• Anonym (Orolig)

    Födde för tidigt i v 27 - vill ha snitt när syskonet föds!

    Hur "lätt" är det att få planerat snitt egentligen? Min son föddes i urakut snitt i v 27+3 och i maj är det dags för syskonet att titta ut. Jag är orolig och vill ha planerat snitt den här gången, det är det som känns bäst för mig, men hur "hårda" är dom där på spec-mvc? Någon som kan ge mig några goda råd inför samtal och vad jag kan säga?

    Räcker det att berätta för dom att en förlossning är jag väldigt rädd för, rädd att förlora mitt barn pga en son som svävade mellan liv och död (född i v 27)?


     


     

  • Svar på tråden Födde för tidigt i v 27 - vill ha snitt när syskonet föds!
  • Myling

    Beror väl lite på hur många barn du vill ha. Riskerna med nya graviditeter ökar ju kraftigt för varje snitt man gör.

  • Anonym (Orolig)

    Vill bara ha 2, så detta blir mitt sista.

  • Anonym (Välja)

    Prova och se, tyvärr är det enda vägen. Det skiljer sig mycket mellan olika landsting hur lätt/svårt det är att få snitt. Jag ska själv göra snitt om en vecka. Jag behövde inte bråka. Men är du inte lite sent ute? Du bör ta tag i det omgående.

  • Anonym (Orolig)

    Ja, jag sa att jag önskade snitt till min bm sist och hon sa att det ska inte vara något problem då. Så jag hoppas hon har rätt. Ska dit om en vecka igen, så då tar jag upp det igen så får hon skicka remiss till någon läkare där på spec-mvc, för jag antar att det är den vägen man går. Att man har ett separat samtal, för jag går hos spec-mvc också nu pga min bakgrund med min för tidigt födda son.

    19+3 idag.

  • Anonym (Välja)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-30 21:31:12 följande:
    Ja, jag sa att jag önskade snitt till min bm sist och hon sa att det ska inte vara något problem då. Så jag hoppas hon har rätt. Ska dit om en vecka igen, så då tar jag upp det igen så får hon skicka remiss till någon läkare där på spec-mvc, för jag antar att det är den vägen man går. Att man har ett separat samtal, för jag går hos spec-mvc också nu pga min bakgrund med min för tidigt födda son. 19+3 idag.

    Ok min bm sa också att de inte tvingar någon till vaginal förlossning. Det sa även auroran jag träffade, båda talade sanning, jag fick mitt snittdatum :) Tror du kan vara lugn. Se bara till att du inte verkar tveksam för då kan du behöva spendera mer tid att "övertyga".
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Välja) skrev 2013-12-30 21:39:18 följande:

    Ok min bm sa också att de inte tvingar någon till vaginal förlossning. Det sa även auroran jag träffade, båda talade sanning, jag fick mitt snittdatum :) Tror du kan vara lugn. Se bara till att du inte verkar tveksam för då kan du behöva spendera mer tid att "övertyga".

    Vad skönt att höra det! Nej, jag kommer inte ge mig. Jag har ju gjort ett snitt, så jag vet vad det innebär, och för mig känns det mycket lugnare om jag kan få ett till.
  • Anonym (Säker på det?)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-30 21:21:59 följande:
    Vill bara ha 2, så detta blir mitt sista.

    Och det är du helt säker på.....? Inte om fem år framåt kanske....? När andra barnet är större. Många som får ett starkt sug efter en trea... Nu går det väl oftast att göra ett tredje ks också, men det är inte säkert att det rekommenderas... Och efter tre ks avråds i princip alla från en fjärde. Det är alldeles för stora och livshotande risker för det! Många idag tänker inte alls på att de kanske faktiskt vill ha många barn till i framtiden... Och gör man ks med alla så är det stopp efter två eller tre! Föder man vanligt så kan man i princip föda hur många gånger man vill. Respekterar din vilja men bara så att du vet.
  • Anonym (123)

    Hur kan du vara i v 20 nu om du ska föda i maj? Går ju inte ihop sig riktigt.

  • Anonym (M)
    Anonym (Säker på det?) skrev 2014-03-29 14:02:22 följande:
    Och det är du helt säker på.....? Inte om fem år framåt kanske....? När andra barnet är större. Många som får ett starkt sug efter en trea... Nu går det väl oftast att göra ett tredje ks också, men det är inte säkert att det rekommenderas... Och efter tre ks avråds i princip alla från en fjärde. Det är alldeles för stora och livshotande risker för det! Många idag tänker inte alls på att de kanske faktiskt vill ha många barn till i framtiden... Och gör man ks med alla så är det stopp efter två eller tre! Föder man vanligt så kan man i princip föda hur många gånger man vill. Respekterar din vilja men bara så att du vet.

    Tre snitt är i regel inga problem alls om operatören inte uttryckligen avrått från detta pga hur örrvävnaden sett ut vid föregående snitt.
  • Anonym (Säker på det?)
    Anonym (M) skrev 2014-03-29 14:37:00 följande:
    Tre snitt är i regel inga problem alls om operatören inte uttryckligen avrått från detta pga hur örrvävnaden sett ut vid föregående snitt.

