• Mangafragor

    Kronisk svamp som är resistent mot diflucan. Hjälp!!!

    Har under många år haft besvär med återkommande svampinfektioner i underlivet. Jag har blivit behandlad med diflucan i olika starka doser. De senaste gångerna har varit långtidsbehandlingar på upp till 6 månader. Det har fungerat bra så länge jag tagit medicinen och några månadercefter, men har alltid kommit tillbaka ändå. Nu har jag svamp igen och denna gången hjälper inte diflucan längre. Har varit hos flera läkare och ingen vet vad de ska göra. De säger att diflucan är den enda behandlingen som finns. Finns det någon annan som har samma erfarenhet av resistens mot diflucan och som blivit hjälpta av något annat? Jag har läst på mkt om det här och vet att det finns sporanox och borsyra man kan testa. Har någon fått detta av sin gynekolog och har det hjälpt? Är medicinerna bara ett sätt att hålla en symtomfri så länge man tar dem eller kan de verkligen ta bort den aggressiva svampen så att den lugnar ner sig för gott? Jag är livrädd för att gå med dessa besvär resten av mitt liv nu när jag börjar bli resistent mot de behandlingar som finns. Snälla ni som har erfarenhet av detta och fått hjälp, hör av er! Jag behöver inga råd om att använda bomullstrosor eller tvätta med olja eller liknande. När man har så här svåra besvär behövs mer än så. Jag har även försökt svälta ut svampen med candidadiet men det verkar tyvärr inte räcka för mig. Fungoral vet jag att någon blivit hjälpt av och fått svampen till att gå över till en lindrigare form, men denna medicin är nu förbjuden i Sverige. Jag undrar också om det är någon som vet en duktig gynekolog/hudläkare i Skåne som behandlat svamp med annat än diflucan? Jag behöver träffa en läkare som är expert på detta och kan tänka lite utanför det vanliga.

  • Svar på tråden Kronisk svamp som är resistent mot diflucan. Hjälp!!!
  • Mangafragor

    Ingen som provat borsyra? Någon som vet en duktig gyn/hudläkare i Skåne som kan mer än bara skriva ut diflucan på löpande band? Jag tror att hitta rätt läkare är a och o i det här.

  • dessan59

    Jag har titt som tätt svamp i underlivet eller på tungan. För mycket socker "göder" svampen som bara växer och växer. Det har hänt att jag har ätit Diflucan  i ett par månader för att "svälta Ut" svampen.jag tror inte att man ska bara ta svampmedel vaginalt, utan har man svamp så tror jag mer på att ta svamptabletter för du kan ha svamp hela vägen.

    Fukt kan göra att svampen trivs, jag har ett he...på sommaren då det är varmt. Eller blöta kläder, direkt så kommer eländet tillbaka.Jag cyklade väldigt mycket för några år sedan, svampen kom som ett brev på posten, sökte läkare som sa..... du får väll sluta att cykla då!!! 

  • Themis
    Mangafragor skrev 2014-02-23 09:31:41 följande:

    Tack! Jag började faktiskt med tygbindor till natten för ca två månader sedan och använder natracares engångs bindor till dagen efter råd från en läkare att jag aldrig får använda tampong då det torkar ut och rubbar balansen i underlivet.
    Jag skulle kanske inte säga aldrig, men man ska bara använda tampong när man verkligen blöder mycket, och ha binda på natten så underlivet får lufta.

    Ellen tamponger har hjälpt mig att få en stabilare mikroflora, många har en svacka veckan innan mens då pH-balansen ändras och man är extra känslig för svamp.

    Efter att min riktiga problemperiod med svamp var över (2 år höll jag på med eländet och fick gå i kjol hela tiden!!) så fick jag ofta de första symptomen (klåda) den veckan och fick direkt ta bort allt sött. Men genom att använda Ellen 1-2 dagar varje mens så är det numera ett minne blott och jag kan äta sött igen utan bieffekter.

    Den enda svagheten som är kvar är extrem värme, så Spanien är inte mitt favoritland för semester. Dubai däremot funkade för där fanns det AC precis överallt.
    Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Mangafragor
    dessan59 skrev 2014-02-23 10:00:37 följande:
    Jag har titt som tätt svamp i underlivet eller på tungan. För mycket socker "göder" svampen som bara växer och växer. Det har hänt att jag har ätit Diflucan  i ett par månader för att "svälta Ut" svampen.jag tror inte att man ska bara ta svampmedel vaginalt, utan har man svamp så tror jag mer på att ta svamptabletter för du kan ha svamp hela vägen. Fukt kan göra att svampen trivs, jag har ett he...på sommaren då det är varmt. Eller blöta kläder, direkt så kommer eländet tillbaka.Jag cyklade väldigt mycket för några år sedan, svampen kom som ett brev på posten, sökte läkare som sa..... du får väll sluta att cykla då!!! 

