• Coxia

Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?

Min dotter är 3 år och hon tittar rätt mycket på tv. I alla fall en timme varje dag. Är det bara jag eller är det fler som upplever att det mesta av Disneyfilmer och liknande är rätt våldsamma?

Tex Lilla sjöjungfrun är läskig och väldigt dramatisk. Hon är ju besatt av prinsessor, men alla de klassiska är ju faktiskt ganska mörka historier. 

Hur resonerar ni andra?

Hon har ju tröttnat på Disney Junior, Fåret Shaun, Timmy, Lilla prinsessa , Dora osv. 

Vi har Netflix, kanske nån kan rekommendera något där. 

• Svar på tråden Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?
  • nozpa
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 23:00:25 följande:
    Nej. Men jag vill så mycket hellre att dom ser på saker som är pedagogiska som dom faktiskt lär sig något av.
    Kan du tipsa om något bra?
  • Veritaslux

Min dotter är tre och vi tittar på Bolibompa och de program som visas där, en del Disney-Pixar. Den första hon såg var Hitta Nemo och då var hon två. Sedan dess har hon sett Monsters, Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och odjuret, Toy Story 3, Mulan, Trassel m.f. Vi tittar också mycket på Astrid Lindgren, främst Madicken och Emil. När det gäller långfilmerna är det ju inte så att hon orkar med att sitta i 1.30 minuter utan hon kollar en stund, leker en stund, kollar en stund, leker osv. Ibland kollar vi bara en kort snutt.

Hon har alltid gillat filmer (och även böcker) som egentligen äldre barn. Jag vet att en del blir skrämda av vissa inslag, men min dotter blir faktiskt inte det på det sättet. Vissa bitar kan vi spola, men det mesta tittar vi på och har vi pratat om, vi tittar i princip alltid tillsammans... Sedan förstår hon inte allt. Hitta Nemo är ett exempel på en film som jag själv blev chockad av hur sorglig och dramatisk den faktiskt var, men jag tror inte dottern fortfarande förstått att Nemos mamma faktiskt dör i början. Som exempel.

Jag älskar Astrid Lindgren, hennes berättelser och gestaltande av känslor och personligheter. När det gäller Emil tycker hon mest att hans pappa är fascinerande och i pratar ofta om att han blir arg, ibland skojar hon om det och härmar honom när han skriker. För mig är det inget skrämmande, jag tycker det är ett bra barnprogram även om jag vet många vuxna som tycker det är hemskt. 

Fem myror... gillar hon och vi kollar på i bland och nyligen fick hon "I fablernas värld", en riktig klassiker som hon älskar. "Simma lugnt" skriker hon av förtjusning. Alfons gillar hon också, både i bok- och filmform.

• Veritaslux

Glömde skriva vad hon inte får se. Barbiefilmerna. Har sett en genom Netflix, dotternsåg när vi bläddrade förbi och jag visade. Big mistake. Det var det mest hjärndöda jag sett, så det visar jag inte igen. I övrigt visar jag inte sådant jag anser vara läskigt eller inte alls anpassat för barn, eller väldigt mycket större barn. Filmer med för snabbt tempo. 

• Minniemousemommy
    nozpa skrev 2014-06-17 23:03:18 följande:
    Kan du tipsa om något bra?
    Allt på Disney junior förutom Mouk. Arthur, Franklin, Nicke nyfiken, Roboten rob, Sagor från zoo och my little pony. Ja, det är väl både mina och mina barns favoriter. Man lär sig något i alla dom, och det är inte tråkigt för vuxna att kolla på heller. :)
  • 5by5

Min treåring säger ifrån om det är läskigt men annars får hon se allt som storasyster får se. Mest blir det Disneyfilmer. Vi älskar Disney här hemma.

• isolande

Vår 3-åring gillar kalle anka, piff och puff (klassikerna och räddningspatrullen), diego, dora, nicke nyfiken, spöket laban, mascha och medved (storfavoriten!!), mumintrollet. Det enda hon hittills inte fått titta på är Spindelmannen (tecknat) för det var en massa läskiga karaktärer i den märkte vi när vi satt och tittade med henne. Hon fick mardrömmar av den oxå.

I övrigt är hon rätt tålig, vi brukar fråga om hon tycker nåt är läskigt och hon brukar svara om hon tycker vi ska byta.

