• Anonym (arv)

Arv när man har särkullebarn?

Lever i ett sambo förhållande med en man som har två barn sedan tidigare och snart har vi även två gemensamma barn tillsammans.

Har hört att man bör skriva ett testamente när det förekommer särkulle barn, stämmer det? 

Vi bor i en hyresrätt och kommer nog göra det resten av våra liv pga att vi inte kommer ha råd med hus. Han äger inget stort och inget direkt sparande förutom pension och lite till barnen och ett litet sparkonto där han tar ifrån vissa månader vid behov. Han äger en bil.

Jag har ett större sparande och ett mindre som jag tar av vissa månader vid behov. Pension sparar och sparar åt nuvarande barnet (kommer även göra det till nästa barn som vi väntar). Äger ingen bil eller fastighet.

Min fråga är , bör man ändå skriva testamente fasten vi inte äger något av större värde?

Jag vill att mitt sparande går till mina barn inte till särkullebarnen, har jag förstått det rätt att dom inte ärver mig om jag inte skriver något? 
    Och även för sambon måste det väl vara oförändrat om jag skulle gå bort före honom? Och även för mig antar jag?

• Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?
  • Anonym (arv)
    Anonym (jag) skrev 2014-01-11 10:43:55 följande:
    Varför är det så noga att inte dina bonusbarn ska ärva? Dom tillhör ju familjen lika mycket som dina biobarn.
    För mig är det en stor skillnad.
    Om vi köper hus så är det jag som kommer gå in med handpenning och om sambon dör före mig vill jag inte bli utkastad ur mitt eget hem. 

Släktstugan som är i min hembygd vill jag att mina barn ska få ärva och inte särkullebarnen. Vill att mina barn ska få en koppling till mina hemtrakter och med störta sannorlikhet kommer särkullebarnen sälja stugan och tänka på pengarna om den dagen kommer,
  • Anonym (arv)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-11 11:11:50 följande:
    Även där kan ni skriva att du äger mest av fastigheten eftersom du lagt mest pengar eller tom hela fastigheten om han inte går in som ägare.
  • Anonym (arv)

Dum fråga kankse. Men det skulle vara mer gynsamt för mina barn om jag går bort före sambon om vi skulle gifta oss och om barnen är över 18 år? För då ärver dom mig på en gång?

• sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2014-01-11 10:43:55 följande:
    Varför är det så noga att inte dina bonusbarn ska ärva? Dom tillhör ju familjen lika mycket som dina biobarn.
    Har inte barnen två föräldrar redan. Eller ska de ärva även efter föräldrarnas partners.
    Min sambos barn kommer inte ärva ett dugg efter mig, finns ingen anledning till det. De kommer få ärva efter sina föräldrar (och deras mamma kommer garanterat lämna efter sig ungefär lika mycket som jag lämnar efter sig, alltså ingen orättvisa alls)

De som ärver är bröstarvingar, syskon och föräldrar, såvida man inte skriver något annat. Bonusbarn tillhör inte någon av dessa

• Anonym (arv)

Känner att jag måste förtydliga mig lite. 
    Jag är inte på något sätt ute efter att göra särkulle barnen arvslösa. Det jag är inne på är att om vi köper ett hus och att jag då går in med mer i handpenning är att jag vill bo kvar till den dagen jag inte vill bo kvar eller dör. Att jag vill att mina barn äver mig av mitt sparande osv

Och om sambon går bort före mig vill jag kunna ge särkullebarnen deras del när jag går bort så det blir mer eller mindre lika för alla barn föutom min del då.
    Särkullebarnen ärver ju efter deras mamma och hennes man eftersom dom är gifta och jag tror att han kommer dela med sig av hans arv då han har mycket pengar,,,
    Om man skulle dela min pengar så kommer det bli små summor till fyra men rätt ok start för mina två barn.. Lite så jag tänker...

• Anonym (i)
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 11:44:37 följande:
    Dum fråga kankse. Men det skulle vara mer gynsamt för mina barn om jag går bort före sambon om vi skulle gifta oss och om barnen är över 18 år? För då ärver dom mig på en gång?

