• Äldre 3 Mar 22:14
    13054 visningar
    23 svar
    23
    13054

    ngn medial här? min son ser spöken

    Hej min son har sedan 7 års ålder varit extremt rädd för mörker sova ensam innan dess låg han alltid själv. Han är nu 11 år. Han säger han är rädd för spöken. Jag säger de finns inte. Ofta rycker han till sätter sig upp. Jag ligger bredvid honom i sängen. Ibland vänder han sig om tittar på mig måste se att det verkligen är du säger han. Han har svårt komma till ro ibland höjer jag rösten, han har asperger också, då tittar han på mig livrädd säger tyst viska annars kommer de. Vilka säger jag? Spökena. Jag har alltid avfärdat honom men ändå känt obehag. Saken är den jag är livrädd för sådant. Jag tror jag också kan va öppen men jag slår ihärdigt ifrån mig. Varför. Ikväll tog jag mod till mig frågadw ser du spöken. Ja sa han lugnt. Om du ser dem säg till dem gå iväg jag har inte tid. Han satte sig upp direkt och sa frasen tittade rakt fram Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden ngn medial här? min son ser spöken
  • Arbets­vegan
    Äldre 4 Apr 23:14
    #11

    Det kanske är så att sonen "bara" har ovanligt livlig fantasi?
    Det är en välsignelse men kan även vara ett helvete eftersom det är så lätt att skrämma upp sig själv...

    Ta det på allvar, spöken finns. I hans huvud.
    För honom är det alldeles på riktigt så därför blir det helt fel när du säger att det inte finns.

    Mina barn var mindre men jag köpte världens mest anskrämliga lampa - SPÖKLAMPAN.
    Det var världens fiffigaste lampa, en sån som skrämmer bort spöken när den är tänd.
    Det krävdes visserligen lite argumenterande och övertalning för att övertyga barnen men sen har den hängt med till mitten på tonåren ungefär. Alltså långt förbi den ålder då man "borde" kunna förvänta sig att barn ska uppträda sm fullt logiska varelser.

    Min poäng är att du ska hitta något sätt som håller spöken borta och sen övertygar du sonen om att det fungerar.


    Använd svanglasögon
  • Flaskp­ostare­n
    Äldre 4 Apr 23:17
    #12

    Ta honom till en psykiatriker. Han kanske är schitzo? Fast det brukar visa sig senare i livet.

  • Äldre 16 Apr 20:54
    #13

    Tack Björn 03 för seriöst svar. Och flaskpostaren han är inte schizo.

  • Äldre 17 Apr 07:25
    #14
    Björn03 skrev 2014-04-04 23:00:53 följande:
    Slutligen, ett tips: ta kontakt med ett medium du litar på (det finns charlataner i branschen, så om du har en vän eller bekant som rekommenderar något bra medium, så pröva det, annars har jag förslag)
    Hur menar du att man skall kunna skilja ut charlatanerna ifrån de andra? Inbillar mig att även mina vänner kan bli lurade, söker därför ett säkrare sätt att ta reda på om de är charlataner eller inte.
  • Äldre 18 Apr 19:56
    #15

    Jag har sett andar sedan jag var 4 år gammal. Min mamma gick med mig till en psykiater men hjälpte inte, såklart!!
    Han är 11 år så en bra ålder att förstå osv.
    För att stänga ner mig så föreställer jag mig ett ljus som kommer från solchakran (magen) sakta men säkert släcker jag ljuset, när den är släckt så är jag "stängd", man måste göra det kanske en gång om dagen, för man öppnar sig omedveten under dagens förlopp.
    Testa det med honom, se om det funkar.


  • Sun 2 Oct 2022 02:41
    #16

    Det är ju mycket länge sedan du skrev här så jag hoppas att du och din son fick hjälp. Det som "de" vill honom är förmodligen bara att han ska hjälpa dem vidare till ljuset om de inte hittar fram (barn är ljusa och nära andra sidan för de är inte så stängda).... alternativt är det bara några som hälsar på för att han är öppen.....att han blir rädd kan dra dit fler tyvärr. Men det går utmärkt att bara att lära honom att säga "nej, jag vill vara ifred" och att han då direkt efter försöker stänga " den delen av medvetandet" genom att aktivt tänka på andra väldigt konkreta saker som "vad vill jag göra imorgon och visualisera de olika sakerna som ska hända osv". Min son är också synsk och det är även jag och min mormor var det och en systerdotter är det. Vi mår bra och jag är inte alls rädd och ganska jordbunden. Hoppas att han nu inte är rädd längre utan kan hantera det. 

