• Anonym (?)

    Förälder som ALDRIG LEKER med sitt barn?

    En i min omgivning hävdar att hon ALDRIG leker med sitt barn.

    Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Förälder som ALDRIG LEKER med sitt barn?
  • Tom Araya
    en glad skrev 2014-04-05 23:57:30 följande:
    Föräldrar lär sina barn turtagning, att dela med sig, samspel, att följa regler osv - allt det som de sedan tränar med sina kamrater. Om man tittar på friska, i övrigt normalutvecklade barn men som har svårt med socialt samspel och att avläsa de "koder" som ingår så är det barn vars föräldrar inte lekt och varit positiva förebilder för dem i leksituationer....
    Allt detta lärde jag mig ändå, utan vuxnas inblandning.
  • fluu
    Muppet skrev 2014-04-06 00:21:19 följande:
    Fast varför försöka döma mig för att jag leker med mina barn? Jag dömer inte er. Ni gör som ni vill. Jag säger bara hur jag gör.
    Jag är vare sig lektant eller dum på något sätt. Bara en mamma som inte säger nej till lek med mina barn.
    Hur dömer folk dig för själva lekandet? Du tror inte att det har med din lite mästrande attityd att göra?
    Du dömer alltså inte folk för att de inte leker? Nähä.... vad är det du har gjort i vartenda inlägg i tråden hittills då?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Sen.... vilken unge tycker att det är roligt att leka med någon som inte vill eller tycker att det är roligt att leka? Vuxen eller ej.  Det ville då inte jag som barn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tom Araya

    När jag tänker tillbaka på min barndoms lekar så skulle de helt förlora sitt roande värde om lekkamraterna saknade fantasi och inlevelseförmåga på den nivå bara andra barn har.

  • en glad
    Tom Araya skrev 2014-04-07 00:37:46 följande:
    När jag tänker tillbaka på min barndoms lekar så skulle de helt förlora sitt roande värde om lekkamraterna saknade fantasi och inlevelseförmåga på den nivå bara andra barn har.
    Ja, man vill ju gärna tro det - att barn lär av varandra. Men du borde nog istället ställa dig frågan varifrån de andra barnen fått sin inspiration och förmåga till lek o fantasi. Jag lovar dig - det var inte från andra barn, utan från sina föräldrar. Men de _tränade_ sin erfarenhet i leken med dig .....
  • Tom Araya
    en glad skrev 2014-04-07 02:03:10 följande:
    Ja, man vill ju gärna tro det - att barn lär av varandra. Men du borde nog istället ställa dig frågan varifrån de andra barnen fått sin inspiration och förmåga till lek o fantasi. Jag lovar dig - det var inte från andra barn, utan från sina föräldrar. Men de _tränade_ sin erfarenhet i leken med dig .....
    Jaså? Behöver barn verkligen få inspiration och förmåga från vuxna (då menar jag som medveten handling av vuxna, inte genom barns iaktagande av vuxna)? Kan vuxna lära barn något barnen är bättre på, som fantasi?

    Om jag kunde lära mig av andra barn, andra barn lära sig av mig, ja då kan barn lära sig av varandra, eller hur!?
  • athanatos

    Jag hade en otrolig fantasi som barn men ingen lekte med mig överhuvudtaget, jag växte upp i princip ensam utan syskon och vänner och med endast en förälder som knappt pratade med mig.
    Jag utvecklade min fantasi helt själv.

  • en glad
    Tom Araya skrev 2014-04-07 02:09:40 följande:
    Jaså? Behöver barn verkligen få inspiration och förmåga från vuxna (då menar jag som medveten handling av vuxna, inte genom barns iaktagande av vuxna)? Kan vuxna lära barn något barnen är bättre på, som fantasi?