• isolande

Program vi försöker undvika är även skit som Barbie eller olika prinsesstecknat där alla karaktärer har rosa, långa ögonfransar och smala midjor. Fy, jag mår illa av sånt ûbertjejigt

• Pim

Vi har en 3-åring och en 5-åring. Våra får se det mesta för barn i tecknad väg, utom möjligtvis cartoon network-serier, som i många fall är totalt idiotiska, våldsamma och vulgära. 

Sådant som jag vet är för våldsamt får de inte se. Som Batman och liknande. Min 5-åring älskar Harry Potter, men får bara se första och andra filmen.

Disney får de se, men ibland blir jag själv chockad över hur våldsamt och mörkt det kan vara. I till exempel Trassel, scenen där den elaka modern faktiskt blir elak och knivhugger killen... 

Vi kollar på allt tillsammans med barnen, så de sitter aldrig och ser något de aldrig sett själva. Vi har också en speciell app för Youtube på plattan, där vi kan välja vad de får se och där man inte får rekommendationer i slutet av varje klipp.

• fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-18 00:07:36 följande:
    Allt på Disney junior förutom Mouk. Arthur, Franklin, Nicke nyfiken, Roboten rob, Sagor från zoo och my little pony. Ja, det är väl både mina och mina barns favoriter. Man lär sig något i alla dom, och det är inte tråkigt för vuxna att kolla på heller. :)
    Frågar om min fråga: Vad i otecknat är det som är olämpligt? Och du menar att det inte finns något otecknat program eller film som är pedagogiskt eller bra?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • snizy

Här har det varit barnkanalen eller disney junior om vi tittar på tv. Dottern har haft serie-perioder (snart 5 år) och då vi kunnat spela in har hon fått följa det program hon vill. Nu är dock lillebror (2,5) med och bestämmer ;) filmer har hon inte varit jätteintresserad av. Tittade på hitta Nemo när hon var runt 3 år, och även om jag såg hur läskig den var (dotterns reaktion) så blev den en favorit som hon återkommer till då och då (i början var det dock några episoder som spolades förbi). Bilar tyckte hon också om (där spolades början, scenen när han kommer till hålan och scenen med traktorerna förbi). Backyardigans (netflix) älskade hon en kort period i den åldern. Art attack var en stor favorit och det återkommer hon till i perioder.
    För tillfället är det Paw Patrol och djungelhjul (som vilat en period men ständigt återkommer) som önskas. Annars har vi haft en lång period med My little pony, andra säsongen samt equestria girls (film) finns på Netflix, som man även som vuxen tycker är underhållande.
    Tingeling-filmen finns också på netflix och den tycker barnen och jag om.
    Spöket Laban, Alfons Åberg, Nicke Nyfiken, Pettson och Findus är inget de önskar men gärna ser ändå. Barnen föredrar serier framför film, medan vi vuxna gärna vill titta på film, så ibland har vi satt på nån film ofta disney eller pixarfilm - men det är nog faktiskt bara hitta nemo, cars och Nalle puh och Equestriagirls som de bett om att se igen efteråt :p
    Har visat pippi långstrump (otecknad) men det var ingenting hon fastnade för, likadant med saltkråkan.

• tjoohalia

har en 6åring och en 4åring.
    6åringen får se det mesta (går efter åldersgränserna på filmerna)
    ser dock alla nya filmer tillsammans med honom första gången.
    just nu gillar han frozen och dumma mej 1&2.

4åringen ser nästan bara på Bernard (på netflix) det är rätt tjatigt..
    innan såg han nästan bara på Bamse.

jag tycker att man får anpassa lite efter barnet. storebror såg på
    Ninjago från 4,5års ålder. funkade jättebra och han har allt Ninjago-lego
    från, hmm 2012 tror jag.
    lillebror älskar också Ninjago och vi gjorde misstaget att låta honom se
    på det. funkade INTE! inte för att det var läskigt utan för att han slåss..

annars får barnen se vad som helst på disney junior och nick. junior
    och det mesta på bolibompa. storebror får se på nickelodeon, boomerang
    och cartoon network, om man bortser från vissa program
    (jag gillar inte att han ser på ben 10, transformers och liknande)

• xilos

Min styvson brukar vilja kolla på Simpsons men annars blir det smurfarna, bilar eller andra tecknade program eller filmer. Han älskar tecknade filmer med djur så då brukar vi passa på att träna djur och hur dom låter han är 3

Svar på tråden Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?