  • Sun 2 Oct 2022 04:10
    #17

    Finns ju såna som rensar ut huset för dej vet flera som haft det. Själv har ja låtit bli. Kommer ej på namnet på de som var hem till min bekanta men efter det blev de lugnt i deras hus

  • Mon 3 Oct 2022 11:35
    #18

    Handlar det inte bara om sömnparalys... Om det är i sängen han "ser" dem. Sömnparalys-hallucinationer känns otroligt verkliga och är mycket obehagliga. 

  • Mon 3 Oct 2022 11:47
    #19

    Han är väl bara mörkrädd och inbillar sig.
    Om han hade sagt att han sett människor hade man kanske reagerat, men spöken...Nej det låter som ett barn som är mörkrädd, särskilt som det endast är när han ska sova och på natten som han verkar vara rädd och ser spökena. 
    Det går nog över med tiden. Han kanske kan ha en nattlampa på?

  • Mon 3 Oct 2022 11:52
    #20
    19rimturse74 skrev 2022-10-02 02:41:05 följande:

    Det är ju mycket länge sedan du skrev här så jag hoppas att du och din son fick hjälp. Det som "de" vill honom är förmodligen bara att han ska hjälpa dem vidare till ljuset om de inte hittar fram (barn är ljusa och nära andra sidan för de är inte så stängda).... alternativt är det bara några som hälsar på för att han är öppen.....att han blir rädd kan dra dit fler tyvärr. Men det går utmärkt att bara att lära honom att säga "nej, jag vill vara ifred" och att han då direkt efter försöker stänga " den delen av medvetandet" genom att aktivt tänka på andra väldigt konkreta saker som "vad vill jag göra imorgon och visualisera de olika sakerna som ska hända osv". Min son är också synsk och det är även jag och min mormor var det och en systerdotter är det. Vi mår bra och jag är inte alls rädd och ganska jordbunden. Hoppas att han nu inte är rädd längre utan kan hantera det. 


    Hur ser spöken ut då? Hur ser andra sidan ut? 
  • Mon 3 Oct 2022 13:23
    #21

    Jag tänker att oavsett vad det beror på blir det inte bättre av att du blir rädd och pratar om spökena osv. Det bästa är att avleda hans tankar och prata om något annat och se glad och lugn ut. Du är ditt barns trygghet, du ska inte skapa oro och stress genom att bekräfta att han ser spöken och att även du är rädd för dem.

    Om det nu finns spöken finns det väl inget som säger att de skulle vara farliga eller göra någon illa? Eller? Det kan ju lika gärna vara en person som tidigare har bott i huset/lägenheten eller någon släkting osv. Inget att vara rädd för, med andra ord.

  • Mon 3 Oct 2022 13:34
    #22

    Var lite försiktig med det där. Visst, en del människor tror att vissa kan kommunicera med spöken/andar. Men just barn med Asperger kan vara rätt så känsliga. Inte bara när det gäller sånt, utan tyvärr så får en del också psykos. Jag jobbar med såna barn/ungdomar och vi har haft ungefär 4 eller 5 under dem senaste åren som faktiskt hört röster och/eller sett saker också. 

    Det betyder förstås inte att det måste vara så för din son. Men det finns en förhöjd risk och du bör vara försiktig. Du måste ju inte ta honom till BUP och tillsammans prata om det, men kanske kan du få råd av dem? Det är nog inte första gången de hör något sånt. Om du känner att du tycker han kan väl få vara medial om han nu är det - avväg bara att du dels inte bekräftar det han upplever för långt - om du förstår vad jag menar? Jag menar, man vill ju inte avfärda det som ens barn hör, ser, känner. Men man vill inte heller intala dem att det verkligen är så, om det kanske bara är en fas eller en rädsla. 

    Det är ju också det - om han är rädd för det, så är det ju inte heller så positivt. Och om du tror att det han upplever är på riktigt - jag avfärdar inte det helt. Man vet aldrig. Men, han är 11 år. Det brukar vara yngre barn. Jag skulle åtminstone försöka få råd från barnpsykiatrin. 

  • Mon 3 Oct 2022 13:35
    #23

    oops... var tråden gammal? 

Svar på tråden ngn medial här? min son ser spöken