• Anonym (Elak av alkohol)

Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?

Hej.

Jag har börjat märka av ett dåligt mönster i mina alkoholvanor. Förr viftade jag bara undan det och brydde mig inte, men nu har nära och kära börjat må dåligt av det.
    Jag dricker alkohol kanske en gång i månaden, det blir oftast utgång med det. Jag har börjat märka att jag beter mig fruktansvärt illa när jag dricker, oftast mot min pojkvän som är den snällaste killen i världen. Det har även hänt mot min syster och min mamma någon enstaka gång. Jag blir otroligt svartsjuk på fyllan, av ingen anledning. Jag har även slagit min kille...

För nåt halvår sen var jag och min pojkvän på en fest ihop. Jag var lite full och pussade honom på kinden, sen gick jag in i ett annat rum. När jag kom tillbaka hade han läppstiftsavtrycket kvar från mig på kinden. Jag blev jätte arg och anklagade honom för otrohet. Han blev ju förstås både chockad och ledsen och förstod ingenting. Sen vägrade jag i princip prata med honom. Jag anklagade även en vän för att det va hon som hade kysst honom.

Såhär blir jag VARJE gång jag dricker. Aggressiv! Privat är jag en lugn, snäll person... förstår inte varför jag blir såhär?

Min pojkvän har börjat må otroligt dåligt av det här. Han är rädd för att festa med mig och vill helst inte göra det längre för han vet vad som kommer hända.
    Även om jag inte dricker speciellt ofta så har jag säkert bestämt mig 375635 ggr innan att jag ska sluta, eller dra ner på det. Sen hamnar man på en fest och folk undrar varför man inte dricker och att det är tråkigt, och så slutar det med att jag dricker ändå.

Har jag alkoholproblem?
    Vill inte ha det såhär längre... Nästa helg ska vi på fest, har lovat mig själv att jag ska vara nykter..

• Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Sluta nummer 2) skrev 2014-03-08 22:59:56 följande:
    Låter väldigt mycket som mig igen... Jag har också ett behov av kontroll och från pojkvännens vänners sida så framstår jag som den tråkiga och kontrollerande flickvännen när jag är raka motsatsen och de istället beskriver min pojkvän. Jag dricker ytterst sällan och undviker alla situationer som inkluderar alkohol då folk har så svårt att acceptera att jag inte vill dricka. Som du skriver så tappar man sugen när det 9 gånger av 10 slutar olyckligt. Vill inte sätta mig i situationer där jag vet att jg kommer må dåligt och dessutom tar det tid att reparera de skador som pojkvännen gjort. Det förstör förhållandet. Tycker det är jobbigt att bli sedd som tråkig av en del, men så är ju inte dom där heller när pojkvännen är full, anklagar mig för otrohet och hittar på saker, hamnar i slagsmål med andra osv... Nu håller jag mig nykter för att jag åtminstone ska ha "kontroll över mig själv" om saker skulle urarta. Är jag nykter så har jag full koll på allt som händer. Får ofta ångest och ont i magen om vi ska på tillställningar där det finns alkohol. Min pojkvän har ofta ångest dagen efter för saker han gjort och sagt, men så händer det igen...och igen. Men det har ändå blivit bättre jämfört ned när vi träffades. Det har lugnat sig lite, men efter allt som hänt så är det svårt att bara glömma och gå vidare. Jag kommer nog alltid ha ångest när han dricker, även om det inte skulle hända nåt.
    Åh ja, vad jag håller med dig! Jag skämms väldigt ofta över hur han behandlar mig inför folk på fyllan men samtidigt så skäms jag över mig själv för jag framstår som en kontrollerande, tråkig jävla surkärring. 

Jag ser mycket likheter i det du skriver. Man skämms över hur man blir behandlad och hur man agerar och hanterar situationerna. Jag brukar inte heller kunna slappna av och dricka i den mängd jag önskade att jag kunde, eftersom jag känner ett tvång till att vara så pass nykter att jag kan "ta hand om oss båda". 