    Det är inte sant. Det är väldigt individuellt hur op går, hur tunn livmoderväggen är, hur det läker och hur livmodern ser ut invändigt efter ETT kejsarsnitt. Efter varje operation bildas stora sammanväxningar i livmoderväggen och det räcker med ett ks för att kraftigt öka risken för att moderkakan vid en efterföljande graviditet växer fast i livmoderväggen på ett onaturligt och farligt sätt som kan orsaka livfarlig blödning under graviditeten och efter förlossningen! Det kan också göra att livmodern brister under graviditeten eller (ffa) under förlossningen, vilket också är livsfarligt för både barnet och den gravida kvinnan... Sannolikheten för att detta ska inträffa ökar stort efter varje kejsarsnitt. Det är väl fortfarande få i det stora hela som råkar ut... men jämfört med om man kunnat fött vaginalt så är det en dramatisk riskökning! Så det är verkligen ingenting att rycka på axlarna åt. Har man riktig otur kan man dö, barnet dö och ens tidigare barn förlora sin mamma på ett väldigt otäckt sätt. Av den anledningen bör en öppning av buken och livmodern endast göras i nödsituationer. Detta är fakta.
  • Anonym (M)
    Anonym (Säker på det?) skrev 2014-03-29 15:23:24 följande:
    Det är inte sant. Det är väldigt individuellt hur op går, hur tunn livmoderväggen är, hur det läker och hur livmodern ser ut invändigt efter ETT kejsarsnitt. Efter varje operation bildas stora sammanväxningar i livmoderväggen och det räcker med ett ks för att kraftigt öka risken för att moderkakan vid en efterföljande graviditet växer fast i livmoderväggen på ett onaturligt och farligt sätt som kan orsaka livfarlig blödning under graviditeten och efter förlossningen! Det kan också göra att livmodern brister under graviditeten eller (ffa) under förlossningen, vilket också är livsfarligt för både barnet och den gravida kvinnan... Sannolikheten för att detta ska inträffa ökar stort efter varje kejsarsnitt. Det är väl fortfarande få i det stora hela som råkar ut... men jämfört med om man kunnat fött vaginalt så är det en dramatisk riskökning! Så det är verkligen ingenting att rycka på axlarna åt. Har man riktig otur kan man dö, barnet dö och ens tidigare barn förlora sin mamma på ett väldigt otäckt sätt. Av den anledningen bör en öppning av buken och livmodern endast göras i nödsituationer. Detta är fakta.

    Vi låtsas att det är korrekt fakta. Hur kommer det sig då att operatören inte säger något vid ett andra kejsarsnitt, om riskerna är så stora, och alltså avråder från flera barn om man redan gjort två kejsarsnitt?
  • Anonym (Säker på det?)
    Anonym (M) skrev 2014-03-29 22:20:00 följande:
    Vi låtsas att det är korrekt fakta. Hur kommer det sig då att operatören inte säger något vid ett andra kejsarsnitt, om riskerna är så stora, och alltså avråder från flera barn om man redan gjort två kejsarsnitt?

    Låtsas?? Ja du kan ju strunta i allt som läkare VET om du vill och fortsätta bli gravid och HOPPAS att både barnet och du ska överleva. Men jag tycker det är rätt att gravida som tänker på kejsarsnitt ska få veta hur det påverkar deras livmoder och att det kan sätta stopp för fler graviditeter/barn... Den läkare som gör ett ks har ingen skyldighet att säga något till kvinnan om hon kan bli gravid igen eller inte. Det är dessutom inte säkert att det går att säga då! Utan detta med att riskerna för livshotande blödningar och att livmodern spricker ökar enormt efter varje kejsarsnitt är givet. Du kan inte göra hur många operationer som helst utan att det påverkar kroppen. Men visst, var och en väljer själv vilka risker man vill utsätta sig själv, barnet i magen och sina andra barn och anhöriga för.... Men man ska VETA detta redan innan ett självvalt ks!
  • Wira
    Anonym (Säker på det?) skrev 2014-03-30 09:21:19 följande:
    Låtsas?? Ja du kan ju strunta i allt som läkare VET om du vill och fortsätta bli gravid och HOPPAS att både barnet och du ska överleva. Men jag tycker det är rätt att gravida som tänker på kejsarsnitt ska få veta hur det påverkar deras livmoder och att det kan sätta stopp för fler graviditeter/barn... Den läkare som gör ett ks har ingen skyldighet att säga något till kvinnan om hon kan bli gravid igen eller inte. Det är dessutom inte säkert att det går att säga då! Utan detta med att riskerna för livshotande blödningar och att livmodern spricker ökar enormt efter varje kejsarsnitt är givet. Du kan inte göra hur många operationer som helst utan att det påverkar kroppen. Men visst, var och en väljer själv vilka risker man vill utsätta sig själv, barnet i magen och sina andra barn och anhöriga för.... Men man ska VETA detta redan innan ett självvalt ks!

