Jag gjorde min medicinska abort igår.
Jag var i vecka 7+5. Jag kom dit i förrgår och tog en tablett som stannade upp graviditeten. Fick ut gult slem (slemproppen) i torsdags. I går fredags åkte jag tillbaka och förde upp fyra tabletter så långt upp som möjligt i slidan. Efter 40 minuter började jag känna värkar. Gick på toaletten två gånger. Svimmade nästan ena gången så öppnade dörren o ropade på min pojkvän och la mig sedan på golvet. Alla andra tre svimmade på toaletten och fick åka in på en säng så det är bra om man lägger sig med benen högt när man börja känna sig yr!
Gick tillbaka till sängen. Väldigt förbannad för hade bett om kirurgisk abort men blev nekad för jag var så tidig. Jag hade fruktansvärt ont. När jag satte mig i sängen låg jag o snurrade runt o trodde jag skulle dö. Kände att jag behövde gå på toaletten o tog med min kille. När jag satte mig ner gick vattnet och smärtan försvann. Det kom ut två blodklumpar som satt ihop (som ett plommon och russin) då trodde jag att allt var över.
Jag gick ner o fikade i cafeterian och tog en promenad utomhus med min pojkvän för hade fått en morfintablett. Då blev jag lite hög. Jag sa till om en morfintablett när jag fick som mensvärk. För jag tänkte att det skulle ta ett tag för den att värka.
Sedan gick vi in till KK och fick mer fika där. Jag kände sen hur något åkte ner så tog med mig min pojkvän till toaletten. Det var två stora klumpar. En som var röd/gul och grusaktig (tydligen moderkakan) sedan en blodklump. Dessa klumpar var båda ca 10 cm i diameter. Trodde hela livmodern kom ut! Tittade igenom hela men såg inte embryot/fostret som skulle vara 7-13 mm långt. Det hade känts bra för mig att få se det så hade jag varit säker på att även embryot kommit ut. Nu blöder jag som en vanlig mens. Har inte alls ont men tar 2 iprem och 2 alvedon i förebyggande syfte.
Om man bortser från dom 10 minuter innan vattnet gick så var allt smärtfritt. Nu är jag glad att jag tog medicinsk abort för jag har oroat mig så mycket innan. Be om smärtstillande direkt när du känner av lite smärta så hinner tabletten värka, och ha gärna med dig någon in på toaletten.
Jag har mått så dåligt inför detta innan men nu känner jag som en lättnad. Jag är lite ledsen att jag inte fick se embryot men jag hoppas att det följde med ut! Jag kände även som värkar och tryckte på då, det var då vattnet kom. Ha med hörlurar/en bok eller något till mottagningen. För mig tog det inte ens två timmar för allt att komma ut, endast 10 minuter med smärta. Jag ska på kontroll i maj. Jag hoppas att allt har gått bra till dess!
Lycka till!