Hot är det enda som hjälper
Barnet i fråga är 4 år. Jag försöker alltid andra sätt först. Att ha en dialog. Att kompromissa. Men det enda som hjälper är att hota med att något önskvärt uteblir.
"Då blir det ingen välling/godis o dyl"
Dagens exempel.
Vi går till en lekpark på kvällen. Hen leker. Det börjar bli dags att gå hem. Jag förvarnar om att det går att åka rutschbanan två gånger till och sen ska vi gå hem. Efter första åket är jag förtydligande och säger, nu har du åkt en gång och då är det den sista gången kvar nu.
Hen ropar och vill bestämma vilken väg vi ska gå hem sen och jag säger okej, vi går den vägen efter ditt sista åk.
När sista åket är åkt springer hen runt till trappen igen och börjar klättra. Jag säger ifrån, men hen fortsätter. Och det är då jag säger "då blir det ingen välling" varpå hen genast släpper rutschbanan och vi går hemåt.
Nästan hemma börjar hen gå sakta och vill gå och leka med någon annan. Det är försent för det. Jag förklarar att nu är det kväll, vi har lekt hela dagen och nu ska vi hem och dricka välling och läsa bok och sen sova. "Får jag välling?"
Ja, du får välling om du kommer nu, men då är det viktigt att du kommer nu, svarar jag.
Stegen blir dröjande och hen stannar och vill inte gå hem. Varpå jag känner att nu kan vi inte förhandla mer om detta utan jag förklarar att nu blir det ingen välling ikväll och sedan går jag bestämt hem. Barnet börjar storgråta när hen förstår att det är kört.
Jag går in och lämnar av en kasse, sen möter jag barnet, lyfter upp och kramar och är inte det minsta arg längre, men jag är fast vid att det inte blir någon välling och förklarar noga varför.(observera att jag alltid erbjuder en smörgås istället)
Jag är alltid fast vid en sån sak. Viker mig inte när jag hotat. Vad det än är. Ibland är det att det inte blir nåt lördagsgodis och då står jag sedan fast vid det. Barnet vet att det aldrig är tomma hot.
Jag hatar det här. Det är alltid mitt sista alternativ men när jag inte orkar dividera mer, när jag behöver få ett resultat så blir det ett hot för då kommer vi en bit på vägen i alla fall. Jag lyckas inte med andra sätt. Jag har försökt med flera olika, jag försöker alltid göra så det känns bra för oss båda, men jag måste ju bestämma i olika situationer. Och det känns som att vi allt oftare och allt mer hamnar i just den här situationen.
Jag vet inte hur jag ska lösa problemet.