• chiapudding

Hot är det enda som hjälper

Barnet i fråga är 4 år. Jag försöker alltid andra sätt först. Att ha en dialog. Att kompromissa. Men det enda som hjälper är att hota med att något önskvärt uteblir.
    "Då blir det ingen välling/godis o dyl"

Dagens exempel.
    Vi går till en lekpark på kvällen. Hen leker. Det börjar bli dags att gå hem. Jag förvarnar om att det går att åka rutschbanan två gånger till och sen ska vi gå hem. Efter första åket är jag förtydligande och säger, nu har du åkt en gång och då är det den sista gången kvar nu.
    Hen ropar och vill bestämma vilken väg vi ska gå hem sen och jag säger okej, vi går den vägen efter ditt sista åk.
    När sista åket är åkt springer hen runt till trappen igen och börjar klättra. Jag säger ifrån, men hen fortsätter. Och det är då jag säger "då blir det ingen välling" varpå hen genast släpper rutschbanan och vi går hemåt.

Nästan hemma börjar hen gå sakta och vill gå och leka med någon annan. Det är försent för det. Jag förklarar att nu är det kväll, vi har lekt hela dagen och nu ska vi hem och dricka välling och läsa bok och sen sova. "Får jag välling?"
    Ja, du får välling om du kommer nu, men då är det viktigt att du kommer nu, svarar jag.

Stegen blir dröjande och hen stannar och vill inte gå hem. Varpå jag känner att nu kan vi inte förhandla mer om detta utan jag förklarar att nu blir det ingen välling ikväll och sedan går jag bestämt hem. Barnet börjar storgråta när hen förstår att det är kört.
    Jag går in och lämnar av en kasse, sen möter jag barnet, lyfter upp och kramar och är inte det minsta arg längre, men jag är fast vid att det inte blir någon välling och förklarar noga varför.(observera att jag alltid erbjuder en smörgås istället)

Jag är alltid fast vid en sån sak. Viker mig inte när jag hotat. Vad det än är. Ibland är det att det inte blir nåt lördagsgodis och då står jag sedan fast vid det. Barnet vet att det aldrig är tomma hot.

Jag hatar det här. Det är alltid mitt sista alternativ men när jag inte orkar dividera mer, när jag behöver få ett resultat så blir det ett hot för då kommer vi en bit på vägen i alla fall. Jag lyckas inte med andra sätt. Jag har försökt med flera olika, jag försöker alltid göra så det känns bra för oss båda, men jag måste ju bestämma i olika situationer. Och det känns som att vi allt oftare och allt mer hamnar i just den här situationen.

Jag vet inte hur jag ska lösa problemet.

• Svar på tråden Hot är det enda som hjälper
  • chiapudding

Alexi, i det här fallet handlar inte hotet om att lämna mitt barn, utan att hota med att "ta ifrån saker som hen gillar". Jag tycker inte om det.

När jag gick ifrån mitt barn så var det 20 meter från dörren, inte så att det blev lämnat vind för våg hemifrån. Hen hittar själv, om man säger så. Jag ville markera att nu var jag färdig med våra diskussioner hit och dit och nu ville jag inte dividera mer.

• Smurfan75
    chiapudding skrev 2014-06-09 20:35:33 följande:
    Barnet i fråga är 4 år. Jag försöker alltid andra sätt först. Att ha en dialog. Att kompromissa. Men det enda som hjälper är att hota med att något önskvärt uteblir.
    "Då blir det ingen välling/godis o dyl"

Dagens exempel.
    Vi går till en lekpark på kvällen. Hen leker. Det börjar bli dags att gå hem. Jag förvarnar om att det går att åka rutschbanan två gånger till och sen ska vi gå hem. Efter första åket är jag förtydligande och säger, nu har du åkt en gång och då är det den sista gången kvar nu.
    Hen ropar och vill bestämma vilken väg vi ska gå hem sen och jag säger okej, vi går den vägen efter ditt sista åk.
    När sista åket är åkt springer hen runt till trappen igen och börjar klättra. Jag säger ifrån, men hen fortsätter. Och det är då jag säger "då blir det ingen välling" varpå hen genast släpper rutschbanan och vi går hemåt.

Nästan hemma börjar hen gå sakta och vill gå och leka med någon annan. Det är försent för det. Jag förklarar att nu är det kväll, vi har lekt hela dagen och nu ska vi hem och dricka välling och läsa bok och sen sova. "Får jag välling?"
    Ja, du får välling om du kommer nu, men då är det viktigt att du kommer nu, svarar jag.

