• elieelie78

Mascara på 5 åring!!??

Hejsan! Jag arbetar på ett dagis norr om stan.Ett underbart yrke och underbara barn. Men har ett problem som jag skulle vilja ha åsikter om. Jag har en härlig skara barn som jag är fröken åt. Men har under en lång tid reagerat på att en flicka (5år)som verkar ha konstiga hemma förhållanden. Hon bor varannan vecka hos mamman och pappan. Det som är skrämmande är att det verkar se så olika ut i uppfostran varannan vecka hos den här tjejen. Veckorna hon bor hos sin pappa är hon mer mogen, självsäker, ser vårdad ut i hår och normala dagis kläder. Veckorna hon är hos sin mamma har hon ofta nån typ av maskerad kläder eller rätt begagnade små kläder. Ovårdat hår med tover. Problemet är att hon kissar i trosan dom veckorna hon är hos sin mamma. Något vi har märkt på avdelningen. Vi har pratat lite mellan oss som jobbar med henne att det är sån skillnad varannan vecka. Men nu har det blivit ett problem bland hennes vänner på dagis. Dom retar henne för hur hennes lugg ser ut. Att hon har konstiga kläder. Och i månads så hade hennes mamma sminkat henne med mascara! Och dagen efter hade hon sovit med maskaran att hon va helt svart under ögonen. Så den här veckan har hon blivit retad för sina maskeradkläder, en sneklippt lugg och maskaran. Jag tycker så synd om henne. Hjälp mig, va tycker ni föräldrar. Ska jag prata med den här mamman? Vi fröknar har diskuterat att vi snart måste göra nått. Men att den här mamman verkar väldigt udda och kanske inte förstår? Kanske införa sminkförbud och vanlig klädsel så hon inte ska behöva höra från andra barnen att hon ser konstig ut? Snälla tips...

• Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??
  • MadHatter

Stämmer detta verkligen? Är du föeskolelärare och känner att du behöver fråga folk på FL om detta? Är det ens lämpligt att ventilera ett barn på ett öppet forum så här?

Har ni inga personalmöten, någon chef, kontakt på socialförvaltningen eller liknande att tillfråga? Ni är ju uppenbarligen oroliga för barnets hemförhållanden.

Har ni inga rutiner kring oro för barn?

Varför blandar du ihop "retningen" med det andra? Dagisbarn som retar ett barn för att hon har "konstig" lugg måste ni ju hantera (på annat sätt än att prata med mamman/socialanmäla - det är två skilda problem, bara för att mamman får hjälp försvinner inte de andra barnens beteende automatiskt). Har ni inga rutiner/handlingsplan för när barnen ger sig på ett barn?

• fluu

För det första, skärp er och jobba med mobbingmentaliteten i gruppen! Ingen ska bli retad, allra minst för utseende.
    Och vad fan menar du med att ungen ser "välvårdad" ut när hon har pappavecka?
    Men det verkar helt klart vara något som inte står rätt till. Att hon bara kissar på sig under mammaveckorna skulle jag se som ett stort varningstecken. Ni kanske har tillgång till någon kurator du kan rådfråga?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Siilje

Man kan göra en orosanmälan om misstänker att barnet inte mår så bra hos mamman.

• Tow2Mater
    elieelie78 skrev 2014-02-19 03:35:39 följande:
    Vi har pratat med pappan.
    Ni har pratat med pappan men inte med mamman??
  • Litet My

Är inne på samma sak som Madhatter, såna saker ska förskolan ha rutiner för samt ta upp på möten eller med rektor osv.

• glassen

Nu har jag inte läst alla andra svar. Men jag tänker direkt att denna flicka inte mår bra, och blir faktiskt lite förvånad att ni på förskolan ännu inte agerat eftersom ni har anmälningsplikt. Det naturliga är väl att ni börjar med att prata med föräldrarna, men om problemen kvarstår ska ni göra en anmälan till socialtjänsten.

• pgw
    MadHatter skrev 2014-02-19 04:48:07 följande:
    Stämmer detta verkligen? Är du föeskolelärare och känner att du behöver fråga folk på FL om detta? Är det ens lämpligt att ventilera ett barn på ett öppet forum så här?
    "Alla som i förskolans och skolans verksamhet kommer i kontakt med känsliga uppgifter har tystnadsplikt. Tystnadsplikten gäller barns och anhörigas personliga förhållanden."

• mammasus

Du har tystnadsplikt om du jobbar i förskolan!! Du får inte alls skriva här på Familjeliv. Skäms!! Ta upp fr

• memis

Ni som arbetar på förskola har anmälningsplikt vid oro!!
    Att du skriver här, ni i arbetsgruppen pratar om vad ni ska vara tyder på oro !

Hur svårt kan det vara, ni är skyldiga att anmäla.
    Förskolepersonal behöver inte prata med föräldrarna ens innan ni anmäler, bör inte heller göra det om jag förstått det rätt..

Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??