• Anonym (KRIS)

Mamma går inte i pension förrens om 17 år

Jag vet helt ärligt inte hur jag ska ha möjlighet att skaffa barn inom den närmaste framtiden som jag faktiskt vill. Det ställs så höga krav och kommer inte ha råd att jobba deltid och samtidigt så skulle känna kännas hemskt att låta barnen gå på förskolan längre en till klockan tre på dagarna. Alla andra jag känner som har barn dom har sina föräldrar som 1-2 ggr i veckan hämtar barnen på förskolan och vabbar för dom. Och min mamma är inte ens fyllda 50 så hur ska hon ha möjlighet att hämta tidigt på dagis då??? Har visserligen mor och farföräldrar som är i 70-80 års åldern men pallar dom verkligen med små barn? :O

Hur ska man få tiden att gå ihop? För man kan bara inte ha barnen sist på förskolan, man vill ju bli en bra förälder.

• Svar på tråden Mamma går inte i pension förrens om 17 år
  • skpklm
    Storasyster till lillasyster skrev 2014-01-08 20:38:34 följande:
    Det är ju tur att jag, som så många andra människor, har överlevt utan att ha någon annan än mamma och pappa som hämtade från förskola. Visst hände det att det kom andra, mormor/morfar eller vissa gånger min morbror eller faster som hämtade, men det hände inte på rutin utan var mer något mysigt som hände ibland om mamma och pappa hade något speciellt på jobbet just den dagen. Både mamma och pappa har under hela min uppväxt jobbat heltid (båda med krävande jobb som man inte kan flexa och kompa som man vill) och jag har aldrig varit den som varit längst på var sig förskola eller fritids under mina tidiga skolår. Det beror (tror jag) helt på hur man som par och föräldrar väljer att lägga upp sitt liv och sin tillvaro. Jag vet tillexempel att pappa gjorde storkok varje söndag länge när jag var liten för att på så sätt spara mycket tid för både mig och dem i vardagen. Nu är jag själv på väg mot egna barn och det finns inte på kartan att någon annan flera dagar i veckan ska ha ansvar för hämtning på fördkola. Det är jag och min sambo som skaffar barn - då är det vi som ska ha ansvar i så stor utsträckning det går. Men å andra sidan tvekar jag inte en sekund på att alla runt oss skulle ställa upp om det krisade, precis som jag hoppas att de vet att vi skulle hjälpa till så mycket vi kunde om någon av våra nära behövde oss..
    Alla tänker tyvärr inte igenom vilka arbetstider yrket de satsat på kräver och hur omöjliga de är att kombinera med barn.  Ibland är man beroende av barnomsorg på obekväm arbetstid -  speciellt om det blir skilsmässa.
  • fibbe

Ditt/dina barn,ditt ansvar!

Antingen så spar du/ni en himla massa pengar innan så du/ni har råd att gå ner i tid,skaffar er mindre utgifter. Det är inte inkomsterna som gör en rik,utan utgifterna,eller planerar om era scheman lite. 

Vi ska börja skola in våran på Måndag,jag tycker att det ska bli skitjobbigt,trots att det inte alls kommer bli många/långa dagar då vi fått ihop det ganska bra,och min mamma kommer hämta dom Måndagar jag jobbar,så då behöver han bara gå till lunch. Vi har inte tvingat henne,eller ens frågat henne,utan det sa hon själv att hon VILL göra. Vi tar trots detta inte alls det för givet,utan ser det som en bonus dom Måndagar hon kan hämta. Självklart är vi jätteglada och tacksamma, men åter igen,vi skulle aldrig kräva,eller ta det för givet. 

Sen börjar mannen en kvart tidigare varje morgon,så då slutar han vid lunch på Fredagar,och jag har bytt bort några veckodagar,till helgpass,och valt att jobba in nån dag så jag jobbar fler timmar då och då,så i slutändan behöver vi 2 dagar till lunch (8-12.30),och 3 heldagar (8-16) på 2-veckors perioder så länge mamma kan hämta på Måndagarna,annars så blir det en lunchdag och 4 heldagar. Då jobbar vi båda heltid.