Stegen blir dröjande och hen stannar och vill inte gå hem. Varpå jag känner att nu kan vi inte förhandla mer om detta utan jag förklarar att nu blir det ingen välling ikväll och sedan går jag bestämt hem. Barnet börjar storgråta när hen förstår att det är kört.
    Jag går in och lämnar av en kasse, sen möter jag barnet, lyfter upp och kramar och är inte det minsta arg längre, men jag är fast vid att det inte blir någon välling och förklarar noga varför.(observera att jag alltid erbjuder en smörgås istället)

Jag är alltid fast vid en sån sak. Viker mig inte när jag hotat. Vad det än är. Ibland är det att det inte blir nåt lördagsgodis och då står jag sedan fast vid det. Barnet vet att det aldrig är tomma hot.

Jag hatar det här. Det är alltid mitt sista alternativ men när jag inte orkar dividera mer, när jag behöver få ett resultat så blir det ett hot för då kommer vi en bit på vägen i alla fall. Jag lyckas inte med andra sätt. Jag har försökt med flera olika, jag försöker alltid göra så det känns bra för oss båda, men jag måste ju bestämma i olika situationer. Och det känns som att vi allt oftare och allt mer hamnar i just den här situationen.

Jag vet inte hur jag ska lösa problemet.
    Hot funkar ytterst sällan! I alla fall i längden...

Om du ska köra med hottaktiken måste du även fullfölja dina hot. Annars lär det inte ha någon verkan, utan barnet lyssnar snart inte alls.

Jag gjorde precis på samma sätt med mina barn! Massa hot hit och dit. Men till slut lyssnade de inte. Antar att jag bara var morsan som tjatade hela tiden.

Nu kör jag med klara regler. Samtidigt som jag pratar med barnen och låter de får vara med och bestämma.
    De vet vad som gäller samtidigt som de ibland får göra egna val, och då ibland med valda konsekvenser.
  • Flisan79

Ja då funkar ju inte det

Hmm, barnet är ju ganska litet än och att resonera kan fungera en gång för att vara bortglömt nästa gång. Min äldsta kan jag ju säga till att vi inte kommer gå till parken om hon inte kan acceptera att vi ska gå hem en viss tid. Min 4 åring fungerar inte det på.
    Min 2 åring kan man säga att om hon inte kommer så tänker jag bära henne och det fungerar ofta. Hon vill ju gå (var väl någon fler som skrev)

• my1313

Är ditt barn tillräckligt moget för att kunna diskutera saken? Om det är en återkommande grej det här i lekparken, så kanske ni kan diskutera saken på förhand? Det funkar på min dotter att förklara att igår då du inte kom direkt när jag sa att vi skulle hem, så blev det bråk. Kan du vara så snäll och komma direkt när jag ber dig ikväll? Och så förvarnar jag ca 5 min innan vi ska gå att det börjar bli dags. 

Det är ingen vattentät lösning och ibland hör jag mig själv hota med indragen godnattsaga, men det funkar för det mesta och allt bättre ju äldre hon blir.

• Vinterankan

Känner igen det där. Min dotter var också så att hon visste att det gick bra att låta bli att lyssna tills "om inte så händer det här". Så då pratade jag med henne om saken och sa att jag kommer sluta säga så, nästa gång du inte lyssnar/gör något dumt så händer det något dumt tillbaka direkt. Och sedan så har jag sagt till en gång och om hon inte lyssnat då så har jag direkt gjort verklighet av det som jag annars hotat med. Och sedan så funkar det bra ett tag och sedan så kommer vi in i "om inte"-träsket igen och så börjar det om.

• Natulcien
    chiapudding skrev 2014-06-09 21:11:44 följande:
    Grejen är att jag  inte kan lämna henom själv. Vi var för långt hemifrån. Hade jag börjat gå från lekplatsen så hade hen lekt glatt vidare. Det fanns ju andra barn där. Det hade slutat med att jag fått vända. Har provat det där förut, men hen har aldrig visat tecken på att känna behov av att följa efter mig så. Snarare gått åt andra hållet, så det hjälper inte.

Det var först när vi var på vår gård i området där vi bor som jag kände att jag kunde bestämt gå hem till dörren. När det fanns människor och barn vi känner i närheten. 

Natulcien, det är fina råd. Jag är tacksam för dem. Nåt av dem har jag provat som inte funkat, men inte alla så det gör jag nästa gång. Jag har kört fast lite och är väldigt öppen för tips. Jätteskönt med fina tips och faktiskt inga fördömanden alls. Var förberedd på det.

