• Löpartjejen1

Någon gravid löpare därute??

Hej!

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid vilket jag såklart är vädligt lycklig över:) Men nu har jag en fråga, finns det några aktiva löpare därute som är gravida?

Jag är väldigt aktiv och löper cira 4 gånger per vecka och hade planerat att springa ett halvmaraton nu i vår. Men nu är jag väldigt osäker på hur mycket jag kan springa och när jag ska sluta? Har någon erfarenhet? SKulle vara kul att höra hur ni andra sportiga gravida haft det!

• Svar på tråden Någon gravid löpare därute??
  • Philippa

Min arbetskamrat är en aktiv löpare, hon sprang som vanligt till 8:e månaden, sedan blev magen för tung och hon tog snabba promenader fram till förlossningen.

Hon började springa 2 månader efter förlossningen.

• skånetjej88
    Löpartjejen1 skrev 2014-03-04 15:30:25 följande:

Hej!

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid vilket jag såklart är vädligt lycklig över:) Men nu har jag en fråga, finns det några aktiva löpare därute som är gravida?

Jag är väldigt aktiv och löper cira 4 gånger per vecka och hade planerat att springa ett halvmaraton nu i vår. Men nu är jag väldigt osäker på hur mycket jag kan springa och när jag ska sluta? Har någon erfarenhet? SKulle vara kul att höra hur ni andra sportiga gravida haft det!

Jag är ingen löpare, men höll på med Klassikern när jag fick veta att jag var gravid. Hade inte riktigt kommit igång ordentligt med löpningen då jag hade fullt upp med cykel och simning. Sedan sprang jag i några veckor innan jag började må illa (mitt i sommaren, varmt, jobbade heltid - inte så löpsugen efter jobbet). Hur som helst så genomförde jag Lidingöloppet i alla fall, tror jag var i vecka 17+0 när jag gjorde det. Det tog sin lilla tid eftersom mina knän och höfter var ovana vid löpning (och man är mjukare i leder och sånt när man är gravid). Men orken var inga som helst problem, hade en bra uthållighetsgrund att stå på sedan tidigare. Slutsats: om du är van löpare tror jag inte att det är något problem. Däremot kanske du får sänka amitionsnivån lite och inte jaga rekordtider. Förutsatt att du inte drabbas av foglossning eller andra problem.

Jobbigt att springa tyckte jag sedan att det blev först när magen blev så stor att den skumpade i otakt. Men då tror jag att jag var i vecka 25 eller så. Kortare sträckor kan jag dock springa fortfarande och jag har BF på fredag :)

Lycka till!
  • Löpartjejen1

Oh vad skönt att höra att andra har fortsatt vara aktiva fast ni varit gravida :) 

Vad jag är mest rädd för är mina knän eftersom jag har haft en hel del knäproblem tidigare. Och jag är rädd att magen blir för tung och förstör mina knän men jag får väl försöka ta det lugnt så att detta inte händer! 

• cosinus

Nu har jag inte sprungit så mycket som dig men med första barnet sprang jag till v 37 (men det gick iiiiiiinte fort på slutet)

Med övriga barn har jag fått ge mig tidigt typ i v 15 p g a fogarna.

Men mitt råd är att prova dig fram, sluta om det gör ont någonstans och du behöver ju inte köra dig så slut att du bara ligger i ett dike och kippar efter luft när du är klar.

Det enda jag tycker är riktigt jobbigt med att träna som gravid (jag har med småsyskonen kört spinningcykel ist för löpning) är att liksom mentalt acceptera att det bara går utför, att aktivt låta bli att pressa det sista och faktiskt lyssna på kroppen.

Jag är ju annars en sådan som kör det jag tänkt oavsett om jag inte har lust och att det går tungt är liksom inget jag bryr mig om. Ibland är det svårt att veta om man bara är opeppad eller om det faktiskt går tungt på riktigt.

Men träna på, känns det bra är det bra det är min fasta övertygelse.

När jag väntade 3an var det f ö en tjej i en nätgrupp jag var med i som sprang varje dag i princip hela graviditeten, men hon var så gott som elitlöpare innan.

• ektopp

Jag tycker att du ska träna på så länge det känns bra men att halvmara låter som en onödig ansträngning för en gravid kropp. Och då har jag sprungit både maraton och ultramaraton tidigare kan tilläggas, tycker inte halvmara är så väldigt långt egentligen. Men i takt med att graviditeten fortskrider kommer du bli tröttare och flåsigare. Du kommer bli känsligare i blodsockerhållningen och måste äta små portioner ofta. Många slutar också att springa när de närmar sig v. 20 för att det tynger neråt på ett obehagligt sätt (belastar bäckenbotten).

Jag själv är i v. 14 och springer en del, dock inte så mycket som förr om åren (pga skada). Jag skulle ha åkt Vasaloppet i v. 12 men den stora tröttheten knockade mig i v. 7 och jag insåg då att långlopp inte var en bra idé. Jag tränade långpass om 1,5 till 3,5 h fram till v. 7, på cykel, skidor och crosstrainer. Jag försöker springa 2 pass i veckan, så mycket som mina ben håller för, och passens längd blir då ca 30-50 min. Jag planerar att springa/jogga så länge det känns okej.

Vet för övrigt en som sprang SM-stafett i orientering när hon var i åttonde månaden. Men hon var förstås extremt vältränad (världselit).

• MintyK

Åh, nu blev jag sjukt sugen på träning! Springer, tränar styrka, spinning, skidor mm ca 5 ggr i veckan i vanliga fall, men som gravid slår min kropp bakut redan från v 5-6. Har, så här i slutet av tredje tuffa graviditeten, fått veta att jag har för hög progesteronhalt, vilket gör mig konstant utmattad. Jag tittar avundsjukt på andra löpare och tänker att i höst är det min tur... Efter barn nr 1 tog det lång tid innan kroppen var så pass läkt att jag kunde springa, men efter barn nr 2 joggade jag efter 8 veckor. Man får helt enkelt anpassa sig till vad kroppen vill just nu och vara glad att graviditet inte är ett livslångt tillstånd. Lycka till med graviditeten och träningen!

• Aktuelle

Hej! Har precis plussat i torsdags. Kommer springa så länge fogarna tillåter (fått problem kring v13 tidigare grav) :) någon halvmara blir det dock inte nu i maj vilket jag hade funderat på, får nog nöja mig med kortare distanser, kommer som sagt vara svårt att acceptera att det går söligare än vanligt :P huvudsaken jag rör på mig tänkte jag. :)

• Fiamadde

Jag är löpare och tränar ca 70km/v. Jag har kört på som vanligt ungefär fram tills nu när jag är i v. 12, har jag fått bruna flytningar/liten färsk blödning efter varje löppass... Vet inte hur jag ska tänka måste jag lägga av med löpningen helt och alternativ träna? Vad tror ni?
    Har sprungit ca 7km per pass.

• JodiBabe
    Fiamadde skrev 2023-06-14 07:46:50 följande:

Jag är löpare och tränar ca 70km/v. Jag har kört på som vanligt ungefär fram tills nu när jag är i v. 12, har jag fått bruna flytningar/liten färsk blödning efter varje löppass... Vet inte hur jag ska tänka måste jag lägga av med löpningen helt och alternativ träna? Vad tror ni?
    Har sprungit ca 7km per pass.

Kanske korta av sträckan och se om det blir annorlunda? Tex köra 5 km alternativt 7 km långsammare?
Svar på tråden Någon gravid löpare därute??