• Anonym (Fundersam)

Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.

Hej. Det är så att jag undrar hur jag ska göra med min CSN skuld och undrar om någon är snäll och hjälper mig med mina funderingar. Det är så att jag just nu jobbar sen 1,2 år tillbaka men mitt kontrakt går ut sista maj och har då inget jobb. Jag har under tiden jag jobbat betalat av min CSN skuld utan problem men nu från maj kommer jag inte ha någon inkomst alls tills jag hittar ett annat jobb ( vet vem när det blir ) och min enda inkomst är vårdbidraget på 6400 för mitt funktionsförhindrade barn och som jag har förstått det så räknas det som inkomst? Hur ska jag kunna ha råd att betala till CSN med bara 6400 kr att leva på? Jag fattar inte hur det ska gå ihop liksom :( på försäkringskassans hemsida står det att för att man ska ha rätt till nedsänkning så ska man tjäna mindre än 111000/ år och vårdbidraget mitt barn har är helt vårdbidrag så med andra ord är det just 111000 /år så jag kommer inte kunna få nedsättning? .....fattar ingenting och är ledsen att det ska behöva bli så här när varenda krona behövs när man har ett barn med funktionsförhinder.

• Svar på tråden Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.
  • Anonym (Fundersam)

Det är det jag också tycker är konstigt, jag ska ringa till dom men vet inte om jag bör nämna honom alls?

Lana899 skrev 2014-05-01 21:42:23 följande:
    Bara ring CSN  så hjälper dem dig!  Du får fylla i en blankett. Tror inte att din sambo har något med din inkomst att göra,låter konstigt.

• Örontrumpet
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 21:44:56 följande:
    Jo detbär det jag är rädd för och vågar nog inte ljuga om det. Känns bara surt att behöva betala 4820 kr varje månad fram till dec när jag bara har 6400 i inkomst.
    Det förstår jag till fullo, systemet med CSN är starkt kritiserat för att många hamnar hos KFM.
    Jag hoppas att du snart får jobb!
  • tundra

Oj det var extremt mycket! Jag och min man har 5-6 åriga utbildningar och betalar runt 4000 i kvartalet.

Jag tycker också att du kan ringa CSN och höra med dem om det går att dra ner på betalningstakten iom att du betalar så stor summa. Stort utomlandslån eller turbosnabb amortering? Det kan ju påverka!

• Lana899

Din sambo har inget med ditt CSN lån att göra!
    Dem räknar endast din inkomst och inte hans.
    Tycker inte att det stämmer som vissa skriver här.
    Det är bara att ringa dem,du kommer att få en blankett hemskickad angående ändrad inkomst.
    Fyll i rätt uppgifter för dem kollar i efterhand med skatteverket så uppgifterna du lämnar stämmer. men har du ändrar inkomst från och med maj nu, så får du skriva ner det på ett papper och förklara och även skicka in något intyg till dem som styrker detta.

• Anonym (Fundersam)

Jag vet inte heller varför jag måste betala så mycket, kan det ha ned att göra att det är sista året innan jag är klar med skulden?

tundra skrev 2014-05-01 21:51:30 följande:
    Oj det var extremt mycket! Jag och min man har 5-6 åriga utbildningar och betalar runt 4000 i kvartalet. Jag tycker också att du kan ringa CSN och höra med dem om det går att dra ner på betalningstakten iom att du betalar så stor summa. Stort utomlandslån eller turbosnabb amortering? Det kan ju påverka!

• Anonym (Fundersam)

Det är också nåt jag har funderat på, hur ska jag skriva på blankette? Jag har ju haft lön från 1 jan till sista maj s det är inte en årslön ska jag då skriva vad jag har tjänat frrån första jan till sista maj plus vårdbidraget då el? Och vad för intyg behövs?

Lana899 skrev 2014-05-01 21:52:05 följande:
    Din sambo har inget med ditt CSN lån att göra! Dem räknar endast din inkomst och inte hans. Tycker inte att det stämmer som vissa skriver här. Det är bara att ringa dem,du kommer att få en blankett hemskickad angående ändrad inkomst. Fyll i rätt uppgifter för dem kollar i efterhand med skatteverket så uppgifterna du lämnar stämmer. men har du ändrar inkomst från och med maj nu, så får du skriva ner det på ett papper och förklara och även skicka in något intyg till dem som styrker detta.

• PrinsessanLeia

Alternativet är att du pluggar något under din arbetslöshet och lånar på nytt av csn, då behöver du inte betala något alls.

