• Sultanol

Min hund bet!!

Som rubriken lyder.. Så har min hund bitit inte bara en utan TVÅ människor på kort tid!! Blir så ledsen så jag vet inte vad jag ska göra! Behöver tips och råd!!!

Hon är en liten blandras på 6 kilo, snart två år gammal!! Och hon har aldrig ens visat ett uns av tendenser till detta innan!

Första gången det hände så mötte vi en kvinna i helsvarta kläder (min hund gick lös), å jag gick med min barnvagn med en liten bebis som skrek! Å hunden gick snällt bredvid som vanligt tills hon bara tog fart å sprang mot kvinnan! Han inte ens reagera!!
    Bad om ursäkt å betalade för stelkramp för henne såklart!! Tänkte att det måste ha berott på den lille som skrek å att hon ville försvara..

Tills nästa gång det hände då min svärmor gick med min hund å hennes egen, å enligt henne så stod som stilla, båda hundarna i koppel å pratade med en man, å helt plötsligt hoppade bara min hund fram och bet honom helt utan anledning? Låter helt knäppt men enligt henne så fanns det inget allt som provocerat henne, och hon är van vid hennes hund!!

Vad kan jag göra?? Vill ju inte ha en hund som biter när jag har en liten bebis.. Men hon är världens snällaste egentligen!!

Kan en hund ta efter en annan hunds beteende? Då min svärmors hund är en katastrof och inte lyder å lyssnar på henne alls! Han skäller hela tiden när någon kommer, vilket min hund också börjat med!! HJÄLP!!

• Svar på tråden Min hund bet!!
  • Kerubmamman
    Sultanol skrev 2014-05-31 22:47:02 följande:
    Ja jag får nog göra det! Ska även kolla med veterinär så det inte är något problem med henne!!

Skulle jag märka minsta antydan av något hemma så skulle jag ju givetvis inte ha kvar henne! För er som tror att jag inte har helt koll!!
    Och om du inte hinner ingripa vid den "första" antydan då? I trådstarten låter det som att du inte litar på henne: "Vill ju inte ha en hund som biter när jag har en liten bebis"

Det är jättebra att du ska ta henne till veterinär. Men kom ihåg att hon bevisligen är ett opålitligt djur och du inte kan förutse hur hon kommer reagera eller agera hemma. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Detoxtjejen
    Sultanol skrev 2014-05-31 22:30:44 följande:
    Kinesisk nakenhund/papillon är hon!

Å hon bet inte så blodet skvatt utan precis så det gick hål på huden! Så hon försökte ju inte direkt bita ihjäl någon!

Tycker det är tragiskt att folk avlivar sina djur istället för att försöka rätta till problemen! Sånna människor ska inte ha djur!!

Jag har erfarenhet sedan tidigare men av större raser.. Aldrig vart något problem där!

Jag har inga djur. Jag tycker dock att man ska vara restriktiv med behandling hos veterinär av samma skäl som det är ok att avliva en aggressiv hund; en hund är inte en människa och det är orimligt att den ska behöva gå igenom en massa rädsla och obehag hos veterinären för att ägaren till varje pris vill ha kvar den .
  • Jojile
    Detoxtjejen skrev 2014-05-31 23:29:14 följande:
    Jag har inga djur. Jag tycker dock att man ska vara restriktiv med behandling hos veterinär av samma skäl som det är ok att avliva en aggressiv hund; en hund är inte en människa och det är orimligt att den ska behöva gå igenom en massa rädsla och obehag hos veterinären för att ägaren till varje pris vill ha kvar den .

Nu tror jag du gjorde en tankevurpa. Nej en hund är inte en människa men det är en levande varelse. Det är inte så att en hund per automatik blir stressad, mår dåligt och blir illa behandlad bara för att man tar den till läkaren. Hunden kan ju faktiskt vara sjuk. Är det inte bättre då att hunden får hjälp att bli frisk än dö? Sedan behöver ju en hund åka till veterinären för att avlivas också och då är det nog en ännu stressigare situation...

Ts, du skulle nog behöva sluta skylla på alla andra. Din hund har bitit oprovocerat två gånger. Antingen är hunden fysiskt sjuk och det är inget någon av er kan hjälpa eller så är hunden osäker och aggressiv. Det kan du hjälpa. Inte din svärmor eller offret, bara du.
  • Maddi

För de första, varför ha okopplad hund, SÅ ansvarslöst. Bara för att den aldrig gjort något tidigare så betyder de inte att den inte kan göra något. Och alla andra som går med barn, eller människor som möter er, hur kan dom personerna veta att just din hund inte skulle göra något? Vad är de för fel på folk?

Dessutom när en hund biter två gånger, så är ju inte hunden klok. En hund bör inte bita helt oprovocerat. Helt ok om man retar hunden, självklart försvarar hunden sig. Men hade det varit någon av mina hundar så skulle jag skydda barnet, en hund som biter är farlig, och de hjälper inte likt förbannad att säga "min hund ä snäll och skulle aldrig föra något". 

