• Anonym (....)

    förlossningsrädsla. några timmar kvar. kan inte sova. :(

    Har väldigt stark förlossningsrädsla efter 2 tidigare svåra förlossningar samt övergrepp mm. Nu ska jag bli igångsatt imorgon (idag fredag) "när jag vaknat" på morgonen ska vi komma in. Problemet är att jag sov sammanlagt 2-3 timmar natten till idag och kan inte sova nu heller... Kommer förmodligen sitta här/försöka sova om vartannat tills första bussen går runt 6 tiden. Hade åkt nu om det inte vore för att barnvakten har bilen. Rädslan blev ju inte heller bättre av det här som stått i tidningarna idag om läkaren som blev friad och barnet som dog vid förlossningen. :( Tänk om min kropp helt enkelt är för trött för att orka kämpa efter alla dessa veckor med värkar, sömnlöshet och ångest. Allt är bara väldigt jobbigt just nu. Vet inte vad jag vill med tråden men måste skriva av mig lite så jag inte får mer panik än jag redan har...

  • Svar på tråden förlossningsrädsla. några timmar kvar. kan inte sova. :(
  • Anonym (M)

    Förstår din rädsla... hoppas allt går bra å lycka till! *styrkekram*

  • Anonym (Anny)

    Vet inte om detta kommer att hjälpa dig men jag skriver mitt lilla sovknep i alla fall. Har till och från lidit av otrolig ångest och haft väldiga sömnsvårigheter. Jag gör i alla fall såhär:

    Lägger mig i en bekväm ställning i sängen, andas in genom näsan och ut genom munnen, var 5 andetag håller jag andan i 3 sekunder (tips från psykologen) sedan när pulsen är lugn och fin startar jag igång någon sorts fantasilek, ex. Jag ska få träffa min favoritsångare för första gången och har skrivit om en av låtarna lite kul, hur ska låten låta? Då måste jag hitta på en text. Börjar jag sedan tänka på det som ger mig ångest igen så andas jag som ovan en stund till och börjar om med en ny fantasi.

    Jag ser när jag skriver hur skumt det låter, men det kan ju funka. :) kommer säkert att gå superbra i morgon, jag ska hålla tummar och tår för dig! Kram

  • Anonym (....)
    Anonym (Anny) skrev 2014-03-28 00:53:12 följande:
    Vet inte om detta kommer att hjälpa dig men jag skriver mitt lilla sovknep i alla fall. Har till och från lidit av otrolig ångest och haft väldiga sömnsvårigheter. Jag gör i alla fall såhär:
    Lägger mig i en bekväm ställning i sängen, andas in genom näsan och ut genom munnen, var 5 andetag håller jag andan i 3 sekunder (tips från psykologen) sedan när pulsen är lugn och fin startar jag igång någon sorts fantasilek, ex. Jag ska få träffa min favoritsångare för första gången och har skrivit om en av låtarna lite kul, hur ska låten låta? Då måste jag hitta på en text. Börjar jag sedan tänka på det som ger mig ångest igen så andas jag som ovan en stund till och börjar om med en ny fantasi.
    Jag ser när jag skriver hur skumt det låter, men det kan ju funka. :) kommer säkert att gå superbra i morgon, jag ska hålla tummar och tår för dig! Kram
    tack det lät som ett bra tips och jag ska testa. bara jobbigt att jag nu under graviditeten varit täppt i näsan hela tiden. Dels slutade jag röka samma dag jag plussade och dels slutade med en annan medicin som brukar dämpa svullnad som "bieffekt". Har levt på nässpray och förbrukat säkert 15-20 flaskor sedan starten och sen även dålig kondition. F.ö gått upp ca 25 kilo denna graviditet. (då är jag ändå inte riktigt fullgången utan blir igångsatt tidigt). Kan just nu inte ligga ner alls pga halsbränna mm heller. Tänkte att jag ska försöka hitta nått på tv att kolla på och försöka koppla bort lite men har bara grundutbudet och där är ju bara skit såhär dags.
  • Anonym (Stina)

    Hoppas du kunde sova. Jag hoppas du får en bra förlossning nu! Alla är olika och det här kanske är den gången du kan se tillbaka på den med glädje:). Var bestämd mot personalen om du vill ha det på ett visst vis. Vid min förlossning blev det en miss vid personalbyte och önskar jag varit mer krävande:p. Så berätta för personalen hur du känner. Man har mer styrka och kraft än man tror! Snart är din bebis hos dig, lycka till!

  • JazzKermit

    Hu så jobbigt! Försök ändå fokusera på att du snart får träffa din lilla skrutt! Lycka till och berätta hur det gick sen!

  • Anonym (....)

    sov 4 stycken halvtimmars pass inatt... åkte in rätt tidigt imorse sen tog det bara 4 timmar. allt har gått bra även om jag är sjuuuukt trött nu.

  • Anonym (Kim)
    Anonym (Anny) skrev 2014-03-28 00:53:12 följande:
    Vet inte om detta kommer att hjälpa dig men jag skriver mitt lilla sovknep i alla fall. Har till och från lidit av otrolig ångest och haft väldiga sömnsvårigheter. Jag gör i alla fall såhär:

    Lägger mig i en bekväm ställning i sängen, andas in genom näsan och ut genom munnen, var 5 andetag håller jag andan i 3 sekunder (tips från psykologen) sedan när pulsen är lugn och fin startar jag igång någon sorts fantasilek, ex. Jag ska få träffa min favoritsångare för första gången och har skrivit om en av låtarna lite kul, hur ska låten låta? Då måste jag hitta på en text. Börjar jag sedan tänka på det som ger mig ångest igen så andas jag som ovan en stund till och börjar om med en ny fantasi.

    Jag ser när jag skriver hur skumt det låter, men det kan ju funka. :) kommer säkert att gå superbra i morgon, jag ska hålla tummar och tår för dig! Kram



    Åh, det här är nog det enda vettiga förslaget jag har hört som nog skulle kunna funka på mig! Och då har jag haft sömnsvårigheter i ca 10 års tid och hört alla förslag som finns (vanligast är idiotförslaget "men gå bara och lägg dig på bestämda tider")! Tack så mycket! Ska testas ikväll.

    Tänkte skriva förlåt till ts för icke-existerande bra råd till dig, blev bara så exhalterad över att höra ett BRA insomningsknep. Men nu såg jag att din förlossning gått bra, skönt. Och grattis! Jag är i v 18 själv och har redan panik inför min förlossning.
  • Ann Cistrus
    Anonym (....) skrev 2014-03-28 18:33:48 följande:
    sov 4 stycken halvtimmars pass inatt... åkte in rätt tidigt imorse sen tog det bara 4 timmar. allt har gått bra även om jag är sjuuuukt trött nu.
    Härligt! Grattis!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden förlossningsrädsla. några timmar kvar. kan inte sova. :(