Löpartjejen1 skrev 2014-03-04 15:30:25 följande:
Hej!
Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid vilket jag såklart är vädligt lycklig över:) Men nu har jag en fråga, finns det några aktiva löpare därute som är gravida?
Jag är väldigt aktiv och löper cira 4 gånger per vecka och hade planerat att springa ett halvmaraton nu i vår. Men nu är jag väldigt osäker på hur mycket jag kan springa och när jag ska sluta? Har någon erfarenhet? SKulle vara kul att höra hur ni andra sportiga gravida haft det!
Jag är ingen löpare, men höll på med Klassikern när jag fick veta att jag var gravid. Hade inte riktigt kommit igång ordentligt med löpningen då jag hade fullt upp med cykel och simning. Sedan sprang jag i några veckor innan jag började må illa (mitt i sommaren, varmt, jobbade heltid - inte så löpsugen efter jobbet). Hur som helst så genomförde jag Lidingöloppet i alla fall, tror jag var i vecka 17+0 när jag gjorde det. Det tog sin lilla tid eftersom mina knän och höfter var ovana vid löpning (och man är mjukare i leder och sånt när man är gravid). Men orken var inga som helst problem, hade en bra uthållighetsgrund att stå på sedan tidigare. Slutsats: om du är van löpare tror jag inte att det är något problem. Däremot kanske du får sänka amitionsnivån lite och inte jaga rekordtider. Förutsatt att du inte drabbas av foglossning eller andra problem.
Jobbigt att springa tyckte jag sedan att det blev först när magen blev så stor att den skumpade i otakt. Men då tror jag att jag var i vecka 25 eller så. Kortare sträckor kan jag dock springa fortfarande och jag har BF på fredag :)
Lycka till!