Snällspiken skrev 2014-05-03 21:04:32 följande:
Märkligt sätt att resonera på, tycker jag. "Vi ska inte lära barnen... det gör läraren..."
- Vem har bäst förutsättningar att lära barnen, föräldrarna eller en lärare som måste kämpa för att få
-Vem har störst intresse av att varje enskilt barn lär sig så mycket som det bara är möjligt för just den individen, föräldrarna är eller läraren?
Framför allt tror jag att lärarna får ett betydligt lättare jobb om varje förälder har tagit sitt ansvar och sugit tag i det lilla barnets vetgirighet och bäddat för en framgångsrik skoltid. Det är bevisat att föräldrarnas inställning och förutsättning (framför allt utbildningsnivån) har större inverkan på hur bra ett barn lyckas i skolan, än några andra faktorer.
Som jag skrev tidigare i tråden trodde dagis att vår dotter ev. har dylexi. Hon har svårt att lära sig att läsa, många andra barn på dagis och hennes fyraårige bror läser flytande. Även om det är för tidigt att dra några slutsatser vill vi inte ta några risker. Så under de senaste fem veckorna har vi övat läsning med barnen någon kvart, nästan varje kväll (därefter läser vi som vanligt högt uppemot en halvtimme för varje barn). Det har gett resultat! Dottern ljudar fortfarande men snabbt och säkert, och hon blandar nästan inte alls ihop p, b, d längre och inte heller å,ä,ö, som hon hade gjort i åratal dessförinnan.
Sonen... läser numera själv, tyst, i sina läseböcker. Men han har å andra sidan alltid haft lätt för läsningen.
Bägge barnen tycker generellt att läsning är, om inte det roligaste som finns, så i alla fall något naturligt numera. De protesterar, tvärtemot vad jag trodde att de skulle göra, inte alls mot att "Behöva" öva på detta en kort stund varje kväll. To be continued...
Det är ju det jag menar.... Alla är olika..... Och det är då vist lärarens jobb att lära....Varför skulle de få det lättare om barnen redan kan allt?? då behöver vi ju inga lärare.... Jag är inte någon pedagog eller lärare så för oss funkar det bra om läraren lär... Och att sitta en kvart med min L och räkna det gör vi.... Men en lärare gör det bättre än mej och jag tror att han kommer lära sig räkna 1,2,3 osv...