    Jag förmodar att du då anser att alla barnmorskor och läkare som håller knäpptyst eller i bästa fall bara förminskar alla risker med vaginal förlossning gör väldigt fel i sin yrkesutövning? Grundlighet går åt båda hållen enligt mig..
  • yodi

    tror nog att läkare och kirurger säger till om dom anser att ett till snitt inte går.

    har själv gjort 4 ks, mina två äldsta har legat i säte och läkarna avrådde från att prova vaginal födsel.

    när det sen var dags för nr tre så sa dom redan från början att jag blev avrådd från att födda vaginalt då det främst är vid värkarbete det är risk för att livmodern spricker i ärren.

    även nr fyra är född med snitt av samma anledning, vid det kejsarsnittet så sade kirurgen redan under själva op att han avrådde från en till grav då livmoder väggen var tunn och det var en hel del samman växningar.

  • Cellen

    Men herregud! 

    Är du läkare (säker på det?)

    Man skriver inte som du gör och oroar folk helt i onödan. Speciellt INTE om man inte är läkare och dessutom anonym i tråden. Patetiskt! Skärp dig, jag ska göra mitt 3e kejsarsnitt om 2 månader. Har aldrig hört talats om 1 enda livmoder som spruckit pga ett tidigare eller flera kejsarsnitt. 

    Vissa kan kanske inte föda vaginalt och har därför inget val. Till exempel jag.............
    Dessutom så väntar jag mitt 5e barn nu. OCH läkarna sägar att jag måste göra kejsarsnitt.

    / 3 snittet

  • Cellen
    Anonym (Säker på det?) skrev 2014-03-29 15:23:24 följande:

    Det är inte sant. Det är väldigt individuellt hur op går, hur tunn livmoderväggen är, hur det läker och hur livmodern ser ut invändigt efter ETT kejsarsnitt. Efter varje operation bildas stora sammanväxningar i livmoderväggen och det räcker med ett ks för att kraftigt öka risken för att moderkakan vid en efterföljande graviditet växer fast i livmoderväggen på ett onaturligt och farligt sätt som kan orsaka livfarlig blödning under graviditeten och efter förlossningen! Det kan också göra att livmodern brister under graviditeten eller (ffa) under förlossningen, vilket också är livsfarligt för både barnet och den gravida kvinnan... Sannolikheten för att detta ska inträffa ökar stort efter varje kejsarsnitt. Det är väl fortfarande få i det stora hela som råkar ut... men jämfört med om man kunnat fött vaginalt så är det en dramatisk riskökning! Så det är verkligen ingenting att rycka på axlarna åt. Har man riktig otur kan man dö, barnet dö och ens tidigare barn förlora sin mamma på ett väldigt otäckt sätt. Av den anledningen bör en öppning av buken och livmodern endast göras i nödsituationer. Detta är fakta.
    Men herregud! 

    Är du läkare (säker på det?)

    Man skriver inte som du gör och oroar folk helt i onödan. Speciellt INTE om man inte är läkare och dessutom anonym i tråden. Patetiskt! Skärp dig, jag ska göra mitt 3e kejsarsnitt om 2 månader. Har aldrig hört talats om 1 enda livmoder som spruckit pga ett tidigare eller flera kejsarsnitt. 

    Vissa kan kanske inte föda vaginalt och har därför inget val. Till exempel jag.............
    Dessutom så väntar jag mitt 5e barn nu. OCH läkarna sägar att jag måste göra kejsarsnitt.

    Behåll all påhittad kritik för dig själv och sköt dina vaginala förlossningar.
    Dessutom borde du prova att TÄNKA innan du skriver nästa gång.

    Punkt

    / 3 snittet
  • Helly

    Den främsta risken med om man har en livmoder som är försvagad av tidigare operationer, det är om man försöker sig på en vaginal förlossning. Det är värkarbete efter flera snitt som framförallt ökar risken för att någonting ska hända. Det är därför man starkt rekommenderas att fortsätta föda med snitt om man väl har ett par snitt i bagaget. 

    Riskerna med uppföljande graviditeter börjar vanligen bli signifikant först efter 3-5 snitt, där någonstans brukar man avrådas från att bli gravid igen - men om man blir det är det självklart att i så fall förlösa med ytterligare ett snitt. 

    Det bildas INTE "stora sammanväxningar" efter varje operation. Det kan hända att det bildas sammanväxningar, men försök inte tuta i folk att detta alltid sker i stor omfattning. 

    Risken för att mamman ska dö är mindre vid planerat snitt än vid vaginal förlossning om man räknar in akuta snitt som orsakas av förlossningsförsöken. Dessutom är risken för att barnet ska dö eller skadas allvarligt lägst vid planerat snitt. 

Svar på tråden Födde för tidigt i v 27 - vill ha snitt när syskonet föds!