• Läs vad som står och inget annat
    Anonym (KRIS) skrev 2014-01-07 15:23:47 följande:
    Ja om jag ekonomsikt hjälper min svärmor med mina pengar kan jag dra in hennes pengar och då är hon totalpank och kan leva på typ löksoppa och bönor. Eller så fortsätter jag underhålla hennes lathet och så hjälper hon mig en gång i veckan och förstår att hon faktiskt inte bara kan snylta på andra. Vill inte svärmor göra det drar jag in hennes pengar och sen anlitar jag barnflicka. Sen så är det en viss typ av män som drar helt. Dom flesta älskar sina barn och kan inte bara sticka från dom.
    Men herregud, det e ju inte din SKYLDIGHET att ge henne pengar så hon klarar sig, e de så illa som du säger får hon ju söka socbidrag eller nått men inte fan ska du ju tvinga henne passa dina ungar för att du inte själv pallar ta eget ansvar, va e de för tankesätt??? Jag fattar verkligen inte hur du tänker, om du anser att hon snyltar från dig e d ebättre du faktiskt sätter dig ner tillsammans med sambon o förklarar ett o annat för henne men att låta henne o med flera ta ansvar för ERA barn så som du skriver e helt upp mot väggarna fel, snälla tänk om...
    La Lola skrev 2014-01-08 11:46:07 följande:
    Vad fan är nöjet att sitta o hitta på?!
    Så jävla barnsligt, konstigt beteende.
    Har ts hittat på allt?
    I såfall hoppas jag det verkligen ÄR så för sånt tänkande gör en ju helt gråhårig i förtid
  • La Lola
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-01-09 02:03:54 följande:
    Har ts hittat på allt?
    I såfall hoppas jag det verkligen ÄR så för sånt tänkande gör en ju helt gråhårig i förtid
    Det står så i tråden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • molly50
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-01-09 02:03:54 följande:
    Har ts hittat på allt?
    Ja. Både den här tråden och många andra.
    Om du klickar på Läs endast vid TS så kan du se att TS själv har skrivit det.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • lindamama

Hmm, vi har 6 barn och tar hjälp av farmor och farfar kanske 2 gånger / år.. Hoppas innerligt att du inte skaffar barn innan du är mogen för det ansvar som krävs samt att inse att det är du och din man som ska sköta era barn, tänk om alla våra 6 barn skaffar 6 barn var.. Då skulle jag behöva hämta 36 barnbarn på dagis 2-3 gånger i veckan.. Hmm, fattar inte alls hur du är funtad !

• K med lilla E
    lindamama skrev 2014-01-09 10:09:57 följande:
    Hmm, vi har 6 barn och tar hjälp av farmor och farfar kanske 2 gånger / år.. Hoppas innerligt att du inte skaffar barn innan du är mogen för det ansvar som krävs samt att inse att det är du och din man som ska sköta era barn, tänk om alla våra 6 barn skaffar 6 barn var.. Då skulle jag behöva hämta 36 barnbarn på dagis 2-3 gånger i veckan.. Hmm, fattar inte alls hur du är funtad !

Bry dig inte om att svara. Allt är hittepå, ligger nu också i Sandlådan..
  • UniqueSnowflake
    Anonym (KRIS) skrev 2014-01-07 10:57:22 följande:
    Jag vet helt ärligt inte hur jag ska ha möjlighet att skaffa barn inom den närmaste framtiden som jag faktiskt vill. Det ställs så höga krav och kommer inte ha råd att jobba deltid och samtidigt så skulle känna kännas hemskt att låta barnen gå på förskolan längre en till klockan tre på dagarna. Alla andra jag känner som har barn dom har sina föräldrar som 1-2 ggr i veckan hämtar barnen på förskolan och vabbar för dom. Och min mamma är inte ens fyllda 50 så hur ska hon ha möjlighet att hämta tidigt på dagis då??? Har visserligen mor och farföräldrar som är i 70-80 års åldern men pallar dom verkligen med små barn? :O

Hur ska man få tiden att gå ihop? För man kan bara inte ha barnen sist på förskolan, man vill ju bli en bra förälder.

Den här tråden är intressant i många aspekter Det är intressanta konsekvenser du belyser, som har en grundorsak i att svenskar jobbar länge på sina arbeten. Många tror att vår pensionsålder är 65. Men den har redan höjts till 67. Detta trots att de flesta svenskarna inte orkar eller vill jobba kvar efter 61.