Nej, om ni är gifta (utan äktenskapsförord) får de gemensamma barnen inte ut arvet förrän deras pappa också dör. Det är om ni är sambo som de ärver med en gång. Och då kan det bli deras pappa som tvingas gå från hus och hem för att barnen ska få ut sitt arv...
  • Anonym (arv)
    Anonym (i) skrev 2014-01-11 11:50:57 följande:

Nej, om ni är gifta (utan äktenskapsförord) får de gemensamma barnen inte ut arvet förrän deras pappa också dör. Det är om ni är sambo som de ärver med en gång. Och då kan det bli deras pappa som tvingas gå från hus och hem för att barnen ska få ut sitt arv...
    Men det vill jag ju inte heller.. Vill att sambon ska kunna leva så länge han vill i bostaden också
  • Anonym (***)
    mpermper skrev 2014-01-11 11:15:47 följande:
    Det är iofs sant. Att man inte kommer åt pengarna. Dock finns det reglerat i äktenskapsbalken att man ska ha liknande levnadsstandard när man är gift. Tänker på vissa sorgliga historier man kan läsa om härinne på fl där mannen (oftast) tjänar mycket mer och disponerar sina pengar själv medan han låter kvinnan betala för det mesta som rör barnen och som knappt kan unna sig något. Dessa personer skulle nog egentligen kunna hävda sin rätt i ett juridiskt sammanhang.
    Nej, det står inget om lika levnadsstandard.  Däremot är man skyldig att försörja varandra, men det innebär inte att mannen (om han nu har mkt mer pengar) måste bjuda med frun på semester om han inte vill.  Eller köpa dyra kläder till henne bara för att han själv gör det till sig själv.
  • Anonym (***)
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 11:40:53 följande:
    För mig är det en stor skillnad.
    Om vi köper hus så är det jag som kommer gå in med handpenning och om sambon dör före mig vill jag inte bli utkastad ur mitt eget hem. 

Släktstugan som är i min hembygd vill jag att mina barn ska få ärva och inte särkullebarnen. Vill att mina barn ska få en koppling till mina hemtrakter och med störta sannorlikhet kommer särkullebarnen sälja stugan och tänka på pengarna om den dagen kommer,
    Tycker att du tänker sunt.
  • sextiotalist

Min svärfar och hans fru har i sitt testement skrivit som så.
    Om t.ex svärfar går bort före sin fru, vill min sambo eller något av hans syskon ha ut arvet direkt, så får de bara sin laglott, om de väntar tills båda har gått bort, så får de hela sin arvslott (detta gäller då deras gemensamma hus) efter sin pappa.

Visst, det finns en risk att hans fru belånar upp hela huset och lever loppan för pengarna, men då blir även hennes barn utan arv

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 11:41:40 följande:
    Min mamma är sambo med en man. De har båda barn sedan tidigare och inga gemensamma. Min mamma flyttade in i hans hus och de har skrivit avtal att mamma betalar skälig hyra inkl drift av huset (ej drift av lagerutrymmen (han är bonde), renovering av huset står ägaren för helt och håller dvs mammas sambo. Går han bort får hans barn inte röra något förrän min mamma har flyttat och hon har 9 månaders uppsägningstid. Alla inventarier är uppskrivet vem som är vems och de köper inget gemensamt.

I ert fall när ni har gemensamma barn ska ni säkra era gemensamma barns framtid först. Dvs skriv hus på dig som enskild egendom och din sambo får hyra. Dör du får fastigheten inte säljas förrän båda barnen är myndiga eller gått ur gymnasiet. Om huset är färdigt amorterat dvs och inte har lån. Din sambo ska ta en livförsäkring som ska gå till hans barn (högt belopp) dvs både gemensamma och särkull får del av den försäkringen och en som går till dig (inte lika högt) och du gör samma sak för sambon så han kan lösa ev huslån. Finns bara han kvar i livet ärver ju alla barnen honom samtidigt.

Din släktgård ska vara enskild egendom och dina barn ärver den oavsett.
  • Ess
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 11:48:49 följande:
    Känner att jag måste förtydliga mig lite. 
    Jag är inte på något sätt ute efter att göra särkulle barnen arvslösa. Det jag är inne på är att om vi köper ett hus och att jag då går in med mer i handpenning är att jag vill bo kvar till den dagen jag inte vill bo kvar eller dör. Att jag vill att mina barn äver mig av mitt sparande osv

Och om sambon går bort före mig vill jag kunna ge särkullebarnen deras del när jag går bort så det blir mer eller mindre lika för alla barn föutom min del då.
    Särkullebarnen ärver ju efter deras mamma och hennes man eftersom dom är gifta och jag tror att han kommer dela med sig av hans arv då han har mycket pengar,,,
    Om man skulle dela min pengar så kommer det bli små summor till fyra men rätt ok start för mina två barn.. Lite så jag tänker...
    Särkullarna har rätt till sin del direkt när han går bort, den behöver inte vänta in din död också. Det är bara föräldrar man får invänta.

