• mollisen

när sluta med välling?!?

när har ni slutat ge era barn välling?!? Har två barn på 4,5 0ch 2,5 år och båda vill gärna ha välling, spec på kvällen i sängen.. morgonen kan de hoppa då och då, är inte alls samma behov har jag märkt.
    När blir de "för stora" eg?" känns som min största börjar bli lite stor för flaska?! men samtidigt e d ju så nyttigt och hon behöver all näring hon kan få min lilla tunnis!
    Fortsätter man med barnvällingen el byter man ut den till ngn annan typ!?

• Svar på tråden när sluta med välling?!?
  • 1978
    Rocket Mania skrev 2014-01-30 21:43:35 följande:
    Tack för omtanken.

Vi äter nog rätt normalt med gluten skulle jag tro. Men ingen välling och inte så mycket bröd i och för sig. Men mina barn är lite större, till en bebis skulle jag dock vara mycket mer försiktig.
    Det tror jag är rätt tänkt. Vi körde ganska försiktig introduktion av gluten till vår dotter. Hade en kompis med intolerans när jag var liten. Det ville jag inte skulle drabba mitt barn.
  • Nyfikna72
    1978 skrev 2014-01-30 20:05:41 följande:
    Kan du förtydliga hur välling är en förlängning på ammandet? Jag är nyfiken på hur du resonerar. Jag kokar välling till mig själv då och då, men tycker inte att det liknar amning alls och det hindrar mig inte heller från att äta allsidigt. (Kan inflika att mitt barn aldrig ätit välling, så det är inte för att försvara mitt handlande jag skriver som jag gör.)

Jag pratar nu uteslutande om de barn som börjar med välling efter amning eller ersättning och det beror oftast på att de fortfarande har sugbehovet, många föräldrar vill gärna bibehålla det för deras barn har speciella behov av detta. Då blir det gärna att flaskorna fylls med välling för nåt ska de ju fyllas med......... Om vuxna eller mycket äldre barn börjar äta välling som en måltidsersättning är helt upp till dem, det har jag inte ens sagt nåt om. Tråden handlar ändå om när man slutar med välling och då antar jag att de ätit det sen de slutade med nåt annat. Mina ungar slutade med napp före ett års ålder, flaskor har de aldrig gillat och de har ätit annan mat som vanligt. Hur andra gör och inte är upp till dem, jag säger bara min åsikt. Värt att poängtera är ju att välling är ju en svensk eller möjligen nordisk företeelse och i grund och botten tror jag det kommer ifrån ren nödmat, dvs mjöl och vatten. Den seden envisas vi med att behålla istället för att äta annat.
  • Rocket Mania
    Nyfikna72 skrev 2014-01-31 08:16:44 följande:

Jag pratar nu uteslutande om de barn som börjar med välling efter amning eller ersättning och det beror oftast på att de fortfarande har sugbehovet, många föräldrar vill gärna bibehålla det för deras barn har speciella behov av detta. Då blir det gärna att flaskorna fylls med välling för nåt ska de ju fyllas med......... Om vuxna eller mycket äldre barn börjar äta välling som en måltidsersättning är helt upp till dem, det har jag inte ens sagt nåt om. Tråden handlar ändå om när man slutar med välling och då antar jag att de ätit det sen de slutade med nåt annat. Mina ungar slutade med napp före ett års ålder, flaskor har de aldrig gillat och de har ätit annan mat som vanligt. Hur andra gör och inte är upp till dem, jag säger bara min åsikt. Värt att poängtera är ju att välling är ju en svensk eller möjligen nordisk företeelse och i grund och botten tror jag det kommer ifrån ren nödmat, dvs mjöl och vatten. Den seden envisas vi med att behålla istället för att äta annat.
    Nu "suger" ju barn inte på bröstet vid amning. Om det var just sug-biten du hängde upp dig på