Tack.
    Nej, fördömanden löser ju ingenting... Glad
    Alla barn är ju olika, men jag försökte fundera utifrån min egen son. Han går ofta i baklås om man "bestämmer" för mycket. Han vill känna att han har val, att han får bestämma också.
    T.ex. om jag säger "Jag vill att du klär på dig nu, för vi ska åka och handla", och han säger "Nej, jag vill inte! Jag håller på och ritar", så säger jag: "Vet du....jag klär på mig och sätter mig och solar på trappan så länge, så kan väl du komma och säga till när du är klar att gå!" Då kommer han oftast inom 2 min och säger "NU kan vi åka!". Då har han fått bestämma...nästan... Flört
  • lövet2

Så här har jag gjort:
    Förvarnar om att vi strax ska gå hem. Säger till att "nu får du bara åka en gång till innan vi går hem". När barnet åker går jag fram och möter. Då kan h*n inte gå runt till trappan igen.

Att hota leder bara till onda cirklar och gör ingen nytta alls i längden. Samma sak gäller mutor, tyvärr.

Det brukar alltid förenkla hemgående om man talar om vad man ska hem och göra. "Nu går vi hem och äter välling" låter mer lockande än "Nu ska vi gå härifrån".

• Natulcien
    lövet2 skrev 2014-06-09 21:40:12 följande:
    Så här har jag gjort:
    Förvarnar om att vi strax ska gå hem. Säger till att "nu får du bara åka en gång till innan vi går hem". När barnet åker går jag fram och möter. Då kan h*n inte gå runt till trappan igen.

Att hota leder bara till onda cirklar och gör ingen nytta alls i längden. Samma sak gäller mutor, tyvärr.

Det brukar alltid förenkla hemgående om man talar om vad man ska hem och göra. "Nu går vi hem och äter välling" låter mer lockande än "Nu ska vi gå härifrån".
  • chiapudding

my1313, jag pratar ofta om detta med min fyraåring. Vi pratar om hur tråkigt det blir när jag blir arg och hen ledsen. Att vi ska vara ett "team", hjälpas åt och att hen får göra/bestämma vissa saker (gå till lekparken) och att jag som vuxen måste bestämma andra saker (när vi ska gå hem så vi hinner sova i tid) osv.

Jag försöker verkligen diskutera detta och det känns bra i stunden. Hen är med på notorna. Men sen är det lika bortglömt dagen efter.
    Jag brukar också ta upp det innan vi ska göra någonting. Om hur det behöver gå till. Att okej, vi går dit men jag vill att vi går hem när jag säger till/ jag vill att vi går hem utan att bråka osv...

Hen är alltid med på notorna innan, men glömmer sig helt i leken och vill alltid tänja gränser, utmana och förhandla.

(Smurfan75, om du läser texten ser du att jag håller strikt på ett hot som jag uttalat. Jag kommer inte med tomma hot. Om jag hotar med att då blir det inget lördagsgodis, så blir det inget lördagsgodis. Inte något alls).

• my1313
    chiapudding skrev 2014-06-09 21:42:33 följande:
    my1313, jag pratar ofta om detta med min fyraåring. Vi pratar om hur tråkigt det blir när jag blir arg och hen ledsen. Att vi ska vara ett "team", hjälpas åt och att hen får göra/bestämma vissa saker (gå till lekparken) och att jag som vuxen måste bestämma andra saker (när vi ska gå hem så vi hinner sova i tid) osv.

Jag försöker verkligen diskutera detta och det känns bra i stunden. Hen är med på notorna. Men sen är det lika bortglömt dagen efter.
    Jag brukar också ta upp det innan vi ska göra någonting. Om hur det behöver gå till. Att okej, vi går dit men jag vill att vi går hem när jag säger till/ jag vill att vi går hem utan att bråka osv...

Hen är alltid med på notorna innan, men glömmer sig helt i leken och vill alltid tänja gränser, utmana och förhandla.

(Smurfan75, om du läser texten ser du att jag håller strikt på ett hot som jag uttalat. Jag kommer inte med tomma hot. Om jag hotar med att då blir det inget lördagsgodis, så blir det inget lördagsgodis. Inte något alls).
    Då förstår jag din frustration ännu mer. Jag tycker att du är inne på helt rätt linje, så kanske det bara gäller att vara tålmodig och hoppas att det går in snart? 
    Min dotter trotsar oftare då hon är trött/hungrig, så kan det löna sig att gå hem lite tidigare? 