• zooägaren

Du skriver att hunden får promenader, men hur är det med den mentala träningen? Det är inte bara kroppen som behöver aktiveras utan även hjärnan. 
    Kan det ha blivit någon skillnad där sen bebisen kom? Göm godis lite här och där, så hunden får använda nosen och huvudet lite. Spåra lite , lär in ett trick medan bebisen sover. 
    Och som många redan skrivit, ta hunden till veterinär för att utesluta något fysiskt fel. 

Jag är hård , men ärlig!
  • Helenmedh

Jag har hund. Jag har även två barn. Hunden har funnits längre än barnen. Skulle hunden bita en människa helt oprovocerat så skulle jag utan tvekan göra mig av med honom.
    Han betyder väldigt mycket för mig och är min bästa vän men mina barn betyder mer och jag skulle aldrig någonsin riskera att det var dom han bet nästa gång.

• Knackamackadam
    Ja jag får nog göra det! Ska även kolla med veterinär så det inte är något problem med henne!! Skulle jag märka minsta antydan av något hemma så skulle jag ju givetvis inte ha kvar henne! För er som tror att jag inte har helt koll!!

Vaddå antydan HEMMA? Nu har du sett mycket mer än antydan utanför hemmet och jag tror inte att någon annan människa vill få SITT barn bitet av din hund heller. Hunden ska ju inte bara vara säker hemma hos dig medan du kan skylla andra bitattacker på offret. För övrigt så är din hund ingen människa.
  • Hallonbåt02
    Ja jag får nog göra det! Ska även kolla med veterinär så det inte är något problem med henne!!

Skulle jag märka minsta antydan av något hemma så skulle jag ju givetvis inte ha kvar henne! För er som tror att jag inte har helt koll!!
    Att titta igenom hunden med veterinär för att utesluta smärta är en väldigt bra idè.
  • Maddi
    Knackamackadam skrev 2014-06-01 08:59:38 följande:

Vaddå antydan HEMMA? Nu har du sett mycket mer än antydan utanför hemmet och jag tror inte att någon annan människa vill få SITT barn bitet av din hund heller. Hunden ska ju inte bara vara säker hemma hos dig medan du kan skylla andra bitattacker på offret. För övrigt så är din hund ingen människa.
    Kan bara hålla med. Vad menar du, huvudsaken hunden inte gör något mot eran familj, men att skada andra gör inget. Eller vadå?
  • Jonna 81

En hund biter ALDRIG helt oprovocerat! Finns ALLTID en anledning till varför den gjorde så, bara ni som inte kunnat avläsa varför. Skulle ta den till en veterinär och även ta kontakt med en hundkunnig som kan hjälpa er läsa av er hund. Av det du skrivit tror jag hunden endast har markerat mot dessa personer och inte velat skada dom allvarligt. Då hade antagligen skadorna vart värre. Detta är givetvis inte ok. Men tror inte ni har en aggressiv hund. Kan tänka mig att kanske hunden blivit lite vaktig av att ni fått barn. Det ni måste göra då är att visa hunden att det inte är dens uppgift att "vakta sin flock" utan att det sköter ni.

Lycka till med er hund!

• Saian

Självklart ska du inte avliva hunden utan att ha försökt komma till rätta med problemet. Och tills du känner att det här inte är något problem längre så gäller det att ha absolut stenkoll på din hund. Min hund har aldrig bitit någon men jag lämnade henne ändå aldrig ensam med bebis av den anledningen att hon är ett djur och det är hennes instinkt att ta till tänderna när hon inte har något annat val. (T ex bebis rycker tag i pälsen och släpper inte.) Nu har bebis blivit en fyraåring som får skylla sig själv om hon stör hunden fastän den visar att den vill vara ifred.

• iknasi

Aj då, gå hundkurser med hunden så den får sysselsätta sig mentalt. Vet som sagt inte hur Duktig din hund är att lyssna på inkallning ect. Men jag hade tagit kontakt med någon hundinstruktör och jobbat hårt med min hund för att få bort beteendet som att bitas & lyssna på inkallning ect . Sen blir hundar mer vaktiga av sig när en bebis kommer, men dom ska inte bitas såklart.

• Sultanol

Tack för alla svar!!

Självklart är det inte okej att hon gör något utanför hemmet, hade jag tyckt det hade jag ju uppenbarligen inte skrivit om hjälp här det tror jag ju att man förstår!! Men utanför hemmet har hon nu mera alltid koppel plus att hon går på ett sådant kort avstånd så inget ska kunna hända utanför hemmet! Jag har ju inte koppel på henne inomhus! Därför jag skrev att om hon visar minsta hemma så får jag göra mig av med henne!! Skulle aldrig utsätta mitt barn för någon form av fara!

Jag tror som många skriver att det beror på att vi fått tillökning! Till råga på allt flyttade vi in i nytt hus nyligen, så det är ju ännu en omställning!!!

• auster

det är bara att avliva, du kan ju inte ha en hund du inte kan lita på

• GrodanHopp

Du är medveten om att kasta boll är oerhört stressande för de flesta hundar?

Ger mer mental aktivitet, understimulerade hundar får ofta fnatt. Men även passivitets övningar! Otroligt viktigt och något många glömmer bort.

Svar på tråden Min hund bet!!