Jag kan tänka mig att jag också kommer ha en liten oro i magen, trots att saker och ting blivit bra. Med tanke på att det är ett stort problem, så kommer det knappast försvinna och risken för att trilla dit igen kommer alltid finnas där. Sen är det ju upp till var och en om man tycker att det är värt att stanna kvar eller ej. Alla har ju sina problem, jag har mina problem också. Men sen vilka problem ens partner har kan man ju antingen acceptera, ge en chans till att förändra eller lämna. Jag har valt att ge min pojkvän en chans till att förändra, men han vet att det här är sista chansen. Jag vill inte behöva stå ut med det där något mer!
  • Anonym (Sluta nummer 2)

Jag vet! Så försöker man så diskret som möjligt påminna sin pojkvän om att ta det lugnt så ingen annan ska märka hur man försöker kontrollera situationen. Samtidigt kan jag ändå förstå hur jag måste låta när jag gång på gång säger till pojkvännen att inte dricka så mycket. Jag låter ju som om jag tror att jag är hans mamma! Jag har testat alla möjliga sätt för att få våra festkvällar att fungera men det gör inte det. Det som fungerar bäst är att inte vara där eller att vara nykter, tyvärr. 
    Jag kan bli helt matt av att försöka ligga steget före hela tiden och försöker förutspå vad som ska hända. Minst lila tecken på berusning från honom så börjar jag må dåligt, just för att jag vet vad det kan leda till. Sen har han en "magisk" gräns och när han passerar den så går det inte att prata med honom längre. Han stänger liksom av. Och det är också då han börjar bli riktigt otrevlig både mot mig och all runt omkring. När vi väl kommit hem kan jag få vara vaken hela natten och lyssna på hans prat om att jag gjort si eller så och då helt plötsligt är hans agerande mitt fel... Det är som att han vill bråka. Då ligger jag mest och önskar att han kunde vara tyst så jag kan få sova, för jag vet att vi inte kan komma någonstans med diskussionen när han är full. Blir så tröttsamt.
    Det som irriterar mig riktigt mycket är den bristande självinsikten. Han har inte jättemycket vänner, blir sällan bjuden på några fester och han hamnar i slagsmål rätt ofta, men han kan inte göra kopplingen att det är HANS eget beteende som gör att det är så. Då ligger alltid felet hos någon annan. Någon annan slog honom eller så är dom elaka för att de inte bjuder honom på fester osv. Han ser inte själv att alkohol gör honom till en otrevlig människa som ingen vill vara med. Själv tror han att han blir trevlig och social. Dessutom blir han kaxig när han dricker och det stör sig folk på och det är ofta därför han hamnar i trubbel med andra människor. Hans sociala kompetens är som bortblåst när han är full.
    Som du säger så gör man ju ändå ett val när man väljer att stanna eller gå. Ibland kan jag önska att han hade en massa andra fel och brister så det hade blivit enkelt att göra slut, men det har han inte. Vårt liv tillsammans är riktigt bra på alla andra sätt. Som det är nu har vi kommit överens om att han inte ska dricka mer än några folköl när vi är tillsammans. Vill han festa ska han säga till innan så jag kan planera att inte vara hemma då alternativt att han går ut och festar med nån kompis.
    Han är som två olika personer. En kille som är helt fantastisk när han är nykter och den elakaste människa jag någonsin träffat när han är full. Lite doctor Jekyll and mr. Hyde över det hela.

• Anonym (sluta)
    Anonym (Sluta nummer 2) skrev 2014-03-09 14:52:48 följande:

Jag vet! Så försöker man så diskret som möjligt påminna sin pojkvän om att ta det lugnt så ingen annan ska märka hur man försöker kontrollera situationen. Samtidigt kan jag ändå förstå hur jag måste låta när jag gång på gång säger till pojkvännen att inte dricka så mycket. Jag låter ju som om jag tror att jag är hans mamma! Jag har testat alla möjliga sätt för att få våra festkvällar att fungera men det gör inte det. Det som fungerar bäst är att inte vara där eller att vara nykter, tyvärr. 
    Jag kan bli helt matt av att försöka ligga steget före hela tiden och försöker förutspå vad som ska hända. Minst lila tecken på berusning från honom så börjar jag må dåligt, just för att jag vet vad det kan leda till. Sen har han en "magisk" gräns och när han passerar den så går det inte att prata med honom längre. Han stänger liksom av. Och det är också då han börjar bli riktigt otrevlig både mot mig och all runt omkring. När vi väl kommit hem kan jag få vara vaken hela natten och lyssna på hans prat om att jag gjort si eller så och då helt plötsligt är hans agerande mitt fel... Det är som att han vill bråka. Då ligger jag mest och önskar att han kunde vara tyst så jag kan få sova, för jag vet att vi inte kan komma någonstans med diskussionen när han är full. Blir så tröttsamt.
    Det som irriterar mig riktigt mycket är den bristande självinsikten. Han har inte jättemycket vänner, blir sällan bjuden på några fester och han hamnar i slagsmål rätt ofta, men han kan inte göra kopplingen att det är HANS eget beteende som gör att det är så. Då ligger alltid felet hos någon annan. Någon annan slog honom eller så är dom elaka för att de inte bjuder honom på fester osv. Han ser inte själv att alkohol gör honom till en otrevlig människa som ingen vill vara med. Själv tror han att han blir trevlig och social. Dessutom blir han kaxig när han dricker och det stör sig folk på och det är ofta därför han hamnar i trubbel med andra människor. Hans sociala kompetens är som bortblåst när han är full.
    Som du säger så gör man ju ändå ett val när man väljer att stanna eller gå. Ibland kan jag önska att han hade en massa andra fel och brister så det hade blivit enkelt att göra slut, men det har han inte. Vårt liv tillsammans är riktigt bra på alla andra sätt. Som det är nu har vi kommit överens om att han inte ska dricka mer än några folköl när vi är tillsammans. Vill han festa ska han säga till innan så jag kan planera att inte vara hemma då alternativt att han går ut och festar med nån kompis.
    Han är som två olika personer. En kille som är helt fantastisk när han är nykter och den elakaste människa jag någonsin träffat när han är full. Lite doctor Jekyll and mr. Hyde över det hela.