(nu kanske det här var ett problem även i andra situationer än just lekparken, men det var bara en tanke som slog mig)
  • En blå giraff

I ditt exempel TS är det bättre att ta tag i barnet rent fysiskt för att sätta stopp, än att hota. En 4-åring går i min värld fortfarande att ta under armen och gå, åtminstone en kort bit. Så jag skulle vänligt men bestämt säga åt barnet att nu går vi, och bära barnet om hen inte följer med frivilligt. Eller kanske börja gå själv utan att säga något, för då följer mina barn med mig när de upptäcker att jag går. 

Ofta om mina barn är extra trötta (som i ditt exempel att man är någonstans på kvällen) så är det jättesvårt att förhandla. Min 3-åring sätter sig på tvären och säger nej till alla alternativ som erbjuds. Det är då bättre att inte dividera och förhandla så mycket utan bara ta ungen och gå trots att han blir förbannad och skriker. 

• Arbetsvegan

Alltså, visst att 4-åringar är talbara  men så värst mycket förstånd tycker jag inte att de har. Det är mycket snack och lite verkstad i de där skallarna och det är ju som det ska vara.
    Med andra ord kan man inte förvänta sig att man kan resonera sig fram till någonting, sånt tar mycket längre tid än så. Man visar istället praktiskt med minimalt med resonemang.

Det jag har gjort med min truliga 4-åring är att förklara noga INNAN vad som ska ske. "Vi går till parken är där si och så många minuter. Jag säger till när det är dags att gå" och jag tillägger också vad som händer om det inte blir som bestämt "Du hinner inte bada, vi kan inte gå hit på kvällen" eller vad det nu blir för konsekvens av strulet. Praktiska konsekvenser alltså och inte sånt som jag hittar på (som eg är straff).Och så säger jag det ett par gånger till. 

Och minst en gång så blir det de där trista konsekvenserna, det enda man gör i det läget är att lugn som en filbunke säga att vi hinner inte för vi stannade för länge. Och nästa gång man ska ut drar man allt det där igen. Och nästa gång. Och nästa. Och en vacker dag har ungen fattat och då börjar de med nästa grej istället så allt börjar om igen.

En annan sak jag varit noga med i strulåldrar är att så ofta som möjligt ge ett val så att barnen inte ska känna sig dompterade precis hela tiden. Men de har haft ett mycket begränsat val som rosa eller blå pyjamas, tomat eller gurka till mellis.

Sen gäller det bara att härda ut för det går över. Någon gång i alla fall...

• Paincake

Jag har också en fyraåring som testar mina gränser så gott han kan. Det jag har märkt funkar hyfsat är så kallade "begränsade val", dvs barnet får välja på två alternativ där bägge leder till samma lösning. 

Exempel:
    Istället för att fråga "vad vill du dricka till maten?" så får sonen får välja mellan mjölk eller vatten till maten. Alternativet saft finns inte, inte heller ingenting.

Antingen kommer du nu så jag kan hjälpa dig att klä på dig eller så får du göra det själv senare. (Han hatar att klä på sig själv...)

Vill du ha den röda eller den gröna tröjan?

Ska vi gå eller cykla hem?

På så vis får han en möjlighet att påverka men inom ganska så begränsade ramar.  Det funkar rätt så bra, faktiskt.

• En blå giraff
    Paincake skrev 2014-06-09 22:05:04 följande:
    Jag har också en fyraåring som testar mina gränser så gott han kan. Det jag har märkt funkar hyfsat är så kallade "begränsade val", dvs barnet får välja på två alternativ där bägge leder till samma lösning. 

Exempel:
    Istället för att fråga "vad vill du dricka till maten?" så får sonen får välja mellan mjölk eller vatten till maten. Alternativet saft finns inte, inte heller ingenting.

Antingen kommer du nu så jag kan hjälpa dig att klä på dig eller så får du göra det själv senare. (Han hatar att klä på sig själv...)

Vill du ha den röda eller den gröna tröjan?

Ska vi gå eller cykla hem?

På så vis får han en möjlighet att påverka men inom ganska så begränsade ramar.  Det funkar rätt så bra, faktiskt. smile1.gif
    Ja det där försöker jag också köra med. Som i lekparken kanske dessa två alternativ kunde vara något: ska du gå och hålla mamma i handen nu eller ska vi springa ikapp en bit? Funkar såklart inte om det är tät trafik men kanske i ett villaområde. Min man är väldigt bra på detta att hitta på små lekar åt barnen för att avleda utbrott som är på gång. Då glömmer de av att de skulle börja trotsa =)
  • Smurfan75
    chiapudding skrev 2014-06-09 21:42:33 följande:

Råkade bara se detta. :)

Ärligt så är ju inte jag proffs, och hade själv som sagt problem tidigare (nu är det tonårsproblem... ;) ).

