• berggrenemil

Trött på Sverige...

Nu börjar man FAN bli trött på Sverige... Vi lever i en diktatur som ingen ser, pga ett skal av påhittad demokrati. Vi lever i ett land bestående av propaganda, censur och utan äkta yttrandefrihet. Alla tror att vi lever i en underbar demokrati och att vi får rösta om allt, men nej, så tycks bara fallet. Sverige påverkar människor genom propaganda och censur främst genom media (främst SVT) och också med inskränkningar i yttrandefriheten. Med det menar jag att så fort man har en åsikt som inte stämmer in med det media sagt med sin propaganda, så gäller inte yttrandefriheten längre, man får inte längre säga som man tycker utan att man blir kallad för dum, korkad, elak, rasist, nazist eller sexist. t.ex om man inte håller med om vad någon i Sjuklövern(Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet) så är man troligen rasist eller nazist. Vi lever i ett land som snart efterliknar Hitlers Nazi-Tyskland, där landets människor inte har någon kraft... VI VANLIGA MÄNNISKOR måste förhindra dehär, vi kan inte bara låta det förbigå, något måste göras och inte många ser det.

tack för mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-06 21:42
    Edit: Jag ursäktar starkt för mina överdrifter, men skyller på att jag var irriterad just då jag skrev. står fortfarande för de jag skrivit dock.
  • Svar på tråden Trött på Sverige...
  • Cal XVI Gustf
    Kjell2 skrev 2014-02-07 10:33:17 följande:
    Om jag hittar något felaktigt, kränkande eller olagligt  på DN eller Aftonbladet kan jag alltid driva ärendet i domstol mot den ansvariga utgivaren. Vem är ansvaig utgivare på Avipxlat och står som garant och ansvarig för innehållet?
    Jag gissar på att de inte har någon ansvarig utgivare. Det innebär i så fall att de som skriver där inte är skyddade utan du kan dra enskilda skribenter inför domstol om de förtalar dig.
  • Defeateris
    Dianne skrev 2014-02-07 10:27:52 följande:
    Ja, här håller jag med. Och det otäcka är att så många "vanliga" människor har gått på det, och jamsar med. Det är t.ex. många som tror på det som de vanliga tidingarnas chefredaktörer och journalister jämt påstår, nämligen att Avpixlat med flera sajter hittar på sina nyheter. När man berättar för dem att det är offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut (tänker främst på brottslingars identitet och ursprung nu), så tror de ÄNDÅ inte på det! Avpixlat ljuger, brottslingarna med de utländska namnen är påhittade, i själva verket begicks brotten av svenskar!

Det är otäckt! Död
    Den kritiken har jag aldrig hört, att Avpixlat skulle ha hittat på sina nyheter eller att de ljuger. Däremot har jag hört, och är inte själv främmande för tanken, att Avpixlat är väldigt selektiva i sitt val av vilka nyheter de berättar om, vilka kriminella de hänger ut med namn och bild. Detta är dessutom precis samma kritik som jag hör gentemot "gammelmedia", fast då omvänt - att de enbart publicerar nyheter där det är svenskar som har begått brott.

Jag, som har en viss insyn i hur det ser ut - rent etniskt - bland de som döms till och avtjänar fängelsestraff, kan göra det lilla avslöjandet här att både svenskar och invandrare (och även personer som inte invandrat till Sverige, utan kanske enbart är på genomresa) begår brott och straffas för dem. Jag kan inte se någon skillnad i hur stränga straff som utdöms (men har dock inte studerat den frågan sådär supernära heller, så..) mellan olika etniska grupper - skillnaden är MYCKET större mellan kvinnor och män kan jag berätta. Visst finns det en viss överrepresentation av icke-etniska svenskar på våra anstalter i dag men den är långt ifrån så stor som vissa vill göra den kan jag lova. Det är fortfarande en klar majoritet av våra fängelsekunder som är svenskar och den majoriteten blir än större om man enbart ser till medborgarskap och inte till etniskt ursprung.
  • Cal XVI Gustf
    Defeateris skrev 2014-02-07 12:08:06 följande:
    Jag kan inte se någon skillnad i hur stränga straff som utdöms (men har dock inte studerat den frågan sådär supernära heller, så..) mellan olika etniska grupper - skillnaden är MYCKET större mellan kvinnor och män kan jag berätta.
    Berätta mer...
  • Kjell2
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-07 13:57:23 följande:
    Berätta mer...