Men som jag skrivit innan, ta kontakt med en jurist på Måndag, boka tid och skriv ner allt du vill ha svar på.
  • Anonym (Le)

Min man har två barn sedan tidigare, vi har ett gemensamt. Vi har tecknat livförsäkring hos banken, han på ett högre belopp än jag. Detta för att jag ska ha råd att köpa ut hans barn ur vår br om han skulle dö innan mig.

• Bestemor
    Anonym (Le) skrev 2014-01-11 12:17:09 följande:
    Min man har två barn sedan tidigare, vi har ett gemensamt. Vi har tecknat livförsäkring hos banken, han på ett högre belopp än jag. Detta för att jag ska ha råd att köpa ut hans barn ur vår br om han skulle dö innan mig.

Konstig fråga kanske, har han skrivit dig som ensam förmånstagare, annars räknas ju även den summan in i arvet.
  • Ess
    Bestemor skrev 2014-01-11 13:25:53 följande:

Konstig fråga kanske, har han skrivit dig som ensam förmånstagare, annars räknas ju även den summan in i arvet.
    Ja det måste han ha gjort. Det har vi gjort i alla fall.
  • Anonym (Le)

Ja precis. Detta gäller att hans del av lånet försvinner samt inräknat en del till hans tidigare barn. Jag står som ensam arvtagare till hans jobbpension dessutom, men hans egna pensionssparande står på hans barn enbart. Känns rättvist.
  • Lindsey Egot the only one

Nej! Står det förmånstagare

1 maka/make sambo partner

2 barn

3 övrig släkt

Så kan inte särkullsbarnen kräva arv av den delen och de flesta livförsäkringar och försäkringar är utformade på detta sätt.

Vill man ha det på annat vis måste man kontakta försäkringsbolaget.
  • Anonym (moi)

eftersom ni är sambos kommer väl han inte ärva dig heller vid eventuell bortgång. dina barn kommer att ärva dig, särkullebarnen ärver dig inte. om han går bort däremot så ärver såklart dina särkullebarn honom, tillsammans med era barn.
    Och eftersom det inte finns någonting av direkt värde så ser jag inte direkt anledningen att skriva så mycket. kan vara bra att göra det ändå kanske men.
    Jag och sambon har enbart barn tillsammans men jag kommer ändå att skriva testamente då jag äger ett hus idag, samt 2 bilar. säremot skall vi sälja dem och köpa en ny. Men jag vill att huset om jag går bort går till hela familjen. Vill inte riskera att de tvingar sälja för att det är bara barnens arv och inte pappans. däremot så vill jag givetvis att pengarna för huset om de säljer går till antingen ny bostad eller in på sparkonto till barnen. jag vill inte att han skall få de pengarna om de säljer utan att barnen skall ha en trygghet.

• Anonym (!)

TS, visst är det intressant att få läsa folks uppfattningar, åsikter och kunskaper på ett forum, men du har egentligen bara en sak att göra istället för att sitta här och få diverse olika besked och det är att kontakta en jurist som kan hjälpa dig. Gör inga hoppsnickrade lösningar baserat på svar från ett forum även om många här har stora kunskaper. Din bank kan säkert hjälpa dig med en jurist som kan reda upp detta på ett korrekt sätt och skriva giltiga avtal. Pengar och arv är viktiga saker och ska tas seriöst.

• Ess
    Anonym (!) skrev 2014-01-11 15:20:37 följande:
    TS, visst är det intressant att få läsa folks uppfattningar, åsikter och kunskaper på ett forum, men du har egentligen bara en sak att göra istället för att sitta här och få diverse olika besked och det är att kontakta en jurist som kan hjälpa dig. Gör inga hoppsnickrade lösningar baserat på svar från ett forum även om många här har stora kunskaper. Din bank kan säkert hjälpa dig med en jurist som kan reda upp detta på ett korrekt sätt och skriva giltiga avtal. Pengar och arv är viktiga saker och ska tas seriöst.
Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?