att hon skulle göra det förrän om flera år. Han motiverar det med att hon ibland har fått lite nagellack av mig och att det är värre (?)
    Jag har ensam vårdnad och han har umgänge ungefär en dag i veckan... Det är verkligen inte hans beslut att ta och inte något han kan bestämma själv.... Är helt förstummad.
    Dottern är ju såklart helt överlycklig.
    Ska jag ta ur örhängena?
    Jag är rädd för inflammationer och allergier osv. Hon har några "nickelfria" örhängen i metall, det kanske är bättre att köpa plast. Eller är det bättre att ta bort dom helt? Hon kommer bli helt förkrossad...
    Förlåt för förvirrad ts, jag är så himla sur!!!!!

• Svar på tråden Tagit hål i öronen utan att fråga mig
  • Lindsey Egot the only one
    längtan09 skrev 2013-12-30 16:04:02 följande:
    Men snälla. Ja barnet ville kanske ta hål, men pappan har ingen rätt att ensam ta beslutet. För det första har TS ensam vårdnad, och för det andra oavsett hur situationen ser ut så är beslut som dessa något man tar tillsammans.

Jag har en son vars pappa jag har gemensam vårdnad med. Vi diskuterar ALLA stora beslut, till och med när och hur hans hår ska klippas. Om man då dessutom inte ens har vårdnad och enbart umgänge har man inte rätt att göra så! 

Mina barn kommer inte få hål i öronen fören de är såpass stora att de kan få ta det på en piercingstudio. Aldrig pistol igen. Det är inte alla pistoler som går att rengöra och "utbildningen" är på många ställen: "Sikta, tryck, torka av" typ. Inget jag skulle utsätta mina barn för. Till dess kan de få låtsasörhängen. 

Nu finns det ju inte mycket för TS att göra. Håll koll, om de verkar krångla så ta ur örhängena. 
    Mamma sedan juni 2009
    Du får ta hål på en bebis på en peircingstudio om du vill.
  • Hannah76
    w3s skrev 2013-12-30 16:52:06 följande:

Du lever i en galen värld. Ditt val, dina barn. Jag hade aldrig velat ha en morsa som dig iaf. Låt barnen vara barn och göra som dom vill, dom kommer bryta armar och ben, få infektioner och könssjukdomar förr eller senare iallafall, du skjuter bara upp det oundvikliga. Du väljer själv hur du vill att dom ska se dig när dom blir vuxna.
    Och detta får du fram för att jag inte vill att mina barn har hål i öronen när de är fem år? Att jag tycker att de ska vara äldre beror ju just på att jag tycker att de ska få vara barn.
    Och vad har brutna ben och könssjukdomar med att neka hål i öronen vid 5 års ålder?
  • w3s
    Hannah76 skrev 2013-12-30 17:02:24 följande:
    Och detta får du fram för att jag inte vill att mina barn har hål i öronen när de är fem år? Att jag tycker att de ska vara äldre beror ju just på att jag tycker att de ska få vara barn.

Och vad har brutna ben och könssjukdomar med att neka hål i öronen vid 5 års ålder?

Du vrider och vänder på allt så de ska bli till din fördel även fast du förstår exakt vad jag menar. Barn i våran tid har hål i öronen.
  • Hannah76
    w3s skrev 2013-12-30 17:07:04 följande:

Du vrider och vänder på allt så de ska bli till din fördel även fast du förstår exakt vad jag menar. Barn i våran tid har hål i öronen.
    Jag vrider inte på något. det är du som anklagar och kommer med galna påståenden om mig som person.
    Barn i vår tid har hål i öronen - hur menar du då? Jag tycker det är tvärtom. Men det kanske beror på vart man bor?
  • w3s
    Hannah76 skrev 2013-12-30 17:14:56 följande:
    Jag vrider inte på något. det är du som anklagar och kommer med galna påståenden om mig som person.

Barn i vår tid har hål i öronen - hur menar du då? Jag tycker det är tvärtom. Men det kanske beror på vart man bor?

Äh du är ju helt omöjlig att föra en diskussion med. Du har haft huvudet under kudden för länge.
  • Hannah76
    w3s skrev 2013-12-30 17:18:34 följande:

Äh du är ju helt omöjlig att föra en diskussion med. Du har haft huvudet under kudden för länge.
    Flört Ja vi säger så om det känns bäst för dig...
  • nevermind

Klart du ska ta bort dom!! Men se till att få det fotograferat, helst visa upp dem för familjerätten. Det här är ta mig fan barnmisshandel!! Jag skulle ALDRIG lämna barnet ensamt med honom igen!!!

nevermind skrev 2013-12-30 18:16:48 följande:

Klart du ska ta bort dom!! Men se till att få det fotograferat, helst visa upp dem för familjerätten. Det här är ta mig fan barnmisshandel!! Jag skulle ALDRIG lämna barnet ensamt med honom igen!!!

