• Uffesson

Kattunge 11v.

Jag har, pga särskilda omständigheter, fått hem en kattunge på 11v.  Jag vet att de i vanliga fall inte ska lämna mamman förrän de är 12v. men, nu blev det så här och jag ber därför om hjälp.

Hur sköter jag om honom på bästa sätt? Han äter vanlig mat och går på låda, men det jag undrar är ifall det finns något spec. som jag ska tänka på nu när han är så ung?

• Svar på tråden Kattunge 11v.
  • Styrox
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:01:07 följande:
    Det är som sagt ytterst sällan man är tvungen att ta emot en ensam kattunge före 12 veckors ålder. Det är där man bör agera. 
    Jag tror inte att du riktigt förstod min fråga. 
    Nu är det för sent för TS, och alla andra som tagit emot en för liten kattunge, att handla efter dessa steg.
    Vill du prata om hur man jobbar förebyggande är inte det här den bästa tråden för det.

Frågan var alltså vad TS ska göra i den situation som den ser ut nu, inte som den såg ut för en vecka sedan. Eftersom tidsmaskinerna inte ännu är uppfunna kan hon liksom inte göra detta ogjort och gå efter dina steg. 
    Vad ska TS göra här och nu???
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:01:07 följande:
    Det är som sagt ytterst sällan man är tvungen att ta emot en ensam kattunge före 12 veckors ålder. Det är där man bör agera. 

1. Kattungen stannar hos sin mamma, sina syskon och uppfödaren (sin invanda miljö) i 12 veckor.

2. Kan uppfödaren inte ha katterna kvar tar man emot hela kullen, dvs kattmamma + syskon och låter dessa vara tillsammans tills dess att kattungarna är minst 12 veckor.

3. Om kattmamman är död stannar kattungen med sina syskon hos uppfödaren tills dess att de är 12 veckor. Syskonen står för trygghet och genom att leka med varandra lär de sig att behärska tänder och klor, öva jakt och slagsmål, och kommunicera på katters vis.

4. Finns inga syskon och kattmamman är död stannar kattungen hos uppfödaren tills dess att den är 12 veckor. Om katten diar är dock amma att föredra framför matning med mjölkersättning även om det innebär att katten flyttar. Kattungen ska då stanna hos sin amma tills dess att den är minst 12 veckor. En mamma eller amma lär katten att hantera frustration vid avvänjningen, vilket är en väldigt viktig del i katters beteendeutveckling, vilket ibland misstolkas som att kattmamman tröttnat på sin unge och inte bryr sig om den längre.. vilket tyvärr brukar ses som en legitim anledning till att låta kattungen flytta för tidigt.
    Allt det här bygger på att uppfödaren är någorlunda vettig som A: går med på att överlåta hela flocken eller B behåller flocken.

Men det säger emot sig själv, att den som är beredd att ge bort kattungar innan de är mogna för det behåller dem eller att de inser sina egna begränsningar och ger bot samtliga pälsklingar.

Det är ju det som är den springande punkten, att uppfödaren inte inser hur fel det är och att den inte är speciellt talbar. Då återstår det att göra det bästa av situationen många gånger och ta en alldeles för ung kattunge...
  • viseversa

Många ser tyvärr djur som förbrukningsvaror. Som det bara är att avliva om dom blir sjuka skadade gamla eller om man bara tröttnar på dom. Säger inte att det är så överallt men det händer tyvärr allt för ofta. Katten har stigit lite i "rang" som husdjur genom åren. När jag var liten kunde man få kattungar hur lätt som helst. Och folk skaffade katt över sommaren som dom sen lämnade att dö när hösten kom. Det finns sjukt elaka kalla och vidriga människor tyvärr.

• Birmafröken
    Styrox skrev 2014-05-18 12:06:07 följande:
    Jag tror inte att du riktigt förstod min fråga. 
    Nu är det för sent för TS, och alla andra som tagit emot en för liten kattunge, att handla efter dessa steg.
    Vill du prata om hur man jobbar förebyggande är inte det här den bästa tråden för det.

Frågan var alltså vad TS ska göra i den situation som den ser ut nu, inte som den såg ut för en vecka sedan. Eftersom tidsmaskinerna inte ännu är uppfunna kan hon liksom inte göra detta ogjort och gå efter dina steg. 
    Vad ska TS göra här och nu???
    Utifrån det som står i trådstarten råder jag TS att lämna tillbaka kattungen till uppfödaren tills dess att den är minst 12 veckor gammal.
  • viseversa

Vad du ska göra ts? Ingenting. Ge den mat kärlek och en ren låda så blir det nog toppen. : )

• Birmafröken
    viseversa skrev 2014-05-18 11:41:28 följande:
    Tror du dom gör något? detta är landet. Ute i dom jämtlänska skogarna. Detta är inget ovanligt. Vet du vad dom gjorde med katter på landet när jag var barn? Dom gick ut i skogen och sköt varenda katt dom såg. 
    Det spelar ingen roll hur andra ser på katter eller vad man gjort i alla tider. Värnar man själv om katters status ska man utnyttja det faktum att vi har en djurskyddslag och en Länsstyrelse som har skyldighet att utreda alla anmälningar som kommer in (även anonyma sådana). 