Ser väldigt mycket likheter i våra män. Min blir också stöddig, ska leka "allan ballan" etc. Han är en go människa när han är nykter, visst kan han bli monster då också, men det är hans adhd och aggressions problem rent allmänt som ställer till det. Jag själv har kort stubin så jag tänder till lätt, samtidigt som jag har mycket tålamod. Jag agerar och hanterar situationer olika beroende på vilka som befinner sig i den och vad det är som händer. Jag har liksom fått nog av att jag framstår som den svaga, kontrollerande tjejjen som han kastar omkring bäst han vill på fyllan. Trött på att han kan skita i mig totalt och välja sina polare framför mig i alla lägen. Trött på att få skämmas över hur han beter sig allmänt i onyktert tillstånd och hur han behandlar mig och andra. Jag har liksom fått nog av allting... jag klarar inte av hur han blir när han dricker helt enkelt. 
  • Baby Firefly

Drick inte alkohol helt enkelt. Jag kan dricka mig aspackad utan att göra en fluga förnär så länge jag håller mig borta ifrån vodka. Därför dricker jag aldrig vodka någonsin då jag bara blir lättretlig och spydig av det. 

• Anonym (sluta 3)

Sluta helt att dricka och du kommer att upptäcka en hel skön värld. Dopaminet i hjärnan får sin naturliga kraft och utsöndring och du kan va "påtänd" när som helst. Utan en massa tokiga konsekvenser. Skit skönt.

• Anonym (Elak av alkohol)

Hej på er! Jag minns inte vem det var som gav mig det förslaget, men mina vänner fyllde 25 i helgen och den personen tyckte inte att jag borde gå dit. Eftersom det kommer av mycket alkohol där. Men jag åkte dit, var så bestämd att jag inte skulle dricka och tog med mig alkoholfritt alternativ. Det gick jätte bra, jag hade väldigt kul och kände inte alls något sug. Nu är det ju inte så enkelt att allting löser sig nu, men det känns som att jag kan klara det för förut har jag aldrig varit såhär bestämd.

• slutatsnusa
    Anonym (Elak av alkohol) skrev 2014-03-17 11:00:38 följande:
    Hej på er! Jag minns inte vem det var som gav mig det förslaget, men mina vänner fyllde 25 i helgen och den personen tyckte inte att jag borde gå dit. Eftersom det kommer av mycket alkohol där. Men jag åkte dit, var så bestämd att jag inte skulle dricka och tog med mig alkoholfritt alternativ. Det gick jätte bra, jag hade väldigt kul och kände inte alls något sug. Nu är det ju inte så enkelt att allting löser sig nu, men det känns som att jag kan klara det för förut har jag aldrig varit såhär bestämd.
    verkligen bra gjort och superstarkt av dig!!!
    hoppas att din kille kan hjälpa och stötta dig tex genom att inte dricjka han heller
    samt att dina riktiga vänner även skulle kunna dra ner på sitt drickande när du är med
    återigen starkt gjort och hoppas att du kan fortsätta så
  • Anonym (sluta 3)
    Anonym (Elak av alkohol) skrev 2014-03-17 11:00:38 följande:
    Du ser, det funkar utan alkohol också.
    Du ska ta en dag i taget, du ska tänka att, idag ska jag inte dricka men imorgon vet man aldrig. Jag gjorde så och det funkade. Sen blev det så att jag sa till mig själv att jag får dricka nästa helg och sen blev det nästa helg osv till jag hade varit helt nykter i 12 månader.
  • orolig2121

Det går ganska fort att vänja sig av med alkohol. Jag är inte nykterist men dricker inte mycket numera.