    Absolut! Jag håller med om att det är bättre att ta svamptabletter. Men mitt problem är att jag ätit så mkt diflucan att det inte hjälper längre. Så vad gör man nu för att bli av med svampen???
  • LaFontaine
    Mangafragor skrev 2014-02-23 14:09:20 följande:

    Absolut! Jag håller med om att det är bättre att ta svamptabletter. Men mitt problem är att jag ätit så mkt diflucan att det inte hjälper längre. Så vad gör man nu för att bli av med svampen???
    Jag frågar igen, har man tagit provet så att man vet att det ens är svamp eller vilken sort?
  • Mangafragor
    LaFontaine skrev 2014-02-23 14:28:30 följande:
    Jag frågar igen, har man tagit provet så att man vet att det ens är svamp eller vilken sort?

    Inte den här gången, men många gånger tidigare och det är c.albicans.
  • LaFontaine
    Mangafragor skrev 2014-02-23 15:18:18 följande:

    Inte den här gången, men många gånger tidigare och det är c.albicans.
    Okej, det är bra i alla fall. Det är inte alltid man gör det nämligen.
  • frangipani

    Hej! 

    Vet inte om det är aktuellt för dig längre men här har du en som har kört behandling med Borsyra i långa perioder.. tyvärr fungerar det inte för mig :/ 

    Har du fått tag i det och kunnat prova? Skulle vara jätteintressant att få kontakt med någon annan som testat det.

    Känns som jag kört fast och att det inte finns något mer de kan göra nu..Har haft besvär i princip nonstop de senaste 5 åren, har varit runt hos mängder med gynekologer och barnmorskor, på ungdomsmottagningen, privatkliniker, vårdcentralen, sjukhuset!

    Den sista jag varit hos är erkänd som den bästa gynekologen här där jag bor, hon är den som skrivit ut borsyra till mig och även tagit en odling för att se vilken typ av svamp det är. Det är albicans. Har ätit diflucan samtidigt som borsyran och även ett par doser sporanox. Men inget lindrar.

    Borsyra är för övrigt sjukt dyrt! Men jag köper det och behandlar med det ändå, mest för att jag känner att något måste jag ju göra :/  
    Den borsyran jag fått ordinerad ska tas 2 ggr i veckan i ca 15 veckor, och denna gång har jag fått ett "dubbelt"recept så nu är jag inne i en omgång på 30 veckor.

    Det skulle ju dock kunna vara så att man är så skör i slemhinnorna efter alla behandlingar och infektioner att det är det som orsakar svedan nu, och faktiskt inte levande svamp. Har testat Ovesterin för att försöka bygga upp slemhinnorna, det hjälpte inte... men histaminer kanske vore något?? Om man inte har allergier annars, vågar man prova det ändå? 
    Ska absolut fråga min gynekolog också... men tyvärr får jag för det mesta känslan att de inte vet mer än vad jag gör. Läskigt hur lite kunskap det finns om detta stora problem som så många lider av.. 

  • frangipani

    Hej! 

    Vet inte om det är aktuellt för dig längre men här har du en som har kört behandling med Borsyra i långa perioder.. tyvärr fungerar det inte för mig :/ 

    Har du fått tag i det och kunnat prova? Skulle vara jätteintressant att få kontakt med någon annan som testat det.

    Känns som jag kört fast och att det inte finns något mer de kan göra nu..Har haft besvär i princip nonstop de senaste 5 åren, har varit runt hos mängder med gynekologer och barnmorskor, på ungdomsmottagningen, privatkliniker, vårdcentralen, sjukhuset!

    Den sista jag varit hos är erkänd som den bästa gynekologen här där jag bor, hon är den som skrivit ut borsyra till mig och även tagit en odling för att se vilken typ av svamp det är. Det är albicans. Har ätit diflucan samtidigt som borsyran och även ett par doser sporanox. Men inget lindrar.

    Borsyra är för övrigt sjukt dyrt! Men jag köper det och behandlar med det ändå, mest för att jag känner att något måste jag ju göra :/  
    Den borsyran jag fått ordinerad ska tas 2 ggr i veckan i ca 15 veckor, och denna gång har jag fått ett "dubbelt"recept så nu är jag inne i en omgång på 30 veckor.

    Det skulle ju dock kunna vara så att man är så skör i slemhinnorna efter alla behandlingar och infektioner att det är det som orsakar svedan nu, och faktiskt inte levande svamp. Har testat Ovesterin för att försöka bygga upp slemhinnorna, det hjälpte inte... men histaminer kanske vore något?? Om man inte har allergier annars, vågar man prova det ändå? 
    Ska absolut fråga min gynekolog också... men tyvärr får jag för det mesta känslan att de inte vet mer än vad jag gör. Läskigt hur lite kunskap det finns om detta stora problem som så många lider av.. 

  • Maddet

    Hur går det för dig? Hittade din tråd precis, jag har även en egen tråd om denna satans jävla helvetes plåga!