Genom att acceptera att katter har låg status och behandlas därefter bidrar man inte till att den höjs.
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:15:07 följande:
    Det spelar ingen roll hur andra ser på katter eller vad man gjort i alla tider. Värnar man själv om katters status ska man utnyttja det faktum att vi har en djurskyddslag och en Länsstyrelse som har skyldighet att utreda alla anmälningar som kommer in (även anonyma sådana). 

Genom att acceptera att katter har låg status och behandlas därefter bidrar man inte till att den höjs.
    Länsstyrelsen har en skyldighet att utreda men de har ingen rätt att ingripa. det betyder att det är ganska tandlöst och att en anonym anmälan ofta slutar med att utredningen läggs ner redan vid skrivbordet.

Många har en ävertro i största allmänhet på att en "anmälan" betyder ett ingripande och detta oberoende om anmälan riktar sig till länsstyrelsen, polisen, soc eller vilken myndighet som helst.
  • Styrox
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:10:19 följande:
    Utifrån det som står i trådstarten råder jag TS att lämna tillbaka kattungen till uppfödaren tills dess att den är minst 12 veckor gammal.
    Hur naiv är du???

"Tills dess att den är minst 12 veckor" är bara max 7 dagar bort. HUR kan det vara det bästa för kattungen med 3 miljöombyten inom loppet på 7 dagar?
  • Lillmajsan
    viseversa skrev 2014-05-18 11:47:16 följande:
    Tror inte det upprepades. han tog livet av alla sina katter och skaffade sen inga fler. Hemskt? Ja absolut. Leo(vår) katt var den som överlevde tack vara att vissa bryr sig.
    Åååå! Det gör så ont i mitt hjärta när jag läser om er älskade Leo. Sitter här med tårar i ögonen. Hur kan man behandla en katt så som denna vidriga gubbe gjorde?!? Jag förstår det bara inte!
    All heder till er som tog er an lilla Leo!!!{#emotions_dlg.flower}
    Fy f*n för människor ibland!!!!
  • Birmafröken
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 12:20:04 följande:
    Länsstyrelsen har en skyldighet att utreda men de har ingen rätt att ingripa. det betyder att det är ganska tandlöst och att en anonym anmälan ofta slutar med att utredningen läggs ner redan vid skrivbordet.

Många har en ävertro i största allmänhet på att en "anmälan" betyder ett ingripande och detta oberoende om anmälan riktar sig till länsstyrelsen, polisen, soc eller vilken myndighet som helst.
    Jaha, så därför ska man skita i att anmäla brott mot djurskyddslagen tycker du? Utan anmälan händer det garanterat ingenting och agerar man inte själv har man accepterat/godtagit hur djuren behandlas.
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:32:02 följande:
    Jaha, så därför ska man skita i att anmäla brott mot djurskyddslagen tycker du? Utan anmälan händer det garanterat ingenting och agerar man inte själv har man accepterat/godtagit hur djuren behandlas.
    Nåja... det var inte det jag skrev...

Eftersom lagen är tandlös måste man ha andra åtgärder att ta till än att bara anmäla, eller tycker du att det bara är beklagligt att djur som far illa ska fortsätta att göra det men att det är sånt man måste acceptera?
  • Birmafröken
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 12:38:51 följande:
    Nåja... det var inte det jag skrev...

Eftersom lagen är tandlös måste man ha andra åtgärder att ta till än att bara anmäla, eller tycker du att det bara är beklagligt att djur som far illa ska fortsätta att göra det men att det är sånt man måste acceptera?
    Jag anser att man (förutom att anmäla brott mot djurskyddslagen) ska ifrågasätta och protestera högljutt varje gång man hör talas om att någon tagit emot en kattunge före 12 veckors ålder. T.ex. på olika kattforum! På så sätt kanske "folk" så småningom börjar tycka att det kanske inte är så ok med för unga kattungar trots allt....

När det gäller att ändra synen på katter och kattägande får man ta alla chanser man kan för att pränta in budskapet så att det sprids och förhoppningsvis blir allmängiltig kunskap. Det gäller både 12-veckors-regeln, id-märkning och kastrering!

