Anonym (KRIS) skrev 2014-01-07 10:57:22 följande:
Jag vet helt ärligt inte hur jag ska ha möjlighet att skaffa barn inom den närmaste framtiden som jag faktiskt vill. Det ställs så höga krav och kommer inte ha råd att jobba deltid och samtidigt så skulle känna kännas hemskt att låta barnen gå på förskolan längre en till klockan tre på dagarna. Alla andra jag känner som har barn dom har sina föräldrar som 1-2 ggr i veckan hämtar barnen på förskolan och vabbar för dom. Och min mamma är inte ens fyllda 50 så hur ska hon ha möjlighet att hämta tidigt på dagis då??? Har visserligen mor och farföräldrar som är i 70-80 års åldern men pallar dom verkligen med små barn? :O
Hur ska man få tiden att gå ihop? För man kan bara inte ha barnen sist på förskolan, man vill ju bli en bra förälder.
Den här tråden är intressant i många aspekter Det är intressanta konsekvenser du belyser, som har en grundorsak i att svenskar jobbar länge på sina arbeten. Många tror att vår pensionsålder är 65. Men den har redan höjts till 67. Detta trots att de flesta svenskarna inte orkar eller vill jobba kvar efter 61.
Många tror idag att pensionsåldern är 65 år men vi har en rättighet som säger att vi får stanna kvar på vår arbetsplats fram till att vi är 67 år gamla. Med arbetsgivarens godkännande får vi dessutom, även efter 67 års ålder, i princip stanna hur länge vi vill. Problemet är istället att många av oss väljer att avsluta vårt arbete långt tidigare. Detta trots att det idag finns flera ekonomiska incitament till att senarelägga pensionen – bland annat finns ett jobbskatteavdrag som är särskilt förmånligt för den som fyllt 65 år .
Att jobba tills man blir 69 skulle kunna bli realitet inom ett par år!
Trots att fackförbunden kritiserar besluten och diskussionerna.
De är starkt kritiska, enligt denna länk:
www.svd.se/naringsliv/investera/pension/fackforbund-starkt-kritiska-mot-hojd-pensionsalder_7935182.svd
"Förslaget om höjd pensionsålder kommer från den statliga pensionsåldersutredningen och enligt flera källor till Dagens Nyheter ska allmän statlig ålderspension få tas ut först vid 63 års ålder istället för 61 som i dag. Samtidigt höjs rätten att arbeta och ska gälla till 69 års ålder istället för dagens 67.
Även fackförbundet Kommunal anser dock att det är önsketänkande att tro att särskilt många av deras medlemmar ska orka jobba så länge som till 69.
– Det vore väl bra om det var så att våra medlemmar var friska och pigga vid den åldern, men i verkligheten orkar väldigt många inte jobba fram till pensionen i dag, säger Lenita Granlund, avtalsekreterare på Kommunal.
Hon pekar på att framförallt deras medlemmar inom vård och omsorg redan i dag slits ut i förtid på grund av högt tempo och tunga lyft.
– Ska man införa höjd pensionsålder måste man göra väldigt många andra saker först för att folk ska orka. Man kan inte gå med så tajt bemanning som man gör idag utan måste införa regler om minimibemanning. Arbetsvillkoren måste generellt bli bättre och mer resurser föras över till välfärden överhuvudtaget, säger Lenita Granlund.
Tjänstemannanförbundet Unionen tror inte heller att en särskilt stor del av deras drygt 500 000 medlemmar skulle vilja eller kunna jobba till 69 år med nuvarande förutsättningar."
Bloggaren Niklas Starow skriver:
"
Tandlös, utslitna höfter och knän, dålig rygg och ledbesvär. Det är vad som väntar de flesta inom så kallade låglöneyrken och det innan nuvarande pensionsålder infinner sig.
Men ändå blir vi i genomsnitt äldre och äldre, åtminstone går kurvan åt det hållet för de generationer som föddes fram till och med 50-talet.
Utan att ha direkta vetenskapliga rön i ryggen har jag svårt att se att denna kurvan fortsätter åt det hållet för de som är födda på 70-talet och framåt.
Virus, parasiter och bakterier blir alltmer motståndskraftiga mot våra läkemedel, vi blir allt mer stillasittande och fetman breder ut sig i kölvattnet av ett överdrivet användande av kemiska ersättningsmedel i vår mat (lightprodukter, E-nummer)
Men jag tror ändå att det största motståndet mot höjd pensionsålder är så lätt som att våra karriärspolitiker ger sig själva fördelar som en vanlig svensson aldrig kommer i närheten av.
Full pension efter 3 perioder i riksdagen, uttagande av bidrag i upp till 20 år efter de satt som riksdagsledamot, pensionering vid 40 års ålder. Och då har vi inte ens gått in på de förmåner de har som sittande riksdagsledamot.
Nej, största skälet till folks ursinne i frågan tror jag är avsaknad av förståelse av det egna ansvaret som riksdagsledamot, att man inte förstår att det sticker förbannat i ögonen på folk när man som riksdagsledamot sitter vid köttgrytan med svällande bukar samtidigt som man säger åt folk att de är för dyra att hålla vid liv efter 65."
länk:
niklasstarow.wordpress.com/2012/02/08/angaende-pensionsalder-konsekvens-och-det-egna-ansvaret/
Så nej din mamma kommer inte kunna hämta från dagis eller barnvakta, förrän hon är ca 67 år. Vilket innebär att du som förälder kommer vänta längre och längre med att bli förälder.
Och redan idag föds det allt färre svenskar. Svenska par i storstadsregionerna får i genomsnitt 1 barn.
Vänta, vill inte Rajnfält att vi ska ha fler svenska barn?