Hur gör alla andra?
Hej.
Vi har lite problem med vår son när det kommer till läggning. Han blir ett år den 1 mars och vi har egentligen aldrig haft fasta tider med när han ska sova från början utan det har kommit den sista tiden. För det mesta så somnar han hos mig eller med mig i sängen, för att sedan sova hela natten själv eller få komma till oss någon gång på natten.
Till saken hör att han har leukemi, därav så kom alla rutiner väldigt sent pga sjukdomen, och äter för det första ingen vanlig mat utan han får fortfarande ersättning. Så vi har egentligen ingen möjlighet att ge en vällingflaska som han somnar till.
Vi har för det andra precis dragit bort hans sond(som gick ner till magsäcken), den han fick hälften av all mat igenom för bara någon dag sedan men idag har han ätit riktigt bra, men för tidigt för att han ska somna till matningen.
Vi får hålla på i minst 20 minuter, jag vet, det är inte så lång tid alls, men under hela tiden så gråter han. Han får inte sova längre än till 16.00, om han inte somnar sent men då blir även nattningen lite senare, och har som mest sovit i två timmar då. Ska man låta honom sova till senast 15.30?
Hur gör ni andra? Vi har inga rutiner vid läggnigen som sagt var, utan har försökt med sagor, varpå han inte alls är intresserad, sång och det hela slutar med att jag måste smeka honom över huvudet för att han överhuvudtaget ska somna. Men hur kommer det blir senare då? Ska jag behöva smeka honom över huvudet jämt när han ska somna?
Jag vill enbart ha tips, ingen påhoppning då allt har varit jobbigt i övrigt med hans sjukdom.