Har inte kvar källan men läste för ett tag sen att kvinnor i myycket större utsträckning får låga straff och vård jämfört med män när det gäller sexualbrott mot barn.

Gick också ett elakt påstående, obekräftat, bland mina juristvänner att en numera pensionerad  domare aldrig dömde kvinnor till fängelse.
  • Paulina P P
    berggrenemil skrev 2014-02-04 21:47:25 följande:
    Nu börjar man FAN bli trött på Sverige... Vi lever i en diktatur som ingen ser, pga ett skal av påhittad demokrati. Vi lever i ett land bestående av propaganda, censur och utan äkta yttrandefrihet. Alla tror att vi lever i en underbar demokrati och att vi får rösta om allt, men nej, så tycks bara fallet. Sverige påverkar människor genom propaganda och censur främst genom media (främst SVT) och också med inskränkningar i yttrandefriheten. Med det menar jag att så fort man har en åsikt som inte stämmer in med det media sagt med sin propaganda, så gäller inte yttrandefriheten längre, man får inte längre säga som man tycker utan att man blir kallad för dum, korkad, elak, rasist, nazist eller sexist. t.ex om man inte håller med om vad någon i Sjuklövern(Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet) så är man troligen rasist eller nazist. Vi lever i ett land som snart efterliknar Hitlers Nazi-Tyskland, där landets människor inte har någon kraft... VI VANLIGA MÄNNISKOR måste förhindra dehär, vi kan inte bara låta det förbigå, något måste göras och inte många ser det.

tack för mig.

Edit: Jag ursäktar starkt för mina överdrifter, men skyller på att jag var irriterad just då jag skrev. står fortfarande för de jag skrivit dock.
    I vilket land är det 100% demokrati enligt dig?
  • Defeateris
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-07 13:57:23 följande:
    Berätta mer...
    Det tar ofta längre tid innan kvinnor blir dömda till fängelse - kvinnor döms oftare (för samma eller väldigt likartade brott) till andra, icke frihetsberövande, straff så som samhällstjänst, frivilligt eller liknande. Även i de fall kvinnor blir dömda till fängelse är det ofta kortare straff än män döms till i samma situation.

Detta leder också till att kvinnor som sitter i fängelse ofta är mycket "trasigare" än männen, de har helt enkelt sjunkit längre i sina problem.
  • Dianne
    sharatec skrev 2014-02-07 10:59:58 följande:
    Jag trodde i min enfald att kritiken brukade gälla hur de gör sitt urval och vilken vinkling de ägnar sig åt...? Hur ofta har du sett påståenden om att Avpixlat rakt av skulle hitta på nyheter?
    Det är många som tror det på vanliga forum, här bland annat. Angående urvalet av nyheter så är det också felaktigt - man behöver bara föra statistik en kort tid över samtliga grova brott i en viss kategori, och sedan kolla vilka som begår dem, för att se att det stämmer med Avpixlat.
  • Dianne
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-07 11:04:02 följande:
    Jag gissar på att de inte har någon ansvarig utgivare. Det innebär i så fall att de som skriver där inte är skyddade utan du kan dra enskilda skribenter inför domstol om de förtalar dig.
    Stämmer.
  • Defeateris
    PGA skrev 2014-02-07 05:30:25 följande:
    Du pratar om lagar men det rör sociala bestraffningar.

