• Ninni4

Avliva eller inte?

Har beslutsångest! Vi har en katt som kissar utanför sin låda nästan varje dag (spelar ingen roll om kattlådan är nyrensad eller inte eller vad vi rengör lådan och runt om med) Hon drar även baken mot golven i lägenheten efter att hon bajsat så det blir streck (vi har småbarn som kryper omkring på golven) Detta är inte så jättetrevligt och dessutom ska vi snart flytta till ett helt nybyggt hus. Där finns inga plastmattor där det e lätt att torka bort kiss på utan klinkers och parkett. Inte så jättebra då det är stor risk att golven blir fördärvade då kattkiss trängs igenom, hon har alltid bott i lägenhet och gått på låda i 10 år så tror inte vi kan lära henne att göra sina behov utomhus. Känns jobbigt då en kär vän försvinner men känns som att detta kissande och bajsstreck har gått för långt de senaste åren. Jag tål mycket men detta känns väldigt ofräscht.. Hur hade ni gjort? Kommer säkert få endel arga kommentarer...

• Svar på tråden Avliva eller inte?
  • Rollers
    Rollers skrev 2014-04-30 18:51:54 följande:
    Tur att det är ett djur då.
    Innan rättsaktivisterna får blodstörtning!  Jag googlade och ett djur räknas tydligen som en individ.
    My bad. Drömmer
  • Ninni4

Jo alltså det har med veterinär besök. Absolut har jag tänkt på det. De gånger vi varit hos veterinären har min katt blivit extremt rädd och aggressiv. Hon har bitit mig så det börjat blöda. När hon har varit där för vaccinering har dom fått sätta henne i en speciell bur, annars hade de inte kunnat handskas med henne. Till och med veterinärerna har blivit chockade. Ska dom undersöka henne så får dom söva ner henne typ för hon blir så rädd/aggressiv. En veterinär avrådde mig från att gå och vaccinera året där på pga att hon beteende sig så och dom tyckte inte jag skulle utsätta henne för det. Åkte sedan dit några år efter för att vaccinera igen för att hon skulle bo på kattpensionat och samma visa igen. Katten är väldigt speciell och nervös av sig så just därför jag dragit mig från veterinär besök för att hon reagerat så starkt varje gång.

• Dexter dot com

Be att få lugnade att ge hemma innan ni åker till vet så katten är hanterbar och slipper stressen.

• Shorona

Så du avlivar hellre katten än att få den undersökt?

Då får jag anta att du låter en jägare skjuta katten, för avlivning görs ju annars av veterinären.

• Ninni4
    Shorona skrev 2014-05-02 08:07:48 följande:
    Så du avlivar hellre katten än att få den undersökt? Då får jag anta att du låter en jägare skjuta katten, för avlivning görs ju annars av veterinären.

Så dumt, klart att jag inte gör det. Jag bara försökte förklara varför jag inte gjort ett veterinär besök innan.
  • Shorona
    Ninni4 skrev 2014-05-02 08:25:18 följande:

Så dumt, klart att jag inte gör det. Jag bara försökte förklara varför jag inte gjort ett veterinär besök innan.
    Men vad är det ens att fundera på då? Katten visar att något inte stämmer. Då utesluter man sjukdomar först.
  • nemo1

Veterinären kan söva katten för att göra en ordentlig undersökning med blod och urinprov och även kolla om analkörtlarna behöver tömmas. Den stressen får ni ta, hellre det än att katten går och lider.

• Tifastar

Ställde samma fråga här för typ ett år sen o fick mycket påhopp :-P

Iaf min katt började kissa i vår säng. Så efter 2 gånger kastrerade jag katten som då var 6 månader. Veterinären hittade inget fel på katten

Väl hemma så fortsatte katten att kissa i sängen. Sjukt irriterande och äckligt.

Jag hade dörren till sovrummet stängt men har barn som öppnade ibland o vips var katten där o kissade.

Jag omplacerade honom o där kissade han aldrig inne. Gick på låda. Där blev han döck rastlös för han var van att vara ute lite.

Tog hem katten igen efter en månad o sen dess har han aldrig kissat i sängen. Jag hade inte ändrat nått här hemma så vet inte varför han slutade.

Hade han fortsatt hade jag avlivat för jag vill inte ha mitt hem sönderkissat.

• Ninni4
    Tifastar skrev 2014-05-02 09:29:57 följande:
    Ställde samma fråga här för typ ett år sen o fick mycket påhopp :-P Iaf min katt började kissa i vår säng. Så efter 2 gånger kastrerade jag katten som då var 6 månader. Veterinären hittade inget fel på katten Väl hemma så fortsatte katten att kissa i sängen. Sjukt irriterande och äckligt. Jag hade dörren till sovrummet stängt men har barn som öppnade ibland o vips var katten där o kissade. Jag omplacerade honom o där kissade han aldrig inne. Gick på låda. Där blev han döck rastlös för han var van att vara ute lite. Tog hem katten igen efter en månad o sen dess har han aldrig kissat i sängen. Jag hade inte ändrat nått här hemma så vet inte varför han slutade. Hade han fortsatt hade jag avlivat för jag vill inte ha mitt hem sönderkissat.