Men nu får du väl ta och hoppa av kvastskaftet! Hål i öronen är inte misshandel.
  • Frida Andersson

Gå till en bra smyckesaffär och få råd om vad som är bäst. Förstår din besvikelse och det är inte okej att han gör något sådant utan att diskutera med dig först. Mina flickor fick båda ta hål vid fem års ålder, lycka till och hoppas det går bra för tösen. Ps. Jag personligen tycker inte du ska ta bort dom om det inte blir inflammation

• Hannah76
    Jag antar att du är ironisk..?
  • Frida Andersson

Menar du att det är misshandel att ta hål i öronen på en 5-åring som själv vill det? Jaha då ligger jag illa till då båda mina fick när dom fyllde fem.
  • Satfläsk
    Tjohalia skrev 2013-12-30 16:12:29 följande:

Han har verkligen gjort fel, men om du tar ut örhängena är det flickan som får ta straffet. Köp titanörhängen åt henne när det är dax att byta ut läkörhängena istället. Jag tycker hela debatten kring hål i öronen är kraftigt överdriven. De allra flesta ställen där dom tar hål gör det under kontrollerade former. Visst är det bättre ta på piercingstudio, men jag kan inte hålla med om att var och varannan människa som tar hål med pistol har fått livet (eller öronen) förstörda för all framtid. Själv har jag (givetvis inget statistiskt för det, berättar bara om min erfarenhet) tagit hål 10 gånger utan varesig infektion eller andra problem. Min dotter tog hål när hon var i femårsåldern liksom de flesta av hennes kompisar på dagis. Ingen fick några komplikationer av det. Stort sett så har jag aldrig någonsin träffat på en levande människa (kompisar, barn, mammor) som upplevt några problem/komplikationer/allergier pga att dom tagit hål i öronen med pistol. Sen känner jag ingen vuxen kvinna som inte har hål i öronen heller, eller som ångrat att dom tagit hål i öronen. Eller som känner sig bittra för att deras föräldrar tillät det när dom var små. Så gör inte en höna av en fjäder. Dom finns säkert ändå, dom som det gått tokigt för. Men sådär jättevanligt tror jag inte det är. Jag hade dock blivit mycket förbannad jag också, det är inte hans beslut att ta precis som du säger. Men ta det med honom, utmanat straffa dottern.

Flicka 2005 * Pojke 2007
    Håller med dig.

Har såklart heller ingen statistik på något jag skriver men jag har aldrig hört av någon att de har fått problem efter håltagning med pistol :/ Det är bara på fl jag läser om hur farligt det är, så jag måste verkligen ha missat nåt. Själv har jag 7 hål i öronen. Alla är tagna med pistol och jag har inte haft några problem. Har aldrig träffat en människa som har tagit hål i öronen på något annat sätt faktiskt.

Det din dotters pappa gjorde var helt fel! Hade min dotters pappa gjort något så jävla dumt så hade jag blivit riktigt förbannad! Jag vill absolut inte att min dotter ska ha hål i öronen när hon är så liten.
  • Fia Maria

Oj då! Hon är överlycklig och fick hål i öronen av sin pappa!

Hon kommer säkert att dö och få men resten av livet?

Eller handlar det om att DU inte fick gör henne lycklig på dina villkor?

Får hon mindre allergier om hon väntar några år? Du är patetisk, släpp in pappan och tro inte att du är oumbärlig, du kan bli utbytt fortare än du tror!

• Hannah76
    Fia Maria skrev 2013-12-30 20:55:19 följande:
    Oj då! Hon är överlycklig och fick hål i öronen av sin pappa!

Hon kommer säkert att dö och få men resten av livet?

Eller handlar det om att DU inte fick gör henne lycklig på dina villkor?

Får hon mindre allergier om hon väntar några år? Du är patetisk, släpp in pappan och tro inte att du är oumbärlig, du kan bli utbytt fortare än du tror!
    Ja man riskerar mindre allergier om man väntar.
  • Nea

En anledning att man aldrig ska ta hål med pistol är för att en pistol spränger sönder vävnaden i örat och kan orsaka fler komplikationer. En piercingnål tränger sig mellan vävnadsfibrerna och leder till färre komplikationer och bättre och enklare läkning.

Hannah76 skrev 2013-12-30 21:04:49 följande:
    Ja man riskerar mindre allergier om man väntar.
    Nej det gör man inte. Tål man inte nickel är det skit samma när man exponeras av det.
  • The Fugly

Även om det skulle vara helt ofarligt att ta hål i öronen på salong så är det fullständigt rimligt att TS blir förbannad. Det är ett ingrepp på ett litet barns kropp som inte bara gjordes utan ena förälderns medgivande, det gjordes av någon som inte är vårdnadshavare och inte har rätt att fatta beslut för barnets räkning.

Jag hade dock blivit ohejdat förbannad även om min man, som är vårdnadshavare, hade gjort något sådant utan att stämma av med mig. Hade även ifrågasatt hans omdöme om han rakade av henne håret, vilket är helt ofarligt.

• Mille0990

Jag lät henne ha kvar örhängena, men är fortfarande orolig vad det är för skitörhängen hon har på sig. Gick med henne till ett ordentligt ställe och det var iaf inte blomdahls, men dom gav rådet att låta det sitta tills det läkt, man kan tydligen inte byta ut dom innan. Det jag är mest orolig för är nickelallergi, läste att ca 10 % av alla kvinnor har överkänslighet och att det troligen beror på piercings. Att hennes pappa är totalt efterbliven är tyvärr inget att göra åt. Man vet liksom inte ens var man ska börja att förklara för honom när man möts av argument som att det är värre att måla hennes naglar utan att fråga honom och att jag bara är arg för att jag inte är kapabel till att glädjas åt andras skull... Yes jag tål inte när andra är glada det är därför jag är arg

Svar på tråden Tagit hål i öronen utan att fråga mig