    Tyvärr är det ofta så att kvinnor lider i tystnad och därför tror jag det inte finns så mkt forskning på deta område. Man får väl själv ta och utbilda sig och börja forska ????

    Jag har kronisk svamp sen 6 år, är nu gravid med barn nr 2 och har, naturligtvis, svamp så in i helvete!

    Jag får psykbryt och det drabbar förhållandet då självkänslan flyttat hemifrån för länge sen.

    Jag har provat det mesta, Diflucan, sporanox, fluconazol, men skiten kommer tillbaka! Ovesterin funkade bra på mig när jag inte hade svamp, slemhinnorna blev starkare men nu är man i träsket igen.

    Jag har tyvärr inga nya tips mer än att stå på dig hos Gyn, tvinga dom att ta tag i det. Jag bor i Stockholm och hat varit hos minst tio olika Gyn och ala gissar sig fram och skriver ut recept på svampmedel utan att gå till botten med varför man får det.

    Ett annat tips är att du kan gå till en homeopat för att kanske få något tillskott, jag har läst att några fått bra hjälp på det sättet.

    Hoppas du mår bättre! Nu ska jag återgå till mitt hopplösa gravida svamprika liv utan glädje och hopp om framtiden.. Yeeeeeeej...

  • alexias mamma

    En kompis till mig hade samma problem som ni beskriver. Hon körde en stenhård diet... Tror den hette candida dieten, googla på det. Hon blev av med svampen och det har ej kommit tillbaka ännu (flera år sedan). Dieten håller man i 2 månader.

  • Pascal

    Jag hade kroniska besvär förut och fick gå på långa kurer med Duflican först men det kom alltid tillbaka efter ett tag. Till slut så fick jag gå på en 4 månader lång kur med diflican och Sporanox om vartannat för att svampen inte skulle kunna bli resistent.
    Samtidigt så sökte jag hjälp hos en homeopat som satte mig på en kur med 4 olika preparat jag skulle äta under ca 1 mån. Jädrar i min lilla låda säger jag bara. Det brakade loss och jag fick en svampinfektion värre än jag nånsin varit med om!
    Jag kunde bokstavligt talat gräva ut kesoliknande flytningar ur mig (ursäkta äcklet men det var så pass som det tog) i ca 2 veckor.
    Jag tänkte att Gud vad har jag gjort?! Det blev bara värre! MEN - sen klingade det av och försvann helt.
    När jag avslutat homeopatkuren så fortsatte jag med diflucan/sporanoxkuren i 2 månader till och sen dess har jag aldrig haft en svampinfektion. Det är 4 år sen nu :)
    Det var som att homeopatkuren rensade ur kroppen på det som orsakade besvären och sen var jag "fri" från det på nåt vis. Ångrar inte att jag gick dit! Hon hjälpte mig verkligen.

  • Slevas

    Haft samma långvariga problem med svamp. Provat mycket men det aom hjälote var när jag Slutade med socker. Efter ca 5 månader försvann svampen. Kan inte Heller använda tampong längre. Vid svamp använde jag äppelcidervinäger och baddade på utsidan. Direkt lindring och förbättring. Bättre än pevaryl å all sån skit

  • Novile
    Pascal skrev 2016-10-13 10:52:50 följande:

    Jag hade kroniska besvär förut och fick gå på långa kurer med Duflican först men det kom alltid tillbaka efter ett tag. Till slut så fick jag gå på en 4 månader lång kur med diflican och Sporanox om vartannat för att svampen inte skulle kunna bli resistent.
    Samtidigt så sökte jag hjälp hos en homeopat som satte mig på en kur med 4 olika preparat jag skulle äta under ca 1 mån. Jädrar i min lilla låda säger jag bara. Det brakade loss och jag fick en svampinfektion värre än jag nånsin varit med om!
    Jag kunde bokstavligt talat gräva ut kesoliknande flytningar ur mig (ursäkta äcklet men det var så pass som det tog) i ca 2 veckor.
    Jag tänkte att Gud vad har jag gjort?! Det blev bara värre! MEN - sen klingade det av och försvann helt.
    När jag avslutat homeopatkuren så fortsatte jag med diflucan/sporanoxkuren i 2 månader till och sen dess har jag aldrig haft en svampinfektion. Det är 4 år sen nu :)
    Det var som att homeopatkuren rensade ur kroppen på det som orsakade besvären och sen var jag "fri" från det på nåt vis. Ångrar inte att jag gick dit! Hon hjälpte mig verkligen.


    Vad heter homeopat medicinen och stället du gick till? Skulle uppskatta svar!! :)
  • BBBodies

    Har du provat kaprylsyra och oreganoolja? Oljan kanske du både kan smörja med samt ta tabletter. Dödar jäst/svamp.

Svar på tråden Kronisk svamp som är resistent mot diflucan. Hjälp!!!