Det handlar inte om att man inte är en djurvän för att man kanske väljer att ta bort sin katt. Man vill ju som sagt inte ha sitt hem förstört bara för att katten ska få leva några år till. Min katt har alltid varit lite av en "problemkatt" men jag gillar henne ändå :)
  • Tifastar
    Ninni4 skrev 2014-05-02 16:37:20 följande:
    Det handlar inte om att man inte är en djurvän för att man kanske väljer att ta bort sin katt. Man vill ju som sagt inte ha sitt hem förstört bara för att katten ska få leva några år till. Min katt har alltid varit lite av en "problemkatt" men jag gillar henne ändå :)

Håller helt med dig jag. Dock blir man trackad om man tänker/känner som oss. Vem vill ja en katt som kissar inne ? Man kan inte göra mer än att kolla upp katten.
  • Birmafröken
    Tifastar skrev 2014-05-02 18:07:00 följande:

Håller helt med dig jag. Dock blir man trackad om man tänker/känner som oss. Vem vill ja en katt som kissar inne ? Man kan inte göra mer än att kolla upp katten.
    Man kan (och bör) göra betydligt mer än att kolla upp katten.

Självklart ska man börja med att låta en veterinär kolla upp så att beteendet inte beror på sjukdom eller smärta, men förutom det finns det en hel del saker man kan göra själv:

Kolla upp hur katters naturliga, instinktiva och medfödda behov och beteenden ser ut när det gäller kattlådesituationen, och jämföra dessa behov med den lådsituation du erbjuder din katt. Att katten är "van vid" en viss lådsituation, att katten tidigare har använt den prickfritt i många år och fortfarande använder den då och då är ovidkommande. Felkissande är väldigt ofta resultatet av långvarigt missnöje med lådsituationen, även om katten instinktivt försöker använda den givna platsen in i det längsta. 

En optimal lådsituation enligt katters naturliga beteenden och behov ser ut på följande sätt:

1. Antal lådor: Minst 2 till en katt. Många katter ogillar att bajsa och kissa på samma ställe. Har man redan problem med felkissande behövs ännu fler.

2. Placering av lådor: Lådornas placering ska vara på lättåtkomliga, relativt centrala, men ändå ostörda platser. De ska inte stå i närheten av kattens matplats eller saker som kan kännas otrygga och skrämmande (t.ex. tvättmaskiner eller andra saker som låter eller rör sig). De ska heller inte vara placerade på så ostörda ställen att de blir svårtillgängliga.

3. Lådornas utformning: Lådorna bör vara stora och helt öppna. En del katter kan känna sig bekväma med tak på lådan, men svängluckor ska man alltid ta bort. Ingen katt uppskattar att bli instängd i ett trångt, mörkt och dammigt utrymme där det luktar illa och kan finnas både bajs och kiss. En katt kan också känna sig otrygg om den inte har uppsikt över den närmaste omgivningen när den ska kissa eller bajsa (särskilt när man har flera katter).

4. Lådornas innehåll: Den sand som bäst motsvarar katters naturliga behov och beteenden är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. För en felkissande katt skulle jag rekommendera oparfymerad Extreme Classic Gold Label, som är extremt finkornig och därmed mjuk mot tassarna. Det ska alltid vara ett tjockt och grävvänligt lager av sand i lådorna, ungefär 10 cm är att rekommendera. 

5. Lådornas renhet: Katter är extremt renliga djur och ställer därför ofta höga krav på att lådan hålls ren och fräsch. Man bör rensa lådorna varje morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat. Med en Litter Lifter-spade blir rensningen väldigt effektiv och snabb, utan att damma.

Förutom detta med lådsituationen finns det även andra saker som kan vara bidragande till felkissande:

Hur ser kattens livssituation ut när det gäller familjemedlemmar, andra katter eller djur, stimulans och aktivitetsmöjligheter, egna skyddade sov- och utkiksplatser, flyktvägar och gömställen? Är katten enbart inomhus?

När det gäller rumphasandet; Förutom att kolla upp analkörtlar eller annat som kan irritera, Är katten lös eller hård i magen? Är katten överviktig och har svårt att nå till att tvätta sig? Kan den ha ont i lederna så att den undviker den rörelse som rumptvätt innebär?
  • Birmafröken

Kom på fler relevanta frågor:

Var, och på vad, kissar hon när hon kissar fel?

Hur och med vad tvättar du bort kisset?

• Pathfinder

Om man inte bryr sig om sin katt utan bara ser till att mata den, ge vatten och rensa kattlådan, då får man räkna med problem.

En katt behöver omtanke, att man visar intresse och att man försöker lösa eventuella problem. Det kan krävas ett veterinärbesök för att se om något fattas fysiskt, men mer troligt är att katten är mentalt understimulerad. Att hon inte känner sig som en i familjen utan finns till enbart på undantag.

• Tifastar

Jag kan tex inte förklara varför min katt kissade i sängen... Bara i MIN säng inte i barnens. Jag hade inte ändrat något när han kom hem igen... Utan han slutade helt enkelt bara.

• Birmafröken
    Tifastar skrev 2014-05-03 18:39:30 följande:
    Jag kan tex inte förklara varför min katt kissade i sängen... Bara i MIN säng inte i barnens. Jag hade inte ändrat något när han kom hem igen... Utan han slutade helt enkelt bara.
    Jag vet inte heller varför din katt kissade i sängen. Som jag försökt påvisa i tidigare inlägg krävs det detaljerad information för att hitta vad som påverkat kattens beteende.

Att katter kissar i en speciell säng kan bero på att katten känner sig otrygg/oroad av något och försöker öka känslan av trygghet genom att blanda sin doft med sängens ägare om denna står för trygghet (eller dölja sängklädernas doft ifall det legat en främling där). En annan möjlig orsak är att katten behövt hitta en alternativ och bekväm toalett  och hållit sig till denna eftersom det inte är naturligt för katter att använda hela sitt revir som toalett.
Svar på tråden Avliva eller inte?