• blubbblubb

Betyg i förskolan- lösningen på allt?

Jag tänker på rubrikerna att betyg i åk 4 är det senaste förslaget på hur problemet med för dåliga kunskaper i skolan skall åtgärdas. Om nu åk 4 är så mycket bättre än åk 6, varför inte börja med betyg redan på förskolan?

Jag kan se vissa poänger med betyg för de som inte inser allvaret innan, men är problemet i skolan verkligen att lärare, föräldrar och barn inte känner till problemet?

Är problemet verkligen insikten i vilka som presterar dåligt? Jag trodde i mitt stilla sinne att problemet var åtgärderna som arbetsro, en lärare som hinner förklara, anpassade böcker för barn som är sena eller tidiga, bristen på tidiga insatser osv, osv. 

När kommer förslaget om att mäta befolkningens BMI var 5:e år för att lösa problemet med fetma?

• Svar på tråden Betyg i förskolan- lösningen på allt?
  • jordgubbe0812
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-28 11:17:14 följande:
    Ja men ts har inte skrivit skola i sin rubrik utan förskola. Löser vi alla problem genom att betygsätta förskolebarnen på förskolan?
    Skolan har klara mål av vad barn ska klarar av i varje årskurs men förskolan har bara strävmål. Dvs det är inget barnen ska kunna utan man ska sträva efter att barnen bör kunna. Det är ju väldigt svårt att betygsätta något som man bör kunna men ändå inte måste på förskolan mot att man SKA KUNNA i skolan.
    Men TS är ju ironiskt inlägg på folkpartiets förslag på ständiga betygssänkningar som lösningen på skolproblematiken !

• jordgubbe0812
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-27 18:10:55 följande:
    Jo man följer ju barnens utveckling som finns väl dokumenterad men att betygsätta det blir ju fel. Ja nu kan inte Jonte vid 1,1/2 års ålder inte gå stadigt än. Han får ett F i gång.
    Den enda fördelen med betyg på förskolenivå skulle väl kanske vara att visa på gruppnivå på de förskolor som behöver extra stöd t.ex in invandarområden. Det lär det väl knappast behövas någon regelrätt betygsättning för.
    Som förälder kan jag googla BVC:s regler och barnet begriper ändå inget.

• Lindsey Egot the only one
    jordgubbe0812 skrev 2014-03-28 11:41:43 följande:
    Men TS är ju ironiskt inlägg på folkpartiets förslag på ständiga betygssänkningar som lösningen på skolproblematiken !

Jo jag fattar men folk fattar ju inte att det är barn 1-5 år ts är ute efter utan diskuterar skolan. Barn 6-15 år
  • Tow2Mater
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-28 12:53:20 följande:
    Jo jag fattar men folk fattar ju inte att det är barn 1-5 år ts är ute efter utan diskuterar skolan. Barn 6-15 år
    Upp till åk 6 handlar diskussionne om enligt vad som sas i TS, frågan om betyg redan i fsk är bara en av frågorna:

"Jag tänker på rubrikerna att betyg i åk 4 är det senaste förslaget på hur problemet med för dåliga kunskaper i skolan skall åtgärdas.   ...
    Jag kan se vissa poänger med betyg för de som inte inser allvaret innan, men är problemet i skolan verkligen att lärare, föräldrar och barn inte känner till problemet?"

• Ragnar
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-28 11:06:09 följande:
    Läraren ska meddela om barnet når målen i årskursen och gör barnet det så har ju iaf fått reda på att barnet skulle få ett E (godkänt) om det varit betyg.
    Att få godkännt eller att ha nått målen säger mig egentligen inte så mycket. Tycker det är ett alltför vitt begrepp. Kanske klara man mer men eftersom man nått målet så slappnar man av och sänker kraven.
    Men om diskussionen handlar om betyg tidigare än grundskolan så är jag emot det. Vet inte riktigt vad de skulle sätta betyg på. Om de kan äta med sked, leka utan att slåss, klättra upp högst i klätterställningen kanske.
  • Tow2Mater
    Ragnar skrev 2014-03-28 14:44:38 följande:
    Men om diskussionen handlar om betyg tidigare än grundskolan så är jag emot det. Vet inte riktigt vad de skulle sätta betyg på. Om de kan äta med sked, leka utan att slåss, klättra upp högst i klätterställningen kanske.
    Hos oss handlar det om olika språkliga/sociala/motoriska fardigheter, bra exempel t ex här:

www.covenanthome.com/files/Kready_new.pdf

Om man kallar det evaluering eller betyg är ju ganska sak samma, men hos oss är det en bra fingervisning om ifall 5-åringen ska borja Kindergarten (fsk-klass) på hosten eller vänta ytterligare att år.

