• lindis

kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?

Dottern fyller snart 4 år, och vi har börjat prata om kalaset. Den stora frågan just nu är hur många vi ska bjuda.. Vi började med alla hon leker med, och insåg snabbt att det var ju ganska många, alla är dock inte kompisar från hennes förskola. Ska man ha kalas för hela förskoleklassen eller är det okej att bara bjuda några? De senaste två kalasen var en bjöd hela klassen och en bjöd bara 4 st.. Det är ju en kostnadsfråga också... Visst billigt att hyra skolans gympasal, men det ska ju en massa annat till på det..

åh jag vet inte hur vi ska göra.. råd och tips och tankar?

• Svar på tråden kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?
  • Dixie

lnflrmn skrev 2014-02-05 13:32:00 följande:
    Alla eller ingen på förskolan, tycker jag.

varför då? måste man verkligen bjuda alla eller ingen?
    I min dotterns fall skulle det betyda att vi skulle bjuda 17 barn i åldern 1-5 år - medan hon leker med 4 st av dem - det känns inte alls rimligt, när - då bjuder vi de barn som dottern brukar leka med och som är i samma ålder!
  • lindis

jag skulle inte ta illa upp om mitt barn inte blir bjuden på kalas, av nån som jag knappt känner eller vet att hon inte leker så mycket med.. 
    jag tror det blir känsligare ju högre upp i åldrarna man kommer, skolklass är ju lite annat..

• Ettantian

Jättesvårt! Jag vet ett barn som aldrig blivit bjuden för hon är inte någons bästa vän. När man är så liten som fyra anser jag att man inte själv kan välja helt fritt vilka man ska bjuda. Alla är väl kompisar :)

• Bling1975

På de premisserna du beskriver så tycker jag det låter bra och rimligt. Hon bjuder de barn hon har gått med sedan start och ingen blir utpekad och utanför.

• modsey

antingen gör man ett litet kalas med bara 3-5 stycken då kan det vara ok att inet bjuda alla.
    Annars bjuder man alla!

• glassen

Nu har jag inte läst alla svaren, men jag förstår nog inte riktigt. Fyller hon 4 år och går i förskoleklass redan? Men du kanske inte bor i Sverige så de börjar skolan tidigare. Annars brukar ju en lagom regel för barn i den åldern att bjuda lika många barn som barnet fyller, t ex ett barn som fyller 4 år bjuder 4 kompisar osv.
    Men när de börjat förskoleklassen är det vanligt att man bjuder hela klassen, men då är de flesta i Sverige 6-7 år.
    Men kan du inte höra med din dotter vilka hon vill bjuda? Min dotter kommer nog få sitt första kalas när hon fyller 5 och då kommer hon få bjuda de hon vill (om det inte är för många).

• MallaL

När mina barn var små körde vi med regeln att antingen bjuder man mindre än halva gruppen/klassen, eller så bjuder man hela. Att bjuda en majoritet och lämna några utanför är inte OK. Att bjuda 4 av 12 är helt i sin ordning tycker jag, men 8 av 12 känns fel för mig i alla fall.

• Alexi

Jag tycker det är helt orimligt med hela gruppen på fyraårskalas. Vem har glädje av det liksom. Sköter man inbjudningarna snyggt osv så är det inga barn som blir lidande av att inte bli bjudna. Vi bjöd fem barn på dotterns fyraårskalas, sen var det typ tio barn på femårskalaset, helt lagom nivåer.

• tideloo

Vi tog alla som är födda samma år som dottern, vi pratade med personalen som tyckte det var ett bra sätt.

• Vinterankan

På vår förskola så har det varit att en del bjuder bara några få, en del bjuder alla av samma kön och en del bjuder alla i samma åldersgrupp (och kanske någon till om det finns en i annan ålder de leker mycket med). Ingen bjuder hela gruppen.

• älskarlivet81

Min dotter är snart 4 och hon är inte kompisar med alla på förskolan. Hon vet mycket väl vem hon är vän med och har även en "bästa kompis".

Ettantian skrev 2014-02-05 15:44:08 följande:
    Jättesvårt! Jag vet ett barn som aldrig blivit bjuden för hon är inte någons bästa vän. När man är så liten som fyra anser jag att man inte själv kan välja helt fritt vilka man ska bjuda. Alla är väl kompisar :)

• Ettantian

Jag fattar väl att man vet vilka man är kompis med. Men när man är fyra tycker jag att man är för liten för att välja bort några. På vår förskola är alla kompisar, man är snäll mot alla och man leker med alla tillsammans. Jag tycker det är fel att handplocka några inför kalas.
    Samtidigt förstår jag att man inte kan eller vill bjuda en hel grupp på kanske 23 barn... Men man borde ha någon logik bakom de man bjuder. Men det är bara vad jag tycker. Vi bjöd som sagt årskullen och det funkade bra för oss.