Vartefter jag dricker allt mindre har jag också börjat märka hur mycket sämre dagen efter blir av att jag dricker. Förut tänkte jag inte så mycket på det.

• Anonym (sluta 3)
    orolig2121 skrev 2014-03-17 11:08:54 följande:
    Det går ganska fort att vänja sig av med alkohol. Jag är inte nykterist men dricker inte mycket numera.

Vartefter jag dricker allt mindre har jag också börjat märka hur mycket sämre dagen efter blir av att jag dricker. Förut tänkte jag inte så mycket på det.
    Du är avgiftad det är därför du blir dålig dagen efter.
  • orolig2121
    Anonym (sluta 3) skrev 2014-03-17 11:16:39 följande:
    Du är avgiftad det är därför du blir dålig dagen efter.
    Ja det är i alla fall en del av det.
  • Anonym (känner igen)

Du borde nog tänka över din alkoholkonsumtion lite.

De flesta vuxna känner till sin smärtgräns när det gäller alkohol. De kan ha ett normalt förhållande till alkohol, får inte särskilt förändrad personlighet när de dricker, förutom att de kanske blir lite gladare och mer högljudda, och vet när det är dags att sluta dricka och gå hem.

Andra dricker sig stupfulla, dröjer sig kvar på fester så länge som möjligt och fortsätter helst att supa till långt in på småtimmarna (eller i värsta fall till nästa dag). Detta beteende har kommit att normaliseras i dagens samhälle, trots att det är fysiskt och psykiskt ohälsosamt och riskfyllt för dem som riskerar att utveckla ett beroende. 

Jag har en syster som var en storkonsument av alkohol när hon var i din ålder. Inom umgängeskretsen sas det ofta att hon tappade fattningen och blev aggressiv så snart hon blev full, men eftersom jag ofta lämnade festerna tidigare fick jag aldrig uppleva detta beteende själv.

Nu 20 år senare, vet vi att hon är alkoholist. Jag misstänker också att hon lider av odiagnostiserad Borderline. Hon är livrädd för att överges, hon är avundsjuk, anklagande, långsint och verbalt våldsam mot dem som står henne närmast (det har även hänt att hon har varit fysiskt våldsam mot sin pojkvän).

Så ta itu med ditt drickande innan det är för sent, och börja eventuellt i terapi för att reda ut varför du inte klarar av att dricka utan att det går för långt.

Lycka till!

• Anonym (Psykologstudent)

Om man har svårt att hantera sin ilska kan detta vara ett sätt för att komma vidare för att få hjälp och/eller stöd. Det här är en hemsida som har skapats av psykologstudenter vid Linköpingsuniversitet:

Står allt inte rätt till i din relation?

DELTA är ett kostnadsfritt internetsystem
    med syfte att hjälpa individer som utövar någon form av våld
    i sin relation och inte vet vad de ska göra åt sin situation.

Läs mer här! www.iterapi.se/delta

• frappa
    Anonym (Psykologstudent) skrev 2014-03-31 12:10:31 följande:
    Om man har svårt att hantera sin ilska kan detta vara ett sätt för att komma vidare för att få hjälp och/eller stöd. Det här är en hemsida som har skapats av psykologstudenter vid Linköpingsuniversitet:

Står allt inte rätt till i din relation?

DELTA är ett kostnadsfritt internetsystem
    med syfte att hjälpa individer som utövar någon form av våld
    i sin relation och inte vet vad de ska göra åt sin situation.

Läs mer här! www.iterapi.se/delta

Menar du att ni kan hjälpa en att hantera sin ilska, när man är i berusning av alkohol?
    Kan inte processen i hur detta funkar i detalj, men är en kvalificerad gissning att alkoholen.

Tar bort spärrar som blottas allt eftersom alkoholen kommer in i kroppen.

Inte sett detta att spärrarna försvinner och någon blir aggressiv och förbannad live.

Men sett hur folk blivit elaka och konspirativa allt eftersom alkoholen komemr in.

Och sen provocera omgivningen, så de ska bli arga och ledsna:

Personen ifråga älskar ju ge sig på de som är enkla att manipulera.

Och de som inte bryr sig om h*nm och det skitsnack som kommer ur munnen.

Dessa låter h*n bli.

Väldigt konstiga beteenden alkohol kan skapa, som tom kan uppnå gränsen till farligt för omgivningen.

Har man bokstavsåkommor, så är man mer benägen att utagera mot andra när man konsumerar alkohol.

Svar på tråden Jag blir elak när jag dricker alkohol - har jag problem?