Id-märkning och kastrering finns ännu inte inskrivet i djurskyddslagen, men eftersom det varit uppe på förslagsnivå kanske vi når dit också till slut.
  • Styrox
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:50:59 följande:
    Jag anser att man (förutom att anmäla brott mot djurskyddslagen) ska ifrågasätta och protestera högljutt varje gång man hör talas om att någon tagit emot en kattunge före 12 veckors ålder. T.ex. på olika kattforum! På så sätt kanske "folk" så småningom börjar tycka att det kanske inte är så ok med för unga kattungar trots allt....

När det gäller att ändra synen på katter och kattägande får man ta alla chanser man kan för att pränta in budskapet så att det sprids och förhoppningsvis blir allmängiltig kunskap. Det gäller både 12-veckors-regeln, id-märkning och kastrering!

Id-märkning och kastrering finns ännu inte inskrivet i djurskyddslagen, men eftersom det varit uppe på förslagsnivå kanske vi når dit också till slut.
    Glöm inte att rösta på djurens parti nästa lördag
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2014-05-18 12:50:59 följande:

Jag frågar igen, på vilket sätt hjälper det befintliga kattungar?

Folk kommer att fortsätta vara usla djurägare oavsett hur lagstiftning och status ser ut, så frågan är inte om man ska göra anmälan eller, om man vill höja status eller inte utan vad som händer med kattungarna!
    Är det så att man bara ska protestera mot de som försöker göra livet bättre för de liv som trots allt finns och gör det i "statusens namn" då anser jag att man är rätt fel ute eftersom man under tiden offrar liv.
  • viseversa

Som sagt jag vet inte om det anmäldes. Ja det var synd om Leo som förlorade sin mamma så ung. Men han var en väldigt glad frisk välmående katt hela sitt liv. Han var såå snäll och mjuk. Älskade alla även barn. Hade aldrig varit sjuk. Så det gick bra för Leo. Han hade ett långt lyckligt kattliv med en MASSA kärlek.

• Birmafröken
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 12:57:32 följande:
    Jag frågar igen, på vilket sätt hjälper det befintliga kattungar?

Folk kommer att fortsätta vara usla djurägare oavsett hur lagstiftning och status ser ut, så frågan är inte om man ska göra anmälan eller, om man vill höja status eller inte utan vad som händer med kattungarna!
    Är det så att man bara ska protestera mot de som försöker göra livet bättre för de liv som trots allt finns och gör det i "statusens namn" då anser jag att man är rätt fel ute eftersom man under tiden offrar liv.
    Vad hjälper det att ösa med öskar när båten läcker? Man måste åtgärda läckan (dvs verka för att överskottet på huskatter minskar istället för att ideligen späs på). Det är inte finare eller mer behjärtansvärt på något sätt att "ösa med öskar" (rädda enskilda kattindivider) än att "åtgärda läckan" genom att verka för katters status höjs och informera om vilket ansvar det innebär att vara kattägare.
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2014-05-18 14:43:41 följande:
    Vad hjälper det att ösa med öskar när båten läcker? Man måste åtgärda läckan (dvs verka för att överskottet på huskatter minskar istället för att ideligen späs på). Det är inte finare eller mer behjärtansvärt på något sätt att "ösa med öskar" (rädda enskilda kattindivider) än att "åtgärda läckan" genom att verka för katters status höjs och informera om vilket ansvar det innebär att vara kattägare.
    Du får tycka hur du vill men när man offrar liv för den goda sakens skull anser jag att man är fel ute, på goda grunder.
  • Tindra40
    viseversa skrev 2014-05-18 11:38:33 följande:

Här är han den stackars katten som fick sin mamma dödad när han var 6 veckor och fick flytta till oss när han var 7 veckor. Han ser fruktansvärt missanpassad ut va? Mysigare och snällare katt än denna fanns inte på jordens yta. 

Åååå så supergosig han ser ut att vara...
  • viseversa
    Tindra40 skrev 2014-05-18 15:34:13 följande:
    Åååå så supergosig han ser ut att vara...
    Han VAR supergosig. Man kunde bara ligga med huvudet mot hans mjuka mage och höra hur han spann=). Den enda katt jag vet som inte ogillade att bli klappad på magen eller svansen. han rev ALDRIG varken mig eller mina barn under dom 17 år han levde. 
  • Tindra40
    viseversa skrev 2014-05-19 08:59:38 följande:
    Han VAR supergosig. Man kunde bara ligga med huvudet mot hans mjuka mage och höra hur han spann=). Den enda katt jag vet som inte ogillade att bli klappad på magen eller svansen. han rev ALDRIG varken mig eller mina barn under dom 17 år han levde. 
Svar på tråden Kattunge 11v.