Donum skrev 2014-10-17 05:10:44 följande:
Jag tror att för många så är tiden med första barnet jäkligt jobbig. Det går inte att föreställa sig innan hur mycket tid som ett barn kräver. Jag tycker att jag jämt och ständigt träffar människor som beskriver sitt första barn som särskilt krävande. Jag tror att det bara är särskilt krävande i undantagsfall och att det snarare handlar om just omställningen från noll barn till ett barn. Jag hade inte heller räknat med den omställningen men det var viktigare att vår son fick syskon än att jag ska ha det bekvämt. Och andra barnet var som av en händelse otroligt lättsam att ha att göra med - vilket jag tror till stor del beror på att föräldrarna inte var så förvånade över hur det är att få barn. Jag tycker att det är enklare med två barn än med ett.
Jag tänker mer att om man har det lite kämpigt med första barnet, oavsett om det beror på barnet eller föräldrarnas förväntningar, så är det viktigare att prioritera den relationen och den anknytningen än att just då fokusera på att få syskon. Även om syskon ofta säkert knyter an till varandra och håller varandra "upptagna" på ett sätt som gör att föräldern uppfattar jag det som lättare.
I många fall kanske barnlängtan.anpassas helt naturligt efter barnets behov. Jag upplevde också när jag fick barn nummer två 6 år senare att det blev på ett sätt lättare och mer dynamiskt, men min äldsta hade språkstörning och adhd och han behövde verkligen MIG, inte syskon, de där första åren.