Du får nog inse att det sitter i ditt huvud
  • Nyfikna72
    Rocket Mania skrev 2014-01-31 08:38:40 följande:
    Nu "suger" ju barn inte på bröstet vid amning. Om det var just sug-biten du hängde upp dig på Du får nog inse att det sitter i ditt huvud

Är det märkaord klubben detta eller? Du vet nog du också vad jag menar, om de suger eller inte på bröst, nappar eller flaskor eller snuttetrasor spelar ingen roll. Man främjar ändå behovet av att ha nåt likande i munnen.
  • Rocket Mania
    Nyfikna72 skrev 2014-01-31 08:50:43 följande:

Är det märkaord klubben detta eller? Du vet nog du också vad jag menar, om de suger eller inte på bröst, nappar eller flaskor eller snuttetrasor spelar ingen roll. Man främjar ändå behovet av att ha nåt likande i munnen.
    Fast om det är just sugandet TS hakat upp sig på är det väl en synnerligen viktig skillnad på att suga och att amma? Annars kan man ju inte stoppa något i munnen alls efter avslutat amning.
  • sextiotalist
    La Lola skrev 2014-01-30 17:29:33 följande:
    Välling kan man äta hela livet men kanske inte i nappflaska.

Här har vi nyligen slutat (Hedda fyller 5 år i mars).
    Ja, exakt, många gånger är just välling en bra kvällsmat, snällt mot magen, ger lagom med enerig. Önskar att jag själv kunde göra det, men fixar det inte, lika lite som gröt.
  • sextiotalist
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 18:09:46 följande:
    Men välling är väl ett ganska dåligt substitut för mat? Jag tror nog att varierad kost i övrigt är mycket bättre för ett större barn än välling flera ggr pr dygn....
    Men var det inte frågan om det där man äter innan man går och lägger sig, inte ersätta middagen.
    Och vad är det för skillnad mellan en smörgås och ett glas mjölk eller välling
  • Numminen

Apropå socker: sist jag tittade (4 år sen iof) innehöll den "osötade" havrevällingen mjölksocker motsvarande 2 msk per portion. Det är betydligt mer än våra barn nu får i sig genom naturell yoghurt, havregryn eller fullkornsflingor och lite flytande honung. När jag insåg vad vällingen innehöll (massor av mjölksocker plus maltodextrin) bestämde vi att yngsta barnet inte skulle serveras det alls.

• sextiotalist

Lika mycket nödmat som sill, potatis och rovor. Nej, välling var ingen nödmat, det var vardagsmat, hos de flesta. Även rikemansbönderna hade välling som en dagligt inslag i kosten.
    Som du skriver är välling en nordisk tradition, i andra länder är det ris som är en bas, eller majsgröt/pannkakor. Här äter vi tortillas till tacos, i Afrika är det vardagsgmat.

Det är inget fel på välling, det är inte sämre än gröt (som anses vara en bra frukost) eller smörgås, mjölk och flingor eller vad som.
    Det finns välling för alla, majsvälling, havrevälling, vetevälling, glutenfri välling, mjölkfri välling, näringstillsatt välling, du kan köpa den färdig eller koka själv

Vällingen var toppen tyckte jag, vårt barn vaknade väldigt tidigt på morgonen och att då ta vällingflaskan och krypa ner i soffan med mamma klockan halvsex var rätt mysigt och lika kvalitetstid, komma igång i lagom takt. Under dagen så var det vanlig mat och så lite välling straxk innan läggdags (ett par timmar efter middagen)
    När han var sjuk och inte orkade äta så mycket, så var vällingen suverän, andra barn fick glass och vårt barn fick välling
    Hur länge han drack välling, tills han var drygt 5 (med nappflaska, men han var noga med att ingen fick veta det, det kändes lite pinigt tyckte han det sista året)
  • 1978

Ok, då förstår jag hur du menar! Håller inte med till 100 procent, men såg att du fått kommentarer av andra, så jag ska bespara dig mina.
Svar på tråden när sluta med välling?!?