Många tror idag att pensionsåldern är 65 år men vi har  en rättighet som säger att vi får stanna kvar på vår arbetsplats fram till att vi är 67 år gamla. Med arbetsgivarens godkännande får vi  dessutom, även efter 67 års ålder,  i princip stanna hur länge vi vill. Problemet är istället att många av oss väljer att avsluta vårt arbete långt tidigare. Detta trots att det idag finns flera ekonomiska incitament till att senarelägga pensionen – bland annat finns ett jobbskatteavdrag som är särskilt förmånligt för den som fyllt 65 år .

Att jobba tills man blir 69 skulle kunna bli realitet inom ett par år!

Trots att fackförbunden kritiserar besluten och diskussionerna.
    De är starkt kritiska, enligt denna länk:

www.svd.se/naringsliv/investera/pension/fackforbund-starkt-kritiska-mot-hojd-pensionsalder_7935182.svd

"Förslaget om höjd pensionsålder kommer från den statliga pensionsåldersutredningen och enligt flera källor till Dagens Nyheter ska allmän statlig ålderspension få tas ut först vid 63 års ålder istället för 61 som i dag. Samtidigt höjs rätten att arbeta och ska gälla till 69 års ålder istället för dagens 67.

Även fackförbundet Kommunal anser dock att det är önsketänkande att tro att särskilt många av deras medlemmar ska orka jobba så länge som till 69.

– Det vore väl bra om det var så att våra medlemmar var friska och pigga vid den åldern, men i verkligheten orkar väldigt många inte jobba fram till pensionen i dag, säger Lenita Granlund, avtalsekreterare på Kommunal.

Hon pekar på att framförallt deras medlemmar inom vård och omsorg redan i dag slits ut i förtid på grund av högt tempo och tunga lyft.

– Ska man införa höjd pensionsålder måste man göra väldigt många andra saker först för att folk ska orka. Man kan inte gå med så tajt bemanning som man gör idag utan måste införa regler om minimibemanning. Arbetsvillkoren måste generellt bli bättre och mer resurser föras över till välfärden överhuvudtaget, säger Lenita Granlund.

Tjänstemannanförbundet Unionen tror inte heller att en särskilt stor del av deras drygt 500 000 medlemmar skulle vilja eller kunna jobba till 69 år med nuvarande förutsättningar."

Bloggaren Niklas Starow skriver:

"

Tandlös, utslitna höfter och knän, dålig rygg och ledbesvär. Det är vad som väntar de flesta inom så kallade låglöneyrken och det innan nuvarande pensionsålder infinner sig.
    Men ändå blir vi i genomsnitt äldre och äldre, åtminstone går kurvan åt det hållet för de generationer som föddes fram till och med 50-talet.

Utan att ha direkta vetenskapliga rön i ryggen har jag svårt att se att denna kurvan fortsätter åt det hållet för de som är födda på 70-talet och framåt.
    Virus, parasiter och bakterier blir alltmer motståndskraftiga mot våra läkemedel, vi blir allt mer stillasittande och fetman breder ut sig i kölvattnet av ett överdrivet användande av kemiska ersättningsmedel i vår mat (lightprodukter, E-nummer)

Men jag tror ändå att det största motståndet mot höjd pensionsålder är så lätt som att våra karriärspolitiker ger sig själva fördelar som en vanlig svensson aldrig kommer i närheten av.
    Full pension efter 3 perioder i riksdagen, uttagande av bidrag i upp till 20 år efter de satt som riksdagsledamot, pensionering vid 40 års ålder. Och då har vi inte ens gått in på de förmåner de har som sittande riksdagsledamot.

Nej, största skälet till folks ursinne i frågan tror jag är avsaknad av förståelse av det egna ansvaret som riksdagsledamot, att man inte förstår att det sticker förbannat i ögonen på folk när man som riksdagsledamot sitter vid köttgrytan med svällande bukar samtidigt som man säger åt folk att de är för dyra att hålla vid liv efter 65."

länk:

niklasstarow.wordpress.com/2012/02/08/angaende-pensionsalder-konsekvens-och-det-egna-ansvaret/

Så nej din mamma kommer inte kunna hämta från dagis eller barnvakta,  förrän hon är ca 67 år. Vilket innebär att du som förälder kommer vänta längre och längre med att bli förälder.

Och redan idag föds det allt färre svenskar. Svenska par i storstadsregionerna får i genomsnitt 1 barn.
    Vänta, vill inte Rajnfält att vi ska ha fler svenska barn?