Men jag tror på att vara tydlig och konsekvent. Få inte hoten att låta som hot! Om någon hotar mig är jag, även som vuxen, så töntig så jag vill göra tvärtom. 

Sen har jag personligen 3 regler!
    Man hotar eller bråkar aldrig med barn om mat, sömn eller toabesök. Tre basala saker som aldrig ska bli laddade ämnen.

Jag tror att du är på rätt väg! Ditt barn lär sig antagligen tids nog. Just nu är h*n kanske i en ålder då h*n vill testa gränserna en del. Tufft som attan! Men rider du ut stormen med tydliga "regler" så lär h*n fatta en dag. Och då får du lön för mödan. :)

Personligen skulle jag inte rekommendera att "hindra" barnet att göra dumt. Enligt mig är det att göra en björntjänst! 
    Vid vilken ålder har man som förälder tänkt sluta att punktmarkera sitt barn då?
  • Amanda84

Jag har inte läst alla inlägg så jag upprepar mig kanske nu. Problemet är att dina "hot" inte fungerar eftersom du måste fortsätta "hota" och anledningen till det är att du hotar om fel saker.

Ett barn under 6-7 år förstår inte "straff" vilket gör det hela meningslöst. Det du skall använda dig av istället är det som brukar kallas för konsekvenser.

För att ge ett exempel så kan vi låtsas att du beter dig illa på krogen. Du super dig full, spiller ut öl och välter stolar. Konsekvensen av det blir att vakten slänger ut dig. Förmodligen kommer det göra att du skäms och antagligen så kommer du att dricka mindre nästa gång du går till krogen eftersom du inte vill riskera att bli utslängd. Det är en konsekvens.

Låt oss titta på samma scenario igen: du super dig full, spiller ut öl och välter stolar. Den här gången blir du inte utslängd från krogen. Dagen efter går du till ICA och handlar. Killen i kassan, som även jobbar extra som dörrvakt på krogen, såg dig välta stolar och hälla ut öl. Nu hindrar killen i kassan dig från att handla på ICA. Du måste ställa tillbaka alla varor och lämna butiken omgående, säger han. Anledningen till att det är för att du skall lära dig att inte hälla ut öl och välta stolar nästa gång du är på krogen.

Förvirrande, eller hur?

Barnet kan inte koppla ihop välling med rutschkana och blir förvirrad. En konsekvens i det här fallet hade istället varit att om barnet fortsätter att åka rutschkana så kan du göra på två vis:

1. Bär barnet därifrån.
    2. Förklara för barnet att om barnet inte följer med så kan ni inte åka rutschkana nästa dag.

Om barnet vill åka rutschkana nästa dag så gäller det att vara stenhård och dessutom förklara varför ni inte kan gå till lekplatsen. "Kommer du ihåg att vi pratade igår om att om jag måste stå i 20 minuter och tjata så kan vi inte gå till lekplatsen eftersom jag dels tycker att det är jobbigt att tjata och dels så innebär det att vi blir alldeles för sena med maten. Jag orkar inte tjata så länge och därför vill jag inte gå till lekplatsen. Vi kan gå dit imorgon om du lovar att följa med mig hem direkt så att vi slipper det här tråkiga bråket och tjatandet."

Om du alltid gör så här, så kommer barnet så småningom att koppla ihop handlande och konsekvens vilket innebär färre "hot" och mindre tjat.

• Alexi
    chiapudding skrev 2014-06-09 21:15:03 följande:
    Alexi, i det här fallet handlar inte hotet om att lämna mitt barn, utan att hota med att "ta ifrån saker som hen gillar". Jag tycker inte om det.

När jag gick ifrån mitt barn så var det 20 meter från dörren, inte så att det blev lämnat vind för våg hemifrån. Hen hittar själv, om man säger så. Jag ville markera att nu var jag färdig med våra diskussioner hit och dit och nu ville jag inte dividera mer.

Nej jag förstår det, men mitt inlägg om att hota att lämna barnet var kommentar till Flisan som gör just det.

Jag brukar när jag ledsnar börja gå och säga att jag väntar på dig här borta, det brukar ha effekt. Men att hota att överge barnet gör jag inte!
Svar på tråden Hot är det enda som hjälper