• Lana899
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 21:59:20 följande:
    Det är också nåt jag har funderat på, hur ska jag skriva på blankette? Jag har ju haft lön från 1 jan till sista maj s det är inte en årslön ska jag då skriva vad jag har tjänat frrån första jan till sista maj plus vårdbidraget då el? Och vad för intyg behövs?
    Svårt det där hur du ska skriva, men ta upp det med CSN och fråga hur du ska skriva.
    Du borde prata med din tidigare arbetsgivare som i så fall kan skriva dig intyget som bevisar att du inte har något jobb mer,och hur länge du jobbade där.
    Angående vårdbidraget så vet jag inte hur det räknas,men det är väl till ditt sjuka barn?
    Kan ej tänka mig att det skulle räknas som din inkomst.
    Ta alla dina frågor med CSN inga frågor är för dumma eller många.
  • Anonym (Fundersam)

Jo man tycker ju att vårdbidraget är till barnet och inte ska räknas som inkomst men tyvärr så är det räknat som inkomst hur hemskt det än är. Har funderat på att låta pappan få vårdbidraget i sitt konto istället men då försvinner mycket av den summan bort i skatt i och med han tjänar ganska bra och i o med det läggs i hans övriga lön så kommer han få betal ännu mer i skatt.

Lana899 skrev 2014-05-01 22:09:01 följande:
    Svårt det där hur du ska skriva, men ta upp det med CSN och fråga hur du ska skriva. Du borde prata med din tidigare arbetsgivare som i så fall kan skriva dig intyget som bevisar att du inte har något jobb mer,och hur länge du jobbade där. Angående vårdbidraget så vet jag inte hur det räknas,men det är väl till ditt sjuka barn? Kan ej tänka mig att det skulle räknas som din inkomst. Ta alla dina frågor med CSN inga frågor är för dumma eller många.

• Anonym (Fundersam)

Aldrig at jag tar lån igen, vill bara bli av med CSN skiten så jag kan slipa ur detta helvete, skulle jag plugga igen så skulle jag inte ta lån.

PrinsessanLeia skrev 2014-05-01 22:00:20 följande:
    Alternativet är att du pluggar något under din arbetslöshet och lånar på nytt av csn, då behöver du inte betala något alls.

• Lana899
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 22:14:02 följande:
    Aldrig at jag tar lån igen, vill bara bli av med CSN skiten så jag kan slipa ur detta helvete, skulle jag plugga igen så skulle jag inte ta lån.
    Vet hur det är, jag lever på en 50 % sjukersättning idag.
    Och betalar ca: 300 kr i månaden,inte mycket kan man tycka.
    Men har man 5800 kr i månaden så är det mycket pengar.
    Själv hade aktivitetsstöd på den andra halvan endast till april månad.
    Så nu blir det samma för mig i maj,så då har jag inte aktivitetsstöd mer.
    Måste tigga om hjälp hos socialen och det blir inte mycket hjälp därifrån.
    Har nyss skickat innan blankett angående ändrad inkomst,och jag kommer minst 3 månader framåt att få socialbidrag på andra halvan,så då ska jag slippa behöva betala resterande belopp för detta året.
    Får se hur det löser sig,har dock ej fått beslut än.

• Anonym (Fundersam)

Det är hemskt att man inte får förståelse från dom det är ingen som inte vill betala sin skuld och bli kvitt dom, tvärtom folk betalar gärna så mycket det bara går för at slippa dom men vi är människor inga penga maskiner som skiter ut pengar vi inte har.

Lana899 skrev 2014-05-01 22:23:56 följande:
    Vet hur det är, jag lever på en 50 % sjukersättning idag. Och betalar ca: 300 kr i månaden,inte mycket kan man tycka. Men har man 5800 kr i månaden så är det mycket pengar. Själv hade aktivitetsstöd på den andra halvan endast till april månad. Så nu blir det samma för mig i maj,så då har jag inte aktivitetsstöd mer. Måste tigga om hjälp hos socialen och det blir inte mycket hjälp därifrån. Har nyss skickat innan blankett angående ändrad inkomst,och jag kommer minst 3 månader framåt att få socialbidrag på andra halvan,så då ska jag slippa behöva betala resterande belopp för detta året. Får se hur det löser sig,har dock ej fått beslut än.

• Lana899
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 22:45:09 följande:
    Det är hemskt att man inte får förståelse från dom det är ingen som inte vill betala sin skuld och bli kvitt dom, tvärtom folk betalar gärna så mycket det bara går för at slippa dom men vi är människor inga penga maskiner som skiter ut pengar vi inte har.
    Håller med dig,visst vill vi alla göra rätt för sig!
    Men man undrar vad mänskligheten har tagit vägen i detta samhälle som bara blir hårdare och hårdare.
    När man redan sparkar på dem som ligger.
    Är man inte frisk,har god ekonomi så är man inte värd ett skit i dagens samhälle.
  • Anonym (?)

Men är du inte med i a-kassan?

Svar på tråden Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.