Och vill du tala om äkta yttrandefrihet får du vända dig till TS. Det är ett olyckligt ordval av honom vilket ju också fått till konsekvens att u med flera inte klarar att diskutera sakfrågan.
    Fast TS pratar om att "Sverige" gör vissa saker. I min värld betyder Sverige staten, annars är det någon annan person (juridisk eller fysisk) som gör något. Sverige inskränker inte yttrandefriheten, vilket är precis det jag pratade om.

Och sociala bestraffningar.. Tja, det var väl ungefär precis det jag pratade om i mitt svar till dig också, eller?

Och jag vill påpeka att jag, med flera, diskuterar sakfrågan precis som den togs upp. Sedan om sättet den togs upp inte stämmer med det TS (eller du kanske) vill diskutera - det har jag svårt att se att det ligger på oss..
  • Dianne
    Kjell2 skrev 2014-02-07 10:33:17 följande:

Om jag hittar något felaktigt, kränkande eller olagligt  på DN eller Aftonbladet kan jag alltid driva ärendet i domstol mot den ansvariga utgivaren. Vem är ansvaig utgivare på Avipxlat och står som garant och ansvarig för innehållet?
    Visst, men vart anmäler man alla förljugna PK-krönikor i Aftonbladet? Den falska nyhetsbilden, där svenska brottslingar hängs ut med namn och bild, medan utländska slipper bli uthängda..? Här är ett exempel, från Dagens Juridik:

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/mamma-som-inte-skyddade-dotter-som-fick-benen-knackta-far-tillbaka-vardnaden

"Kvinnan har senare uppgett att anledningen till att hon inte ingrep var att hon levde under förtryck och i rädsla för sin make, enligt tidningen."

I domen står det "hedersförtryck" - men det väljer Dagens Juridik, och de flesta andra tidningar som refererar nyheten, att ändra till något annat. Så att vi inte ska förstå att det är invandrare som har varit framme...
  • Dianne
    Poängen var alltså, att de hade ändrat "kvinnan levde under hedersförtryck" till "kvinnan levde under förtryck och i rädsla för sin make", så att man skulle tro att de var svenskar. Om det inte framgick.
  • Kjell2
    Cal XVI Gustf skrev 2014-02-07 11:04:02 följande:

Då många skribenter är anonyma känns det inte helt seriöst alla gånger och är för mig inte direkt förtroendeskapande. Då får jag mer tilltro till media med ansvarig utgivare. Då finns det i alla fall en person som tar ansvar och står för det som publiceras .
  • Kjell2
    Dianne skrev 2014-02-07 15:42:55 följande:
    Visst, men vart anmäler man alla förljugna PK-krönikor i Aftonbladet? Den falska nyhetsbilden, där svenska brottslingar hängs ut med namn och bild, medan utländska slipper bli uthängda..? Här är ett exempel, från Dagens Juridik:

www.dagensjuridik.se/2014/02/mamma-som-inte-s...

"Kvinnan har senare uppgett att anledningen till att hon inte ingrep var att hon levde under förtryck och i rädsla för sin make, enligt tidningen."

I domen står det "hedersförtryck" - men det väljer Dagens Juridik, och de flesta andra tidningar som refererar nyheten, att ändra till något annat. Så att vi inte ska förstå att det är invandrare som har varit framme...

Tingsrätten eller pressombudsmannen. Lite beroende på vad du vill uppnå
  • Bart3000
    berggrenemil skrev 2014-02-04 21:47:25 följande:

tack för mig.

