Anonym (Isabell) skrev 2014-05-18 17:26:05 följande:
Vi pratar om att flytta ihop, diskuterar det men inget är bestämt, jag har inte sagt att vi flyttar imorgon. Det kan bli nästa månad, nästa höst eller nästa år, det vet jag inte. Det är ingen panik alls, vi är kära i varandra och vill tillbringa tid tillsammans och det kan vi inte göra just nu. Jag bor i centrala Stockholm, han bor lååångt från stan, dessutom på landet så det är svårt att ses, särskilt under veckorna han har barnen. Praktiska skäl alltså.
Varför ska han ha sagt detta? Som svar på frågan om varför han inte bor ihop med mamman?
Jag föreslår att du och mannen pratar igenom vilken roll du ska ha i barnens liv. Lyssna på hur stor del han vill att du ska ta.
Vill han att du ska vara hans partner och en vuxen förebild för hans barn?
Eller vill han att du ska vara hans kvinna och dela lika på hushållssysslor och arbetet kring barnen?
Eller vill han att du ska kliva in i hans före dettas roll och köra hela "mammaracet"?
Det är otroligt otacksamt att vara bonusmamma. För det mesta förväntar sig både mannen och omgivningen att man ska vara som en mamma för barnen. Men man har å andra sidan inga rättigheter, man får sällan påverka uppfostran/regler/konsekvenser, man får finna sig i att semestern styrs av en annan kvinna, man får finna sig i att bonusbarnen kan dyka upp när som helst och andra planer blir inställda, osv. Och om bioföräldrarna är osams så kan man räkna med att hamna mitt i konflikten utan få uttala sig.
Mitt råd är att vara särbo minst ett år och att du är extremt tydlig med mannen om vad du vill att din roll i deras familj ska vara.