• Ragnar
    Tow2Mater skrev 2014-03-28 14:53:01 följande:
    Hos oss handlar det om olika språkliga/sociala/motoriska fardigheter, bra exempel t ex här:

www.covenanthome.com/files/Kready_new.pdf

Om man kallar det evaluering eller betyg är ju ganska sak samma, men hos oss är det en bra fingervisning om ifall 5-åringen ska borja Kindergarten (fsk-klass) på hosten eller vänta ytterligare att år.

Det kan ju vara bra förvisso. När jag tänker efter gör de något liknande här året innan de börjar skolan. Vi fick bara veta under ett föräldrarsamtal att vårat barn låg bra till och vi frågade inte mer. De gör bland annat ett prov som visar på om barnet kommer att ha svårigheter att lära läsa senare. De barn som fick dåliga resultat fick specialundervisning i läsning i förste klass. Har ingen aning om vad det är de provar men jag läste något om att det var en metod som var framtagen i Sverige.
  • blubbblubb
    Ragnar skrev 2014-03-28 20:16:38 följande:
    Det kan ju vara bra förvisso. När jag tänker efter gör de något liknande här året innan de börjar skolan. Vi fick bara veta under ett föräldrarsamtal att vårat barn låg bra till och vi frågade inte mer. De gör bland annat ett prov som visar på om barnet kommer att ha svårigheter att lära läsa senare. De barn som fick dåliga resultat fick specialundervisning i läsning i förste klass. Har ingen aning om vad det är de provar men jag läste något om att det var en metod som var framtagen i Sverige.
    Bornholmsmodellen är det många skolor som kör i förskoleklassen. Det kanske var den. 
  • blubbblubb
    Ragnar skrev 2014-03-28 14:44:38 följande:
    Att få godkännt eller att ha nått målen säger mig egentligen inte så mycket. Tycker det är ett alltför vitt begrepp. Kanske klara man mer men eftersom man nått målet så slappnar man av och sänker kraven.
    Förr hade de betyg i skolan i ordning och uppförande. Kanske vore någon form av bedömning av ansträngning/insats som komplement till de betyg/omdömen som ges. Problemet är väl att de skulle ge elever i högre årskursen som låtsades anstränga sig och att duktiga elever antagligen automatiskt få bra betyg oavsett hur mycket som var talang och vad som var studier.   
  • cheese

Betyg på eleverna ger inte bättre lärare eller elever. Bättre att jobba på att göra skolan till en trygg plats där man kan lära sig saker och ge de elever den extra hjälp som vissa behöver. Bara för man sätter betyg gör inte att ungarna lär sig mer. Nä kompetenta lärare och trygg miljö med den hjälp ungarna behöver för att få en stabil och bred grund av kunskap som dom senare i livet kan bygga på. Betyg skapar bara en massa krav. Vi är alla olika och vi alla lär oss kunskap på olika sätt. Den dagen skolan kan ge ungar möjlighet att hitta sitt sätt att lära sig. Då har vi kommit långt.   

• blubbblubb
    cheese skrev 2014-03-31 10:00:32 följande:
    Betyg på eleverna ger inte bättre lärare eller elever. Bättre att jobba på att göra skolan till en trygg plats där man kan lära sig saker och ge de elever den extra hjälp som vissa behöver. Bara för man sätter betyg gör inte att ungarna lär sig mer. Nä kompetenta lärare och trygg miljö med den hjälp ungarna behöver för att få en stabil och bred grund av kunskap som dom senare i livet kan bygga på. Betyg skapar bara en massa krav. Vi är alla olika och vi alla lär oss kunskap på olika sätt. Den dagen skolan kan ge ungar möjlighet att hitta sitt sätt att lära sig. Då har vi kommit långt.   

Naturligtvis. Det är ju det som är det sorgliga med förslaget, att det lär hjälpa marginellt. Nu sägs ju dock sänkningen till åk 6 gett mer motivation i klasserna. 
  • Tow2Mater
    cheese skrev 2014-03-31 10:00:32 följande:
    Du menar de behover inte lära sig att hantera krav? Livet kommer att vara fyllt av krav, det måste de kunna lära sig hantera redan i skolan.

Det ena behover ju inte utesluta det andra.
Svar på tråden Betyg i förskolan- lösningen på allt?