What does the fox say? -^^,--,~
  • skpklm
    lindamama skrev 2014-01-09 10:09:57 följande:
    molly50 skrev 2014-01-09 09:22:00 följande:
    Ja. Både den här tråden och många andra.
    Om du klickar på Läs endast vid TS så kan du se att TS själv har skrivit det.
    Aha, ok, de vart ju ändå för väl då att de bara va påhittat ha ha
  • molly50
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-01-09 19:10:57 följande:
    Aha, ok, de vart ju ändå för väl då att de bara va påhittat ha ha
    Ja,verkligen! Fast på samma gång lite trist. Trolltrådar förstör ju lite av syftet med diskussionsforum. Det förstör ju för de som verkligen mår dåligt och behöver hjälp.
    Plus att det irriterar folk som fölrsöker engagera sig och stötta och hjälpa.
    Man vet ju till slut inte vad som är sant och inte. Och allt bara för att vissa är så kåta på att hamna högt i statistiken.
    molly50 skrev 2014-01-09 19:14:08 följande:
    Ja,verkligen! Fast på samma gång lite trist. Trolltrådar förstör ju lite av syftet med diskussionsforum. Det förstör ju för de som verkligen mår dåligt och behöver hjälp.
    Plus att det irriterar folk som fölrsöker engagera sig och stötta och hjälpa.
    Man vet ju till slut inte vad som är sant och inte. Och allt bara för att vissa är så kåta på att hamna högt i statistiken.
    Du har så rätt Molly, de stjälper ju faktiskt mer än hjälper o de e sånt här som skapar alla trolltrådar eller va dom nu kallar de o e de nån som verkligen behöver stöd på ärliga vis så blir de lätt att folk tar de med en nypa salt istället pågrund av sånna som ts, de e rätt tragiskt faktiskt..
  • molly50
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-01-09 19:21:26 följande:
    Du har så rätt Molly, de stjälper ju faktiskt mer än hjälper o de e sånt här som skapar alla trolltrådar eller va dom nu kallar de o e de nån som verkligen behöver stöd på ärliga vis så blir de lätt att folk tar de med en nypa salt istället pågrund av sånna som ts, de e rätt tragiskt faktiskt..
    Ja,precis. Det är det jag menar. Jag undrar hur många forumtroll som har det i åtanke när de skapar sina trådar.
    molly50 skrev 2014-01-09 20:12:32 följande:
    Ja,precis. Det är det jag menar. Jag undrar hur många forumtroll som har det i åtanke när de skapar sina trådar.
    Uppenbarligen ingen av dom skulle jag tro.....
  • missan75
    Anonym (KRIS) skrev 2014-01-07 10:57:22 följande:

Nej, alla andra har inte det. Man får lösa dessa problem själv. Min mamma har aldrig hämtat min dotter som är 10 år, på vare sug fsk eller fritids. Eller vår sin som är 3.

Ingen har vabbat för oss heller.

Dags att bli vuxen kanske?
  • molly50
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-01-11 22:10:03 följande:
    Uppenbarligen ingen av dom skulle jag tro.....
    Nej,det verkar inte bättre...
    missan75 skrev 2014-01-12 19:28:35 följande:
    Nej, alla andra har inte det. Man får lösa dessa problem själv. Min mamma har aldrig hämtat min dotter som är 10 år, på vare sug fsk eller fritids. Eller vår sin som är 3.

Ingen har vabbat för oss heller.

Dags att bli vuxen kanske?

Bara så du vet så har TS erkänt att detta är en trolltråd.
  • UniqueSnowflake
    molly50 skrev 2014-01-14 10:38:28 följande:

Bara så du vet så har TS erkänt att detta är en trolltråd.
    Neeeeej... Och det för en gångs skull som något viktigt debatterades på FL...
    What does the fox say? -^^,--,~
  • molly50
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-14 13:21:28 följande:
    Neeeeej... Och det för en gångs skull som något viktigt debatterades på FL...
    Japp! Och det är så´nt här som gör att alla som startar trådar här får sin trovärdighet ifrågasatt.
    Men även om detta är en trolltråd så hindrar det ju inte att man fortsätter diskussionen. Det är  ju som sagt intressant.
Svar på tråden Mamma går inte i pension förrens om 17 år