Har en dotter som går i trean och en son i ettan.
När dottern började 6-års tror jag hon kunde alla bokstäver, iaf nästan. Hon ljudade enkla, enkla ord av typen mo, ror, sol o s v.
Sen hände inte så mycket alls i sexårs och hon var verkligen inte intresserad. Läste något bättre men inte alls mycket när hon började ettan och fick börja med den enklaste (av 3 nivåer). Sen kämpade vi massor med läsningen hela ettan och hon blev bättre och bättre. Fick byta upp sig i läsböcker så hon slutade på den med mest text och i tvåan kunde läsa den svårare nivån (som alla utom 2 läste). I år har de en och samma läsebok i klassen och hon läser ju helt ok men ff inte i framkant för sin ålder och ff inte alls frivilligt hemma och vi är fortfarande jättenoga med hennes läsläxa, att läsa varje dag, för hon behöver det.
Sonen då kunde typ inga bokstäver när han började sexårs. De i sitt namn och det var allt. Inga små bokstäver ö h t. De gjorde diagnos på vår och höst i sexårs för att se hur barnen låg till i svenska och matte och sonen var i absoluta bottenskiktet i svenska. Gick nog knappt hitta någon sämre.
Så blev det jul, barnen fick skylanders i julklapp och sonen isång att storasyster faktiskt läste instruktionerna på tv-n. Det där med att läsa kunde alltså vara en bra-att-ha-grej. Så han började träna, frenetiskt. Högg mormor (som är speciallärare och lär barn läsa) varje gång vi hälsade på dem och tränade på allt som gick att läsa hemma. På våren när samma diagnos gjordes så hade han ett strålande resultat i svenska och lärarna var rätt förbryllade över hur han kunde gått från i princip sämst resultat någonsin till ett av de bästa och när han började ettan gick han direkt på den svåraste boken.
Han läser nu långt bättre än syrran gjorde i samma ålder och även om jag är noga med hans läxor också så är det inte hela världen om han missar någon gång. Han läser utmärkt redan från första uppläsningen och någon kämparinsats hemma som vi haft med storasyster är det inte tal om. Han läser dessutom frivilligt.
Lillebror går sista året på dagis, han kan inga bokstäver än mer än de i sitt namn. Jag har is i magen, vill han lära sig får han hjälp men han vill inte än. Däremot, om han inte läser när han går ut sexårs, alltså ens enkla ord. Då kommer han få gå sommarskola med mormor tills han läser drägligt. För det drar igång fort i skolan i ettan och det är jättemycket värt för barnen om de inte behöver börja på noll även om det såklart inte kan vara ett krav från skolan.
Jag hade legat lågt ett tag till i ditt fall men försökt jobba med det under sommaren om han inte själv hittat drivet tills dess. Inte för att man måste men för att det underlättar för sonen när han börjar ettan.