    Om jag kunde lära mig av andra barn, andra barn lära sig av mig, ja då kan barn lära sig av varandra, eller hur!?
    Barns förmågor finns där inte från början, praktiska färdigheter liksom psykiska (som fantasi, empati, samspel, turtagning) - allt måste läras in med vuxna som vägledare/förebilder. Och det hela bygger på en trygg anknytning. Ett barn som saknar trygg anknytning har svårt både att fantisera, leka och lära sig saker. Det vet man genom gedigen forskning av barn som haft traumatisk första tid i livet .... (och inte fått hjälp att reparera den, i den mån det ens går!) Barn har alltså inte bättre medfödd fantasi än vuxna!
  • Tom Araya
    en glad skrev 2014-04-07 02:17:33 följande:
    Barns förmågor finns där inte från början, praktiska färdigheter liksom psykiska (som fantasi, empati, samspel, turtagning) - allt måste läras in med vuxna som vägledare/förebilder. Och det hela bygger på en trygg anknytning. Ett barn som saknar trygg anknytning har svårt både att fantisera, leka och lära sig saker. Det vet man genom gedigen forskning av barn som haft traumatisk första tid i livet .... (och inte fått hjälp att reparera den, i den mån det ens går!) Barn har alltså inte bättre medfödd fantasi än vuxna!
    Har du en pålitlig källa på att fantasi är något man måste lära sig?
  • Majsan70
    en glad skrev 2014-04-07 02:17:33 följande:
    Barns förmågor finns där inte från början, praktiska färdigheter liksom psykiska (som fantasi, empati, samspel, turtagning) - allt måste läras in med vuxna som vägledare/förebilder. Och det hela bygger på en trygg anknytning. Ett barn som saknar trygg anknytning har svårt både att fantisera, leka och lära sig saker. Det vet man genom gedigen forskning av barn som haft traumatisk första tid i livet .... (och inte fått hjälp att reparera den, i den mån det ens går!) Barn har alltså inte bättre medfödd fantasi än vuxna!
    Bara för att man inte leker med sina barn innebär det inte att de inte har en trygg anknytning. Att vara med sina föräldrar och andra vuxna lär dem precis allt det där du skriver om. Att iakta andra lär dem precis allt det där du skriver om. 
    Barn har ett öppet sinne som är så mycket större än vuxnas, om de bara får använda det. Du kan lix inte dra in barn som farit illa, blivit isolerade och kanske illa behandlade i en diskussion som denna. Det du skriver är helt rätt....i ett helt annat sammanhang. 
    Denna diskussion handlar ju inte om att vuxna hindrar sina barn från att leka. Den handlar inte om att vuxna som inte leker isolerar sina barn. Det handlar om att vissa inte inte leker med sina barn helt enkelt. 
  • Åsa
    en glad skrev 2014-04-07 02:03:10 följande:
    Ja, man vill ju gärna tro det - att barn lär av varandra. Men du borde nog istället ställa dig frågan varifrån de andra barnen fått sin inspiration och förmåga till lek o fantasi. Jag lovar dig - det var inte från andra barn, utan från sina föräldrar. Men de _tränade_ sin erfarenhet i leken med dig .....

    När jag växte upp var det mindre vanligt än idag att barn lekte med föräldrarna, och det gällde familjer överlag. Visst spelade vi spel och liknande men de gånger min mamma verkligen lekte med mig (bondgård med  plastdjur etc) minns jag fortfarande för att de stack ut. Och mitt intryck är att det såg ganska lika ut i andra familjer. Vad lekkamrater lärt sig bör i så fall ha kommit snarare från äldre syskon och lekkamrater (om vi går på din linje att det handlar om sådant man inte kan  komma på själv) än från vuxna.
  • en glad

    foraldrarochbarn.se/sa-utvecklas-ditt-barns-fantasi/

    Det enda som är medfött hos barn är sug- och gripreflexen. Sedan har vi medfödda förmågor som kräver stimulans för att utvecklas - dit hör hörsel, syn, gå på två ben, tal, empati, fantasi mm. Hur utvecklingen sker är beroende av sammanhanget därför är det så klokt ordnat av naturen att hjärnan forsätter att utvekclas efter födelsen - ja faktiskt ända upp i 20-25-årsåldern .....
    Om man tar talet tex så jollrar barn olika i olika språkområden. En skicklig logoped skulle tex genom att lyssna på jollret kunna avgöra varifrån en 8- månaders bebis kommer ....

    Barn är inte "färdiga" då de föds. Det är ju lätt att förstå då det gäller tal, gå osv men kanske svårare att förstå då det gäller mer abstrakta ting som fantasi ....

  • Tom Araya
    en glad skrev 2014-04-08 16:33:55 följande:
    foraldrarochbarn.se/sa-utvecklas-ditt-barns-f.../

    Det enda som är medfött hos barn är sug- och gripreflexen. Sedan har vi medfödda förmågor som kräver stimulans för att utvecklas - dit hör hörsel, syn, gå på två ben, tal, empati, fantasi mm. Hur utvecklingen sker är beroende av sammanhanget därför är det så klokt ordnat av naturen att hjärnan forsätter att utvekclas efter födelsen - ja faktiskt ända upp i 20-25-årsåldern .....
    Om man tar talet tex så jollrar barn olika i olika språkområden. En skicklig logoped skulle tex genom att lyssna på jollret kunna avgöra varifrån en 8- månaders bebis kommer ....

    Barn är inte "färdiga" då de föds. Det är ju lätt att förstå då det gäller tal, gå osv men kanske svårare att förstå då det gäller mer abstrakta ting som fantasi ....
    Nu var det inte frågan om utveckling utan vad som finns där att utveckla och vad som inte finns. Den mesta stimulans för utveckling av förmågor är inget vi skapar utan finns där automatiskt i det vi kallar liv och omgivning.
    Jag kan inte riktigt se behovet av att vuxna tar ansvar för utveckling av fantasi, snarare tvärt om. Barn fantiserar oerhört mycket och bra utan vuxna, men vuxna behöver då ibland visa hur verkligheten fungerar.


  • Fånga dagen
    Tom Araya skrev 2014-04-08 17:21:47 följande:
    Nu var det inte frågan om utveckling utan vad som finns där att utveckla och vad som inte finns. Den mesta stimulans för utveckling av förmågor är inget vi skapar utan finns där automatiskt i det vi kallar liv och omgivning.
    Jag kan inte riktigt se behovet av att vuxna tar ansvar för utveckling av fantasi, snarare tvärt om. Barn fantiserar oerhört mycket och bra utan vuxna, men vuxna behöver då ibland visa hur verkligheten fungerar.


Svar på tråden Förälder som ALDRIG LEKER med sitt barn?