Vad sägs om att starta en milis eller medborgargarde, för lagarna och reglerna inte funkar i Sverige.
    Brottslingar slipper, Offer och oskyldiga åker dit oops det saknas en liten detalj så nu mördare är du fri, nu är du skyldig för detaljen säger det.
    Och yttrandefriheten stärker Hitler anhängarnas position, jaha hota press, politiker och vänstern shit vad sjukt.
    Sverige har kvar yttrandefriheten trots den missbrukas, låter hatiska grupper att existera och det borde vara noll tollerans mot sådans grupper tros det kommer SD in i riksdagen. Var det inte så Hitler kom till makten efter ha misslyckats med en militärkupp, ni är verkligen naiva, rustar ner försvaret. NB Bra d¨å får ryssarna okupera oss. Sedan ser den till att andra religoner blir till åtlöje.
    Sedan har vi den där interigritet, fattar ni inte att man låter som om man döljer något. Har svenskarna inte rent mjöl i påsen eller.
    Borde strikt förbudas, nazister, kommunister, fashister, extremister, terrorister samt extrema feminister som inte tänker på att alla ska samma vilkor utan vill bara ändra på naturen. Lika lön fain, men unisex, hen, och liknande fan vad ska det vara bra för.44
  • mariella

Jag är en helt vanlig 59-årig tjej som undrar vart Sverige är på väg. Du är inte ensam att tycka så här. Håller fullständigt med dig i allt och det tror jag många andra gör också. Det är bara att kämpa på - förändringarnas vind blåser men det märks inte så mycket (än).

• Lonlely Wolf
    mariella skrev 2015-04-24 23:49:46 följande:

Jag är en helt vanlig 59-årig tjej som undrar vart Sverige är på väg. Du är inte ensam att tycka så här. Håller fullständigt med dig i allt och det tror jag många andra gör också. Det är bara att kämpa på - förändringarnas vind blåser men det märks inte så mycket (än).

Mariella jag är i samma ålder som du och har ett bra tag undrat vart Sverige är på väg. Ärligt talat så är jag rädd är framtiden då vården inte fungerar, skolorna har blivit under all kritik, åldringsvården är hemsk, arbetslösheten bara ökar. lägenheter finns inte för det ungdomar som vill och bör flytta hemifrån.......Jag undrar vilka förändringsvindar du skiftar på som skulle kunna rädda Sverige.
  • Daniel12

Tro't eller ej, men det bästa vi som vill rädda Sverige kan göra nu är att låta utvecklingen fortgå fram tills dess att en majoritet fått upp ögonen på vad som håller  på att hända. Det kan ta lite tid, eftersom många (alltför många) fortfarande lever på små rosa moln av tolerans och godhet och solidaritet och därför är blinda för händelseutvecklingen. Dessa lurade människor går inte att ändra på genom att vi talar om för dem hur det ser ut, de måste få se och uppleva det själva på nära håll, för det de inte ser eller upplever i sina närområden det finns inte, utan är "påhitt och överdrifter av rasister". Låt folk själva få vakna. Det funkar inte på annat sätt.

• Gotlänning

Trivs bra i detta land, trivs du inte så är resten av jorden en flyg eller båtresa bort.

Synes när du behöver vård eller inser hur dyrt resten av livet är... då kommer du tebax med svansen mellan benen men tills dess... au revoir!

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • familjenstygg
    Defeateris skrev 2014-02-07 14:03:42 följande:
    Det tar ofta längre tid innan kvinnor blir dömda till fängelse - kvinnor döms oftare (för samma eller väldigt likartade brott) till andra, icke frihetsberövande, straff så som samhällstjänst, frivilligt eller liknande. Även i de fall kvinnor blir dömda till fängelse är det ofta kortare straff än män döms till i samma situation.

Detta leder också till att kvinnor som sitter i fängelse ofta är mycket "trasigare" än männen, de har helt enkelt sjunkit längre i sina problem.
    Nåt för feministerna att bita i.  Antingen acceptera en orättvisa där män och kvinnor behandlas annorlunda  eller propagera för att även kvinnor skall få längre straff.

Jag undrar om skillnaden beror på att kvinnor (fortfarande) inte anses vara fullt tillräkneliga och därför inte heller förväntas kunna stå fullt ut för sina egna handlingar.
Svar på tråden Trött på Sverige...