• Annaïck

oj hyra gympasal...är inte det lite överdrivet? Jag skulle bjuda de där 4 kompisarna istället

• älskarlivet81
    Ettantian skrev 2014-02-06 08:32:29 följande:
    Jag fattar väl att man vet vilka man är kompis med. Men när man är fyra tycker jag att man är för liten för att välja bort några. På vår förskola är alla kompisar, man är snäll mot alla och man leker med alla tillsammans. Jag tycker det är fel att handplocka några inför kalas.
    Samtidigt förstår jag att man inte kan eller vill bjuda en hel grupp på kanske 23 barn... Men man borde ha någon logik bakom de man bjuder. Men det är bara vad jag tycker. Vi bjöd som sagt årskullen och det funkade bra för oss.
    Vet inte om vi kommer ha någon logik när vi bjuder, kan i alla fall inte bjuda 19 barn i åldrarna 1-5 år när vi dessutom känner många med barn. Vi delar därför upp det så här i år att vi har ett kalas med familjen (mina syskon, syskonbarn och våra föräldrar), sen ett barnkalas med några barn från förskolan (blir några som är lika gamla som min dotter och någon som är äldre) + andra vänner som haft barnkalas för sina barn men där vi inte umgås med föräldrarna och så kommer vi ha ett tredje kalas med våra vänner och deras barn.
  • lindis

vad intressant det är att läsa alla era svar, och era tankar, alla verkar tycka olika :)
    nej självklart går min inte i förskoleklass redan, hon är bara 4 år! och jag menade förskola och det blev klass av farten, jag menar hela hennes avdelning...

Får hon bestämma vilka hon vill bjuda blir det alla! Det är ju en helt ny avdelning, och alla barnen har inte börjat än men hinner börja innan kalaset.. och dom är för små för att vara på kalas utan förälder tycker jag, så det blir ju att en förälder får följa med också.. det blir 16 barn och så föräldrar på det.. så ja då måste vi hyra gympasalen (som ligger precis vid dagis) för så stort bor vi inte :)

• glassen
    lindis skrev 2014-02-06 13:10:00 följande:
    vad intressant det är att läsa alla era svar, och era tankar, alla verkar tycka olika :)
    nej självklart går min inte i förskoleklass redan, hon är bara 4 år! och jag menade förskola och det blev klass av farten, jag menar hela hennes avdelning...

Får hon bestämma vilka hon vill bjuda blir det alla! Det är ju en helt ny avdelning, och alla barnen har inte börjat än men hinner börja innan kalaset.. och dom är för små för att vara på kalas utan förälder tycker jag, så det blir ju att en förälder får följa med också.. det blir 16 barn och så föräldrar på det.. så ja då måste vi hyra gympasalen (som ligger precis vid dagis) för så stort bor vi inte :)
    Fast man kan ju bestämma hur många hon får bjuda och säga " du får bjuda x antal kompisar". Då får hon välja själv, men ni kommer ifrån bekymret att hela avdelningen bjuds.
    Om ni skulle välja att bjuda hela avdelningen har ni tur att det är så pass liten avdelning i alla fall, på min dotters avdelning är de 45 barn.
  • uglygodcilla81

Håller med många, antingen några få eller alla! För vår fyra-åring bjuder vi fyra barn. Barn som hon gillar o leker med!! Fast det blir ju föräldrar o syskon som kommer också, trevligt! :) min erfarenhet av fyra-års kalas var ändå att barnen inte lekte så mycket tillsammans, utan snarare passade på att leka med "värdbarnets" leksaker, medan värdbarnet var upptager med sina nya leksaker som hon fått i present :)

• isisisis

Vi bjuder några få.3 pojkar och 2 flickor från Dagis sedan har vi ett par barn som inte går på dagis som kommer.
    Det blir lagom för oss.Vi bor i en trea och barnen fyller i mars så...man kan inte vara ute eller på kolonin.

• frullan

Min son har precis fyllt 4 och haft sitt allra första kalas. Vi tog förskolebilden så pekade han ut vilka han ville bjuda (just nu är han inne i en period där tjejer inte är så populär så det var inte så många av dem som blev bjudna). När han hade pekat ut vilka han ville bjuda så blev det 10 st totalt och det var vad vi hade tänkt oss också. Sen tyvärr trillade en del bort så dem blev bara 5st + han och jag kan meddela att det var alldeles lagom för hans ålder.

Svar på tråden kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?